Håvard's 40 garasje
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
OKhåvard skrev:ja.
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Veldig veldig ok er det Sir. Solli.offroadguru Solli skrev:OKhåvard skrev:ja.
- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: Håvard's 40 garasje
Gratulerer er det vel på sin plass å tilføye.
- ole_kristian
- Innlegg: 1046
- Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
- Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
- Kontakt:
Re: Håvard's 40 garasje
And from the master of doom - you've got the message to create a monster!
Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Re: Håvard's 40 garasje
Det kan du godt siole_kristian skrev:And from the master of doom - you've got the message to create a monster!

Re: Håvard's 40 garasje
Det blir grisefett...nemlig!
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Re: Håvard's 40 garasje
JA...nå må alle holde øyne og ører åpne, etter en 12H-T/1HD-T. Dette er jo ikke mange som har
gjort før (kun noen få på verdensbasis)
12H-T / 1HD-T GODKJENT I LC 42
må jo være den ultimate 42
Vi støtter og følger med, stå på Håvard
gjort før (kun noen få på verdensbasis)
12H-T / 1HD-T GODKJENT I LC 42



Vi støtter og følger med, stå på Håvard
Classic LC FRELST
Re: Håvard's 40 garasje
Det er litt issues med 1HDT. Jeg vil bruke originale girkasser, da de er skambra og jeg får reduksjonsgir til transferen (noe som ikke finnes til 80 kassa såvidt jeg vet).
Må da ha nytt clutchhus fra en HZJ75, Isuzu lastebilclutch, ny inngående aksel i girkassa, en slavesylinder og nytt svinghjul, +++.
12HT er mye enklere. Mailer med UK og Australia om dagen for å se hva jeg kan få tak i.
Må da ha nytt clutchhus fra en HZJ75, Isuzu lastebilclutch, ny inngående aksel i girkassa, en slavesylinder og nytt svinghjul, +++.
12HT er mye enklere. Mailer med UK og Australia om dagen for å se hva jeg kan få tak i.
-
- Innlegg: 440
- Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
- Lokasjon: Åsenfjord
Re: Håvard's 40 garasje
Vil det da ikke være enklere med en HZJ donor og ettermontere turbosats, hvis clutchhuset der skulle passe ?
Re: Håvard's 40 garasje
Det er flere HDT motorer der ute, dessuten har ikke HZJ motoren boost compensator (såvidt jeg vet) Det er dessuten ikke alle HZJ motorer som har det riktige clutchuset.Motorgarasjen skrev:Vil det da ikke være enklere med en HZJ donor og ettermontere turbosats, hvis clutchhuset der skulle passe ?
Re: Håvard's 40 garasje
Da har jeg tenkt og tenkt og tenkt. Foreløpig ligger det an til at det blir 1HDT, og ikke 12HT.
Re: Håvard's 40 garasje
Adskillig mer jobb med 1HD-T, og adskillig mer stas! Kjør på 

Re: Håvard's 40 garasje
åååh, satan i gatan! Det e nok det det blir!
Grattis, føler med deg.
Ang delene du trenger, virker som OrangeFJ45 på Mud har peiling på å skaffe deler fra fjern og nær, han har hjulpet meg flere ganger.
Holder en knapp på at han skaffer det du trenger, i alle fall kan peke deg i riktig retning om du mangler noe.
Han er i alle fall en trivelig fyr å ha med å gjøre.
Grattis, føler med deg.
Ang delene du trenger, virker som OrangeFJ45 på Mud har peiling på å skaffe deler fra fjern og nær, han har hjulpet meg flere ganger.
Holder en knapp på at han skaffer det du trenger, i alle fall kan peke deg i riktig retning om du mangler noe.
Han er i alle fall en trivelig fyr å ha med å gjøre.
Re: Håvard's 40 garasje
Her er ihvertfall beviset på at det går. H55 (samma som H42, men med 5 gir)
- Vedlagte filer
-
- 1HD-T H55F L.jpg (84.59 KiB) Vist 3546 ganger
Re: Håvard's 40 garasje
Lekkert... Hadde gjort seg i hvilken som helst cruiser det der. AdvanceAdapters lager nå en forbedra ned og oppgiring til denne trasferen.
Hvilken dynamo og batterier har du kjørt på 42'n med vinsja? Og hvordan syntes du det funka, nok power?
Hvilken dynamo og batterier har du kjørt på 42'n med vinsja? Og hvordan syntes du det funka, nok power?
Re: Håvard's 40 garasje
Skal gire om transferen til 4:1, men folk flest tror at det blir 10% overdrive i høyserie på det kit'et. Det er feil, det blir 10% underdrive, dvs. 1.1:1 på høyserien. Men uansett det kit'et skal inn.4Springar skrev:Lekkert... Hadde gjort seg i hvilken som helst cruiser det der. AdvanceAdapters lager nå en forbedra ned og oppgiring til denne trasferen.
Hvilken dynamo og batterier har du kjørt på 42'n med vinsja? Og hvordan syntes du det funka, nok power?
Jeg har vinsja en del, ikke like mye som i Rrussland, men har da hjulpet både meg selv og andre biler opp i ny og ne. Bruker 2stk.75Amp Sønnak blybatterier og original dynamo, det holder i massevis for meg

Re: Håvard's 40 garasje
Var på NTC Rena for et par helger siden, det var gode greier. Her er vel omtrent den eneste videoen som ble noe av. Broren min filma. Dette er den såkalte brattbakken, så bratt er den ikke, men litt ullen alikevel.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=G9e7HnqokoQ[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=G9e7HnqokoQ[/youtube]
Re: Håvard's 40 garasje
Offroad, motor og rare avgjørelser.
Jeg har kjørt ganske mye offroad den siste tiden, jeg dro også en snartur til SOA Summer 2. Det er noe av det morsomste offroad terrenget jeg har kjørt i. Ekstremt teknisk krevende og man må kjenne bilen ut og inn. Et feil spor og du har en stein på diffen, bunnpanna eller rett på mellomakselen
42ens sterke side er akselavstanden (i det terrenget), den gir god oversikt i terrenget (uten dører) og den det skal mye til å ødelegge den! En annen skjult egenskap i forhold til 73en er at mellomakselen har større vinkel enn bladfjørene, dvs. skal du dra bilen over en stein så tar bladfjørene av isteden for mellomakselen som på 73en (lengre biler). Dessuten så er mellomakselen kort, så det stort sett er kryss, splines og bare et lite parti som er sårbar rør. Dvs. mellomakselen er så og si bare solid metal- så hvis du ført treffer den så tåler den jævlig mye.
Motor. Det er vel en guttedrøm å få satt inn en knallfeit 6er i en 42, meeeeen.. B motoren har vokst på meg. Jeg har opplevd flere ganger at langt sterkere motorer, f.eks. LR motorene, 2H og Nissan 6erene (som alle er knallmotorer) ikke har det som trengs i bunn. T.o.m. 3B motoren er faktisk overlegen på bunn, og da snakker jeg fra 600 RPM og opp til 1000 RPM. Svenskene lurte på hvaslags motor som satt i bilen min, fordi jeg gasset så og si aldri. 90% av tiden sitter jeg bare å jobber med clutch og brems i terrenget, mens motoren surrer på 600-700 RPM.
Så, jeg skal ikke si jeg har bestemt meg 100%, men det ser ut som om jeg går for en 14 eller 15B UTEN turbo. Jeg vil ha maksimalt med kompresjon, så hiver jeg heller på en turbo. Både 14 og 15 har direkte innsprøytning og en noe mer intelligent pumpe enn på 3Ben (ihvertfall 3B 1).
Grunner til å ikke hive inn 1hdt er. Jeg tør ikke å risikere å miste det syke bunndraget (jeg snakker ikke om max NM, men om det heeeelt i bunn). og jeg vil ikke hive på mer vekt, og ihvertfall ikke flytte vekta lengre frem. Det er også digg med så mye plass som mulig i motorrommet.
Jeg har kjørt ganske mye offroad den siste tiden, jeg dro også en snartur til SOA Summer 2. Det er noe av det morsomste offroad terrenget jeg har kjørt i. Ekstremt teknisk krevende og man må kjenne bilen ut og inn. Et feil spor og du har en stein på diffen, bunnpanna eller rett på mellomakselen

Motor. Det er vel en guttedrøm å få satt inn en knallfeit 6er i en 42, meeeeen.. B motoren har vokst på meg. Jeg har opplevd flere ganger at langt sterkere motorer, f.eks. LR motorene, 2H og Nissan 6erene (som alle er knallmotorer) ikke har det som trengs i bunn. T.o.m. 3B motoren er faktisk overlegen på bunn, og da snakker jeg fra 600 RPM og opp til 1000 RPM. Svenskene lurte på hvaslags motor som satt i bilen min, fordi jeg gasset så og si aldri. 90% av tiden sitter jeg bare å jobber med clutch og brems i terrenget, mens motoren surrer på 600-700 RPM.
Så, jeg skal ikke si jeg har bestemt meg 100%, men det ser ut som om jeg går for en 14 eller 15B UTEN turbo. Jeg vil ha maksimalt med kompresjon, så hiver jeg heller på en turbo. Både 14 og 15 har direkte innsprøytning og en noe mer intelligent pumpe enn på 3Ben (ihvertfall 3B 1).
Grunner til å ikke hive inn 1hdt er. Jeg tør ikke å risikere å miste det syke bunndraget (jeg snakker ikke om max NM, men om det heeeelt i bunn). og jeg vil ikke hive på mer vekt, og ihvertfall ikke flytte vekta lengre frem. Det er også digg med så mye plass som mulig i motorrommet.