problemer med bremser etter bytte.
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
problemer med bremser etter bytte.
Byttet nettopp skiver/klosser fremme på 100en,allt fungerte fint i ca 1km. så begynte abs og hyle lyse og allt av bremser forsvant etter kort tid.pedal går til bunns,lekker ikke veske og har ikke løsnet på rør/slanger.
hva har jeg gjort galt?
hva har jeg gjort galt?
Re: problemer med bremser etter bytte.
Har du luftet bremsene?
Re: problemer med bremser etter bytte.
Har ikke løsnet rør eller slanger.lj73jon skrev:Har du luftet bremsene?
Re: problemer med bremser etter bytte.
Tja. Dette høres jo ikke ut som om det skal, men en titt på væskenivået bør etter min mening være på sin plass. Om pedalen går til bunns, går mine tanker på om callipperen lekker. Nye klosser og skiver fører til at sylinderene i calliperen må dyttes helt til bake. Om det er rust og drittog defekte pakninger kan det vel lekke der også. Eneste du har dytta på eller? Dette var min synsing, mange som kan dette her men mine callippere var i allefall kast. (83 modell) Det skal i allefall være noe væske igjenn ettersomm det er to kretser, men det bør jo være på maks nå etter som du har bytta/dytta tilbake sylinderene i callipperene.
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Re: problemer med bremser etter bytte.
Væska er på full på begge kretser.
Pedalen går nesten i bunn før den bremser litt(som et dårlig håndbrekk),er samme motstand uansett hvor mye en pumper.
Om jeg har glemt noe eller montert feil skulle den vertfall bremst bak..
Har kun byttet skiver og klosser,ikke rørt en skrue på calipter.
Takker for tips!
Pedalen går nesten i bunn før den bremser litt(som et dårlig håndbrekk),er samme motstand uansett hvor mye en pumper.
Om jeg har glemt noe eller montert feil skulle den vertfall bremst bak..
Har kun byttet skiver og klosser,ikke rørt en skrue på calipter.
Takker for tips!
Re: problemer med bremser etter bytte.
Kan være hovedsylinderen som har hengt seg fast. Hadde nettopp noe av det samme på veteranbilen min. Stempelet returnerte ikke .Fikk lav pedal og det hjalp ikke å pumpe for returfjæren i hovedsylinderen var ikke sterk nok til å presse stempelet tilbake.Pakningene hadde svellet ut. Honte sylinderen lett , skiftet pakningsett og luftet. Har aldri hatt så fine bremser som etter det. Det kan skje når du presser tilbake stemplene i calipperene. Når du da pumper trykker pedalen ned første gangen så går stempelet helt i bunn og henger seg opp.
Senest rettet af Sigve man jun 20, 2011 10:42 pm, rettet i alt 1 gang.
Sigve
Livet skal nytes rolig.
Livet skal nytes rolig.
Re: problemer med bremser etter bytte.
løssna calipter på ene siden,pumpet på pedal og der datt det ene stempelet ut,mens de andre 3 ikke rørte seg
Presset bare calipter inn når jeg byttet klosser.
Må få tak i nye calipter,men skjønner ikke hvordan allt av bremser forsvinner..

Presset bare calipter inn når jeg byttet klosser.
Må få tak i nye calipter,men skjønner ikke hvordan allt av bremser forsvinner..
Re: problemer med bremser etter bytte.
Hvis du har luft i systemet går pedalen i bunn. Hvis du pumper på bremsen uten motstand på caliper (bør vel egentlig ikke gjøre det), hopper stempelet som har minst motstand ut, så det trenger ikke bety at det er defekt, bare at de andre glir dårligere. Nå må du ihvertfall lufte bremsene, for når du setter stempelet inn igjen så får du luft inn også. Sjekk nøye for lekkasjer etter at du har satt inn stempelet, for det er ikke sikkert det er tett lenger.
Får rep-sett til caliper på toyota
Får rep-sett til caliper på toyota

Re: problemer med bremser etter bytte.
Det finnes rep. satser til bremsecalipperene. Har selv overhalt mine og prisen blir en helt annen.Toyota calippere må nesten aldri byttes komplett. Har noe med kvalitet å gjøre vet du.
Sigve
Livet skal nytes rolig.
Livet skal nytes rolig.
Re: problemer med bremser etter bytte.
Jeg kjøper nye calippter til begge sider,er dritlei hele bremsegreiene! Ser de koster 2000 på mekonomen,er nokk endel billigere på per hagen med rabatt. FÅr håpe at bremsene blir i orden da.
Hele greia begynte med at ene bolten til callipteren knakk,og ikke fa.. om den ville ut,er en 12mm og jeg borte helt opp til 10mm,brukte grisepikker,kilte unbrakoer,varmet,men ville ikke ut
Så i dag har jeg brukt mange timer for å få tak i gjengetapp meg 1,25 stigning-dette ordnet seg til slutt,så innom toyota i kristiansand for å få en 12mm bolt,men de jævlan kunne ikke hjelpe meg,kunne bestille bolt etter reg. nmr og få den 2 dager senere klokka var 12. Spurte fint om han kunne høre på verkstedet om de kunne ha liggende noe men nei
Fikk tilslutt tak i bolt på proff tools i kr.sand. Gikk greit å friske opp med gjengetapp..
Måtte bare få ut litt frustrasjon
Hele greia begynte med at ene bolten til callipteren knakk,og ikke fa.. om den ville ut,er en 12mm og jeg borte helt opp til 10mm,brukte grisepikker,kilte unbrakoer,varmet,men ville ikke ut

Så i dag har jeg brukt mange timer for å få tak i gjengetapp meg 1,25 stigning-dette ordnet seg til slutt,så innom toyota i kristiansand for å få en 12mm bolt,men de jævlan kunne ikke hjelpe meg,kunne bestille bolt etter reg. nmr og få den 2 dager senere klokka var 12. Spurte fint om han kunne høre på verkstedet om de kunne ha liggende noe men nei

Måtte bare få ut litt frustrasjon

Re: problemer med bremser etter bytte.
Da har jeg skrudd litt
Bremsene ble ikke bedre med nye calipter fremme,så tok å skulle lufte bak,men ingen væske kom.
Tok da å løsnet rørene på bremsekraftforsterker,men ingen væske kom på bakre krets her heller.
Løsnet på rørene fremmover på bremsekraftforsterker og her kom væske
Hva bør jeg gjøre,får man overhalingssett,eller kjøpe hele hovedsylinder?
Burde det ikke kommet væske bak når det kommer fremm

Bremsene ble ikke bedre med nye calipter fremme,så tok å skulle lufte bak,men ingen væske kom.
Tok da å løsnet rørene på bremsekraftforsterker,men ingen væske kom på bakre krets her heller.
Løsnet på rørene fremmover på bremsekraftforsterker og her kom væske

Hva bør jeg gjøre,får man overhalingssett,eller kjøpe hele hovedsylinder?
Burde det ikke kommet væske bak når det kommer fremm

Re: problemer med bremser etter bytte.
Vet ikke om du får repsats til hovedsylinderen. Har ikke skrudd så mye på 100 serien.Tror nokk en komplett er dyr. Du kan lete etter deler og ca. priser på denne siden. http://www.toyodiy.com/parts/ Der ser du også ofte hvordan delene er satt sammen. Det kan være at rengjøring og kanskje en lett honing kan gjøre susen.Du burde vel kanskje hatt verksteds boken.
Sigve
Livet skal nytes rolig.
Livet skal nytes rolig.
-
- Innlegg: 262
- Ble med: tor nov 02, 2006 3:08 pm
- Lokasjon: Trondheim
- Kontakt:
Re: problemer med bremser etter bytte.
La motoren gå når du lufter. Da blir det adskillig mere futt i bremsevesken
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876
Re: problemer med bremser etter bytte.
Motor gikk,men nada væske på bakre krets.Frode Hultgren skrev:La motoren gå når du lufter. Da blir det adskillig mere futt i bremsevesken
Må undersøke om det er rep. sett å få tak i. Hvis det finnes får jeg noen som kan det til å fikse det for meg.
Er vell ikke noe annet enn sylinder som kan være problemet her,elektrisk styring eller noe?
-
- Innlegg: 440
- Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
- Lokasjon: Åsenfjord
Re: problemer med bremser etter bytte.
Kjenner ikke 100`n , men har den lastventil til bakre krets, er ofte problemet der.
Kjent problem på hiacene i allefall.
har den det, så begynn med å lufte der.
Kjent problem på hiacene i allefall.
har den det, så begynn med å lufte der.
Re: problemer med bremser etter bytte.
.Motorgarasjen skrev:Kjenner ikke 100`n , men har den lastventil til bakre krets, er ofte problemet der.
Kjent problem på hiacene i allefall.
har den det, så begynn med å lufte der.
Vet jeg faktisk ikke. Men er jo ikke no hjelp i det når det ikke kommer væske ut av hovedsyl.
-
- Innlegg: 440
- Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
- Lokasjon: Åsenfjord
Re: problemer med bremser etter bytte.
klang skrev:.Motorgarasjen skrev:Kjenner ikke 100`n , men har den lastventil til bakre krets, er ofte problemet der.
Kjent problem på hiacene i allefall.
har den det, så begynn med å lufte der.
Vet jeg faktisk ikke. Men er jo ikke no hjelp i det når det ikke kommer væske ut av hovedsyl.

Re: problemer med bremser etter bytte.
Har ikke hørt noe om boosteren her. Går den?
Uten booster virker ikke bakre krets, og foran får du bremser omtrent som om du bruker en gammel V-brems fra en sykkel.
Boosteren skal starte så snart du skrur tenningen på, hvis trykket ikke er på topp fra før da.
Hvis boosteren går, er det ikke usannsynlig at stempelet i hovedsylinderen er problemet. Det hadde hjulpet å vite hvor langt bilen har gått, og hvilket produksjonsår?
Har du brukt noe annet enn toyota bremsevæske?
Hvis det er hovedsylinderen så kan du kjøpe rep-sett. Det er bare litt arbeid å skifte. (Finnes en god write-up på mud - har linken en plass)
Det er ingen lastavhengig ventil bak.
Uten booster virker ikke bakre krets, og foran får du bremser omtrent som om du bruker en gammel V-brems fra en sykkel.
Boosteren skal starte så snart du skrur tenningen på, hvis trykket ikke er på topp fra før da.
Hvis boosteren går, er det ikke usannsynlig at stempelet i hovedsylinderen er problemet. Det hadde hjulpet å vite hvor langt bilen har gått, og hvilket produksjonsår?
Har du brukt noe annet enn toyota bremsevæske?
Hvis det er hovedsylinderen så kan du kjøpe rep-sett. Det er bare litt arbeid å skifte. (Finnes en god write-up på mud - har linken en plass)
Det er ingen lastavhengig ventil bak.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: problemer med bremser etter bytte.
Boosteren?frode skrev:Har ikke hørt noe om boosteren her. Går den?
Uten booster virker ikke bakre krets, og foran får du bremser omtrent som om du bruker en gammel V-brems fra en sykkel.
Boosteren skal starte så snart du skrur tenningen på, hvis trykket ikke er på topp fra før da.
Hvis boosteren går, er det ikke usannsynlig at stempelet i hovedsylinderen er problemet. Det hadde hjulpet å vite hvor langt bilen har gått, og hvilket produksjonsår?
Har du brukt noe annet enn toyota bremsevæske?
Hvis det er hovedsylinderen så kan du kjøpe rep-sett. Det er bare litt arbeid å skifte. (Finnes en god write-up på mud - har linken en plass)
Det er ingen lastavhengig ventil bak.

Bilen er fra 1999 og kjørt 260-270000km
Brukt dot5 væske,ikke toyota sin.
Re: problemer med bremser etter bytte.
Ser ut som brake booster er utslitt,altså den elektriske motoren inni er utslitt.
komutator er så slitt at den faller fra hverandre,satser på at noen kan overhale den.
Ser ut som den koster ca 15000 ny
Noen som har tips?
komutator er så slitt at den faller fra hverandre,satser på at noen kan overhale den.
Ser ut som den koster ca 15000 ny

Noen som har tips?