Hva er galt, vil ikke i gir når den er kald?
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Hva er galt, vil ikke i gir når den er kald?
Er veldig vanskelig og få lagt inn gir når jeg vil ut og kjøre, spesielt når den er kald. Første giret krever enormt mye jobbing og må 'tvinges' på plass. Gjelder alle gir f.ø. Det er også masse 'raping' når revers skal inn...
Når jeg først har kommet i gang, så funker det som en drøm etter få meter, med enkelte unntak, da det virker som den skal være vrang igjen, men det går over...
Hva kan være galt? Virker som om synkroniseringen 'melder seg ut', rett og slett.
Bilen fikk ny olje alle steder der den skal ha olje i sommer, på Toyota-verksted, inkl. kasse og transfer...
Noen som har vert borti dette før og kan hjelpe?
Når jeg først har kommet i gang, så funker det som en drøm etter få meter, med enkelte unntak, da det virker som den skal være vrang igjen, men det går over...
Hva kan være galt? Virker som om synkroniseringen 'melder seg ut', rett og slett.
Bilen fikk ny olje alle steder der den skal ha olje i sommer, på Toyota-verksted, inkl. kasse og transfer...
Noen som har vert borti dette før og kan hjelpe?
LJ73, fortsatt i startgropa...
-
- Ble med: søn nov 29, 2009 6:10 pm
- Lokasjon: Nordfjord
Re: Hva er galt?
Det er ikkje klutsjen som er slitt da?
Håper det, blir vel billigere enn kasse. Har uansett kontaket todde, som, skal selge en, i tilfelle...
Men, hvordan finner jeg ut helt sikkert, en tur til Toyota?
Men, hvordan finner jeg ut helt sikkert, en tur til Toyota?
Kan høres ut som clutchen ikke kobler ordentlig ut ja..
Har hatt lignende symptomer på min, løste det ved å justere clutchen.
Mellom pedalen og hovedsylinderen er det et stag som man kan justere så det blir kortere eller lengere, dermed får du clutchen til å ta bedre, eller dårligere.
Men det første du må sjekke er jo selvfølgelig at det er nok væske på clutchvæskebeholderen, den lille ved siden av bremsevæskebeholderen.
Har hatt lignende symptomer på min, løste det ved å justere clutchen.
Mellom pedalen og hovedsylinderen er det et stag som man kan justere så det blir kortere eller lengere, dermed får du clutchen til å ta bedre, eller dårligere.
Men det første du må sjekke er jo selvfølgelig at det er nok væske på clutchvæskebeholderen, den lille ved siden av bremsevæskebeholderen.
Re: Hva er galt, vil ikke i gir når den er kald?
Stemmer, det var clutch'en. Dvs. det var veldig lavt nivå i clutchvæske-beholderen, litt flaut men man lærer så lenge man lever...
Det fallt meg rett og slett ikke inn...
Takk for hjelpa uansett, det hjalp jo!

clutchvæska forsvinner ikke av seg selv, mulig du har en slitt pakning eller noe ett sted. Sjekk særlig om det lekker i motorrommet eller inne i fotbrønnen, bremsevæske er ikke særlig sundt for lakken i lengden...sarjeant skrev:Stemmer, det var clutch'en. Dvs. det var veldig lavt nivå i clutchvæske-beholderen, litt flaut men man lærer så lenge man lever...Det fallt meg rett og slett ikke inn...
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)
LA2ZTA
"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)
LA2ZTA
"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
ingen som skriver noe om olja.................... Bytt olje på kassa i samme slengen, ihvertfall etterfyll.
Alt for mye drit på alt for liten plass...
det kan vere olja vis det er mineralolje. den er litt treg når det er kalt. må liksom lure litt med klurtsjen for og få den i gir. men er ok etter 500 meter. syntetisk ger oil er og anbefale på alt av driv verk når det er kalt. er i vertfall diesel besparende.
Ble bytta olje på kassa i juni/juli, samt motor, transfer og differ... Tviler på at det er nødvendig drøyt ett halvt år senere...
Men, må få sjekka om det er lekkasjer i.f.m. clutchvæsken...
Men, må få sjekka om det er lekkasjer i.f.m. clutchvæsken...