HDJ 80

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

kaptein1
Ble med: tor feb 23, 2006 6:47 pm
Lokasjon: Bergen

HDJ 80

Innlegg av kaptein1 »

Hei

Etter og ha handlet en 96 modell LC 80, som forøvrig viste eg og vere en -95 modell...regnet eg med at ting var på stell.. Flott bil med garanti, så her var alt i orden. Seriøs forhandler.. Faktisk Norges eldste Toyota forhandler....
Det skulle vise seg at det ikke var noe på stell her:

Bilen var ikke god og kjøre..så stoppet i Larvik på et dekkverksted. Sjekket lufttrykket i framhjula.. 20 pund i det ene og 40 i det andre.. :?
Sjekket også s.hjul som låg bak i bilen.."de er ikke lovlige" fikk jeg beskjed om fra dekkforhandleren..Mer enn 3 mm slitt..på mest slitte sted.. Så...da blei det nye dekk der då..
Vinterhjul var 245/75, altså 3 dim for små. Ikkje rart jeg syns den var lavt gearet..:)
Såvidt eg veit kan ein gå opp ein, og ned ein dim. Klubben her i Bergen meinte det var "tyssehenger" hjul på bilen.. 8)
Orginal dim skal vere er 275/75-16. Nye 285/75 er montert.
Reflektorer på 1000 metere var rustet. Bilder sendt forhandler.
Bilen var EU ok for en stund siden...sier eg bare
Starter hang seg opp på ferga på heimturen etter henting.. kjempekjekt når en står først i køen ombord ..
Ved kald bil er det umulig og geare...1 og 2 gear
Vinduheiser virker svært dårlig i fuktig vær...må dra ruten opp med hendene...
3 forskjellige km. stand er oppgitt. 188000 på kontakten, 193.000 i annonsen..og 196.600 ved henting.
3 mnd garanti...eller 3000 km.

Etter besøk hos Toyota i Åsane, her i Bergen ble det konstantert mangler... De sendte da mail til Forhandler i Kristinansand, slik det skal gjøres. Ingen tilbakemeldinger er kommet.

Etter og ha jobbet med salg i flere år.. må jeg sei at dette henger ikkje på greip.
Har en garanti..så har en garanti.
Dette er ikkje noen ny bil. Men ting skal vere i orden.
Pengene var de opptatt av skulle overføres straks.....og der stopper ansvaret.

Det er nå 14 dager siden besøket ved Toyota Åsane. De har ikke hørt noe fra Smits Auto.
Så..hva gjør en.

Kontakte forbrukerrådet kanskje, like godt som sist
Vedlagte filer
IMG_0459.JPG
IMG_0459.JPG (250.75 KiB) Vist 11335 ganger
Senest rettet af kaptein1 lør sep 10, 2011 11:04 pm, rettet i alt 11 gange.
jørgen
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Re: Frustrert 80 kjøper... Likegyldig Toyota forhandler.

Innlegg av jørgen »

Hei
Veldig surt dette, men om firmaet har hatt livets rett så lenge som de sier så rydder de vel opp til sist. Prat med naf eller lignende. de skal være nøytrale og burde være greie å ha på laget. Når du får fikset opp dette så tror jeg du blir fornøgd.
Lykke til.
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
kaptein1

Innlegg av kaptein1 »

Ja...Det syns jeg og. Ødelegger mye god-følelse dette..

Bilen ble jo noe helt annet med "nye" hjul... Leter ikke etter flere gear for og holde trafikken likssom :D
Senest rettet af kaptein1 fre mar 18, 2011 8:20 pm, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
kay arne
Ble med: lør jan 01, 2005 5:12 pm
Lokasjon: kongsvinger

Innlegg av kay arne »

gear kasse og vindusheiser som går seint er vel blitt en "standar" på alle 80
hdj80
Brukeravatar
toddi
Ble med: tor feb 18, 2010 7:36 am
Lokasjon: Rogaland, Sandnes
Kontakt:

Innlegg av toddi »

Jeg ville skrevet et brev. Med et dokumentert garanti papir, som du har fått av forhandler. Skrevet at vist ikke de vil ordne det blir det fikset i Åsane på deres regning. Enkelt å greit. Du må bare lage deg en avtale med Åsane at vist dette skjærer seg,ordner dere dette dere imellom. Ellers så driter du i det, bytter girolje, slik at den blir fin, bytter slikke pakningene til vinduet og går over kontaktene slik at den ikke har noe spenningstap. Da blir du en glad mann og alt er glemt, ikke fordi du har fått rdnet det selv, men fordi du slipper å irritere deg over ting som skulle vært i orden, og heller få nyte god bilen. Grattis med ny bil forresten. Fin den der
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
klang
Ble med: man aug 20, 2007 11:03 pm
Lokasjon: lindesnes

Innlegg av klang »

Skjønner at du er frustrert!
MEN det eneste som er "garanti" her er vell starter?
Resten er jo som "alle" 80er er?
Bilen er nokk en 1994 :wink:
Brukeravatar
lj73jon
Ble med: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Lokasjon: Os / Bergen

Innlegg av lj73jon »

Tilstanden bør vel samsvare med det du ga for bilen, men er vel vanskelig å få dekket noe i ettertid hvis det er noe du burde kommentert under beskuelse og evt. Prøvetur. her kan du sjekke produksjonsdato: http://www.jnc.farpost.com/data/framno/hdj80.html
Brukeravatar
knut eivind
Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
Lokasjon: Gjøvik

Innlegg av knut eivind »

slarkete hjullager kan jeg forstå du vil klage på men resten er vel ikke noe som du strengt tatt kan skylde på andre enn deg selv. småe hjul er ikke en mangel med mindre de er mer enn 5% mindre enn std. slitte sommerdekk er noe som du som kjøper ikke kan laste selgeren for. vindusheiser og gearkasse er noe som henger ved nærmest alle 80er (dessverre)

starteren er vel noe de burde ha reagert på da de har gitt garanti.
sist: råflott bil og ikke minst tøft regnr.
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Brukeravatar
Toyole
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Innlegg av Toyole »

Opprett sak, med NAF i ryggen.
Jeg kjøpte en Avensis Verso av en forhandler i Oslo for et år siden, der garantien kom godt med. Feil på starter, dårlige/ikke godkjennte vinterhjul, dårlig batteri, og sprukket gummi i bakjhulsoppheng. Fikk skrevet et brev med feilene, med dokumentasjon fra NAF`s kjøpstest, og et prisoverslag på reprasjonene fra den lokale Toyotaforhandlern.
De var ikke veldig samarbeidsvillige fra salgsfirmaet, men så lenge jeg var saklig, rolig og helt oppriktig, så fikk jeg utført/fikset alle feilene og manglene hos min lokale forhandler, og regninga ble sendt oslofirmaet, samt at jeg fikk kliss nye Hakkapelitta vinterdekk som jeg betalte halve regninga av selv.
Oslofirmaet hadde godtatt det prisoverslaget de fikk oversendt, men ikke sett at i tilegg til deleprisene var ca fem arbeidtimer lagt til med tekst, de mente at regninga ikke hadde samsvar med overslaget men da fikk de til svar: Nei, regninga var faktisk ca 400,- billigere enn overslaget, etter det var det visst ikke flere spørsmål.!
Til sammen var dette en garantisak for ca 20 000,-
Jeg er glad i NAF medlemskapet mitt hvertfall!

Jeg synes du skal kreve:
- ny starter
- nye sommerdekk, samt at de betaler de nye vinterdekka og ev. tar de gamle i retur
- nye vindusheiser, dette var du vel ikke gjort oppmerksom på
- nye hjullager, her må du passe på å få dekt både arbeid og deler, da det kan være slitasje på spindel.. de er dyre..!
- nye ekstralys, eller hvertfall såpass at det er godkjennt lys i hovedlampene

sist men ikke minst:
- ny girkasse!! Ev. overhaling..? :?
Hvertfall 1. og 2. gir, nei, denne er nok vanskeligst, men bytt til Mobilfluid 426, den har da fungert med hell i andre 80 kasser.
Bilen din er en 1994 modell, og det med km stand ville jeg nesten hatt prisavslag på! Få det hvertfall med i reklamasjonsbrevet.
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Brukeravatar
beaas
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Innlegg av beaas »

245/75-16 dekk er lovlige. Standard dekk er 275/70-16. Dekkene du kjøpte, 285/75-16 er for store ift 5% regelen!

Ellers er vel dette avhengig av hva som har blitt sagt mellom deg og selger. Ble det sagt at sommerdekkene var lovlige, men kravene til sommerdekk er vel ikke 3 mm? Selv om det kanskje burde vært det. Sløvt av selger, spesielt når det er toyota og uansett ikke informere samt å fylle luft i dekkene!
Senest rettet af beaas tor mar 03, 2011 7:44 am, rettet i alt 1 gang.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Og en annen ting. Mange kjører 245/75-16 fordi de har litt smalere bane enn de originale dekkene, da tenker jeg på vinterdekk, som jeg antar det sitter på den nå.
Min 90 har 265/70-16 som originale dekk, men har valgt å gå ned til 245/75-16 på vinterdekkene, rett og slett for å bedre styreresponsen.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
klang
Ble med: man aug 20, 2007 11:03 pm
Lokasjon: lindesnes

Innlegg av klang »

Hva står det i salgskontrakten din :?:
kaptein1

Innlegg av kaptein1 »

Hei

Takk for responsen..

Reklamasjon er selvfølgelig gjort. Også reklamasjon på dekk/Starter cv ledd. Det knepper mye ved igangsetting..og dette ble opplyst ved verkstedbesøk her i Bergen og være hjullager...de var svært slitt.. da må de vere veldig slitt... Skulle mene det er garanti ja...

Dette ble gjort straks, dagen etter henting.
E-post også sendt selger der mangler er påpekt. De er ikke interesseert i og snakke med meg engang.

1000 meter med opprustet reflektor...det er pokker meg ikke noe selge...da burde de vært tatt av eller byttet ut med nye.
Dessuten...har de vært blind på EU-kontrollen. Blir en stoppet i kontroll..må de av grunnet defekter

Saken er den. ALt er gjort slik som det skal ved bruk av garanti. Likevel...det skjer ikke noe.
På kontrakten står det 3000 km/ 3 mnd garanti...1000,- i egenandel.
Garantien er fortsatt ikke ute...har fortsatt noen km igjen ..og tiden heller ikke ute

Men...jeg lurer jo litt på noen innlegg her. Mener dere virkelig at en bil til 250000,- må stå en stund og bli varm før en kan kjøre..p.g.a at gearkasse/synk er treig.. Kanskje derfor den stod inne...og ventet på kjøperen sin da

Greit at bilen ikkje er ny... og at noe går treigt...vindusheiser etc.. kan gå med på det.

Ved klage på Årsmodell...fikk jeg til svar at bilen kom til Norge i -95.

Ang dekk...Joda, ser den ang styrerespons... Men som sagt 1 dim ned..og 1 opp
Senest rettet af kaptein1 fre mar 18, 2011 8:21 pm, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
håvard
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

• Girkasse. Ja desverre.. Min er også litt tjafsete når den er kald. Det skal selvsagt ikke være slik, men det er den store svakheten på de bilene fram til 95. Jeg skal ta opp min ved anleding og se om jeg får fiksa det, men det er jo en ganske stor jobb..

• Vindusheisene. Min er også treig, men Vegard sier at rengjøring og smøring er viktigere enn ny motor. Jeg ville ha gjort det før skifte av motor.

EDIT :
• Jeg ville ha skifta olje på kassa så fort som mulig, det kan hjelpe no voldsomt. Mange i Norge bruker en som heter "Red Line MT90" Den er svindyr, men så går det jo ikke så mye olje på den kassa heller.

• Du kan evt. prøve ei Castrol olje som er laget for kasser som har dårlig Synk

• Sjekk også om clutchen frir ut 100%, det er viktig gitt! (justering på pedalen)
Frode Hultgren
Ble med: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Lokasjon: Trondheim
Kontakt:

Innlegg av Frode Hultgren »

Ved klage på Årsmodell...fikk jeg til svar at bilen kom til Norge i -95.

/quote]

Det gjør den ikke til en 95 modell. Hvis det hadde vært en ekte 95 så skulle den hatt 24v topp.
Det er vel heller tvilsomt om den har det,
Jeg tok inn en til norge i dag. Skal jeg anse den som 2011 modell eller skal jeg fortsett med å se på den som 2001 modell??????????
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876
Brukeravatar
RogerFo
Ble med: ons mai 12, 2004 9:36 am
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av RogerFo »

Jeg synes du skal legge arbeid i å bruke garantien, jeg blir forbanna på leverandører/produsenter som prøver å unngå reklamasjons- og garantiarbeid, om det er Apple som prøver å unndra seg norske reklamasjonslover eller påstår at "alle" garantifeil skyldes fall eller fuktighetsskader eller bilforhhandlere som bare gir blaffen.

Dokumenter alt skriftligeller ved mail. Ingenting avtales eller meldes kun på telefon.
Bruk NAF garantiutløpstest.
Bruk Forbrukerrådet

Stå på!
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
kaptein1

Innlegg av kaptein1 »

Takk Roger :)

Jo...bruker energien på garanti. Må jo det.
Her er det pengene på konto først....så holder de igjen etterpå.
Naf er kontaktet. Reklamasjoner er fremført pr. mail ja. Faktisk for over en mnd. siden. Regnet ikke med at tlf er nok 8)
Jeg ønsker også kun kontakt med firma pr mail.. pr. tlf er ikke nok...jeg stoler rett og slett ikke på de.
Senest rettet af kaptein1 fre mar 18, 2011 8:21 pm, rettet i alt 1 gang.
superbravo
Ble med: tor sep 18, 2008 10:10 pm

Innlegg av superbravo »

beaas skrev:245/75-16 dekk er lovlige. Standard dekk er 275/70-16. Dekkene du kjøpte, 285/75-16 er for store ift 5% regelen!

Ellers er vel dette avhengig av hva som har blitt sagt mellom deg og selger. Ble det sagt at sommerdekkene var lovlige, men kravene til sommerdekk er vel ikke 3 mm? Selv om det kanskje burde vært det. Sløvt av selger, spesielt når det er toyota og uansett ikke informere samt å fylle luft i dekkene!

ifølge dekk-kalkulatoren at 285/75-16 er 5.37% større enn orginalt, MEN likevel innenfor 5% regelen. 5.99% er jo også 5% :wink:
Ole Morten
Brukeravatar
Gi Gass
Ble med: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Kontakt:

Innlegg av Gi Gass »

superbravo skrev:
beaas skrev:245/75-16 dekk er lovlige. Standard dekk er 275/70-16. Dekkene du kjøpte, 285/75-16 er for store ift 5% regelen!

ifølge dekk-kalkulatoren at 285/75-16 er 5.37% større enn orginalt, MEN likevel innenfor 5% regelen. 5.99% er jo også 5% :wink:
Liker tankesettet ditt, men den der har jeg prøvd meg på hos biltrangsynte... fikk oss en god latter :)
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6471
Brukeravatar
knut eivind
Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
Lokasjon: Gjøvik

Innlegg av knut eivind »

ang dekkstr følger det tabeller og har matematiske prinsipper som kun "veiledende"
STRO-boka er bibelen og fastsatte tall er ufravikelig.
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Svar

Tilbake til «Generelt 8x»