Vitalogy's LJ70 Garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
vitalogy
Ble med: ons des 24, 2008 1:26 pm
Lokasjon: Molde

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Innlegg av vitalogy »

knixen skrev: her tror jeg ikke du får "riktig" svar, men svar avhengig av hvem du spør. JEG byttet kingbolt lagre og gjenbrukte original shimsene uten noen dårlige erfaringer med det. Jeg har gjort det på flere akslinger egentlig.

Du bytter alle tettinger når du først har det oppe, argumentet for å ikke bytte messingforinger og andre ting er strengt tatt økonomiske, samt i forhold til hvor lenge man planlegger å beholde bilen. Gjør man jobben skikkelig trenger du kanskje ikke gjøre den pånytt.
Ok, det høres jo i og for seg fornuftig ut.

Når det gjelder kingboltlagrene så tror jeg ikke jeg bryr meg om de.
Det er ikke noe slarke i disse. Så da satser jeg på at de holder.

Når det kommer til rep sett, så ser jeg at noen kjøper orginalt, mens andre uorginalt (BgNor etc)
Er det pris spørsmålet som er gjeldene her også?
Hvordan er er kvaliteten på f.eks BGNor kontra toyota?

Hvor havner man prismessig? 1400-1500?? Eller er det en helt annen "ballpark"?

Setter pris på hjelpen.. Det sparer jo unektelig mye tid og unødvendig banning..
Nå kan jeg bruke uka på å skaffe deler, å så har jeg helga til å overhale aksling.
Brukeravatar
knixen
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

tviler på det er spesielt mye å hente på original deler, litt usikker på hva et kit koster. Sjekk feks trail-gear.com, der får du alt du trenger til overhalling av akslingen din. Jeg ville byttet ut endel ting hvis jeg først åpnet opp, men så har jeg jo gjort jobben noen ganger også og synes den er såpass kjedelig at jo færre ganger jeg trenger å åpne jo bedre er det. Kingboltlagrene koster svært lite ekstra, og tar kanskje et par minutt å bytte ut.

http://www.trail-gear.com/knuckle-service

tror den 54mm koppen til trail-gear koster ca en 50 lapp i norge også, det er verktøy som er verdt å kjøpe
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Containercruiser
Ble med: søn nov 29, 2009 6:10 pm
Lokasjon: Nordfjord

Innlegg av Containercruiser »

knixen skrev:tviler på det er spesielt mye å hente på original deler, litt usikker på hva et kit koster. Sjekk feks trail-gear.com, der får du alt du trenger til overhalling av akslingen din. Jeg ville byttet ut endel ting hvis jeg først åpnet opp, men så har jeg jo gjort jobben noen ganger også og synes den er såpass kjedelig at jo færre ganger jeg trenger å åpne jo bedre er det. Kingboltlagrene koster svært lite ekstra, og tar kanskje et par minutt å bytte ut.

http://www.trail-gear.com/knuckle-service

tror den 54mm koppen til trail-gear koster ca en 50 lapp i norge også, det er verktøy som er verdt å kjøpe
Sniker meg inn her litt:p

Kva trenger man bortsett frå det Kit'et der har?
Brukeravatar
knixen
Kontakt:

Innlegg av knixen »

du TRENGER jo ikke mer... men...

jeg ville kjøpt inkludert med hjullager, rock-rings, rock-ring bolts, brass bushings og 54mm spindle socket.

Da er du happy i endel år fremover.

http://www.trail-gear.com/brake-plate-eliminator brake plate eliminator har jeg også sansen for. Liker ikke gjørme og sand samler platen som er der.

Så har du jo bremse deler http://www.trail-gear.com/brakes

billige kalipere som er bolt on fra 4runner, bremseskiver, ny hovedsylinder

så har du rear axle service kit
http://www.trail-gear.com/rear-axles

og skikkelige bremser bak http://www.trail-gear.com/rear-disc-brake-kit

masse fint her også, http://www.trail-gear.com/rock-assault-axle-housing inspection cap er jo knall for å montere på toppen av diffen. Enklere påfylling og ikke minst kontroll av differ.

Så er det bare å go-nuts på grom deler! :P
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Brukeravatar
ildhane
Ble med: man des 22, 2008 5:07 pm
Lokasjon: Gressvik

Innlegg av ildhane »

overhalte fremakselen med et kit fra norskoffroadteknikk, og de bitene holdt bare såvidt et år. Byttet ut simringer og bremser fra marlincrawler nå for noen uker siden og alt av pakinger og simringer jeg hadde satt inn i fjor var det ikke noe igjen av, bare suppe i knokkelhusene.

Men gjør som knixen sier, det er ikke noe hokus pokus, bare mye klin. brukte to dager første gangen og 5 timer andre gangen for overhaling av begge sider, siste gangen byttet jeg også bremseskiver og kalippere.
ex RN36, RX60 og HJ60
Brukeravatar
knixen
Kontakt:

Innlegg av knixen »

ildhane skrev:overhalte fremakselen med et kit fra norskoffroadteknikk, og de bitene holdt bare såvidt et år. Byttet ut simringer og bremser fra marlincrawler nå for noen uker siden og alt av pakinger og simringer jeg hadde satt inn i fjor var det ikke noe igjen av, bare suppe i knokkelhusene.

Men gjør som knixen sier, det er ikke noe hokus pokus, bare mye klin. brukte to dager første gangen og 5 timer andre gangen for overhaling av begge sider, siste gangen byttet jeg også bremseskiver og kalippere.
Det er liten tvil om at marlin crawler lager de aller beste tetteringene som finnes, og det skal være en forhandler i norge en eller annen plass. De koster litt men er verdt det.

Tror jeg brukte et par timer sist, men det var ikke akkurat brukt noe tid på å pusse rust/rengjøre nøye. Bare av med deg gamle, tørke der det var nødvendig og hive det sammen igjen.

Jeg har brukt flere sett, og skaffet flere sett. Stort sett er kvaliteten tilsvarende original. Marlin derimot lager forbedrede deler. Sjekk marlincrawler.com

Brukeravatar
vitalogy

Innlegg av vitalogy »

knixen skrev:[

Det er liten tvil om at marlin crawler lager de aller beste tetteringene som finnes, og det skal være en forhandler i norge en eller annen plass. De koster litt men er verdt det.

Tror jeg brukte et par timer sist, men det var ikke akkurat brukt noe tid på å pusse rust/rengjøre nøye. Bare av med deg gamle, tørke der det var nødvendig og hive det sammen igjen.

Jeg har brukt flere sett, og skaffet flere sett. Stort sett er kvaliteten tilsvarende original. Marlin derimot lager forbedrede deler. Sjekk marlincrawler.com

Fikk pris fra bgnor nå.. 1100. Dette er uten lager.
Noen som har erfaringer med disse delene kvalitetsmessig.

Trenger delene til helga, å da er det vel heller usikkert at jeg får de fra utlandet tidsnok..
Hvis ikke får gjort det i helga må jeg kjøre bmw ei uke til :shock:
Brukeravatar
vitalogy

Innlegg av vitalogy »

Tja, da har jeg endelig fått begynt med overhalingsjobben på fremakslingen.

Gikk veldig enkelt og greit på venstre side.
Men når jeg skulle av med "aksel huben" står ting bom fast.
Får ikke denne av spindelen. Det virker som om det innerste lageret har kilt seg fast på spindelen.

Noen som har vært borti dette?

Jeg kommer til å prøve å tashe den ut fra spindelen, ved å skru på spindelmutrene, legge en rørbit mot mutrene og tashe mot denne rørbiten, til ting beveger seg.

Hvis ikke noen har ett bedre forslag...

Nå tar jeg meg iallefall ei pils. Skål!!
Brukeravatar
vitalogy

Innlegg av vitalogy »

Litt sein oppdatering, men ble ferdig i går kveld med prosjekt overhale fremaksling.

Måtte lage en spesailtash for å få dradd av huben.
Det visete seg at det var det indre lageret som satt fast på spindelen.
Det har tydeligvis vært vann inni der en eller annen gang, og dette har ført til gravrust på spindelen.
Heldigvis berget lageret, nye simring ble satt inn, lagrene ble pakket med nytt fett og det var det.

Ialllefall nesten.. Det viste seg at frihjulsnavet på høyresida har blitt feilmontert sist det var folk inni der. Dette har medført at navet har stått i lås konstant, og sikkert ført til at simmringen ble slitt ut.
Så da har jeg lært meg hvordan frihjulsnavene fungerer også. Tokk litt grubling før jeg fikk det til å fungere. Litt ekkelt når man ikke helt vet hvordan det skal se ut... :p

Så da håper jeg på tett aksling.. Neste jobb blir å få ut alt fettet som ligger inni diffen. Fikk pressa inn en liter med girolje. Så får bare prøve å kjøre 4x4 ett par mil for å få opp varmen i gørra.
Så håper jeg det renner litt lettere ut... :)
Brukeravatar
vitalogy

Innlegg av vitalogy »

På tide med en liten update her da kanskje.

Skifta olje på diffen framme igjen i helga.. Nå var den nesten gul.. Hehe.
Det tar nok litt tid før restene etter alt moly fettet kommer ut. Så nå blir det olje skift hver helg fremover.

Ellers så har jeg fått testa BFG Mud Terrain på snø og is.
De er helt "orginale" dvs ikke seipa eller pigga. De var faktisk bedre enn frykta, men ikke på langt nær bra nok. Tok seg greit frem, men slet med å stoppe i tide.

Så i går fikk jeg lagt på nokian hakkapeliitta suv 5 på det andre settet med felger jeg hadde liggende.
Disse er jeg så langt utrolig godt fornøyd med :)

Må si det er godt med land cruiser når det er glatt. Var ute å lufta den nye bmw´n i helga.. Den kommer nok til å få stå i garasjen det meste av vinteren tror jeg. Utrolig hærlig å slippe å lure på om man kommer seg opp den bakken eller ikke.

Ellers så har jeg endelig invistert i vektøyvogn. Så store deler av helga har gått med på å sortere verktøy. Det er god tidtrøyte :)
Brukeravatar
vitalogy

Innlegg av vitalogy »

Det begynner å bli vinter og kaldt i vårt fagre land.

Dette er første vinteren hvor jeg kommer til å ha bilen på vegen. Forrige vinter gikk med til rustrep og annet forefallt vedlikehold.

I den sammenheng fikk jeg prøvd motorvarmeren montert av forrige eier. Å hva kan man si, der var det ikke futt i det hele tatt.
Så i helga begynte jeg å kikke litt på opplegget, og fant vel egentlig ut at ALT som kunne gjøres feil, var gjort feil. Det er veldig greit når feil har en opplagt forklaring:)

Så da var det bare å prøve å bygge om litt på dette. Og vist pokker, etter en time med varmeren på i 10- holder motoren nå ca 40-50 grader.. Det syns jeg er akseptabelt, og helt sikkert mye bedre for motoren når den sveives i gang :)

Ellers så er jeg veldig fornøyd med de nye piggdekka mine (ref forrige innlegg)

Å til slutt må jeg nesten "skryte" litt.. På vei hjem fra trening i kveld, opp en middels bratt bakke.
Bilen holder 50km/t og jeg ligger i 3.gir. Gir bunn fjøl og får hjulspinn på begge hjula... Riktig nok var det ganske glatt, men må nesten få si at bilen nesten har antydninger til å være sprek :p Iallefall kult å komme diagonalt oppover en bratt bakke med hjulspinn i 50 og brølende eksos :)
Brukeravatar
ildhane
Ble med: man des 22, 2008 5:07 pm
Lokasjon: Gressvik

Innlegg av ildhane »

vitalogy skrev:må nesten få si at bilen nesten har antydninger til å være sprek :p
sikker på at du snakker om en lj70 nå? :P
ex RN36, RX60 og HJ60
Brukeravatar
vitalogy

Innlegg av vitalogy »

Hehe... Du er skeptisk skjønner jeg... Joda, men om man legger god vilja til, det er nedoverbakke og medvind er den ikke så aller verst serru.

Jeg har faktisk kjørt forbi hele to biler i helga, så DET så :p

Ellers har jeg fått bytta olje og oljefilter på kjærra. Samt gått over opphenga bak med kost og owatrol.
Jeg ser at fjærfestene bak snart kommer igjennom gulvet om jeg ikke gjør noe.
Det ser ut til at jeg må prøve å få skjært vekk, å lagd meg nye. Noen som har noen gode tips til hvordan man best får til dette?

Vurderer å lage meg to "luker" i gulvet for å slippe å løfte av hele karoseriet.. hehe.

Ellers har jeg tatt en liten service på min kjære løftebukk også.. Fikk montert oljestandsglass og tappeskrue på oljetanken. Stenhøj har faktisk ikke greid dette. For ikke å nevne at tanken faktisk ikke er tett... Dvs at det ikke er noen form for tettninger som hindrer støv, vann og annen skitt i å komme ned i tanken.. Når jeg fikk løftebukken var faktisk hydraulikktanken full av vann og ca 2cm bunnslam bestående av slipestøv og andre artige ting... Slipepasta for hydraulikkpumper med andre ord :p

Det er ett lite tankekors når det ruster i bunnen av en tank full av olje.
Containercruiser

vitalogy skrev:Det begynner å bli vinter og kaldt i vårt fagre land.

Å til slutt må jeg nesten "skryte" litt.. På vei hjem fra trening i kveld, opp en middels bratt bakke.
Bilen holder 50km/t og jeg ligger i 3.gir. Gir bunn fjøl og får hjulspinn på begge hjula... Riktig nok var det ganske glatt, men må nesten få si at bilen nesten har antydninger til å være sprek :p Iallefall kult å komme diagonalt oppover en bratt bakke med hjulspinn i 50 og brølende eksos :)
hehe, så det er fleire som driver med burning med 70 :mrgreen: Synest skjølv bilen min vart sprekere av seg når kulda kom... mulig det er berre innbilning, men aksleerasjonen opp til 70-80km/t går som en leik :lol: Dog skjer det ikkje på 3 sekund...

Ang fjærfesta er vel det enkleste å kappe frå en donorbil?
Brukeravatar
vitalogy

Innlegg av vitalogy »

containercruiser skrev: Synest skjølv bilen min vart sprekere av seg når kulda kom... mulig det er berre innbilning, men aksleerasjonen opp til 70-80km/t går som en leik :lol: Dog skjer det ikkje på 3 sekund...

Ang fjærfesta er vel det enkleste å kappe frå en donorbil?

Hehe... artig. Jeg tenkte akkurat det samme her en kveld. Luft som holder 10- og IC. Det må da hjelpe på..

Men det som hjalp aller mest var vel kanskje når piggdekka kom på.... Drar litt lettere på små hjul.

Ellers så syns jeg 70´n min drar helt ok opp til 80-90 jeg faktisk.. Selv på sommern med voksenhjula på. Den får riktig nok, NOK diesel da.. Ryker bra om jeg virkelig gir flat fjøl, sikkert alt for mye.
Containercruiser

Du har snelle og IC du?

Eg har berre en lat "motor" uten snelle..... på 33x12,5 tar det både vinter og vår før man er oppe i 80 :lol:
Brukeravatar
vitalogy

Innlegg av vitalogy »

Sotvifte og IC ja :)

Kan se for meg at årstidene går forbi med 33" uten snurre ja :p

0-100... sånn etter hvert liksom.
Brukeravatar
vitalogy

Innlegg av vitalogy »

Takk for sist. Slenger inn en liten update før jula tar oss alle.

Nå har jeg faktisk opplevd å få min første motorstopp med den ellers så stabile cruiser´n.

Det var på mandagskvelden, jeg var på jobb og holdt på med siste innspurt på ei levering som skulle gå offshore med helikopter samme kveld. Jeg vare nære innpå deadline med andre ord.

Men... Jeg manglet deler for å kunne levere, så dette måtte komme fra ei avdeling en time unna.
Avtalte med en kollega som tilfeldigvis var der at han skulle ta med seg de nødvendige delene hjem, og at jeg skulle møte han der for å hente delene det sto om.

Som sagt så gjort og det var bare å cruise tilbake til verkstedet 20 min unna, med delene i pasasjersetet og alt under kontroll... Da jeg følte at bilen begynte å tulle litt... Men slo det fra meg som innbilling..
Etter 5 min skulle jeg gi på for å komme opp i fart.. Men hva var dette? Fikk ikke opp turtall på motoren. Kjærra blir daffere og daffere.. Greier til slutt ikke mer enn 1500rpm i andre gir.. Vrenger meg inn på ei busslomme.. Prøver å gi gass med bilen i fra.. null respons.... Er gasvaiern gåen tenkte jeg kanskej? Men nei den var på plass og like hel. Prøver å gi gass på spjeldet.. Motoren stopper..
Neste punkt på feilsøkinga var kondens i filteret. Skrur ut avtappinga men det kommer ingen ting..
Har filteret frosset? Det var mulig.. Det var jo tross alt 10 blå. Så jeg pumper diesel og slår på filteret med en skiftenøkkel
Begynner samtidig å tenke på tidsfrister og stressa offshorekunder som trenger deler til krana på boreriggen sin..

Hopper inn i bilen og kinner motoren.. Det går 3 sekunder på startern og så "VROOOM" og masse svartrøyk:p

Kom meg tilbake på verkstedet via bakgater, da jeg ikke har veldig lyst å få motorstopp midt i værste julestrafikken inn til byen. Men vi kommer oss velberga tilbake på verkstedet. Fikk gjort ferdig og levert i tide.

Dermed var det bare en ting igjen å gjøre... Skifte diesel filter.
Jeg har jo gått å tenkt på dette filteret sida jeg fikk bilen, og har dermed nytt liggende i delelageret bak i bilen.
Skrur av filteret og møtes av dette...
bilde-2.JPG
bilde-2.JPG (357.88 KiB) Vist 4508 ganger
Rød diesel? hehe.. Setter på nytt filter og starter opp.. Og siden har det ikke vært flere problem :)

Moralen må være: Skift filter FØR de er helt tette:p
Svar

Tilbake til «Garasje»