HZJ75PU-garasjen i Nord-Trøndelag
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Nord-Trønderens 73 og 75-garasje
Skal si det går unna. Du må gjerne komme en tur å fikse litt på 45 en min også. Gratulerer med skilter på puen
Jørgen
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Gratulerer så mye.
Jan K.
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Takk. Det gikk nok ikke så fort som det kan se ut på papiret. Brukte blant annet en hel dag på å konstruere stag til lastavhengigventilen, bare for å finne ut at det ikke kom til å fungerejørgen skrev:Skal si det går unna. Du må gjerne komme en tur å fikse litt på 45 en min også. Gratulerer med skilter på puen
Jørgen

Takk skal du ha.JanK 55 skrev:Gratulerer så mye.
Re: Nord-Trønderens 75PU-garasje (Nå med skilter)
Grattis!! Dette blir nydelig, altså!! Har du planer for fanger i front?
Takk. Plan og plan frøken Blom. Hadde planer om å kjøpe denne fra Cruiser-Connection, men akkurat da jeg hadde kjøpt meg bil og var klar til å bestille, var de utsolgt. Og det ser ikke ut til at de har fått den inn i mellomtida heller. Ønsker en fanger som er diskret, men som likevel ser litt tøff ut. Hvis du vet av alternativer, si fra! Annet alternativ blir å rett og slett kjøpe en i original-utførelse.4Springar skrev:Grattis!! Dette blir nydelig, altså!! Har du planer for fanger i front?
hva med og lage en selv etter det bilde?
2007/2008 120 AT37
1984 HJ60 Dovregubben solgt
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært

1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært
Etter at jeg fikk på de grønne detaljene foran og bak har det gått mest i nyting, ikke skruing, så har vært lite å oppdatere.
Men begynte å få en fæl skvalpelyd i bilen når jeg svingte, og junior fant feilen. Ligger en masse vann i ruteramma!
Så en "vakker" torsdag tok jeg mot til meg for å fikse det. Løsnet alle skruer, løfta taket og bretta ned ruta. Ut av dreneringshullene (som har vært blokkert av pakningen) rant det ut masse vann. Brukte ei sprøyte jeg kjøpte på biltema til å sprøyte inn Owatrol, og borret på nytt dreneringshull på siden. Og jeg kan bekrefte at dreneringshullet virker. På turen hjem hadde det kommet ut endel rustfarget vann og Owatrol, smurt utover bilsiden, så jeg måtte finne tak i bøtte og shampo. (Forresten første gangen på ange år jeg vasker bil med svamp). Owatrolen måtte jeg fjerne med bremserens... Det gule på bildet er noe voksgreier. Var veldig lite rust.
Jeg har også innsett at baklysene på bilen ikke så helt bra ut, så jeg handla nye. På grunn av begrensninger i høyde og lengde, samt at jeg ønsker refleks innbygd i lykta, valgte jeg å montere 2 på hver side.
Men begynte å få en fæl skvalpelyd i bilen når jeg svingte, og junior fant feilen. Ligger en masse vann i ruteramma!

Ja nå ble det bra 

Mads
HZJ105GX
Alle familier burde ha minst en Landcruiser...
Min Garasje.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=49586#49586
HZJ105GX
Alle familier burde ha minst en Landcruiser...
Min Garasje.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=49586#49586
Da er det iallefall 1 som er enig med megMads skrev:Ja nå ble det bra

Det har helt siden jeg kjøpte bilen vært en ganske markant resonans i bakveggen. Tok mot til meg og skar opp en bitumenplate fra Würth i biter, varmet og limte opp på bakveggen, mest for å prøve det ut. Tenkte jeg skulle høre om det ble noen forskjell, og det tror jeg det ble. Men fikk ikke testet i den hastigheten jeg bruker til vanlig, for selvsagt lå det en såpeskalle i 70 i 90-sonen. (Jada, vi har 90-soner i Nord-Trøndelag også, men det hjelper lite når det er to felt og midtdeler... og bilen foran er på søndagstur på en torsdag

Har forresten endelig fått montert bilstereo, og i dag ble høyttalerne byttet ut med noen som er litt mer potente. Ble stoor forskjell 

Lite har skjedd siste tiden, men har kjørt en hel del.
Men av det jeg faktisk har gjort:
- La på mer bitumen på bakveggen, resonansen ble enda litt mer dempet.
- Kjøpte ei aluminiumskasse på Biltema med anerkjent Biltema-kvalitet. Den ble montert fast på platten og er bagasjerommet mitt
- Kjøpte inn bagasjeromsmatte i stoff. Klippet og tilpasset for å ha bak setene. Kjøpte også tykk filt som ble limt bakpå matta.
- Byttet dieselfilter!!! Fikk problemer med tett dieseltilførsel på Landstreffet (Takk til de som hjalp meg forresten!!!
) Har uoriginalt dieselfilterhus, og måtte finne leverandør av filter. Hella hadde, kjøpte 2. Er nå på utkikk etter originaldeler, slik at jeg kan bruke originalt filter. Ikke at det er nødvendig, egentlig, men vil ha det i orden!
- Byttet registerreim, reimstammer/løpehjul og strammefjær.
- Byttet viftereimer.
Så hva står på programmet framover?
- Fjerne noe overflødig rust. Nederst på dører og bakre del av kanal v.s.
- Ekstralys.
- Flere arbeidslys i bøylen bak hytta.
- Mer lyddemping.
- Modifisere bakskjermene så de ser mer estetisk riktige ut.
- Finne ut av hvor eksosanlegget klarer å slamre mot karosseri, høres ikke helt bra ut bestandig.
- Ta en kraftvask under og over og i ramma, og sprøyte med Owatrol
- Ta en generell storsjekk. Tar meg selv i å skru ned lyden på stereoen rimelig ofte fordi jeg trodde jeg hørte et eller annet.
Men av det jeg faktisk har gjort:
- La på mer bitumen på bakveggen, resonansen ble enda litt mer dempet.
- Kjøpte ei aluminiumskasse på Biltema med anerkjent Biltema-kvalitet. Den ble montert fast på platten og er bagasjerommet mitt
- Kjøpte inn bagasjeromsmatte i stoff. Klippet og tilpasset for å ha bak setene. Kjøpte også tykk filt som ble limt bakpå matta.
- Byttet dieselfilter!!! Fikk problemer med tett dieseltilførsel på Landstreffet (Takk til de som hjalp meg forresten!!!

- Byttet registerreim, reimstammer/løpehjul og strammefjær.
- Byttet viftereimer.
- Ekstralys.
- Flere arbeidslys i bøylen bak hytta.
- Mer lyddemping.
- Modifisere bakskjermene så de ser mer estetisk riktige ut.
- Finne ut av hvor eksosanlegget klarer å slamre mot karosseri, høres ikke helt bra ut bestandig.
- Ta en kraftvask under og over og i ramma, og sprøyte med Owatrol
- Ta en generell storsjekk. Tar meg selv i å skru ned lyden på stereoen rimelig ofte fordi jeg trodde jeg hørte et eller annet.
All rust er vel overflødig...n-t skrev:

Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Jepp, stemmer detJanP skrev: All rust er vel overflødig...

[quote="JanP" All rust er vel overflødig...
]
[/quote]
tja kommer ann på bilen det...
fjærner jeg rusta ryr bilen ihop
men skal vel bytte rust med friskt stål så går det

[/quote]
tja kommer ann på bilen det...

men skal vel bytte rust med friskt stål så går det

2007/2008 120 AT37
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært

1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært
Har vært på en liten ferietur til heimlige trakter. Tenkte jeg skulle ta med dele-73'n nedover igjen. Så henger ble koblet på og ut på tur...
Fylte tanken etter jeg kom heim med ca 2 tonn på kroken. Hadde brukt 1,3 liter på mila. Til vanlig med tom bil bruker den ca 1,2... Så jeg må si meg veldig fornøyd med dieselforbruket.
Lenge siden sist jeg la inn noe her, men noe har da skjedd.
Fortsetter kampen med å få ned støynivået i kupeen. Første runde denne gang ble taket. Tenkte jeg skulle berge originaltrekket for å bruke det om igjen, men den gang ei. Det er fremdeles litt hold i 18 år gammelt lim. Fjernet lim og skumgummi, og vasket så grundig med fettløsende middel. Limte på bitumenplater, men var ikke helt fornøyd, så ble lagt delvis 2 lag. Deretter på med filt, og skai som nytt taktrekk. Syns det ble ganske bra.
Deretter ble det turen for mer isolering i bakveggen. Har tidligere lagt støydempeplater, med god effekt. Denne gangen ble det limt på filt og skai, likedan som i taket. Ja, det er bølgete, men det er pga profilen i veggen, (og litt pga et vannvittig effektivt lim. Har det først fått tak, slipper det ikke, har prøvd!
) Ble 2 skjøter, men syns det ble brukbart likevel. Valgte å la ledningene på bakveggen ligge fremme, kommer aldri til bak det trekket likevel...
Har kjøpt meg jekk
.Bård var den lykkelige selger. Plukket den i småbiter, renset, smurt og satt sammen igjen.
Montert enda et arbeidslys i bøylen, så nå har jeg totalt 3. Blir fint å blende bilene bak meg med.
Etterhvert kommer det nok ett til sammen med baklyktene også.
Og så et siste bilde for denne gang:
Fortsetter kampen med å få ned støynivået i kupeen. Første runde denne gang ble taket. Tenkte jeg skulle berge originaltrekket for å bruke det om igjen, men den gang ei. Det er fremdeles litt hold i 18 år gammelt lim. Fjernet lim og skumgummi, og vasket så grundig med fettløsende middel. Limte på bitumenplater, men var ikke helt fornøyd, så ble lagt delvis 2 lag. Deretter på med filt, og skai som nytt taktrekk. Syns det ble ganske bra.

Re: HZJ75PU-garasjen i Nord-Trøndelag
Liten oppdatering. Ingen bilder.
Da jeg registrerte bilen fikk jeg anmerket bilsakskyndige om at det var slakke i bakhjulslagrene. Tok meg bare 5 måneder å ta tak i det... Kjøpte inn pakninger og simmerringer fra Toyota. Av med tromler og nav, vasket og flidd, på med nye tetninger og montert og justert. Ble knallbra. Lagrene var det ingenting galt med, så de får bli med en runde til. Og med de prisene Toyota har hadde jeg blitt raka fant om jeg skulle kjøpt der. Fikk pris på lager og tetninger til ett nav, ca 1870 kr inkl NLCK-rabatten!
(Hvis det hadde vært en sånn smiley med stå-hår skulle jeg brukt den). Skal bestille opp hele sett til foraksel via Vegard etterhvert.
Som noen av dere husker fikk jeg problemer med dieseltilførselen på Landstreffet. Ble en seanse utenom det vanlige da bilen min ikke hadde originalt dieselfilterhus, og nytt filter heller ikke var å oppdrive sånn uten videre. (Feilen var at det hadde satt seg en skitt-propp inni dieselfilterhust) Mistenker også at det ikke er noe filter nede i tanken. Da jeg hugde opp 73'n tok jeg vare på filterhuset, og dette er nå montert inn i HZJ'en. Kjøpte også inn et grovfilter beregnet på lastebil (sånn med glass der du ser om filteret er skittent) og monterte før Toyota-filteret, som skal ta seg av det verste grumset.
Da jeg registrerte bilen fikk jeg anmerket bilsakskyndige om at det var slakke i bakhjulslagrene. Tok meg bare 5 måneder å ta tak i det... Kjøpte inn pakninger og simmerringer fra Toyota. Av med tromler og nav, vasket og flidd, på med nye tetninger og montert og justert. Ble knallbra. Lagrene var det ingenting galt med, så de får bli med en runde til. Og med de prisene Toyota har hadde jeg blitt raka fant om jeg skulle kjøpt der. Fikk pris på lager og tetninger til ett nav, ca 1870 kr inkl NLCK-rabatten!

Som noen av dere husker fikk jeg problemer med dieseltilførselen på Landstreffet. Ble en seanse utenom det vanlige da bilen min ikke hadde originalt dieselfilterhus, og nytt filter heller ikke var å oppdrive sånn uten videre. (Feilen var at det hadde satt seg en skitt-propp inni dieselfilterhust) Mistenker også at det ikke er noe filter nede i tanken. Da jeg hugde opp 73'n tok jeg vare på filterhuset, og dette er nå montert inn i HZJ'en. Kjøpte også inn et grovfilter beregnet på lastebil (sånn med glass der du ser om filteret er skittent) og monterte før Toyota-filteret, som skal ta seg av det verste grumset.
Grombilen har fått nye tøfler. 295/75R16 på 10x16 Rock Crawler felger med -38 i innpress.
I dag ble det byttet bremseklosser på framaksel. Ene caliperen ble overhalt, den andre får være med et par runder til. Har byttet lokket og innmaten på ene frihjulsnavet Da noe som skulle se sånn ut så sånn ut. Noe som førte til at navet var i låst posisjon hele tida.
Og til slutt enda et bilde av nye dekk.
På grunn av utforminga på felgen ble det trangt her
og her,
så det måtte slipes og pusses litt.
I dag ble det byttet bremseklosser på framaksel. Ene caliperen ble overhalt, den andre får være med et par runder til. Har byttet lokket og innmaten på ene frihjulsnavet Da noe som skulle se sånn ut så sånn ut. Noe som førte til at navet var i låst posisjon hele tida.
Og til slutt enda et bilde av nye dekk.
-
- Ble med: tor nov 02, 2006 3:08 pm
- Lokasjon: Trondheim
- Kontakt:
Regnet med et lite bilde hvor du sitter å koser med turboen i sofaen egentlig
Dette blir gøy

Dette blir gøy
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876