Jon Hennings garasje.
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- willys overland
- Ble med: fre jul 01, 2005 3:11 pm
- Lokasjon: Jessheim
Re: Jon Hennings garasje.
Skal jeg bygge en 40 serie så vil den ihvertfall ikke drives av dieselmotor, og ikke under 8 sylindre.
En 40 serie pickup på tundrachassis hadde vært kul..
En 40 serie pickup på tundrachassis hadde vært kul..
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
Skaffer du deg Tundra- chassis så får vi vel skramle sammen noe å sette oppå. Er nok flere enn meg som gjerne ville sett det.
Pøh
- willys overland
Det bugner vel ikke av kasserte tundraer på huggerne i Norge tror jeg.
For å ha en eneste mulighet til å få det godkjent må en beholde ramma fra 40 serie bilen, men en donor-Tundra kan jo levere hele drivlinja til prosjektet.
Tundraen er vel en del for bred så en må da korte aksler eller bruke smalere aksler.
Tror ikke jeg begynner på et slikt prosjekt med det første men det er jo lov å drømme...
For å ha en eneste mulighet til å få det godkjent må en beholde ramma fra 40 serie bilen, men en donor-Tundra kan jo levere hele drivlinja til prosjektet.
Tundraen er vel en del for bred så en må da korte aksler eller bruke smalere aksler.
Tror ikke jeg begynner på et slikt prosjekt med det første men det er jo lov å drømme...
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
- willys overland
Enda en fin helg i garasjen!
Igår laget jeg bumpstops bak, og idag er jeg igang med å lage øvre fester til fjærene bak.
Luftfjærene må ha 10 psi trykk for å kunne komprimeres skikkelig så jeg laget to dummy'er. Freset ut bunn- og topplate i mdf, og kappet til et 110 mm avløpsrør som distansestykke.
Igår laget jeg bumpstops bak, og idag er jeg igang med å lage øvre fester til fjærene bak.
Luftfjærene må ha 10 psi trykk for å kunne komprimeres skikkelig så jeg laget to dummy'er. Freset ut bunn- og topplate i mdf, og kappet til et 110 mm avløpsrør som distansestykke.
- Vedlagte filer
-
- DSC00633-3.jpg (113.58 KiB) Vist 5101 ganger
-
- DSC00635-3.jpg (128.25 KiB) Vist 5101 ganger
-
- DSC00636-3.jpg (127.78 KiB) Vist 5101 ganger
-
- DSC00637-3.jpg (127.99 KiB) Vist 5101 ganger
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
- willys overland
Når en kapper rør er det ofte vanskelig å få kappet rett. Har brukt et ark som jeg har tvinnet rundt røret for så å merke av hvor jeg skal kappe.
Fikk en lys idè da jeg så en stempelringklemme ligge å sleng. Funka perfekt!
Fikk en lys idè da jeg så en stempelringklemme ligge å sleng. Funka perfekt!
- Vedlagte filer
-
- DSC00638-3.jpg (69.58 KiB) Vist 5101 ganger
-
- DSC00639-3.jpg (58.87 KiB) Vist 5101 ganger
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
- knut eivind
- Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
- Lokasjon: Gjøvik
ark trikset er jo mye brukt, men der tok du det jo til en annen dimensjon med den ringklemmern.
moro og se på bygget ditt, for det er noe av det mer sjeldne der jeg har sett hvor jeg ikke irriterer meg over forsjellige løsninger. Her blir det i mine øyne gjort riktig. Litt mer tidkrevende og fikleri men så blir det så man slipper og ta igjen senere pga spart tid i byggingen
moro og se på bygget ditt, for det er noe av det mer sjeldne der jeg har sett hvor jeg ikke irriterer meg over forsjellige løsninger. Her blir det i mine øyne gjort riktig. Litt mer tidkrevende og fikleri men så blir det så man slipper og ta igjen senere pga spart tid i byggingen
knut eivind skogen tlf. 95287o82
- willys overland
Takker for fine ord...
Synes faktisk jeg var litt lur selv også..hehe
Om ting gjøres riktig vil tiden vise, men prøver å tenke grundig igjennom før jeg begynner å bygge noe. Mest er vel fordi jeg er lat og ikke gidder å gjøre ting flere ganger en nødvendig.
ER spent på hvordan bilen vil fungere når den er ferdig, er førstereis mht luftfjæring.
Synes faktisk jeg var litt lur selv også..hehe
Om ting gjøres riktig vil tiden vise, men prøver å tenke grundig igjennom før jeg begynner å bygge noe. Mest er vel fordi jeg er lat og ikke gidder å gjøre ting flere ganger en nødvendig.
ER spent på hvordan bilen vil fungere når den er ferdig, er førstereis mht luftfjæring.
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
WOW..
Mye vakkert arbeid du har utført.
Latskaps argumentet ditt faller derimot litt på sin egen urimelighet. hehe :p Men det er bra du greier å finne trøst i noe. Det krever bra med viljestyrke og gjøre ting ORDENTLIG. I stedet for å ta snarveier eller tenke "det holder sikkert".
Inspirerende å se slik
Mye vakkert arbeid du har utført.
Latskaps argumentet ditt faller derimot litt på sin egen urimelighet. hehe :p Men det er bra du greier å finne trøst i noe. Det krever bra med viljestyrke og gjøre ting ORDENTLIG. I stedet for å ta snarveier eller tenke "det holder sikkert".
Inspirerende å se slik

- willys overland
Viser ikke bilder av bommertene mine da..
Er moro med innspill, også konstruktiv kritikk.
Prøver å få til en grei finish, men det hender jeg ikke klarer å få det så smekkert og fint som jeg ønsker. Det må jo være solid også.
Har en som er en trollmann med dreiebenken som lager endel biter for meg, uunnværlig når en selv har begrenset med plass og utstyr.
Mye av finishen på et chassis er kanskje bortkastet når det til stor grad skal skjules under karosseriet.
Målet mitt er å få til en så diskret ombygging at en må tett innpå for å skjønne at den er såpass ombygget.

Er moro med innspill, også konstruktiv kritikk.
Prøver å få til en grei finish, men det hender jeg ikke klarer å få det så smekkert og fint som jeg ønsker. Det må jo være solid også.
Har en som er en trollmann med dreiebenken som lager endel biter for meg, uunnværlig når en selv har begrenset med plass og utstyr.
Mye av finishen på et chassis er kanskje bortkastet når det til stor grad skal skjules under karosseriet.
Målet mitt er å få til en så diskret ombygging at en må tett innpå for å skjønne at den er såpass ombygget.
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
Hehe, like greit å "glemme" det som ikke blir like bra :p
Jeg tror du er inne på noe VELDIG lurt når du nevner diskret ombygning.
Det er lettere med godkjenninger å slikt da... Eller bare det å slippe unna i kontroll om det ikke er håp for å få ting godkjent :p
Funksjon over finesse ER lov... Å som du sier, ting skal være solid..
Jeg tror du er inne på noe VELDIG lurt når du nevner diskret ombygning.
Det er lettere med godkjenninger å slikt da... Eller bare det å slippe unna i kontroll om det ikke er håp for å få ting godkjent :p
Funksjon over finesse ER lov... Å som du sier, ting skal være solid..
- willys overland
Nå er alt jeg bygger om godkjent, så skal ikke være redd for teknisk kontroll langs veien. Men greit å slippe å bli vinket inn i alle kontroller uansett.
Dette bygget kommer til å ta så lang tid at det ikke nytter å bygge det etter moten, en tidløs stil er bedre da. Da holder den seg lengre før den blir umoderne ..
Det står nok endel ombygde biler tilsalgs rundtom som er usalgbare fordi stilen har gått ut.
Dette bygget kommer til å ta så lang tid at det ikke nytter å bygge det etter moten, en tidløs stil er bedre da. Da holder den seg lengre før den blir umoderne ..
Det står nok endel ombygde biler tilsalgs rundtom som er usalgbare fordi stilen har gått ut.
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
Luksus med andre ord.
Jeg har for lengst gitt opp godkjenning av noe som helst jeg.
Ikke for at jeg ikke har lyst, er veldig tøff eller bare gir faen.
Men rett og slett fordi bilsvaksynte her i.... Ja jeg sier det.. MOLDE er helt utrolig umulig å ha med å gjøre.
En kjenning skulle vise bil der en gang.
Han hadde kjøpt seg ny bil med mangel som måtte vises før registrering.
Han fikk derfor kjørt bilen på henger frem til BT kvelden før.
Da han skulle kjøre bilen inn til visning kom det en sint bilsvaksynt og sa at han ikke kunne kjøre de 15 metrene inn i hallen uten skilt og at han måtte værsågod å gå inn å kjøpe prøveskilt.
Etter litt frem og tilbake gikk den ulykksalige å stilte seg i kø for prøveskilt.
Dette tok da 45 min, det var jo to andre "kunder" inne i lignende ærend, så ting tok tid.
Private telefonsamtaler om middagsplaner og diverse annet måtte jo gjøres unna av de som satt bak skranken, før de kunne strekke seg til å "hjelpe" sine kunder med prøveskilt og annet.
Da han endelig kom ut å skulle kjøre inn bilen fikk han beskjed om at timen hans var over og at de nå hadde lunsj. De hadde ikke flere ledige timer den dagen, og han måtte bare komme tilbake neste dag for ny time.....
Så ja... Trivelige behjelpelige folk de der... hehe.
Men det er jo supert at du faktisk har fått godkjenning på prosjekket da
Du må være en tålmodig mann
Jeg har for lengst gitt opp godkjenning av noe som helst jeg.
Ikke for at jeg ikke har lyst, er veldig tøff eller bare gir faen.
Men rett og slett fordi bilsvaksynte her i.... Ja jeg sier det.. MOLDE er helt utrolig umulig å ha med å gjøre.
En kjenning skulle vise bil der en gang.
Han hadde kjøpt seg ny bil med mangel som måtte vises før registrering.
Han fikk derfor kjørt bilen på henger frem til BT kvelden før.
Da han skulle kjøre bilen inn til visning kom det en sint bilsvaksynt og sa at han ikke kunne kjøre de 15 metrene inn i hallen uten skilt og at han måtte værsågod å gå inn å kjøpe prøveskilt.
Etter litt frem og tilbake gikk den ulykksalige å stilte seg i kø for prøveskilt.
Dette tok da 45 min, det var jo to andre "kunder" inne i lignende ærend, så ting tok tid.
Private telefonsamtaler om middagsplaner og diverse annet måtte jo gjøres unna av de som satt bak skranken, før de kunne strekke seg til å "hjelpe" sine kunder med prøveskilt og annet.
Da han endelig kom ut å skulle kjøre inn bilen fikk han beskjed om at timen hans var over og at de nå hadde lunsj. De hadde ikke flere ledige timer den dagen, og han måtte bare komme tilbake neste dag for ny time.....
Så ja... Trivelige behjelpelige folk de der... hehe.
Men det er jo supert at du faktisk har fått godkjenning på prosjekket da

Du må være en tålmodig mann
- willys overland
Det er desverre endel i den etaten som ikke forstår at de er i et serviceyrke. Såpass dårlig betalte stillinger besettes da ikke bare av dyktige folk, og mange velger å dekke over sin egen uvitenhet med å være tværre og vrange.
Som jeg har skrevet tidligere i tråden har jeg gått noen runder med de, har måtte sette meg grundig inn i kjøretøyforskriftene og ikke minst forvaltningsloven. Du må vite hva du har krav på, de forteller deg det ikke ihvertfall.
Jeg har nok en bra dose tålmodighet, men er også rimelig trassig. Lar meg ikke avfeie med useriøse utsagn.
Har kjørt denne ombyggingssaken til veidirektoratet en gang.
Som jeg har skrevet tidligere i tråden har jeg gått noen runder med de, har måtte sette meg grundig inn i kjøretøyforskriftene og ikke minst forvaltningsloven. Du må vite hva du har krav på, de forteller deg det ikke ihvertfall.
Jeg har nok en bra dose tålmodighet, men er også rimelig trassig. Lar meg ikke avfeie med useriøse utsagn.
Har kjørt denne ombyggingssaken til veidirektoratet en gang.
Senest rettet af willys overland søn nov 21, 2010 11:58 pm, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
- knut eivind
- Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
- Lokasjon: Gjøvik
Latskap er bra, hvor hadde menneskeheten vært forruten
knut eivind skogen tlf. 95287o82
- willys overland
Latskap er en form for intelligens!
Jeg kan derfor påberope meg stor intelligens!!!
Jeg kan derfor påberope meg stor intelligens!!!
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
- willys overland
Da har jeg fått gjort litt i garasjen, men mye av det er muligens til ingen nytte. Må finne andre løsninger for fjærfestene. Har problemer med hvordan luftfjærene oppfører seg når det flekser. En mulig løsning blir å snu luftfjærene opp ned, skal skjekke med leverandøren om dette er tilrådelig. Versjon 3 av øvre fjærfeste er laget men har problemer med klaring både utover og innover...
I påvente av en løsning på fjærproblemene har jeg laget ny tverrbjelke bakerst i ramma. Vil ha karosserifestene på opprinnelig sted i karosseriet, og siden ramma er 44 cm smalere bak enn originalt så måtte nye karosserifester lages. Fikk laget festeplater som jeg sveiset i hver ende av et 48 mm sømløst rør. Laget deretter en avstiver under på hver side samt en strekkavlaster fremover på hver side. Tror dette skulle være solid nok.
Bumpstop'a jeg lagde funker ikke. Når de sitter såpass langt fra senter fjær inn på akselen så stjeler de alt for mye av vandringa på fjære ved fleks. Vurderer å lage nye som blir sittende foran fjærene og som går mot radiusarmene.
Det blir mye prøving og feiling på sånne prosjekter, men har fortsatt håp om å komme i mål.
I påvente av en løsning på fjærproblemene har jeg laget ny tverrbjelke bakerst i ramma. Vil ha karosserifestene på opprinnelig sted i karosseriet, og siden ramma er 44 cm smalere bak enn originalt så måtte nye karosserifester lages. Fikk laget festeplater som jeg sveiset i hver ende av et 48 mm sømløst rør. Laget deretter en avstiver under på hver side samt en strekkavlaster fremover på hver side. Tror dette skulle være solid nok.
Bumpstop'a jeg lagde funker ikke. Når de sitter såpass langt fra senter fjær inn på akselen så stjeler de alt for mye av vandringa på fjære ved fleks. Vurderer å lage nye som blir sittende foran fjærene og som går mot radiusarmene.
Det blir mye prøving og feiling på sånne prosjekter, men har fortsatt håp om å komme i mål.
- Vedlagte filer
-
- Notcheren er flittig brukt. Nyttig verktøy
- DSC00642-3.JPG (99.94 KiB) Vist 4977 ganger
-
- Nytt karosserifeste
- DSC00643-3.JPG (84.47 KiB) Vist 4977 ganger
-
- DSC00644-3.JPG (95.17 KiB) Vist 4977 ganger
-
- DSC00645-3.JPG (99.69 KiB) Vist 4977 ganger
-
- DSC00646-3.JPG (99.75 KiB) Vist 4977 ganger
-
- DSC00647-3.JPG (87.56 KiB) Vist 4977 ganger
-
- DSC00649-3.JPG (79.13 KiB) Vist 4977 ganger
-
- DSC00651-3.JPG (74.78 KiB) Vist 4977 ganger
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
- Toy_Roller
- Ble med: fre jun 26, 2009 8:30 pm
- Lokasjon: Ålesund
dette ser jo nydelig ut!
er det orginalt slike fester på ramma?? hvordan er det eventuelt å få gokjent slike ombygginger på rammer?
er det orginalt slike fester på ramma?? hvordan er det eventuelt å få gokjent slike ombygginger på rammer?

- willys overland
Originalt så står festene rett oppå ramma bakerst her, men siden jeg har smalet inn ramma så måtte jeg flytte festene ut. Ville beholde festene rett under dørstolpene bak. Har ikke søkt spesifikt om dette tverrøret men tror ikke det bør skape de største problemene. Må uansett ha en tverrbjelke for hengerfeste så jeg planlegger å forsterke røret i midtseksjonen for det formålet.
Må lage alle festene nye siden ramma er så smal hele veien. Hele gulvet i bilen må lages nytt og vil bli tilpasset ramma.
Ny bensintank må også lages, men venter med det til slutt når alt annet er på plass.
Pr nå ser det bl.a ut som at stabstaget bak må ligge oppå ramma bak akselen.
Må lage alle festene nye siden ramma er så smal hele veien. Hele gulvet i bilen må lages nytt og vil bli tilpasset ramma.
Ny bensintank må også lages, men venter med det til slutt når alt annet er på plass.
Pr nå ser det bl.a ut som at stabstaget bak må ligge oppå ramma bak akselen.
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
- ole_kristian
- Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
- Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
- Kontakt:
Godt å se at det geniale lagrings/arkiveringssystemet som slakteribransjen har utviklet, blir benyttet.
Jeg har Gilde som leverandør - men skammer meg litt når jeg ser du har valgt vår lokale leverandør Finsbråten. Skal i fremtiden forsøke å gå for Finsbråten som leverandør jeg også.
Jeg har Gilde som leverandør - men skammer meg litt når jeg ser du har valgt vår lokale leverandør Finsbråten. Skal i fremtiden forsøke å gå for Finsbråten som leverandør jeg også.
Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
- willys overland
Som en av Finsbråten's største kunder ( de har go'e pølser !!!) tar jeg uten å skjemmes del i deres logistikksystem..
Håper bare ikke innholdet i denne kassa havner i julefarsen
Håper bare ikke innholdet i denne kassa havner i julefarsen

Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.