Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynner

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
kavaleristen
Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Lokasjon: Sogndal

Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne

Innlegg av kavaleristen »

Skulle heller vært på Storen idag enn i garasjen. Dette forholdet jeg har til 60en begynner å bli et klassisk elsk-hat-forhold:
Fikk fatt i relativt billige sportsstoler for å oppgradere komforten til mine passasjerer. Idéen var å få satt de helt ut mot dørene så jeg fikk glipe imellom til utstyr/verktøy/lange ting (ski). Angret litt på at jeg ikke hadde målt opp på forhånd gitt :x Viste seg å være aaaltfor trangt for den planen. Men blir god glippe på hver side ut mot dørene da. Og setene var faktisk riktig så behagelige.
sete1.JPG
sete1.JPG (87.97 KiB) Vist 3971 ganger
sete4.JPG
sete4.JPG (94.1 KiB) Vist 3971 ganger
sete2.JPG
sete2.JPG (88.02 KiB) Vist 3971 ganger
sete3.JPG
sete3.JPG (108.15 KiB) Vist 3971 ganger
I prosessen rullet jeg bort endel av teppet og kjente at det var vått.. tadaaa!
Etter et lite pirk..
Etter et lite pirk..
rust2.JPG (79.05 KiB) Vist 3971 ganger
og bittelitt til..
og bittelitt til..
rust3.JPG (94.71 KiB) Vist 3971 ganger
"Detta lukter sveising" tenker vel du når du ser detta. Det tenkte jeg og. Men hva gjør man klokka midnatt? --> problem solved, once and for all
ute av syne om ikke annet..
ute av syne om ikke annet..
rust4.JPG (87.5 KiB) Vist 3971 ganger
Får vel lære meg å sveise på ordentlig nå tenker jeg. Sukk.
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Minner meg veldig om hvordan bilen min var når jeg fikk den... Klassisk 60-rust ! Mye jobb ! :mrgreen:
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
kavaleristen

Det tyter ut overalt på stakkarn nå synes jeg :/ men er vel også at jeg bruker såpass med tid på den at jeg legger merke til mer.

Du som har tatt rusten på din kan sikkert vise meg hvordan jeg skal ta min også da? Jeg er flink til å se på :P me hallinga må hjølpe korrare veittu!
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
kavaleristen

Resultatet av helgens jobbing.. detaljer kommer senere ;)
OME_done.JPG
OME_done.JPG (80.17 KiB) Vist 3902 ganger
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
ildhane
Ble med: man des 22, 2008 5:07 pm
Lokasjon: Gressvik

Innlegg av ildhane »

nydelig, nå må du vel ha større hjul for å fylle mer ut, men da må du vel også ha turbo for å orke å dra de rundt?

Hvordan er dommen av de utradisjonelle baksetene? har du hatt noen prøveturer med full bil? du burde hatt 4 like seter, det er pimp:)
ex RN36, RX60 og HJ60
Brukeravatar
Thomazinho
Ble med: man mar 16, 2009 9:26 pm
Lokasjon: Kongsberg

Innlegg av Thomazinho »

Hey! Nå ble det fin ride-height på kjerra!

Husk at jeg har fire pigga BFG AT i 33x12.5x15 som kan bli dine :wink:
'92 4 Runner i skog og mark
'06 Yaris Perverso på arbe'
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

kavaleristen skrev:Det tyter ut overalt på stakkarn nå synes jeg :/ men er vel også at jeg bruker såpass med tid på den at jeg legger merke til mer.

Du som har tatt rusten på din kan sikkert vise meg hvordan jeg skal ta min også da? Jeg er flink til å se på :P me hallinga må hjølpe korrare veittu!

Jasså ! Du e halling du me ? :lol: Flytta fra Ål på slutten av 90-tallet jeg..''

Ja, kan godt ta en formiddag med litt igangsetting av rustsveising.. Jeg har jo ikke peiling egentlig,, men erfaringen viser at det er bare å skaffe seg et minimum av verktøy, og sette i gang. Det er sliping og rensing av gammal dritt som tar lang tid... å lage nye biter til gulv og innerskjærmer går kjapt..
Slå på tråden en gang da vettu.
Brukeravatar
kavaleristen

Thomaz: Må få på turbo først sånn at jeg har noe å dra med! piggdekkavgift i oslo og.. baah. Lover du at jeg ikke kjører av veien (ufrivillig) med de dekka dine a?

Anders: Takk! det OME-settet gjør seg så definitivt på en 60! Jeg var litt skeptisk til å begynne med. Etter å ha tatt av de gamle fjærene og sammenlignet med OME så ble jeg litt skeptisk da jeg ikke så noen forskjell i spenn mellom dem. Bakfjærene hadde til sammenligning enorm forskjell. Ble lettet da jeg hadde skrudd på hjulene og senket jekken! :D Turbo er forsåvidt bestilt.. ikke sånn glætt, tuned kit som du har, men skal få noen ekstra gamp i stallen med den jeg får og håper jeg. Blir neppe tid til å få den på før i starten av november.
frontsprings.JPG
frontsprings.JPG (104.2 KiB) Vist 3857 ganger
Setene har vært litt katta i sekken til nå. Prøving av setene i bilen avdekket en av tidenes rusthull, så jeg har lyst å få tettet det før jeg går videre med prosjektet. Spørs om det ikke hadde vært best å modde originalsofaen istedet. Jaja, det er aldri verre enn at man kan sette det tilbake til originalt på ca 15 min.

Martin:
E påstår e e fra Gol, men svalla ikkje reint.. Vokste opp der om ikke annet, og folka mine bor der enda så er tilbake i dalen som oftest til jul og slikt. Har ikke bodd der selv siden '98. Er så mye på planen nå den kommende tida, så trenger ikek være redd skru mobilen på lydløs med det første, men jeg er i prinsippet interessert i å snylte litt på andres kompetanse også ;)
en cruiser tar seg bra ut i demontert tilstand også :)
en cruiser tar seg bra ut i demontert tilstand også :)
stemningsbilde.JPG (89.72 KiB) Vist 3857 ganger
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

Den rusta er ikke noe å være skremt av... det er bare stål :roll: Fikser mye heller noen rusthull enn å ordne med det elektriske fks..

Du skal ikke bare ha de setene foran heller da? Er jo der du sitter stort sett ! Passasjerer kan lide. :mrgreen:
Brukeravatar
Thomazinho
Ble med: man mar 16, 2009 9:26 pm
Lokasjon: Kongsberg

Innlegg av Thomazinho »

kavaleristen skrev:Thomaz: Må få på turbo først sånn at jeg har noe å dra med! piggdekkavgift i oslo og.. baah. Lover du at jeg ikke kjører av veien (ufrivillig) med de dekka dine a?
He he, lover ingenting, men jeg tror mye hadde vært gjort hvis de var midtseipet i tillegg. Jeg tror jeg kommer til å satse på MT-dekka mine i vinter jeg. Men jeg tenkte egentlig på mine AT som fine sommerdekk til deg jeg! Du har jo 1.6 liter mer enn meg under panseret, og min klarer fint å kjøre de... :mrgreen: Du må ikke tro at en gammel ct20 gjør store forskjellen ;)
'92 4 Runner i skog og mark
'06 Yaris Perverso på arbe'
Brukeravatar
kavaleristen

Liker innstillingen din, Martin.. Rust er jo bare stål i en annen form, hvor vrient kan det være ;) Hullet ble litt større idag også gitt..:
hull3.jpg
hull3.jpg (278.37 KiB) Vist 3810 ganger
Men, ingen fare! etter mitt eget 4delers lynkurs i garasjesveising anser jeg megselv som halvveis utlært :roll:

Thomas, om den turboen ikke funker så blir jeg faktisk litt lei meg! dobbel effekt og halve dieselforbruket.. a man can dream.

Men dere.. hva er prosedyren for å rette opp rattet etter man hever fronten egentlig :?: Blir slitsomt i lengden å kjøre med styret halvt til høyre når bilen går rett frem. Antar svaret begynner med "det er bare..." (f.eks. det er bare å skru ut motoren, også tar du en ventilvrenge på den indre stussen. resten forklarer segselv" :) )
Vedlagte filer
sveiser.jpg
sveiser.jpg (195.33 KiB) Vist 3810 ganger
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

Jada.. du tar bare en dreppert innafor fustasjeflensen, krikker bøylengda innvort samtidig som du hufser glemma med en kneis... :mrgreen:

Nei altså... det mest korrekte er vel å justere ut styrestaget (som går fra armen på servosnekka og tvers over til høyre framhjul....men vet ikke helt hvor mye man kan justere.... ellers går det vel an å ta av rattet og vri det litt..
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Sett bilen med hjulene rett frem...skru av rattet...og flytt det til riktig posisjon :D
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
kavaleristen

Det er bare å rette rattet altså, hehe. Blir kveldsøkta det tenker jeg.

Og denne stag-krabaten her da, han ser jo ikke ut til å ha det veldig godt etter heving?
schtag_b.JPG
schtag_b.JPG (46.11 KiB) Vist 3791 ganger
Nå har jeg kjørt 60en på jobb et par dager for å kjenne litt hvordan den er etter helgens skruing. Hva kan man si? Det er en totalt forskjellig kjøreopplevelse! Bedre caster nå virker det som. AT-dekkene sporer som før, men man har en helt annen kontroll de gangene det drar litt ut. Svinger og fartsdumper er det bare å gyve over. Gøy å gi Q7ene og XC90ene litt konkurranse i svingene ;) Gamlingen fra Australia får terningkast seks av meg :D
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

Gjengestag, ny gummi,+ noen muttre, en baufil og to rørbiter så er det der i boks. Bare å forlenge staget 5 cm
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

...eller kjøpe OME sine...Tror ikke de koster skjorta
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
kavaleristen

Hm, finner ikke no ome-stabstag /swaybars (om det er det det heter?). Får høre nestegang jeg er innom bgnor. Evt kjøre gjengestangtrikset.

Her noen flere bilder fra helgen:
sjakkelbolter fra helvete
sjakkelbolter fra helvete
bilde 1 .JPG (88.8 KiB) Vist 3716 ganger
bilde 4.JPG
bilde 4.JPG (100.39 KiB) Vist 3716 ganger

Bør nok bestille noen smørbare sjakler fra statene. Haster jo ikke. Så slipper jeg sveise anti-inversion slabs på eksisterende sjakkelfester også.
skrudde av mellomaksel for å komme bedre til med slegga
skrudde av mellomaksel for å komme bedre til med slegga
bilde 3.JPG (92.76 KiB) Vist 3716 ganger
kjølespray for å få olja til å penetrere bedre
kjølespray for å få olja til å penetrere bedre
bilde 6.JPG (76.9 KiB) Vist 3716 ganger
førte såklart til at setskruen knakk
førte såklart til at setskruen knakk
bilde 2.JPG (92.93 KiB) Vist 3716 ganger
Fikk borret ut restene og gjenget opp på nytt relativt greit heldigvis.
stemningsbilde
stemningsbilde
bilde 8.JPG (82.96 KiB) Vist 3716 ganger
getting there! fine gule dempere :)
getting there! fine gule dempere :)
bilde 5.JPG (95.83 KiB) Vist 3716 ganger

Endelige stats før - etter - differanse OME med 31" BFG AT:

Høyre bak: 83,6 cm - 94,0 cm - 10,4 cm
Venstre bak: 80,9 cm - 93,5 cm - 12,6 cm
Høyre foran: 86,2 cm - 93,5 cm - 7,0 cm
Venstre foran: 83,6 cm - 94,1 cm - 10,5 cm
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
toddi
Ble med: tor feb 18, 2010 7:36 am
Lokasjon: Rogaland, Sandnes
Kontakt:

Innlegg av toddi »

Begynt på et godt prosjekt her ja. Den blir utrolig god å kjøre nå, det vil merkes
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Brukeravatar
kavaleristen

Da er jeg tilbake etter et par uker i det store utlandet :) cruiseren stod og ventet på meg i garasjen heldigvis, tok ikke mer enn et par timer etter hjemkomst før jeg var møkkete på hendene igjen. I tillegg var det et par pakker som stod innenfor døra hjemme:
- Inverter 24-12v for å ta et lite røsk i det elektriske
- Autometer boost gauge og EGT gauge
- Et aldri så lite hjemmemekka turbokit ;)
turb.JPG
turb.JPG (108.93 KiB) Vist 3624 ganger
Det blir myyye jobb på bil fremover innser jeg.
Pri 1 er å få tettet hullene etter rust jeg har fjernet i hjulbuene bak. Først da kan jeg i det heletatt sette inn seter og legge teppe tilbake på plass. Det er for rotete til å gjøre noe fokusert jobb slik det er nå med seter hit og dit og rust her og der og hull den ene og den andre veien.

Pri 2: bære bort sportssetene jeg kjøpte for å sette inn. Dem får jeg ta frem igjen når tiden tillater det.

Pri 3: Turbo! Her gjenstår det både at jeg bestemmer meg for angrepsplan, og i tillegg at jeg må kjøpe endel deler for å få det til å passe i hopes. Så tenker jeg at jeg trenger å ha tett bil før jeg kjører rundt for å kjøpe deler. Nå er den så og si tørr etter et par tørkeuker i stallen, så jeg bør benytte meg av det.

Innkjøpsliste/gjøreliste:
- Vannslange tur og retur turbo (væskekjølt denne rakkeren) Noen som har erfaring med væskekjølt propell til 60en??
- Oljeslange, tur. Fikk med en, men med banjoplugg i motorenden, og skjønner ikke helt hvordan denne passer med t-stykket jeg også fikk med.
- Oljeslange retur. Her må jeg også finne ut hvor jeg skal legge retur. Sukk. Vegrer meg litt mot å skru ut bunnpanne, og er fristet til å legge retur til dekslene på siden av blokka. Men slik kit'et er så kommer turboen så lavt at jeg bør lage en adapter for å flytte turboen på siden og litt over manifolden. Da bør det være ok å sette retur inn i siden.
- Rør til forbrenningsluft mellom turbo og motor. Bør ha noe halvfleksibelt i riktig dim.
- Tenker sette på et tema luftfilter på innsuget inn til turboen i første omgang.
- Eksosanlegg må anskaffes og tilpasses avhengig av hvilken løsning jeg velger. Her blir det endel kødd for å lirke en 3" pipe down under.
- Må også sjekke at WGen er i orden. Ser ut til å ha fått seg en real karamell under frakt. Får se hva en støvesuger klarer å lage av vakuum.. hører forhåpentligvis om noe er lekk/gåen membran? Ellers virker turboen å være i god stand.
- Installere boost-sensoren i røret til forbrenningslufta og montere EGT-proben i downpipen
- Legge opp oljedampventilering fra toppdekselet
- Justere dieselmengde
- Intercooler utgår inntil videre
wg.JPG
wg.JPG (81.35 KiB) Vist 3624 ganger
Av approacher har jeg et par å velge i. Jeg ønsker primært å beholde manifolden slik den er. Har lagt opp til en lavbudsjett turbo, og skulle jeg hatt en skikkelig turbomanifold så hadde jeg likegjerne gått all in for turboglide. Så, derfor, behold det som er.

Alternativ 1:
Bruke kit'et slik det står på bildet. Dette gir en knotete montering, men siden det har sittet på en 60 før så skal det i teorien passe. Det blir veldig trangt inn mellom downpipe og torpedovegg. Samtidig spørs det om det krever å legge oljeretur ned til bunnpanne på denne måten. I tillegg må jeg flytte motorvarmer og litt slik som står i veien slik det står nå. Det blir hvertfall endel ekstra småknot som jeg ikke er helt keen på å begynne med.

Alternativ 2:
Bruke kit'et, men lage en adapter (omtrent som unge lovende Vegard E. har gjort på sitt turboprosjekt). For min del må det da sveises et U-rør fra eksisterende manifold og opp og litt fram for å montere på turboen jeg har nå. Fordelen er at turboen blir løftet opp og litt fram og blir således ekstremt mye lettere å jobbe på. Downpipe kommer i bedre posisjon til torpedoveggen, og retur på olje får fall nok til å legges inn i motorsiden. Ulempen er at jeg er usikker på om det lønner seg mtp vannkjølingen? (jeg har i det heletatt mye å lære om do's and dont's med vannkjøling og turbo..). Andre ulemper er at det blir mye rør hit og dit ifm eksosen og U-rør og adaptere. Mange muligheter for lekkasjer.

Skulle jeg valgt igjen pr idag så spørs det om telefonen hadde ringt hos turboglide i Oz..
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

Vannkjøling: Tur : lett, tappeplugg på blokka rett under der turboen kommer. Retur: inn på en slange, fks på retur varmeapparat.. Men noen bare blender den igjen..

Trykkmåler: den setter du bare med en liten t-kobling på den lille slangetassen til wastegaten.

Også syns jeg å montere de sportssetene som bakseter er som å kaste perler for svin... :mrgreen: Jeg kan hjelpe deg å sveise innerskjærmene hvis jeg får de for en billig penge :)
Svar

Tilbake til «Garasje»