Sluring i girkasse?
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Sluring i girkasse?
Hei!
Jeg har nettopp kjøpt en Land Cruiser 120 GX, 2003 mod. Første uka var alt fint, men nå har vi nettopp kjørt en lengre tur med bilen. Da får vi problemer. Det virker som om girkassen slurer, jeg mister pådraget helt noen sekunder, og motoren virker "halvdau". Det går noen sekunder, så kommer den. Dette skjedde flere ganger, og i perioder flere ganger på kort tid. Det kan virke som om jeg noen ganger klarer å fremprovosere dette når jeg ligger i 80-90 km/t, og gir gass. Da ville automatkassen normalt giret ned, og det virker som den prøver, men ingen effekt. Jeg holder gasspedalen inne 3-4 sekunder, så virker alt igjen. Har snakket med toyotaverksted, men de kjente ikke igjen symptomene, og ville at jeg skulle kjøre noen dager for å se om det blir verre.
Er det noen som har vært borti liknende?
mvh
Trond
Edit; Ser også at "Shift lock" ikke virker? Jeg regner med at funksjonen skal låse girkassen i et bestemt gir, men det gjør den ikke. Hverken i høy eller lav. Kan det være en sammenheng?
Jeg har nettopp kjøpt en Land Cruiser 120 GX, 2003 mod. Første uka var alt fint, men nå har vi nettopp kjørt en lengre tur med bilen. Da får vi problemer. Det virker som om girkassen slurer, jeg mister pådraget helt noen sekunder, og motoren virker "halvdau". Det går noen sekunder, så kommer den. Dette skjedde flere ganger, og i perioder flere ganger på kort tid. Det kan virke som om jeg noen ganger klarer å fremprovosere dette når jeg ligger i 80-90 km/t, og gir gass. Da ville automatkassen normalt giret ned, og det virker som den prøver, men ingen effekt. Jeg holder gasspedalen inne 3-4 sekunder, så virker alt igjen. Har snakket med toyotaverksted, men de kjente ikke igjen symptomene, og ville at jeg skulle kjøre noen dager for å se om det blir verre.
Er det noen som har vært borti liknende?
mvh
Trond
Edit; Ser også at "Shift lock" ikke virker? Jeg regner med at funksjonen skal låse girkassen i et bestemt gir, men det gjør den ikke. Hverken i høy eller lav. Kan det være en sammenheng?
Re: Sluring i girkasse?
Ikkje hørt om dette,men kor langt er bilen kjørte?
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
morroa har så vidt begynt

-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Hei, bilen har gått 124000 km, storservice nettopp....
Trond
Trond
Har heller aldri hørt om dette...
BMW 520 DAT 2012 modell (stasjonsvogn)
BMW 520 DAT 2012 modell (sedan) konebilen
BMW 520 DAT 2012 modell (sedan) konebilen
Kan ligne litt på det jeg opplevde når jeg kjøpte min 2003 mod for et år siden.
Når jeg ga gass f.eks. ut av et kryss gikk det sekund(er) før bilen responderte på gasspådraget.
Samme når jeg kjørte, og slapp gassen, og så ga på igjen, ville den liksom ikke med en gang.
Verkstedet feilsøke og fant at luftmengde-måleren hadde hengt seg fast. Løsnet den og motoren var helt ok igjen.
Ang. shift lock knappen, så er den til for å løsne girspaken hvis den sitter fast i et "gir"
Når jeg ga gass f.eks. ut av et kryss gikk det sekund(er) før bilen responderte på gasspådraget.
Samme når jeg kjørte, og slapp gassen, og så ga på igjen, ville den liksom ikke med en gang.
Verkstedet feilsøke og fant at luftmengde-måleren hadde hengt seg fast. Løsnet den og motoren var helt ok igjen.
Ang. shift lock knappen, så er den til for å løsne girspaken hvis den sitter fast i et "gir"
Takk for tips, Regor. Det hørtes ganske likt ut som det jeg opplever. Jeg skal ta det forslaget med meg til verkstedet til uka. Er det en enkel sak? Noe man kan gjøre selv?
Er ikke helt sikker her, er trolig andre her på forumet som vet bedre en meg.
Tror det er en klaffe som ligger i luftveien rett etter luftfilterboksen.
Tror det er en klaffe som ligger i luftveien rett etter luftfilterboksen.
Hei!
Hadde min med noe av det samme problemet, men da var det SCV ventilen som var gåen.
PK
Hadde min med noe av det samme problemet, men da var det SCV ventilen som var gåen.
PK
Senest rettet af pk søn jun 05, 2011 5:11 pm, rettet i alt 1 gang.
2010 LC150VX 33"
x04 LC120 GX 8 seter
x04 LC120 GX 8 seter
Sorry!
SCV ventilen tilhører vel drivstoffsystemet, kutter denne så kan du miste kraft i motoren. På min kjentes det ut som girkassen ikke ville gire ned ved kickdown, men låste seg på turtallet. Dens funksjon er det sikkert noen andre som kan forklare bedre
PK
SCV ventilen tilhører vel drivstoffsystemet, kutter denne så kan du miste kraft i motoren. På min kjentes det ut som girkassen ikke ville gire ned ved kickdown, men låste seg på turtallet. Dens funksjon er det sikkert noen andre som kan forklare bedre

PK
2010 LC150VX 33"
x04 LC120 GX 8 seter
x04 LC120 GX 8 seter
Hei igjen, og takk for flere mulige årsaksforklaringer. Den hørtes også sannsynlig ut.... Kjørte nye 50 mil i dag, og det skjer oftere...
Skal snakke med verksted i morgen!
Skal snakke med verksted i morgen!
Har snakka med verksted, og de ville jeg skulle kjøre mer for å se hvordan feilen utviklet seg. Det var vanskelig å feilsøke som det var. Har videre fylt diesel på Esso, ikke på statoil, og forsøkt med dieselrens. Trodde det gikk mye bedre. Siste uka har jeg ikke opplevd feilen, men bare kjørt bykjøring.
I dag skulle vi på tur, fotballturnering med barna, og feilen kommer nesten samtidig som jeg kommer opp i 80-90 km/t. Feilen vedvarer, og er verre enn noensinne. Mister helt pådrag, og det varer lengre hver gang. Etter tre-fire mil kommer varsellampe på, motor/oransje, og forblir på til jeg får kjørt bilen av veien. Etterhvert kommer jeg i kontakt med viking, og vi finner ut at jeg kjører hjem igjen, og får bilen på verksted på mandag. Turen hjem igjen gikk overraskende greit.
Resten av familien er ikke lenger så fornøyd med flaggskipet til Toyota!!
I dag skulle vi på tur, fotballturnering med barna, og feilen kommer nesten samtidig som jeg kommer opp i 80-90 km/t. Feilen vedvarer, og er verre enn noensinne. Mister helt pådrag, og det varer lengre hver gang. Etter tre-fire mil kommer varsellampe på, motor/oransje, og forblir på til jeg får kjørt bilen av veien. Etterhvert kommer jeg i kontakt med viking, og vi finner ut at jeg kjører hjem igjen, og får bilen på verksted på mandag. Turen hjem igjen gikk overraskende greit.
Resten av familien er ikke lenger så fornøyd med flaggskipet til Toyota!!
Jeg hadde samme symptomer som deg. Måtte skifte to ventiler i dieselpumpa. Ble som ny etter dette.
Joda, det var SCV-ventiler her også. Skiftet, og bilen er som den skal være!
Se der ja! SCV ventilen er det i hvertfall en grei pris på å utbedre 
PK

PK
2010 LC150VX 33"
x04 LC120 GX 8 seter
x04 LC120 GX 8 seter
Kan bio drivstoffen være syndebukken til at denne ventilen tetter seg tru ?
har ikke helt troa på dette bio drivstoff styret blir dyrt for oss bil eiera .
har ikke helt troa på dette bio drivstoff styret blir dyrt for oss bil eiera .