Advarsel: BFG AT til vinterbruk

Erfaringer og spørsmål om hjul til Land Cruiser

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
kavaleristen
Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Lokasjon: Sogndal

Advarsel: BFG AT til vinterbruk

Innlegg av kavaleristen »

Jeg tror ikke det kan sies mange nok ganger: Vurderer du å seipe BFG AT dekkene dine og bruke dem som helårsdekk? Don't.

Kjøpte 31x10.5" ATer i juni til 60en min, og fullseipet dem nå for en snau uke siden. De er LATTERLIG glatte hva gjelder det meste. Snurret (ufrivillig 180grader) tre ganger på 2 kjøredager nå i julen. Den ene gangen var det i utgangen av en sving, flatt, ikke i nærheten av bremsepedalen og veldig lite throttle. De to andre gangene var det i lav hastighet i nedoverbakke, så vidt borti bremsa og hekken ville først. Har 2-3 års erfaring med 60 nå, og mener at jeg laster den fornuftig. Før har jeg kjørt på en kombinasjon av gamle, utpigga Nokian og Kuhmo. Selv de oppfører seg bedre enn nye, seipa AT. Guds løkke at jeg ikke klinka borti andre biler i disse situasjonene. Nå blir det Conti IceContact med pigg.
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
Brukeravatar
Bjerke
Ble med: man jul 03, 2006 8:11 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Advarsel: BFG AT til vinterbruk

Innlegg av Bjerke »

Dette har jeg opplevd og, kan fort bli litt for spennende. Men har kan jo også lasteavhengihetsvetilen spille deg et puss hvis den henger. da vil du jo få full skrubb bak.
Mange glemmer også å justere denne etter heving. Å da vil den jo automatisk låse for mye bak.
xHJ60 xHDJ80 xLC90AT
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
Brukeravatar
Vegard
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Innlegg av Vegard »

Vil bremse mindre bak etter heving, men ellers er jeg enig i at BF AT ikke duger om vinteren. Kjørte med det i 2 uker, og det var nok!
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Bare å fa seg piggdekk ! Eneste som duger på 60 !... Ser at en del bruker slike dekk som liksom er lovlig til vinterbruk..det er dødsfeller ! Fysj! Farlig for både seg selv og andre... burde ikke vært lovlig spør du meg..
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
SverreS
Ble med: lør okt 31, 2009 9:50 am
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av SverreS »

Mulig det er sånn på andre biler men på min 120 virker de knall godt.Kommer rett fra Vassfjellet der vi hadde en liten kjøre dag i 30-40 cm pudder.Dekkene virker meget bra på min bil,mulig at det kommer av allle disse pling og plonger som er i den.Ikke vet jeg.
Men jeg skal IKKE legge om til mine piggfri dekk denne vinteren.
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Brukeravatar
Steinar
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Innlegg av Steinar »

Jeg har kjørt med tettseipa BFG AT flere vintere, aldrig hatt noe som helst problemer, men nå er dem blitt for gammle og stive i gummien. Pigga og seipa General AT er anskaffet, de sitter jo bedre, men........

Kanskje jeg har vært veldig heldig med mine, men jeg kjører jo pent og på skikkelige vinterveier nesten uten salting
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
OleAmund84
Ble med: ons apr 04, 2007 4:26 pm
Lokasjon: gausdal

Innlegg av OleAmund84 »

Hei!
Har seipede bf at 35" på min hj 60, har kjørt med de en sommer og en vinter, begynt på andre vinteren nå!
Jeg er meget godt fornøyd med hvordan de står på!
Er jo ikke å få store nok vinterhjul heller så..... :mrgreen:
Hj60 Turbo Intercooler
Eivind U
Ble med: man apr 04, 2005 6:52 pm
Lokasjon: Nord-Trøndelag

Innlegg av Eivind U »

Har også hatt midtseipa All Terrain med pigger på skuldrene, det har fungert greit.
Men Mud Terrain med samme oppskriften var jeg mere fornøyd med.

Dette har vært "ferske" dekk, kan nok ikke sammenlignes med gammle som har blitt harde.
2000 LC90 D4D

"If it jams, force it. If it breaks, it needed replacement anyway".
Brukeravatar
Haugens 80
Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
Lokasjon: Bø I Telemark

Innlegg av Haugens 80 »

Har au kjørt åre rundt på bf at useipa sådan og de uten problemer på 80en min. men har jo måtta ta hensyn på ekstreme dager som alle andre. men de kan jo au komme litt ann på års datoen dekka dine er lagd i. mange dekk selgere har har dekk på lager som er både 3 og 4 ÅR gammle!! og da blir dei harde og som da igjen blir akebrett og kjøre på. Ps uke og år dei er lagd i Skal stå på dekk siden på dekke.
Me fart går alt..
Brukeravatar
iknut
Ble med: fre jul 27, 2007 8:05 pm
Lokasjon: Eidsvoll

Innlegg av iknut »

De første dekka jeg hadde på 80'n var slitte, useipa BFG AT. Selvfølgelig dårlig til det meste.
Så fikk jeg på GY MTR, helseipa. Fungerte meget bra på snøføre og asfalt, men glatte på klink is.
I vinter fikk jeg igjen på nye BFG AT, seipet og pigget av AT. Disse sitter utrolig godt på alle fører og nå stopper det selv på is.
Tror at uansett hva man velger så er som nevnt gummikvaliteten avgjørende. Lufttrykk kan også spille en vesentlig rolle for oppførselen til vinterdekk.
Men når Kavaleristen sier han har problemer med sine BFG AT, så har han jo det. Kan det være at dekkene fortsatt er dekket av silikonbelegget fra produksjonen? Har vært borti at nye piggfrie dekk skal "kjøres inn" på asfalt for å slite bort dette belegget før de har full effekt på snø/is.
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Containercruiser
Ble med: søn nov 29, 2009 6:10 pm
Lokasjon: Nordfjord

Innlegg av Containercruiser »

Kjøp sikkelige vinterdekk istaden for å ski rundt på jalla heilårsdekk..... (har AT på LC'n skjølv, eller rettare sagt hadde! Fullstendig ubrukelig på vinterføre, bremselengde som et godstog.....)

Er billigere med et sett vinterdekk enn ny bil.....
Brukeravatar
kavaleristen
Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Lokasjon: Sogndal

Innlegg av kavaleristen »

Nå mener jeg ikke å påstå at de som er fornøyd med ATene i forskjellige konfigurasjoner tar feil, men om du skal kjøpe nye dekk som skal virke til allsidig vinterbruk på vei så vær bevisst at du gambler med hvor fornøyd du kommer til å bli. Mine erfaringer tilsier at de er søppel, og den berømmelige seipinga har jeg ikke merket mye effekt av. Kan være at jeg har fått urgamle dekk forsåvidt. Jeg ønsker vel bare at folk kjører på trygge dekk :) hvertfall føler jeg meg for første gang som en risiko i trafikken, og unner ingen hekken på en løpsk 60 gjennom frontruta.
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
gus
Ble med: tor jan 07, 2010 3:51 pm
Lokasjon: Askøy, Hordaland

Innlegg av gus »

Gjør oss andre på veien en tjeneste.. Ikke kjør på det AT/helårsdekk drittet på vinteren! Familien våres kjører på samme veier.

Etter min mening burde det vært forbudt også til bruk i almenn ferdsel også på andre årstider. Vinterdekk er vinterdekk, og sommerdekk er sommerdekk. Den siste halvprosenten av oss SUV'ere som har bruk for terrengdekk kan kjøpe det å ha liggende på den helsveiste takgrinden :wink: Det ser tøft ut også. -Tøffere enn kondemnert bil.
2005 Toyota LandCruiser 120 GX
2014 Volkswagen E-up!
1981 Toyota Crown 2,8 Super Saloon Aut.
1969 Toyota Corona RT40
OleAmund84
Ble med: ons apr 04, 2007 4:26 pm
Lokasjon: gausdal

Innlegg av OleAmund84 »

Hehe, er forskjellige meninger her skjønner jeg!
Jeg er hvertfall fornøyd med seipa BFG AT dekk og kommer til å kjøre på det året rundt :twisted:
Hj60 Turbo Intercooler
Containercruiser
Ble med: søn nov 29, 2009 6:10 pm
Lokasjon: Nordfjord

Innlegg av Containercruiser »

OleAmund84 skrev:Hehe, er forskjellige meninger her skjønner jeg!
Jeg er hvertfall fornøyd med seipa BFG AT dekk og kommer til å kjøre på det året rundt :twisted:
Må huske på å løsne hjulboltene av og til da :mrgreen: Viss ikkje treng du sansynligvis muskler en vakker dag:)

Men ang dekk, vinteren er forskjellig frå plass til plass i dette landet.... Er liksom ikkje hjelp i å høre meininger frå en "søring" når du som spør kjører i Finnmark.... Skjønner?
Brukeravatar
Remi
Ble med: ons sep 12, 2007 1:17 am
Lokasjon: Alta

Innlegg av Remi »

Steinar skrev:Jeg har kjørt med tettseipa BFG AT flere vintere, aldrig hatt noe som helst problemer, men nå er dem blitt for gammle og stive i gummien. Pigga og seipa General AT er anskaffet, de sitter jo bedre, men........

Kanskje jeg har vært veldig heldig med mine, men jeg kjører jo pent og på skikkelige vinterveier nesten uten salting
Syns det var ganske bra, var vel tett m/ pigg :)
Er det General Grabber AT2? Eneste jeg fant på hjemmesiden til General Tire
Bilde
TOYOTA Fanboy
1986 HJ60 Aut/Turbo
2005 LC120 Executive/GX
2011 Ski-Doo Freeride
Brukeravatar
sunde
Ble med: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Lokasjon: Kvinesdal

Innlegg av sunde »

kjørte 2 vinter på seipe bf al 33 på pajero fingert heilt supert dette.kjørte 35 mit seipa og pigga på hiluxen,det fungert og kjempe fint det.

men dei må ikkje vere gamle,vist dei skal funke.di blir fort fryktlig harde i gummien osv dei bf dekka.veit ikkje kordan nye km mudd er da?men regner med dette er snakk om dekk for eit par år tilbake da
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Brukeravatar
SverreS
Ble med: lør okt 31, 2009 9:50 am
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av SverreS »

gus skrev:Gjør oss andre på veien en tjeneste.. Ikke kjør på det AT/helårsdekk drittet på vinteren! Familien våres kjører på samme veier.

Etter min mening burde det vært forbudt også til bruk i almenn ferdsel også på andre årstider. Vinterdekk er vinterdekk, og sommerdekk er sommerdekk. Den siste halvprosenten av oss SUV'ere som har bruk for terrengdekk kan kjøpe det å ha liggende på den helsveiste takgrinden :wink: Det ser tøft ut også. -Tøffere enn kondemnert bil.
JA hvis det er gamle dekk slike som Conteineren hadde så kan jeg skjønne dette. Men ikke med nye slik som jeg har.
Vil si at jeg kjører på veldig mye variert føre fra det værste salt slapset som finnes (Trondheim by) til skikkelig snø/isføre.
Har vel snart kjørt 10000 km siden snøen kom ( bruker bilen i jobben) Tungt lastet hele tiden. Og har ikke til dags dato hatt noen problemer verken med bremsing eller fremkommlighet.
Kjører mye fra Trondheim og til Oppdal/Dombås eller opp til Steinkjer/Namsos.
Her er det som regel et helvete med salt på veiene.
Kjører også mye der det ikke er saltet og har heller ikke noe problem der heller.
Må si at det er VELDIG sjeldent at antispinn lyset lyser,det samme med antiskrens.
Men det er mulig at jeg har så mye elektronikk inni den bilen at det er derfor jeg ikke har noen nevneverdige problemer.
Ikke vet jeg.... 8) 8) 8) 8)
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Brukeravatar
knut eivind
Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
Lokasjon: Gjøvik

Innlegg av knut eivind »

jeg tør ikke kjøre med bf på tørr asfalt engang jeg, men de nye km2 mud skal vel være bedre. min mening er og styre unna alle dekk som folk kan reklamere med at varer utrolig mange km
knut eivind skogen tlf. 95287o82
TurboThomas
Ble med: ons mar 18, 2009 10:02 pm
Lokasjon: Karmøy

Innlegg av TurboThomas »

jeg har kjørt på de nye bf mud km2 i to sesonger nå. har skrudd bestgrip pigger på skuldrene. dekkene er livsfarlig på snø.
tenkte jeg skulle seipe de til neste år, kanskje de blir bedre da!
Svar

Tilbake til «Hjul og felger»