HDJ 80

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

superbravo
Ble med: tor sep 18, 2008 10:10 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Frustrert 80 kjøper... Likegyldig Toyota forhandler.

Innlegg av superbravo »

fikk med mangellapp på dekk og felg da jeg kjøpte bilen, og biltilsynsmannen godtok dekkene, men ikke impresset på felgene av alle teite ting i hele verden. heldigvis ikke alle som er like trangsynte da :?
Ole Morten
kaptein1
Ble med: tor feb 23, 2006 6:47 pm

Innlegg av kaptein1 »

Da har det skjedd litt iallefall... og ikke bare til det beste.

For det første er nå starter byttet. Hjullager er justert !!! Utbedret i dag på Jæger her i Bergen. Flinke folk, og god service :)
men "kneppelyden" er der fortsatt. Lyden er metallisk...og ikke bra !!
Sikkert krangling med Smit`s Auto på det også...

Siden bilen ble levert på 196.600 km...så burde de ha byttet reg. reim. Det kom på "T-Belt" varsel når bilen rundet 200`km Sure penger..og direkte frekt av forhandler. 4.400,-kr.
Vel har en et ansvar selv..som kjøper. Men her visste de selvsagt om dette når de solgte.
SÅ...klaget på bremser....De er pulserende. Er 2`r feil på EU.......som de sa på Jæger..."de kom vel ikke over natten det ."
Tusenmetere...de giddet de ikke engang og diskutere..

Syns det begynner og bli vel mye nå...og er drittlei. Kostet på 2 sett med dekk....reg. reim... og nå bremser. !!
Sentrallås som ikke funker... og ruter som ikke går opp..ikke går det og geare når den er kald...(må stoppe og true den i 1`ste gear). Nye 1000 metere må også monteres..
Så... eg vurdere og bytte inn bilen...eller gå veien og få omgjort salget.
For og sei det slik...etter mine år som selger....er eg ikkje i tvil her, eg hadde nok måtte tatt bilen i retur...og fikse.
Og ein annan ting...hadde det ikkje vore for NLCK og forumet her... hadde det nok ikkje skjedd noko.
Brukeravatar
beaas
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Innlegg av beaas »

Kneppe lyden, cv leddene vel? Jeg hadde også en veldig metallisk lyd der, fikk smurt opp og lyden ble borte. Men cv leddene var jo noe slitt og etterhvert kom jo kneppelyden igjen, ikke fullt så metallisk og ikke til å ta feil av. Så har du sjekket om det er nok fett i knokkelhusene? Er de tette? Oljen i diffen foran er ren, ikke fett i den? Og nivået der er bra, ikke for mye slik at det renner ut når du åpner skruen midt på? Fyller man for mye fett på knokkelhusene vil denne gå inn i akslingen og fylle opp i diff huset. Så vil etterhvert olje gå ut i knokkelhusene og du må pakke om akslingen. Dette skjedde på min før 100 t km! Metalliske lyden kom på ca 170, når jeg solgte den på 247 så var det noe knepping, men har hørt folk kjøre meget lenge med kneppelyd, bare det at det ryker vel når man har behov for det og tar i litt ekstra.

Når ble register reim skiftet sist? Det er 5 år/100 t km på den, lyset i dasjbordet kommer på uansett ved 100, 200 og 300, enkelt å nullstille. Mao så kommer lyset på selv om reg reim ble byttet feks på 190 tkm.

Ellers var det endel ting her ja. Ikke bra om du hadde blitt forespeilet "null hull"!

Men måtte du bytte starter? Det samme skjedde på min nye her etter jul, kjøpte bare nye kontakter til 300 kr og byttet selv.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
lj73jon
Ble med: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Lokasjon: Os / Bergen

Innlegg av lj73jon »

Skjønner godt at du er skuffet, er kjedelig når man føler seg lurt, blir vanskelig å glede seg over bilen da. Hvis du vet at det kommer til å gnage på deg kan du jo forhøre deg ang heving, du betalte vel så mye for bilen at den burde være i vesentlig bedre stand?

Denne sto forresten i vg i dag: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10083022
kaptein1

Innlegg av kaptein1 »

Hei Bjørn Erik

Så klart det var "null hull" bilen skulle vere strøken. Ellers hadde eg jo ikke kjøpt bilen. Stolte på de..hallo...er jo en Totota forhandler.. De skal jo vere best.
Men skulle likt og se takstskjema på denne...når den ble bytta inn.
Ang. foraksel...regner med at de har gjort det som skal til....ved salg og utlevering til ny kunde... Fyllt ut skjema og sånnt..utleveringsskjema kalles det. .hehe.. Men jeg såg ikke noe. Til og med servicehefte mangler.. rart siden bilen har gått som "disponent" bil hos forhandleren i flere år i henhold til selger. Men kanskje litt ligger på data`n..
Har montert dobbbeldin stereo..ikl. ryggekamera...og kjøpt nye dekk. Det angrer eg på no..for blir det og levere bilen inn igjen..må det jo demonteres. Godt eg har tatt vare på gamle spilleren, og luken under :)
Vi får høre hva de er kommet frem til på Forbrukerrådet :)
kaptein1

Innlegg av kaptein1 »

Takk til deg Jon. Joda, fikk med meg den artikkelen der. Men forbrukerrådet visste dette fra før.

Har hatt lyst på en slik bil i mange år..og liker og ha ting på stell.. det ble med tanken.
Brukeravatar
mtic
Ble med: man feb 15, 2010 9:08 am
Lokasjon: Trøgstad

Innlegg av mtic »

Er dette bilen med lett skilt nummer? Sto til salgs i Kristiansand til 259.000,- eller noe.
Jeg ringte på denne bilen og fikk forklart at dette var et prakt eksemplar av 80. Bilen var kjøpt ut ny av Toyota sjefen ved forhandleren, fulgt alle sørvicer osv. Han kunne gå 110% god for bilen. Det var nesten ingen grenser for hvor god denne bilen var, men da han ikke tok innbytte blei det ikke noe.

Uansett utrolig synd og høre om dette, stort sett alle har vel opplevd dette en gang og det er
like surt vær gang. Ønsker deg lykke til videre i saken.

Morten.
2000 Landcruiser 90
kaptein1

Innlegg av kaptein1 »

Hei Morten.

Jepp..dette er PP 11111. Fikk samme opplysningene som du. Derfor jeg slo til. Jeg solgte bilen min..så handlet på "rein handel"

Kjipe greier dette. Men det ordner seg får eg håpe. Toyota-kvalitet på forhandleren har iallefall fått en knekk.
Men..ordner de opp etter seg, skal jeg publisere det også...
Senest rettet af kaptein1 tir mar 22, 2011 8:45 am, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
mtic
Ble med: man feb 15, 2010 9:08 am
Lokasjon: Trøgstad

Innlegg av mtic »

kaptein1 skrev:Hei Morten.

Jepp..dette er PP 11111. Fikk samme opplysningene som du. Defror jeg slo til. Jeg solgte bilen min..så handlet på "rein handel"

Kjipe greier dette. Men det ordner seg får eg håpe. Toyota-kvalitet på forhandleren har iallefall fått en knekk.
Men..ordner de opp etter seg, skal jeg publisere det også...

Selv om de ordner opp har dem uansett skapt mye problemer. Det er som du sa tidligere, dette er jo Toyota, dem er bare best.
Helt enig der, kjøpte seinest en corolla for noen mnd siden, bare jeg peker på feilene er det byttet samme dagen uten kostnad. Selv EU-kontrollen tok dem + utbedring av feil for minst 6000,-kr
Det er synd at noen ødelegger for andre forhandleres rykte.
Dette bør gi dem fatale følger om dem ikke ordner opp.
Selv fikk jeg en Saab Tuning garasje i sverige til og miste sin hovedlevrandør (speedparts) etter
og ha blitt lurt med pirat chipp som førte til motor-ras. Dette kostet meg astronomiske summer.
2000 Landcruiser 90
kaptein1

Innlegg av kaptein1 »

Oppdatering :)

Då har det skjedd litt i saken her. Jeg har fått gjennomslag for mine argumenter...ikke alle, men noen.
Smit`S Auto har tilbydd seg at de vil fikse følgende:

Vi skifter da drivledd,skiver bak,gearolje.
Vi kontrolerer i tillegg vindusheiser ,dørlås.clutch.
Ta med kvittering på regriemskiftet så vil vi refundere dette.

Jeg må ned med bilen til Kristiansand. Det vil jo koste noe. Vi får se hva vi kommer frem til.

Da er iallefall noe på stell. Glad for det. Skal bli godt og få bilen i orden.
Brukeravatar
aukanmeister
Ble med: fre nov 06, 2009 4:48 pm
Lokasjon: Aukra

Innlegg av aukanmeister »

Jeg håper din frustrasjon blir glemt etterhvert som feilene blir utbedret!

Lykke til videre!

Pål
KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
kaptein1

Innlegg av kaptein1 »

Hei

Ja...det ser ut til at det skal løse seg no. Håpe på mye god LC kjøring.
Blir akkurat utbedret til landstreffet. Greit og har en bil som er ok da :)
Brukeravatar
toddi
Ble med: tor feb 18, 2010 7:36 am
Lokasjon: Rogaland, Sandnes
Kontakt:

Innlegg av toddi »

Det høres flott ut. Godt at det ordnet seg til slutt
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
kaptein1

Innlegg av kaptein1 »

Heisann

Tid for tidenes oppdatering !!

Joda, etter noen ukers sykdom klarte eg endelig og komme meg ned til forhandler den 27 mai. Leverte bilen kl 10 om morgonen. Ingen var der og tok imot meg...det skulle jo diskureres omkring hele greiene...ka som skulle ev. refunderes, og om jeg i det hele tatt ville beholde bilen. Det var jo kun kundemottaker der...og han viste jo ikke noe, annet en at eg hadde time .

Så...etter 1 time ringte de.....de hadde bestillt feil deler...HALLOOOOO, at det går an. De hadde bestillt cv ledd til en bil uten ABS...og så har de eid bilen i over 10 år. Eg blei heilt matt...og måtte finne meg ein stol og sitte på. At det går an !!!!

I tillegg så hadde de prøvd el ruter.....de funket (de gjør det ikke i regn, og fuktighet) så de hadde ikke gjort noe mer. Men det var avtalt at de skulle smørre ...ref. brev fra forhandler. Det samme med sentrallås...men det hadde også fungert...så da ble det heller ikke sett over...

Turen til Kristiansand...(det er faktisk et stykke frå Bergen) blei ein kostnad på 4 tusen....og nesten uforretta sak. Bremser bak blei faktisk bytta, samt olje på gearkassen.

Enden på visa blei at Jæger Åsane skal ta CV ledd....men eg må sei at eg nøler no.
Ynskjer ikkje og ha noko meir med bilen og gjere, ei heller forhandler der eg kjøpte den. Eg vil heve kjøpet, basta !!
Vedlagte filer
IMG_0596.JPG
IMG_0596.JPG (194.77 KiB) Vist 8693 ganger
kaptein1

Innlegg av kaptein1 »

Hallo cruiserfolk :)

En lang historie er no over. Garantiarbeid er no ferdig.

Det som er byttet:

Starter
CV-ledd, begge sider
ABS sensorer foran begge sider
Komplette bremser bak
Tannreim
Skifte av olje på transferkasse/gear
Smøre opp vindusheiser

Takk til Smith`s Auto.

Ein spesiell takk til Jæger Åsane for god service, og godt utført arbeid.

Bilen skulle no vere klar for mange fleire mil, og legges ut for salg.
Brukeravatar
Haugens 80
Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
Lokasjon: Bø I Telemark

Innlegg av Haugens 80 »

Bra de ordna seg da :lol: såg foressten den sto på meheia mellom notodden og kongsberg ein tidlig mandags morgen for ca 3 uker sia fin bil! hørte kansje eg va innom bærten så vidt i halv 6 tida på morgoen?
Me fart går alt..
Brukeravatar
Vegard
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Innlegg av Vegard »

Gratulerer!

Den lista der inneholder deler for mange tusen kroner gitt. Håper du blir fornøyd med bilen i mange år nå :)

Vegard
kaptein1 skrev:Hallo cruiserfolk :)

En lang historie er no over. Garantiarbeid er no ferdig.

Det som er byttet:

Starter
CV-ledd, begge sider
ABS sensorer foran begge sider
Komplette bremser bak
Tannreim
Skifte av olje på transferkasse/gear
Smøre opp vindusheiser

Takk til Smith`s Auto.

Ein spesiell takk til Jæger Åsane for god service, og godt utført arbeid.

Bilen skulle no vere klar for mange fleire mil, og legges ut for salg.
kaptein1

Innlegg av kaptein1 »

Haugens 80 skrev:Bra de ordna seg da :lol: såg foressten den sto på meheia mellom notodden og kongsberg ein tidlig mandags morgen for ca 3 uker sia fin bil! hørte kansje eg va innom bærten så vidt i halv 6 tida på morgoen?

Heisann... Vel, det var nok ikke meg 8) For 3 uker sida var eg i stockholm, og bilen stod på verksted i Bergen.. :shock:
kaptein1

Innlegg av kaptein1 »

Vegard skrev:Gratulerer!

Den lista der inneholder deler for mange tusen kroner gitt. Håper du blir fornøyd med bilen i mange år nå :)

Vegard
Hei Vegard.

Ja, det blei nok noen tusen dette. Bilen er no oppgradert. Har selv lagt ut ca 60.000 og hva garantiarbeid og deler der koster....det har eg ikkje heilt oversikt over.
Har vore ein lang veg og gå.. heilt unødvendig egentlig. Dette kunne vore utbetra før bilen blei lagt ut for salg av forhandler. Det hadde de nok helt sikkert tjent på.
Brukeravatar
Haugens 80
Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
Lokasjon: Bø I Telemark

Innlegg av Haugens 80 »

Kan de være lengere siden da meiner bestemt den va px11111 regga.
Me fart går alt..
Svar

Tilbake til «Generelt 8x»