Org. sperre virker ikke!
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Org. sperre virker ikke!
Noen som veit hvor den elektriske motoren som kobler inn og ut diffsperra bak sitter? Sitter den innv. ell utv? Virker ikke lenger, men virka i høst så håper det bare er å smøre den opp.
Re: Org. sperre virker ikke!
den sitter utvendig, i fremkant av diffen. Ta den fra hverandre og smør alt opp så skal du se...
Alt for mye drit på alt for liten plass...
takk.
Fant den i sta, men fikk den ikke løs. Så ut som det sitter en plate/flens bak som er festet med de samme skruene, men skal den være med av? den løsnet i bånn, men ikke i toppen.

Ta av hele sulamitten og sett deg inn i varmen og med godt lys. Vask rent og åpne hele sakenakira skrev:takk.Fant den i sta, men fikk den ikke løs. Så ut som det sitter en plate/flens bak som er festet med de samme skruene, men skal den være med av? den løsnet i bånn, men ikke i toppen.

Alt for mye drit på alt for liten plass...
Ok, Takker for hjelp.
Prøver i morgen.

Sliter med min også, blinker bare i lampa når jeg skal legge den inn.
Men ABS lampa kommer på, gjør den det uansett om den legger inn eller ikke hos dere andre som har trøbblet med denne ??
Men ABS lampa kommer på, gjør den det uansett om den legger inn eller ikke hos dere andre som har trøbblet med denne ??
2000 LC90 D4D
"If it jams, force it. If it breaks, it needed replacement anyway".
2000 LC90 D4D
Har overhalt motoren til sperra nå, men virker fortsatt ikke. Blinker i lampa. Ser ingen grunn til at den ikke skal virke nå. Hører det klikker i et relè da jeg skrur den på, men lampa bare blinker. Kan det være noe annet som er problemet? Eller er det bare å bytte motor?
Når bilen sto oppgjekka. sjekket du da innslaget på sperra? pga slik jeg vet om fra andre bilder skal lyset blinke til den har gått i innslag. så kanskje sperra kan være noe stør i selve akslingen..
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
1996 HZJ80 bruksbil
Skjer ingen ting under bilen. Bilen henger på løftebukken nå. har prøvd å sette den i drive og, men ingen ting skjer. Prøvde å måle strøm i kontakten og, men finner ingen strøm der. synes det er litt rart. Skal vel være det? Sitter et relè bak dekselet i bagasjerommet på venstre side som det klikker i når jag skrus på bryteren, men det er det eneste som skjer.
For at sperra skal slå inn (tennene gå i inngrep) må du i praksis ofte svinge/kjøre for at dette skal skje og lampa lyse fast.
Er dette vanskelig å få til bruker jeg å ha forsiktig fremdrift med spinn på det ene hjulet for å få "lock". Dette er sikkert ikke etter boka men må man så må man...
Henger bilen på bukk kan man sikkert dreie det ene hjulet.
Er dette vanskelig å få til bruker jeg å ha forsiktig fremdrift med spinn på det ene hjulet for å få "lock". Dette er sikkert ikke etter boka men må man så må man...
Henger bilen på bukk kan man sikkert dreie det ene hjulet.
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
Prøvde å slå inn sperra manuelt da jeg hadde motoren ute å det gikk greit. så er motoren som ikke er med, men veit ikke om det er pga strøm eller selve motoren.
har du sjekket relèt? har du spenning før relèt? før du slår på sperra? har du spenning på kontaktene ut av Relèt når sperra er slått på? prøvd å stå på hver side av bilen å vri hjulene på likt i hver sin retning?
1996 HZJ80 bruksbil
1996 HZJ80 bruksbil
Ja driver litt nå. å sjekker strøm. så får se hva jeg finner ut.
Sitter en føler rett innenfor motoren som jeg sjekka strømmen på å der er det strøm, men det blinker i takt med lampa inne i bilen. er vel den som sier ifra når sperra er inne å ikke. det er det eneste jeg finner av strøm under bilen.
Hmm.. finner ikke ut noe mer. blir vel til å måtte bytte den, men hvis det er noen som har tips mottas det med stor takk. kjett å kjøpe ny motor hvis deet ikke er feilen. noen som veit om det er en sikring eller relè som kan være feilen? har bare funnet boksen som sitter i bagasjerommet på venstre side. diff computer kontroll ell noe sånt sto det på den. klikker i den ihvertfall.
sikkert billigere å skifte relèt en å skifte hele motoren. så prøv med det først. skal nok være en sikring på kretsen hvor sperra går. Så du bør nok sjekke opp i manualen da.
Men sjekk også JORDING. dette er 98% av feilene på eletriske anlegg på biler. de andre prosentene er drit/irr i kontakter og defekt/ødelagt spenningsnett/kabler
Men sjekk også JORDING. dette er 98% av feilene på eletriske anlegg på biler. de andre prosentene er drit/irr i kontakter og defekt/ødelagt spenningsnett/kabler
1996 HZJ80 bruksbil
1996 HZJ80 bruksbil
Mulig du veit det , men sperra går bare inn i lavserien . I høy blinker det bare i abs og sperre - symbolet .
Bård - Tlf.97618988
Jepp. Skal sjekke litt mer på det elektriske. Ja er klar over det med lavserie, men det sitter vel en føler der å som varsler når den står i lav å når i høy? Så det satt en foran og en litt bak på girkassa. Veit du eller noen hvem føler det er isåfall? Å hvor den sitter? 

Har samme problem. I lavserien blinker lampa for diff lock rear og ABS lyser, men rele i kontrol boks på venstre side bak "klikker" ikke når bryter slåes av på. Har målt litt på signaler, ref tegning.
Åpnet "4wd cont ECU" boksen, som ny. Noen som har skiftet boksen når sperre ikke har virket? Pris på boks?
Har noen detalj tegninger for boksen og diff motor?
Åpnet "4wd cont ECU" boksen, som ny. Noen som har skiftet boksen når sperre ikke har virket? Pris på boks?
Har noen detalj tegninger for boksen og diff motor?