Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynner

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
kavaleristen
Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Lokasjon: Sogndal

Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne

Innlegg av kavaleristen »

Forresten, hvor viktig er det å ha fall på returoljen? ble til at jeg monterte turboen under manifolden, på den adapteren som fulgte med. Men om jeg må ha fall på returolja så betyr det enten at jeg må inn i bunnpanne, eller at jeg finner ut spec'sa på banjoløsningen til turboglide. Etter det jeg leser så er turboer litt følsomme på oljeretur, og lekker fort om det blir for mye oljetrykk internt i dem?

tuuurboturboturbotuuurbo
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
per_viggo
Ble med: tor apr 06, 2006 12:43 am
Lokasjon: Askøy

Innlegg av per_viggo »

Hei
Jeg monterte først olje returen fra turboen på en kobling sammen returen fra vakupumpen, det gikk ikke :( mye lekkasje.
Jeg demonterte så bunnpannen og fikk montert inn en slangenippel, det er da viktig at denne kommer inn over nivået med olje i bunnpannen.
Dette funket hetl supert :)

Mvh Per Viggo
Per Viggo
in wind and weather
150
Brukeravatar
kavaleristen

Takk for innspill, Per Viggo!
Da blir det å bestille bunnpannepakning imorgen. Så får jeg gått over med et strøk hammarlakk e.l. også. Ser noe rufsete ut under der.

Ikveld gikk det virkelig unna. hadde tur med deler og kreativiteten satt løst. Et lite stemningsbilde av lekebilen .. ;)
iphone.jpg
iphone.jpg (83.45 KiB) Vist 4137 ganger
stating the obvious!
stating the obvious!
howiroll.jpg (98.43 KiB) Vist 4141 ganger
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
Bluesman
Ble med: tir aug 21, 2007 12:44 pm
Lokasjon: Indre Østfold

Innlegg av Bluesman »

Du har kanskje ikke kommet dit enda, men husker du slangen fra toppdekselet? :wink:
LC HJ60 1986
LC HJ60 1984
Honda GoldWing 1996

P. Sellers: "Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"
Brukeravatar
kavaleristen

Jepp! ;) husket den fra tråden til Vegard E. Tok den av etter bildet ble tatt, men manglet blendeplugg til slangen fra innsugshuset. Fant en plugg ved sykkelstativet på jobb idag jeg tror jeg kan bruke :) også må jeg ha en lengre slangebit som jeg legger fra toppdeksel til innsug til turbo. Går det forresten an å bruke utgangen fra innsugshuset til å montere på en boost controller? Er usikker på om wastegateaktuatoren fungerer så forbereder alternative rømningsveier..
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
FJ45
Ble med: ons mar 29, 2006 9:07 pm
Lokasjon: Bergen

Innlegg av FJ45 »

Vil du unngå å borre hull i bunnpannen så kan du lage deg dette vertøyet som du finner nederst på denne linken.

http://www.safarisnorkel.com/turbo/guid ... guide.html

Henning
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=3122

Toyota Land Cruiser BJ40 1977. Solgt
Toyota Land Cruiser FJ45 1972. Solgt
Toyota Land Cruiser BJ75 1989. Solgt
Toyota Land Cruiser HZJ78 2001
Brukeravatar
kavaleristen

Hm, det der var jo ganske genialt. Jeg ser også av option B at det går an å drille hull i blokka. Hvorfor skal frarådes det å drille i bunnpanna egentlig? om det går an å punche bør det gå an å drille :?: Med mindre såklart at punchen dytter ut et stykke på baksiden slik at gjengene fra 3/8 bsp'en sitter bedre. Ser kanskje for meg at jeg det krever mer å få laget punchen enn det er å skru av bunnpanne for sveisejobb.
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Ser du er godt i gang...det er bra!
Et par issues fra meg bare:

Oljeretur:
Sørg for å ha god flow på oljeretur slik at turboen blir kvitt oljen...hvis ikke blir det kø...og du vil få trøbbel...i verste fall turbohavari. Sørg for at sangen og nippel på bunnpanne har fall...og at nippel er så høy i bunnpanne som mulig..slik at det ligger over niået i oljereservoiret i bunnpanne. Hvis du skal sveise nippel...sørg for tett sveis...det skal ikke mye til før det lekker. Sjekk sveisen etter sliping av sveisefuge med lommelykt på andre siden....Bruk slange som er oil resistant!

Det originale gummibendet mot innsug er ikke godt nok....det vil svelle ut og sprekke. Bruk 90 grader silikonbend.

Åpent luftfilter er jeg ikke noe glad i....har sett flere tilfeller hvor det har kommet gjennom partikler...og det er IKKE bra. I ett tilfelle lå det fint støv/grus nedest i innsuget!! Bruk heller originalt luftfilter, og lag et rør som går paralellt over.

Lykke til videre!
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
per_viggo
Ble med: tor apr 06, 2006 12:43 am
Lokasjon: Askøy

Innlegg av per_viggo »

Hei
Jeg kjøpte KN filter til min, det er en innsats som passer i orginal boksen.
Mener jeg betalte ca 8-900 for dette filteret og det er nesten den samme prisen som orginal filteret.
Det merkes også at motoren fikk mer luft, kjørte først med åpent filter med det var mye bråk av det og så liker jeg ikke tanken på at det kan komme partikler gjennom der.

Mvh Per Viggo
Per Viggo
in wind and weather
150
Brukeravatar
FJ45
Ble med: ons mar 29, 2006 9:07 pm
Lokasjon: Bergen

Innlegg av FJ45 »

kavaleristen skrev:Hm, det der var jo ganske genialt. Jeg ser også av option B at det går an å drille hull i blokka. Hvorfor skal frarådes det å drille i bunnpanna egentlig? om det går an å punche bør det gå an å drille :?: Med mindre såklart at punchen dytter ut et stykke på baksiden slik at gjengene fra 3/8 bsp'en sitter bedre. Ser kanskje for meg at jeg det krever mer å få laget punchen enn det er å skru av bunnpanne for sveisejobb.

Bunnpannen kan sitte som F....... OG DET KAN BLI MYE BØYING OG TØYING av pakningsflensen. Bare spør Jan Greve. Jeg var heldig å fikk inn et stanley knivblad mellom bunnpannen og blokken. Jeg borret hull og skrudde en flens fast med pakkning og pakkningsmasse. Men skulle gjerne hatt den doren og brukt den løsningen. :D
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=3122

Toyota Land Cruiser BJ40 1977. Solgt
Toyota Land Cruiser FJ45 1972. Solgt
Toyota Land Cruiser BJ75 1989. Solgt
Toyota Land Cruiser HZJ78 2001
Brukeravatar
toddi
Ble med: tor feb 18, 2010 7:36 am
Lokasjon: Rogaland, Sandnes
Kontakt:

Innlegg av toddi »

Skal si her går det unna. Bra dette, men jeg er meget enig med orginal filterboks, få heller KN filter til boxen, det blir bra. Super jobb du har gjort
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Brukeravatar
kavaleristen

Her var det plutselig masse gode innspill :)
Avgjørelsen er likevel å gå for oppsettet jeg har den første uken. Det er så drit å ikke ha bil i det heletatt, for jeg trenger bil til å kjøre og kjøpe deler. Har ikke behov for noe annet enn 60en egentlig :) men altså, det skal oppgraderes for å høre på andres erfaringer så snart sjansen byr seg. Og det er jo rart at jeg aldri har hørt noen andre slå hull i bunnpanna på den måten. Ikke at jeg har gjort det selv ennå, men det skjer imorgen. Laget til verktøyet for det idag. Det krevde en tur til biltema og et halvt minutt med vinkelsliper:
bunnpannebehullingsverktøy
bunnpannebehullingsverktøy
bilde 5.JPG (107.04 KiB) Vist 4024 ganger
Trenger et par pakningsskiver og en 90grader og litt slangestuss som takler olje så er turboen klar til å startes opp tror jeg :)
bilde 3 (2).JPG
bilde 3 (2).JPG (109.66 KiB) Vist 4024 ganger
bilde 1 (5).JPG
bilde 1 (5).JPG (73.67 KiB) Vist 4024 ganger
bilde 2 (3).JPG
bilde 2 (3).JPG (91.25 KiB) Vist 4024 ganger
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
kavaleristen

Urørplanen var jo genial! Bra du har fått opp profilbilde av degselv forresten :P
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
kavaleristen

.. villdyret har våknet .. 8)
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
Thomazinho
Ble med: man mar 16, 2009 9:26 pm
Lokasjon: Kongsberg

Innlegg av Thomazinho »

He he heeee... Gratulerer!!!
'92 4 Runner i skog og mark
'06 Yaris Perverso på arbe'
Brukeravatar
kavaleristen

Aah! så det var du som jinxet meg! ;)

Etter å ha latt den gå i litt mer enn 5 sekunder så begynte olja å renne.. Nærmere undersøkelse viste at det er koblingen inn til turboen som var synderen. Så da var det av med kjølevæskeslangen (sølte bare en halvliter på garasjegulvet..), av med eksosanlegg og downpipe, ut med turbo, av med oljeslange. Blargh, "back to platform 4". Men var og ei guds løkke at jeg skrudde av. Virker som det har sittet no gugge i oljeslangen som har tettet turboen. Hvertfall gikk den ikke skikkelig rundt da jeg snurret turbinen for hånd :( I tillegg oppdaget jeg en eksoslekkasje ut fra manifolden (til turbo) som må utbedres. Boostmåleren viste heller ikkenoe utslag. Så der har jeg også noe å nøste opp i. Eneste jeg har å glede meg over er at det mest jalla kjølevæskeopplegget i NATO til nå ikke viser tegn på lekkasje.

Etter litt rens og bekreftelse på at det ikke satt noe i innsuget så kjørte jeg støvsugertesten på den. Til å begynne med spant det tungt gitt, men så løsnet det og den spant opp fint. Håper bare så inderlig at lageret ikke er gåent/skadet. Kjenner ingen slark, men om det har kommet gugge med oljetilførselen og det ligger og eter på turbolager så er det vel en ulykke i kjømda. Skal se nøye på turboen ikveld før jeg forsøker ny tilkobling. TESS har hjulpet med ny tilkobling idag, så da har jeg noe å prøve ut om jeg tør å kjøre opp turboen igjen.

Angret litt på at jeg ikke har kjørt en turboglide-løsning altså. Tenk så enkelt å få med alt av deler og ha en garanti på at det man kobler på er nytt! Totalt inkl eksosanlegg har prislappen på turbooppgraderingen gått over 10.000,- nå. Og da kostet turbo med slanger, manifold, downpipe og div bare 4000,- Og blir nok helsikkes mye dyrere om jeg trenger ny motor pga turbohavari. Hehe. Men altså, ingen gratulasjoner ennå! Det å la en siv.ing. uten bilerfaring skru jallakit av en turbo på en motor burde egentlig vært eksplisitt forbudt ihht norsk lov.
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
kavaleristen

Etter en dag med depping fordi jeg mente at lageret i turboen var gåent (kjente slark), fikk jeg igår friskmeldt turboen av fagfolk (hvertfall noen som jobber med turbo). Til og med wastegate så ut til å røre se som den burde! Dermed var motivasjonen tilbake og jeg la inn nye 8 timer på garasjegulvet i natt :)
Det eneste jeg ikke var fornøyd med i gjennomføringen er koblingen på luften ut fra turboen. Men det satt nå sånn passe til at jeg våget en oppstart igjen! Aner ikke hvor mange rimer jeg har brukt totalt etter sist prøveoppstart da det lakk olje av innpluggen. Har fått bytter denne og samtidig strupet ned dim på dysa med ca 30% fra originaloppsett.

Jeg var såpass freidig i troen at jeg koblet opp fullt eksosanlegg i samme omgang. Det må jo sikkert gjøres oppatt når man finner lekkaser uansett..

Det eneste som gjenstod var etterhvert å vri om nøkkelen.

Rask titt i og under motor viste ikke antydninger til lekkasjer i det heletatt!

Etter tomgang i noen min satte jeg meg inn og kjørte forsiktig rundt i garasjehuset. Fortsatt ingen lekkasjer. Ut av garasjen bar det. Stoppet hypping for å sjekke, men aldri tegn til noe dryppende. Til og med boostgaugen fungerte greit når jeg bare fikk tråkket litt på gassen ;) kom opp i 0,3-0,4 på det meste. Wastegate er stilt lav og ikke gjort endringer på diesel.

Dævven steike å det plystra fra under panseret! En 7-8 min rånerunde endte tilbake i garasjen. Fortsatt ingen lekk å se under. Men da jwg åpnet panseret skjønte jeg hvorfor det plystret så hinsides... Luftrøret ut fra turbo hadde poppet fint av såklart. Også endel oljefilm oppetter det samme røret. Skjønte lite hvor det kom fra. Ingen oljetegn ellers.

En god time senere, sånn ca 0315 så var nytt rørsystem satt sammen på en mer robust MacGyver-måte. I tillegg la jeg åndinga fra toppen inn i innsug på turbo. Ny prøvetur.. Masse hvit røyk ut av hekken :/ dro kjapt inn igjen og så dryppene på gulvet ganske umidelbart.

Jeg tror: at turboen fortsatt får for mye olje. Ikke bare tyter det ut i eksosen, men også ut av lageret framme ved kompressoren. Med luftrøret på plass var det ikkeno vakuum til å suge dette inn i forbrenningslufta, så da gikk ble det ikke svart røyk til å kansellere ut de hvite fra olje rett i eksosen. Ergo synlig eksosforskjell. I tillegg drypper det mer når motoren ikke suger opp det som trykket seg gjennom turbohuset.

Jeg har ikke mye lyst å skru av hele raklet igjen, og om diagnosen min stemmer så håper jeg kan få satt restriktor valve ved oljetrykksbryteren istedet :/ noen som vet om mulighetene her? Den oljepumpa må levere et helt kriminelt trykk! :shock:
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
exposed
Ble med: tir sep 07, 2004 6:24 pm
Lokasjon: Stavanger
Kontakt:

Innlegg av exposed »

Det er sjelden MacGyver trenger hjelp, han fikser det meste med en tyggegummi, har du prøvd det?
Fra spøk til revolver, nå håper jeg virkelig du får masse hjelp fra ekspertene. Jeg kan ikke annet enn å si jeg er mektig imponert over tålmodighet og innsats!
Jeg er sengeliggende på tredje dagen, men når jeg er frisk igjen kan jeg i hvertfall komme å hjelpe så godt jeg kan, om ikke annet motivere deg...:D
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Olja skal jo renne lett i gjennom den hvis ingeting blokkerer den.. så lenge returen har større diameter enn tilførsel og den er koblet et sted uten trykk så burde det fungere.

Virker som turboen er rimelig sliten og slarkete..
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Svar

Tilbake til «Garasje»