Det har begynt å lekke olje fra transferkassen min, og jeg må derfor skifte pakningen. Tar dette lang tid? Sånn som det ser ut på bildene er det en veldig enkel jobb, men er det så enkelt? Tar det lang tid?
Det er pakningen her det er snakk om:
Hans
Nå: Toyota Land Cruiser BJ 75 PU (1986)
Før: LJ 73 2,4td 33" (1989)
Jeg fikk ikke noen tips, men kastet meg under bilen og nappa ut simringen og pressa inn en ny. Veldig grei jobb. Det er et spor i mutteren som holder flensen til mellomakslingen. Dette må du vippe ut for å få den av, og slå inn på nytt når du setter det sammen. Det renner olje når du tar ut pakningen, men jeg tømte ikke kassa før jeg begynte. Da er det greit å ha noe å samle den opp i.
Hans
Nå: Toyota Land Cruiser BJ 75 PU (1986)
Før: LJ 73 2,4td 33" (1989)
Du må ned med transfere kassa. av med mellomakslinger. skru av den første halvdelen av transfer kassa for og komme til skruerene til den andre halvdelen som lageret siter i. ta andre halvdel på bordet og demonter aksling og lager. nr på lager er:6207-a4. SKF koster ca 250kr på proff partner. simring kjøper du orginalt. det er ca 4t skruing.
Skulle bytte simmeringen idag, men måtte stoppe, mutteren satt superfast, forrige som har satt den på har laget et par ekstrahakk i den som nok ikke var nødvendig..... så må nok ha en kraftigere muttertrekker evt. opp på bukk, helst begge deler. Så fyller på olje og bytter senere. Hvis den hadde løsnet fint så hadde det nok ikke tatt mer enn 1-time, men alltid noe som sitter, hater å skru sammen uten å ha fått ordnet.