Manuell eller Automat...
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Manuell eller Automat...
Hei.
hva ville dere valgt en 3.0 liter med 125 hk og manuell girkasse
eller
3.0 liter d4d 163 hk med automat??
eller
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
1996 HZJ80 bruksbil
- christiankruse
- Ble med: lør jan 16, 2010 10:34 pm
- Lokasjon: Danmark
Re: Manuell eller Automat...
Helt klart en D4D med automat, det er første eneste og sidste gang jeg køber en LandCruiser med manuel gearkasse...andersw skrev:Hei.
eller
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."
tror det er en generell oppfattning det der. den nye motoren er vel såpass mye bedre. Men generelt er det vel en del manuelltilhengere her, så hadde valget vert mellom man/aut med lik motor så hadde det sikkert haglet med meninger. Det er vel en svakhet med toppene på125hk og de nyere motorene er vel bare såppass mye friskere.
Jørgen
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Nå har vi 4 landcruisere med 125 hk i slekta, har kjørt de både med aut og manuell, har selv manuell. Syns automaten fungerte overaskende bra på den motoren, gikk ikke så tungt som jeg hadde frykta. Bilen er uansett ingen racer ,så jeg tror det er kjørestilen din som avgjør om du blir fornøyd eller ikke. Alle 4 er kjempefornøyd med 90 ene sine her iallefall, og ingen har hatt trøbbel med toppene. 

Jeg er vel kanskje ikke meningsberettiget siden jeg har en D4D med automat liggende ute til salgs, men:
Bilen er en fryd å kjøre. Den er kjapp, lettkjørt og girer perfekt. Tidlgere hadde jeg en Mercedes 230TE med automat, og denne var veldig mye tregere å kjøre.
Jeg har ikke prøvd 125 Hk med manuell så jeg kan ikke sammenligne ded denne.
Jeg har også en 1994 HDJ80 med manuell. Denne er veldig treg i forhold til 90'en. Delvis på grunn av motoren. Selv om denne har ca like mange Hk- 160, så er motoren tregere ved lave turtall. 90'en akselrerer veldig bra, 80'en tar seg god tid. Og den manuelle kassa i 80'en er en tålmodighetsprøve til tider. (Dårlig synkronisering).
Nå har vel 90'en en annen manuell kasse, men 125 Hk motoren i 90, 1KZ-TE, er en gammel konstruksjon.
Bilen er en fryd å kjøre. Den er kjapp, lettkjørt og girer perfekt. Tidlgere hadde jeg en Mercedes 230TE med automat, og denne var veldig mye tregere å kjøre.
Jeg har ikke prøvd 125 Hk med manuell så jeg kan ikke sammenligne ded denne.
Jeg har også en 1994 HDJ80 med manuell. Denne er veldig treg i forhold til 90'en. Delvis på grunn av motoren. Selv om denne har ca like mange Hk- 160, så er motoren tregere ved lave turtall. 90'en akselrerer veldig bra, 80'en tar seg god tid. Og den manuelle kassa i 80'en er en tålmodighetsprøve til tider. (Dårlig synkronisering).
Nå har vel 90'en en annen manuell kasse, men 125 Hk motoren i 90, 1KZ-TE, er en gammel konstruksjon.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Nå er vel ikke d4d motoren den beste Toyota motoren heller....
Jeg har en 2000 mod med 1kz-te motoren, har montert IC og kcr boks på den (IC får bort problemet med sprekk i toppen) min har automat. Og jeg må bare si at med disse modifikasjonene så går den motroen GODT! mye bedre enn d4d motoren. Jeg dro i fra en chippet d4d 90 med 204 hk.....så vil si at den er ganske så sprek ja
Jeg har en 2000 mod med 1kz-te motoren, har montert IC og kcr boks på den (IC får bort problemet med sprekk i toppen) min har automat. Og jeg må bare si at med disse modifikasjonene så går den motroen GODT! mye bedre enn d4d motoren. Jeg dro i fra en chippet d4d 90 med 204 hk.....så vil si at den er ganske så sprek ja

Land Cruiser VX 90 -00 3.0 TD
Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok
Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok
Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Problemet med toppene på 90'en ble raskt tatt hånd om og endret i produksjon på et tidlig stadie av Toyota.
Tror det var de to første årene da 90'en var i produksjon at toppene hadde svakheter. Etter dette ble det forbedret topper på motorene.
både KZ og KD-motorene er stødige motorer.
Tror det var de to første årene da 90'en var i produksjon at toppene hadde svakheter. Etter dette ble det forbedret topper på motorene.

både KZ og KD-motorene er stødige motorer.
"Always a better way"
- knut eivind
- Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
- Lokasjon: Gjøvik
uten tvil tatt den med 125hk manuell
jeg har riktignok ikke prøvd 90 d4d med automat men har prøvd 09 modell 120 med automat og den hadde samme japanske diesel automaten som alle andre jeg har prøvd. kjennes mest ut som og bli påkjørt bakfra motfor sånn en riktig automat på en stor bensiner skal være. (nå har jeg garantert fornærmet mange her men dette er faktisk min mening)
jeg har riktignok ikke prøvd 90 d4d med automat men har prøvd 09 modell 120 med automat og den hadde samme japanske diesel automaten som alle andre jeg har prøvd. kjennes mest ut som og bli påkjørt bakfra motfor sånn en riktig automat på en stor bensiner skal være. (nå har jeg garantert fornærmet mange her men dette er faktisk min mening)
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Mye bedre med Automat. Da kan du røyke,spise pølse og drikke kaffe mens du kjører. Alle snakker om hvor lat en 1kz-te er.... Fatter ikke disse meningene. Min går som ei kule (orginal) 186km/t er min rekord målt med garmin nuvi GPS rett utenfor Kjøbenhavn. 0-100 syntes jeg også går som ei kule. Mulig efekten svinger litt på disse bilene, men dette er etter min mening en mye bedre motor en d4d (mindre problemer) Det aller beste er og prøve Manuell og Automat og se hva du selv liker.
2000 Landcruiser 90
Må si meg enig med mtic her
Synes 1kz-te`n i 90n med automat sparker godt ifra jeg også. Med 2voksne, 2små og kjøteren bakerst
Har kjørt 90 og 120 med D4D, og fikk ikke noe inntrykk av at dette gikk noe bedre. Litt mindre motorstøy kanskje.

Synes 1kz-te`n i 90n med automat sparker godt ifra jeg også. Med 2voksne, 2små og kjøteren bakerst

Har kjørt 90 og 120 med D4D, og fikk ikke noe inntrykk av at dette gikk noe bedre. Litt mindre motorstøy kanskje.
-KZJ95L-
Når jeg dro for å hente min nyinnkjøpte -97 modell 90 med automat, var jeg ganske redd for at den skulle virke "lat" og litt tungkjørt.
Overraskelsen ble uhyre positiv, bilen er svært lettkjørt og virker til å ha kraftoverskudd i de fleste situasjoner. Den er ganske kjapp, selv om man ikke kan sammenligne med racerbil, men på den andre siden, er det racerbil man er ute etter så kjøper man seg ikke land cruiser.
Hadde litt tidligere prøvekjørt en 90 gx med manuell. Ble ikke veldig overbevist, derfor var jeg redd for at en bedre utstyrt VX med automat ble litt slapp. Men den gang ei! Er kjempefornøyd!
Et lite irritasjonsmoment, selv om kassen girer fint og mykt og kjapt, så er den likevel bittelitt primitiv. Lockup'en slår inn på akkurat 85 km/t, denne kunne gjerne vært noe lavere. Spesielt siden speedometeret er ca 10 % feil, dermed er det lett at man blir liggende akkurat på grensen i 80-sone og dermed med en lock-up som kobler inn og ut. Personlig legger jeg meg med nåla på ca 90, da er jeg akkurat over grensen og slipper dette.
Stefan
Overraskelsen ble uhyre positiv, bilen er svært lettkjørt og virker til å ha kraftoverskudd i de fleste situasjoner. Den er ganske kjapp, selv om man ikke kan sammenligne med racerbil, men på den andre siden, er det racerbil man er ute etter så kjøper man seg ikke land cruiser.
Hadde litt tidligere prøvekjørt en 90 gx med manuell. Ble ikke veldig overbevist, derfor var jeg redd for at en bedre utstyrt VX med automat ble litt slapp. Men den gang ei! Er kjempefornøyd!
Et lite irritasjonsmoment, selv om kassen girer fint og mykt og kjapt, så er den likevel bittelitt primitiv. Lockup'en slår inn på akkurat 85 km/t, denne kunne gjerne vært noe lavere. Spesielt siden speedometeret er ca 10 % feil, dermed er det lett at man blir liggende akkurat på grensen i 80-sone og dermed med en lock-up som kobler inn og ut. Personlig legger jeg meg med nåla på ca 90, da er jeg akkurat over grensen og slipper dette.
Stefan
Stefan E.