Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Påls oljesil - HJ60
E du i rute med bilen mot vinter treffet Pål?
-
- Innlegg: 150
- Ble med: lør des 13, 2008 11:46 pm
- Lokasjon: Lødingen
Re: Påls oljesil - HJ60
Store ting på gang? Fant dette bildet på et annet forum:

Her må du komme med en oppdatering !

Her må du komme med en oppdatering !
Mvh Vegard
Eier av:
Toyota Land Cruiser Hj 60 1982mod turbo og intercooler.
Land Rover 88" SIIA 1967 mod
Eier av:
Toyota Land Cruiser Hj 60 1982mod turbo og intercooler.

Land Rover 88" SIIA 1967 mod
Re: Påls oljesil - HJ60
Dæven, du har litt å puske med om du står med motoren ute nu. Men du e vel sikkert i rute 

Re: Påls oljesil - HJ60
se her ja, trenger nok en oppdatering!
Skjedd litt av hvert egentlig, men mye usynelig
Har hatt motoren ute en måneds tid, tatt ting ettersom tiden har strukket til.
Kan jo kjøre en liten bildeserie da...
Reiv ut den gamle, som har gjort unna en halv mill...

Så plukket jeg ut denne lekkerbisken fra delebilen... potensiale!

Motorbukken i drift, enkelt justerbar høyde...

Bak alt mugget, irren og olja, er det en standard 2H med masse liv igjen. Elbow grease...

Bruker manifoilen fra turbomotoren, den var ikke like irra,
og hadde ferdigborra hull på innsuget til avlesning av trykk. Elbow grease...

Dette forklarer nok litt av det manglende draget siste tiden...
Var bare tett på to av innsugene, resten var blåst i myra.

Gone like the wind... allikavel hadde jeg 0.9 i trykk... (!)

Måtte jo snu eksosmanifoilen, og skiftet alle pinneboltene... noen satt igjen...
Drillet med 5mm bor, og slo inn skrutrekker. Grisepikkene er oppbrukte!

Gnikking og gnukking, stålbørste på drill og vinkelsliper gjør reint.
Bildet viser sikkert tegn på gåen fremre simmering på veiva... Skiftes!

Reingjøring, Reingjøring Reingjøring... Det er det som tar mest tid...

Lurer på om registeret kan settes opp feil "en sekvens/omdreining" fra fabrikk.
Jeg var såppas skeptisk at jeg tok fra drevene og satte det slik jeg vet det stemmer.

Bakre simmering skiftes, enklest å få av retaineren (simmeringholderen) når bunnpanna er av.
Bunnpanna tok jeg fra turbomotoren, siden den hadde returene fiks ferdig.

Er deilig når shina deler kommer på plass!

Her er stort sett alle pakninger, simmeringer og filter skiftet, turboen montert og rengjort.
Selve blokka har jeg skrubba og spyler av sausen på første motorvask når den er montert.
Kjedelig å vaske i tunge minusgrader, så tar det på stasjonen!

Motoren smatt rett tilbake, eneste som ikke gikk etter planen var ene motorfestet som fikk seg en trøkk på gjengene... argh!

Så nå har jeg reingjort radiatoren og IC, der var det tykt med oljefilm etter veivhusventilasjonen...fysjom!
Det meste faller på plass i dagene fremover, er spent nå...
EDIC, clutch, clutchsylinder, dynamo, servopumpe og starter er gått over og renovert for videre tjeneste.
Håper på start i morgen, om det blir tid!
PTO-en skal monteres i kassa, lot være å ha den på kassa når jeg heisa i, ble så god klaring uten den på kassa.
Videre planer er å finne en smart løsning for montering av PTO vinsjen under buken bak på bilen,
skliplater under transfer, rocksliders og frontfanger. Mye fabbing, så det ser jeg fram til.
Skjedd litt av hvert egentlig, men mye usynelig

Har hatt motoren ute en måneds tid, tatt ting ettersom tiden har strukket til.
Kan jo kjøre en liten bildeserie da...
Reiv ut den gamle, som har gjort unna en halv mill...

Så plukket jeg ut denne lekkerbisken fra delebilen... potensiale!

Motorbukken i drift, enkelt justerbar høyde...

Bak alt mugget, irren og olja, er det en standard 2H med masse liv igjen. Elbow grease...

Bruker manifoilen fra turbomotoren, den var ikke like irra,
og hadde ferdigborra hull på innsuget til avlesning av trykk. Elbow grease...

Dette forklarer nok litt av det manglende draget siste tiden...
Var bare tett på to av innsugene, resten var blåst i myra.

Gone like the wind... allikavel hadde jeg 0.9 i trykk... (!)

Måtte jo snu eksosmanifoilen, og skiftet alle pinneboltene... noen satt igjen...
Drillet med 5mm bor, og slo inn skrutrekker. Grisepikkene er oppbrukte!

Gnikking og gnukking, stålbørste på drill og vinkelsliper gjør reint.
Bildet viser sikkert tegn på gåen fremre simmering på veiva... Skiftes!

Reingjøring, Reingjøring Reingjøring... Det er det som tar mest tid...

Lurer på om registeret kan settes opp feil "en sekvens/omdreining" fra fabrikk.
Jeg var såppas skeptisk at jeg tok fra drevene og satte det slik jeg vet det stemmer.

Bakre simmering skiftes, enklest å få av retaineren (simmeringholderen) når bunnpanna er av.
Bunnpanna tok jeg fra turbomotoren, siden den hadde returene fiks ferdig.

Er deilig når shina deler kommer på plass!

Her er stort sett alle pakninger, simmeringer og filter skiftet, turboen montert og rengjort.
Selve blokka har jeg skrubba og spyler av sausen på første motorvask når den er montert.
Kjedelig å vaske i tunge minusgrader, så tar det på stasjonen!

Motoren smatt rett tilbake, eneste som ikke gikk etter planen var ene motorfestet som fikk seg en trøkk på gjengene... argh!

Så nå har jeg reingjort radiatoren og IC, der var det tykt med oljefilm etter veivhusventilasjonen...fysjom!
Det meste faller på plass i dagene fremover, er spent nå...
EDIC, clutch, clutchsylinder, dynamo, servopumpe og starter er gått over og renovert for videre tjeneste.
Håper på start i morgen, om det blir tid!
PTO-en skal monteres i kassa, lot være å ha den på kassa når jeg heisa i, ble så god klaring uten den på kassa.

Videre planer er å finne en smart løsning for montering av PTO vinsjen under buken bak på bilen,
skliplater under transfer, rocksliders og frontfanger. Mye fabbing, så det ser jeg fram til.

-
- Innlegg: 150
- Ble med: lør des 13, 2008 11:46 pm
- Lokasjon: Lødingen
Re: Påls oljesil - HJ60
Dæven Pål, Detta ble bra! Det er ikke lenge til du er i mål nå....
Har du polert toppdekslet, innsuget osv? Så jo veldig rent og pent ut! Enn så lenge...(hehe)
Har du polert toppdekslet, innsuget osv? Så jo veldig rent og pent ut! Enn så lenge...(hehe)
Mvh Vegard
Eier av:
Toyota Land Cruiser Hj 60 1982mod turbo og intercooler.
Land Rover 88" SIIA 1967 mod
Eier av:
Toyota Land Cruiser Hj 60 1982mod turbo og intercooler.

Land Rover 88" SIIA 1967 mod
Re: Påls oljesil - HJ60
Heehee... joda, har gjort en kjapp innsats på innsug, lakka toppdekselet og timingdekselet og andre smådeler, i grunn bare for at det skal være lettere å vaske av.
Men varer det til over neste helg blir jeg satt ut! Satser på at det holder til etter jeg har fylt olje!
Tanken er å gjøre en skikkelig jobb med toppdekselet når den tid kommer, har jo to av alt, så trenger ikke stresse.
Eivind, hadde ikke du et tips for behandling av toppdekselet? (har desverre ikke noe bling-maskin her, tenkte på kjemikalier under trykk)
Men varer det til over neste helg blir jeg satt ut! Satser på at det holder til etter jeg har fylt olje!

Tanken er å gjøre en skikkelig jobb med toppdekselet når den tid kommer, har jo to av alt, så trenger ikke stresse.
Eivind, hadde ikke du et tips for behandling av toppdekselet? (har desverre ikke noe bling-maskin her, tenkte på kjemikalier under trykk)

Re: Påls oljesil - HJ60
Du verden. Her skjer det jo vannvittig mye Pål. Du som sa at du kansje ikke klarte å gjøre så mye. Og så er det stille i garasjen, men du har lurt oss litt her.
. Suverent. Så kjempe bra ut dette her ja


Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Re: Påls oljesil - HJ60
Takker, solbærToddi!
Har ikke lurt noen, syntes bare framgangen var flau sakte, så har ikke kunne oppdatere så mye... kremt
Starter nok opp i kveld eller i morra, blir deilig.
Hvorfor ser man alltid for seg at noe skal rase når alt har vært i småbiter...?
Har ikke lurt noen, syntes bare framgangen var flau sakte, så har ikke kunne oppdatere så mye... kremt


Starter nok opp i kveld eller i morra, blir deilig.
Hvorfor ser man alltid for seg at noe skal rase når alt har vært i småbiter...?
Re: Påls oljesil - HJ60
Ja, det liker jeg... Men det er vanskelig holde det blanke blankt, og det mattgrå matt!håvard skrev:Feite farger på den motoren!
Blokka er jo blågrønn... hoh
Re: Påls oljesil - HJ60
Du skulle lakka hele motoren den gargen, dieselrør og hele skiten!
Re: Påls oljesil - HJ60
gargen? tenker du på fargen?
Det som er tanken, er å lakke delene jeg har løse nå, og bare beholde innsuget blankt.
har ikke fasiliteter for lakk i 17 minus...
Likte fargen jævla godt, den ser enda bedre ut irl!
Det som er tanken, er å lakke delene jeg har løse nå, og bare beholde innsuget blankt.
har ikke fasiliteter for lakk i 17 minus...
Likte fargen jævla godt, den ser enda bedre ut irl!
Re: Påls oljesil - HJ60
Ja mente fargen
F og G er jævlig nærme hverandre på tastaturet gitt 


Re: Påls oljesil - HJ60
Jeg synes du har gjort mye jeg da. Men nå er jo alt jeg gjør småtteri i forhold å da. Flink bisk, ehh ... flink gutt blir det vel
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Re: Påls oljesil - HJ60
Toddi, du gjør jo ting godt! Mye eller lite, alt er relativt
Er i alle fall sånn at når jeg står i (smøre)grava så finner jeg alltids noe som bør utbedres...
Nå tror jeg planen for ei skliplate er ferdig utvikla... og jeg ser nyansene av et oppsett for pto vinsjen bak... rett bak akslingen, under tanken. med ei skliplate hele veien bak.
Det kommer faktisk ikke til å stjele noe klaring, er jo allikavel akslingen som henger lavest i myra.
Men må nok belage meg på å ikke få til en fungerende frikoblingsmekanisme, ettersom jeg ikke kan se om den er helt innkoblet på vinsjen når jeg faktisk trenger vinsjen. Blir nok heller til at jeg har den innkoblet hele tiden, og kjører tauet ut i gir.
Så da trenger jeg en sensor eller noe som varsler meg når vinsjen går, ser for meg å lage en slepebryter til jord eller noe...
Ideer er velkomne!

Er i alle fall sånn at når jeg står i (smøre)grava så finner jeg alltids noe som bør utbedres...
Nå tror jeg planen for ei skliplate er ferdig utvikla... og jeg ser nyansene av et oppsett for pto vinsjen bak... rett bak akslingen, under tanken. med ei skliplate hele veien bak.
Det kommer faktisk ikke til å stjele noe klaring, er jo allikavel akslingen som henger lavest i myra.
Men må nok belage meg på å ikke få til en fungerende frikoblingsmekanisme, ettersom jeg ikke kan se om den er helt innkoblet på vinsjen når jeg faktisk trenger vinsjen. Blir nok heller til at jeg har den innkoblet hele tiden, og kjører tauet ut i gir.
Så da trenger jeg en sensor eller noe som varsler meg når vinsjen går, ser for meg å lage en slepebryter til jord eller noe...
Ideer er velkomne!
Re: Påls oljesil - HJ60
Da er tiden over som oljesil. TETT og TIGHT!
La bare ut en snutt som mot slutten viser mengden veivhusventilasjon. Ser ok ut for min del, bare damp, ingen sot.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HTvhl_-UCwc[/youtube]
La bare ut en snutt som mot slutten viser mengden veivhusventilasjon. Ser ok ut for min del, bare damp, ingen sot.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HTvhl_-UCwc[/youtube]
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
GRATULERER
Du har funnet opp slangeløs veivhusventilasjon! Rett fra oljepåfylling til turbo 


40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du
(og en RN36, og en RN46)

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Deilig! Godt jobba. "Ny" motor året bilen fyller 30, og Land Cruiser har 60-års jubileum 

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Gratulerer med ny og tett motor. Gikk pent 

Jan K.
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//