Da er jeg tilbake etter et par uker i det store utlandet

cruiseren stod og ventet på meg i garasjen heldigvis, tok ikke mer enn et par timer etter hjemkomst før jeg var møkkete på hendene igjen. I tillegg var det et par pakker som stod innenfor døra hjemme:
- Inverter 24-12v for å ta et lite røsk i det elektriske
- Autometer boost gauge og EGT gauge
- Et aldri så lite hjemmemekka turbokit

- turb.JPG (108.93 KiB) Vist 3624 ganger
Det blir myyye jobb på bil fremover innser jeg.
Pri 1 er å få tettet hullene etter rust jeg har fjernet i hjulbuene bak. Først da kan jeg i det heletatt sette inn seter og legge teppe tilbake på plass. Det er for rotete til å gjøre noe fokusert jobb slik det er nå med seter hit og dit og rust her og der og hull den ene og den andre veien.
Pri 2: bære bort sportssetene jeg kjøpte for å sette inn. Dem får jeg ta frem igjen når tiden tillater det.
Pri 3: Turbo! Her gjenstår det både at jeg bestemmer meg for angrepsplan, og i tillegg at jeg må kjøpe endel deler for å få det til å passe i hopes. Så tenker jeg at jeg trenger å ha tett bil før jeg kjører rundt for å kjøpe deler. Nå er den så og si tørr etter et par tørkeuker i stallen, så jeg bør benytte meg av det.
Innkjøpsliste/gjøreliste:
- Vannslange tur og retur turbo (væskekjølt denne rakkeren) Noen som har erfaring med væskekjølt propell til 60en??
- Oljeslange, tur. Fikk med en, men med banjoplugg i motorenden, og skjønner ikke helt hvordan denne passer med t-stykket jeg også fikk med.
- Oljeslange retur. Her må jeg også finne ut hvor jeg skal legge retur. Sukk. Vegrer meg litt mot å skru ut bunnpanne, og er fristet til å legge retur til dekslene på siden av blokka. Men slik kit'et er så kommer turboen så lavt at jeg bør lage en adapter for å flytte turboen på siden og litt over manifolden. Da bør det være ok å sette retur inn i siden.
- Rør til forbrenningsluft mellom turbo og motor. Bør ha noe halvfleksibelt i riktig dim.
- Tenker sette på et tema luftfilter på innsuget inn til turboen i første omgang.
- Eksosanlegg må anskaffes og tilpasses avhengig av hvilken løsning jeg velger. Her blir det endel kødd for å lirke en 3" pipe down under.
- Må også sjekke at WGen er i orden. Ser ut til å ha fått seg en real karamell under frakt. Får se hva en støvesuger klarer å lage av vakuum.. hører forhåpentligvis om noe er lekk/gåen membran? Ellers virker turboen å være i god stand.
- Installere boost-sensoren i røret til forbrenningslufta og montere EGT-proben i downpipen
- Legge opp oljedampventilering fra toppdekselet
- Justere dieselmengde
- Intercooler utgår inntil videre

- wg.JPG (81.35 KiB) Vist 3624 ganger
Av approacher har jeg et par å velge i. Jeg ønsker primært å beholde manifolden slik den er. Har lagt opp til en lavbudsjett turbo, og skulle jeg hatt en skikkelig turbomanifold så hadde jeg likegjerne gått all in for turboglide. Så, derfor, behold det som er.
Alternativ 1:
Bruke kit'et slik det står på bildet. Dette gir en knotete montering, men siden det har sittet på en 60 før så skal det i teorien passe. Det blir veldig trangt inn mellom downpipe og torpedovegg. Samtidig spørs det om det krever å legge oljeretur ned til bunnpanne på denne måten. I tillegg må jeg flytte motorvarmer og litt slik som står i veien slik det står nå. Det blir hvertfall endel ekstra småknot som jeg ikke er helt keen på å begynne med.
Alternativ 2:
Bruke kit'et, men lage en adapter (omtrent som unge lovende Vegard E. har gjort på sitt turboprosjekt). For min del må det da sveises et U-rør fra eksisterende manifold og opp og litt fram for å montere på turboen jeg har nå. Fordelen er at turboen blir løftet opp og litt fram og blir således ekstremt mye lettere å jobbe på. Downpipe kommer i bedre posisjon til torpedoveggen, og retur på olje får fall nok til å legges inn i motorsiden. Ulempen er at jeg er usikker på om det lønner seg mtp vannkjølingen? (jeg har i det heletatt mye å lære om do's and dont's med vannkjøling og turbo..). Andre ulemper er at det blir mye rør hit og dit ifm eksosen og U-rør og adaptere. Mange muligheter for lekkasjer.
Skulle jeg valgt igjen pr idag så spørs det om telefonen hadde ringt hos turboglide i Oz..