Takk for sist. Slenger inn en liten update før jula tar oss alle.
Nå har jeg faktisk opplevd å få min første motorstopp med den ellers så stabile cruiser´n.
Det var på mandagskvelden, jeg var på jobb og holdt på med siste innspurt på ei levering som skulle gå offshore med helikopter samme kveld. Jeg vare nære innpå deadline med andre ord.
Men... Jeg manglet deler for å kunne levere, så dette måtte komme fra ei avdeling en time unna.
Avtalte med en kollega som tilfeldigvis var der at han skulle ta med seg de nødvendige delene hjem, og at jeg skulle møte han der for å hente delene det sto om.
Som sagt så gjort og det var bare å cruise tilbake til verkstedet 20 min unna, med delene i pasasjersetet og alt under kontroll... Da jeg følte at bilen begynte å tulle litt... Men slo det fra meg som innbilling..
Etter 5 min skulle jeg gi på for å komme opp i fart.. Men hva var dette? Fikk ikke opp turtall på motoren. Kjærra blir daffere og daffere.. Greier til slutt ikke mer enn 1500rpm i andre gir.. Vrenger meg inn på ei busslomme.. Prøver å gi gass med bilen i fra.. null respons.... Er gasvaiern gåen tenkte jeg kanskej? Men nei den var på plass og like hel. Prøver å gi gass på spjeldet.. Motoren stopper..
Neste punkt på feilsøkinga var kondens i filteret. Skrur ut avtappinga men det kommer ingen ting..
Har filteret frosset? Det var mulig.. Det var jo tross alt 10 blå. Så jeg pumper diesel og slår på filteret med en skiftenøkkel
Begynner samtidig å tenke på tidsfrister og stressa offshorekunder som trenger deler til krana på boreriggen sin..
Hopper inn i bilen og kinner motoren.. Det går 3 sekunder på startern og så "VROOOM" og masse svartrøyk:p
Kom meg tilbake på verkstedet via bakgater, da jeg ikke har veldig lyst å få motorstopp midt i værste julestrafikken inn til byen. Men vi kommer oss velberga tilbake på verkstedet. Fikk gjort ferdig og levert i tide.
Dermed var det bare en ting igjen å gjøre... Skifte diesel filter.
Jeg har jo gått å tenkt på dette filteret sida jeg fikk bilen, og har dermed nytt liggende i delelageret bak i bilen.
Skrur av filteret og møtes av dette...

- bilde-2.JPG (357.88 KiB) Vist 4508 ganger
Rød diesel? hehe.. Setter på nytt filter og starter opp.. Og siden har det ikke vært flere problem
Moralen må være: Skift filter FØR de er helt tette:p