Vitalogy's LJ70 Garasje
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Vitalogy's LJ70 Garasje
Da har jeg bukka til litt mere rør på jobb..
Så da er det bare å ta med seg byggesettet i garasjen og bruke helga til å sveise litt..
Men jeg skal til å handle dekk..
Har jo papirer og dekk i 31", men jeg har lyst på littegranne større,
Dekka jeg går for er BFG Mud Terrain.. Får de for ca 6000 inkl omlegging/balansering.
Tror det er grei pris. De blir sikkert seipa etter hvert også.
Kan jeg gå for noe større en 31" uten at dekka tar borti noe mon tro?
Syns det er greit med plass med 31". Kan 32x11,5 på 15" felg gå uten store problemer?
Vet jeg leste en plass før her inne hva som gikk og ikke gikk..
Men fant den ikke igjen i farta.
Noen som har erfaringer på dette?
Så da er det bare å ta med seg byggesettet i garasjen og bruke helga til å sveise litt..
Men jeg skal til å handle dekk..
Har jo papirer og dekk i 31", men jeg har lyst på littegranne større,
Dekka jeg går for er BFG Mud Terrain.. Får de for ca 6000 inkl omlegging/balansering.
Tror det er grei pris. De blir sikkert seipa etter hvert også.
Kan jeg gå for noe større en 31" uten at dekka tar borti noe mon tro?
Syns det er greit med plass med 31". Kan 32x11,5 på 15" felg gå uten store problemer?
Vet jeg leste en plass før her inne hva som gikk og ikke gikk..
Men fant den ikke igjen i farta.
Noen som har erfaringer på dette?
- Toy_Roller
- Innlegg: 714
- Ble med: fre jun 26, 2009 8:30 pm
- Lokasjon: Ålesund
Re: Vitalogy's LJ70 Garasje
kjøp smale dekk som tilsvarer 33 i høgde,...
jeg har 10,4 x33,5" dekk på min..

jeg har 10,4 x33,5" dekk på min..


Re: Vitalogy's LJ70 Garasje
Går det med 33 uten heving da?
- Thomazinho
- Innlegg: 131
- Ble med: man mar 16, 2009 9:26 pm
- Lokasjon: Kongsberg
Re: Vitalogy's LJ70 Garasje
På 8" felger så kan det kanskje gå... Spørs hvor sigen fjærene er da 

'92 4 Runner i skog og mark
'06 Yaris Perverso på arbe'
'06 Yaris Perverso på arbe'
Re: Vitalogy's LJ70 Garasje
Veldig signe fjærer
får vel nøye meg med 31" da tenker jeg. Da er det jo lovlig også 
Har fått begynt så smått å fikse roof rack å nå. Tror det blir bra.
Skal prøve å få lagt ut bilde en dag av hvordan det blir.


Har fått begynt så smått å fikse roof rack å nå. Tror det blir bra.
Skal prøve å få lagt ut bilde en dag av hvordan det blir.
Re: Vitalogy's LJ70 Garasje
Da var årets ferietur avviklet.
Har sett litt mer av vårt fagre land den siste uka, dog ikke med Land Cruiser da samboer nekta å kjøre rundt i ei uke i en gammel bråkete bil som lukter olje og diesel.
Skjønner meg ikke på slikt, men jeg måtte krype til korset og bruke "reserve" bilen, en BMW 118d
med minimalt med plass til bagasje.
Men vi kom oss da rundt med den også..
Det har dermed blitt lite jobbing med 70´n i det siste.
Har kommet litt lengre på roof racket, men mangler desverre de siste bilda da den mobilen jeg tok bilda med ligger igjen i garasjen....
Men har ett par tre "litt under veis" bilder på den andre telefonen.. Så her kommer de
Blir forholdsvis funksjonelt dette tror jeg.. Vakkert blir det derimot ikke,,, men det er ikke det viktigeste for meg.. Funksjon foran finesse :p
Har sett litt mer av vårt fagre land den siste uka, dog ikke med Land Cruiser da samboer nekta å kjøre rundt i ei uke i en gammel bråkete bil som lukter olje og diesel.
Skjønner meg ikke på slikt, men jeg måtte krype til korset og bruke "reserve" bilen, en BMW 118d
med minimalt med plass til bagasje.

Men vi kom oss da rundt med den også..
Det har dermed blitt lite jobbing med 70´n i det siste.
Har kommet litt lengre på roof racket, men mangler desverre de siste bilda da den mobilen jeg tok bilda med ligger igjen i garasjen....
Men har ett par tre "litt under veis" bilder på den andre telefonen.. Så her kommer de

- Vedlagte filer
-
- Ikke spesielt vakkert, men det bør stå for en støyt
- 4.jpg (251.91 KiB) Vist 4353 ganger
-
- Det blir ytterligere 6 "avstivere" mellom de to rammene.. Men manger bilder av det :p
- 5.jpg (293.3 KiB) Vist 4353 ganger
-
- Forfra
- bilde.jpg (332.38 KiB) Vist 4353 ganger
- Toy_Roller
- Innlegg: 714
- Ble med: fre jun 26, 2009 8:30 pm
- Lokasjon: Ålesund
Re: Vitalogy's LJ70 Garasje
Tenkte å bruke 2mm alu dørkplate i bunn. Å så blir det nok ei zarges kasse på sikt. Mest for syns skyld :p
-
- Innlegg: 988
- Ble med: søn nov 29, 2009 6:10 pm
- Lokasjon: Nordfjord
Re: Vitalogy's LJ70 Garasje
Zarges og Hilift på taket e gromt d:)
Re: Vitalogy's LJ70 Garasje
Det går stadig fremover med roof rakcet mitt. Fikk sveisa ferdig i dag, og nesten ferdig grunna. Gikk tom for grunning, så måtte innom jobb å hente mer i kveld.
Så i mårra må jeg grunne ferdig, å så blir det å avslutte med svart.
Ellers så nyter jeg siste ferieuka med jakt, fiske og vedsjau i tilleg til cruiser skruing.
I morgen kommer forhåpentlig bilder av resultatet.
Så i mårra må jeg grunne ferdig, å så blir det å avslutte med svart.
Ellers så nyter jeg siste ferieuka med jakt, fiske og vedsjau i tilleg til cruiser skruing.
I morgen kommer forhåpentlig bilder av resultatet.
Re: Vitalogy's LJ70 Garasje
Da var endelig takgrinda ferdig sveiset, grunnet og lakket. Tok litt lengre tid enn antatt. Men var dårlig tørk.. kaldt og rått for tida.
Legger ved litt bilder av resultatet..
Legger ved litt bilder av resultatet..

- Vedlagte filer
-
- IMG_1787.JPG (319.71 KiB) Vist 4271 ganger
-
- IMG_1788.JPG (365.24 KiB) Vist 4271 ganger
-
- IMG_1791.JPG (432.18 KiB) Vist 4271 ganger
-
- Mitt faderlige opphav og garasje kumpan..
Han har ikke helt forstått hva ekte bil er, så han kjører en Ford Excursion 7,3l. 70´n forsvinner nesten i sammenligning.. :p - IMG_1792.JPG (433.17 KiB) Vist 4271 ganger
Re: Vitalogy's LJ70 Garasje
Da var endelig lakken tørr og takgrinda påmontert..
Jeg er fornøyd med resultatet så langt.
Skal bestille dørkplate i alu til å ha i bunn i mårra om jeg rekker. Så skal jeg offshore i 3 dager. Å da rekner jeg med at plata er ferdig klippet og levert på jobb når jeg er tilbake på land. Så får jeg kanskje montert den til helga.
Jeg er fornøyd med resultatet så langt.
Skal bestille dørkplate i alu til å ha i bunn i mårra om jeg rekker. Så skal jeg offshore i 3 dager. Å da rekner jeg med at plata er ferdig klippet og levert på jobb når jeg er tilbake på land. Så får jeg kanskje montert den til helga.
- Vedlagte filer
-
- Slik ble altså resultatet..
- bilde.JPG (97.42 KiB) Vist 4248 ganger
- Thomazinho
- Innlegg: 131
- Ble med: man mar 16, 2009 9:26 pm
- Lokasjon: Kongsberg
Re: Vitalogy's LJ70 Garasje
Flott, pene sveiser også!
Re: Vitalogy's LJ70 Garasje
Tja, lite skruing på kjerra for tida. Men det er vel ett godt tegn :p
Men det virker som om 70´n har fått i seg styrkedrikk.
Har vært plaget med litt tendenser til varmgang i motbakkene, selv med ny radiator og ekstra vifte.
Har drevet og justert dieselmengde osv for å se om det var noe der, men ingen endring å spore.
HELT til i forrige uke, da våknet plutselig beistet fra dvalen. Mye kvassere respons når jeg drar på, brøler ekstra høyt og guffer lett på til over 100 i bratte motbakker.
OG tempen holder seg stabil. Maks 95 på tung belastning, med 0,6kg ladetrykk og meste laget med diesel.
Det er igrunn veldig greit når det går den veien føler jeg
Det skal nevnes at jeg har prøvd å provosere frem "koking" bare for å se hvor mye belastning den tåler :p
Så jeg tror faktisk motoren har vært full av koks og avleiringer. Og at dette endelig har brent opp når motoren har fått kjørt seg skikkelig. Det samme gjelder sikkert kjølesystemet, sikkert mange kanaler som var full av gørr.
Legger ved ett lite stemningsbilde av hvor hendig det er med LC
Men det virker som om 70´n har fått i seg styrkedrikk.
Har vært plaget med litt tendenser til varmgang i motbakkene, selv med ny radiator og ekstra vifte.
Har drevet og justert dieselmengde osv for å se om det var noe der, men ingen endring å spore.
HELT til i forrige uke, da våknet plutselig beistet fra dvalen. Mye kvassere respons når jeg drar på, brøler ekstra høyt og guffer lett på til over 100 i bratte motbakker.
OG tempen holder seg stabil. Maks 95 på tung belastning, med 0,6kg ladetrykk og meste laget med diesel.
Det er igrunn veldig greit når det går den veien føler jeg

Det skal nevnes at jeg har prøvd å provosere frem "koking" bare for å se hvor mye belastning den tåler :p
Så jeg tror faktisk motoren har vært full av koks og avleiringer. Og at dette endelig har brent opp når motoren har fått kjørt seg skikkelig. Det samme gjelder sikkert kjølesystemet, sikkert mange kanaler som var full av gørr.
Legger ved ett lite stemningsbilde av hvor hendig det er med LC
- Vedlagte filer
-
- Slik går det når hengern blir for liten :p
Vunderbaum med "Vedlukt" hadde vært noe. Lukter friskt av skog og hei i kjerra nå ;) - bilde-1.JPG (113.37 KiB) Vist 4180 ganger
- Thomazinho
- Innlegg: 131
- Ble med: man mar 16, 2009 9:26 pm
- Lokasjon: Kongsberg
Re: Vitalogy's LJ70 Garasje
Du satser på å unngå bråbremsing da eller? 

'92 4 Runner i skog og mark
'06 Yaris Perverso på arbe'
'06 Yaris Perverso på arbe'
Re: Vitalogy's LJ70 Garasje
Kunsten er å skare så fullt oppunder taket at det ikke har mulighet til å rikke seg :p
- Thomazinho
- Innlegg: 131
- Ble med: man mar 16, 2009 9:26 pm
- Lokasjon: Kongsberg
Re: Vitalogy's LJ70 Garasje
Tja... Da har jeg sittet å lest meg opp på overhaling av framaksling.
Ser at de aller fleste anbefaler bytte av tettingene i bakkant av knokkelhuset når man først er ute med spindelen og skal skifte simmringene.
Når jeg ser i boka er det mye styr med shims, stramming osv..
Er det slik å forstå at så lenge man ikke legger inn nye shims, og legger shimsene inn samme veg som de lå orginalt... Så blir alt OK? Hvor mye bør lagrene strammes?
Og så har vi denne berømte messing foringa/bushingen... Bør jeg bare bytte denne med en gang, eller går det greit så lenge den ikke er VELDIG slitt?
Ser at de aller fleste anbefaler bytte av tettingene i bakkant av knokkelhuset når man først er ute med spindelen og skal skifte simmringene.
Når jeg ser i boka er det mye styr med shims, stramming osv..
Er det slik å forstå at så lenge man ikke legger inn nye shims, og legger shimsene inn samme veg som de lå orginalt... Så blir alt OK? Hvor mye bør lagrene strammes?
Og så har vi denne berømte messing foringa/bushingen... Bør jeg bare bytte denne med en gang, eller går det greit så lenge den ikke er VELDIG slitt?
Re: Vitalogy's LJ70 Garasje
her tror jeg ikke du får "riktig" svar, men svar avhengig av hvem du spør. JEG byttet kingbolt lagre og gjenbrukte original shimsene uten noen dårlige erfaringer med det. Jeg har gjort det på flere akslinger egentlig.vitalogy skrev:Tja... Da har jeg sittet å lest meg opp på overhaling av framaksling.
Ser at de aller fleste anbefaler bytte av tettingene i bakkant av knokkelhuset når man først er ute med spindelen og skal skifte simmringene.
Når jeg ser i boka er det mye styr med shims, stramming osv..
Er det slik å forstå at så lenge man ikke legger inn nye shims, og legger shimsene inn samme veg som de lå orginalt... Så blir alt OK? Hvor mye bør lagrene strammes?
Og så har vi denne berømte messing foringa/bushingen... Bør jeg bare bytte denne med en gang, eller går det greit så lenge den ikke er VELDIG slitt?
Du bytter alle tettinger når du først har det oppe, argumentet for å ikke bytte messingforinger og andre ting er strengt tatt økonomiske, samt i forhold til hvor lenge man planlegger å beholde bilen. Gjør man jobben skikkelig trenger du kanskje ikke gjøre den pånytt.
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."
Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord
