haakonbs skrev:Bygg en 40 til da

En LC med LR fjærer..
Ja Defendere har et fantastisk hjuloppheng. Rett fra fabrikk så flekser det ikke så voldsomt synes jeg, men med et par lapper på mods så er det drøye saker. Det som er så smågenialt med de er at ramma er veldig smal bakover, så man får plass til både dempere og fjører på utsiden av ramma, det gjør at det blir oversiktlig, og ingenting kolliderer med hverandre, demperne går fremover og fjørene rett opp. Veldig fin løsning på demperinnfestningen- og det at ramma er så smal bakover gjør at man ikke flekser inn i innerveggen på bakskjermene. De har rett go slett gjort en jævla bra jobb på den biten der- at det kommer originalt fra fabrikk er kudos!
Men jeg har sett en del på 2 link, 4 link, og bladfjører (orker ikke å diskutere definisjonene på de forskjellige linkene- der er det mange meninger). Bladfjører er faen ikke no skit, jeg mener det er bedre enn f.eks. opphenget på en 70 serie. Man får masse fleks, særlig foran er det i praksis enklere å flekse fint enn to radiusarmer og et panhard stag.
Just for the record så er jeg ikke ute etter all verdens fleks, men jeg liker å begrense den selv isteden for at bilen setter beggrensningen, det kan bli for mye av det gode og bilen kan virke litt nervøs.
Et tips til LJ7x folket der ute må være å se litt på Defender opphenget og sjekk ut Defender dempere og fjører. De har jævla mye fint til en billig penge. Mange av de kjører sånne sentreringskoner så fjørene løsner ved fleks. Det gjør vel forsåvidt jeep og, men så har de også en løsning med ei fjør "inni fjøra" som presser akselen ned ved full utflex. Det er nok flere produsenter som har dette, men sjekk prisene og utvalget på Deff deler- det er enormt og billig.