Noen som har montert webasto på 120 med automatisk klima?
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
-
- Ble med: søn jan 16, 2011 12:07 am
- Lokasjon: Kongsberg
Noen som har montert webasto på 120 med automatisk klima?
Hei, noen som har montert webasto på 120 med automatisk klima?
jeg har LC kit fra webasto, og monteringsanvisning, men er usikker på dette med kobling til klima.
anvisningen sier jeg må demontere sikringsboksen i motorrommet, og koble på et par dioder og en ledning fra medfølgenede rele, men fra releet kommer det to ledninger på87 og 87a.
brukes både 87 og 87a så vil det si at klimaanlegget ikke viker den dagen releet klikker at dundas.
ledningssettet er dermed ikke likt som anvisningen. forvirret.
har ikke lyst til å demontere sikringsboksen, det virker skummelt..men men.
jeg har LC kit fra webasto, og monteringsanvisning, men er usikker på dette med kobling til klima.
anvisningen sier jeg må demontere sikringsboksen i motorrommet, og koble på et par dioder og en ledning fra medfølgenede rele, men fra releet kommer det to ledninger på87 og 87a.
brukes både 87 og 87a så vil det si at klimaanlegget ikke viker den dagen releet klikker at dundas.
ledningssettet er dermed ikke likt som anvisningen. forvirret.
har ikke lyst til å demontere sikringsboksen, det virker skummelt..men men.
Senest rettet af lj73jon tir jun 14, 2011 10:57 pm, rettet i alt 1 gang.
Grunner: la tekst i innlegg inn i emnet, ett ord sier veldig lite :)
Grunner: la tekst i innlegg inn i emnet, ett ord sier veldig lite :)
Re: webasto
Ja, har montert Webasto i min 2008 120 GX.
Og, ja, du må inn under sikringsboksen og det er et helvete å få den opp, ihvertfall uten å herpe den. Men det går.
Så må du inn i bilen med ledninger og koble med dioder under hanskerom.
KCL regnet med en full arbeidsdag med å montere en slik Webasto, jeg brukte to.
Men etter at koblingen og monteringen var gjort etter bruksanvisningen virket alt som det skulle og jeg er kjempefornøyd.
Du må fortsatt velge viftehastighet manuelt før du stopper bilen.
Og, ja, du må inn under sikringsboksen og det er et helvete å få den opp, ihvertfall uten å herpe den. Men det går.
Så må du inn i bilen med ledninger og koble med dioder under hanskerom.
KCL regnet med en full arbeidsdag med å montere en slik Webasto, jeg brukte to.
Men etter at koblingen og monteringen var gjort etter bruksanvisningen virket alt som det skulle og jeg er kjempefornøyd.
Du må fortsatt velge viftehastighet manuelt før du stopper bilen.
-
Tøft, hvor mange ledninger går da inn i sikringsboksen fra releet ditt? 1 eller 2? hvis du husker det?
jeg har brukt en halv dag allerede, bare til å flytte unna ting der webaston skal stå
jeg har brukt en halv dag allerede, bare til å flytte unna ting der webaston skal stå

Det er en ledning som skal inn i sikringsboks.
Av hele installasjonen min var det sikringsboksen jeg plagdes mest med.
Jeg monterte også med elektronisk timer og den store fjernstyringen. Husk også at releboksen som fulgte med Webastoen skal ombygges noe, den er universell og jeg tror du må flytte på noen ledninger der også, men dette står på tegningen. Jeg koblet ikke til styresignal fra dynamo, jeg vil styre Webastoen helt manuelt slik at den slipper å kokse igjen ved småkjøring. Jeg er generelt veldig fornøyd med Webastoen min og det er overkommelig å montere den selv.
Av hele installasjonen min var det sikringsboksen jeg plagdes mest med.
Jeg monterte også med elektronisk timer og den store fjernstyringen. Husk også at releboksen som fulgte med Webastoen skal ombygges noe, den er universell og jeg tror du må flytte på noen ledninger der også, men dette står på tegningen. Jeg koblet ikke til styresignal fra dynamo, jeg vil styre Webastoen helt manuelt slik at den slipper å kokse igjen ved småkjøring. Jeg er generelt veldig fornøyd med Webastoen min og det er overkommelig å montere den selv.
-
Re: Noen som har montert webasto på 120 med automatisk klima
Det høres bra ut, det var den ombyggingen av releet jeg ikke trodde helt på, men da stemmer det som du sier med
koblingsskjemaet jeg har, så får stole på det, jeg reagerte spesielt på at de 2 ledningene på 4 kvadrat skulle fjernes og erstattes av 1stk 1,5kvadrat, og 25A sikring erstattes med 10A.
har kun T100 fjernkontrol med timer innebygd, det får holde, men legger inn en simpel bryter til s/w stilling.
takk for hjelp.
koblingsskjemaet jeg har, så får stole på det, jeg reagerte spesielt på at de 2 ledningene på 4 kvadrat skulle fjernes og erstattes av 1stk 1,5kvadrat, og 25A sikring erstattes med 10A.
har kun T100 fjernkontrol med timer innebygd, det får holde, men legger inn en simpel bryter til s/w stilling.
takk for hjelp.

-
Forresten, kappa du slangen som går inn på Powerheateren eller ut, ser ikke helt poenget med å gå innom den da det er kupe registeret som skal varmes først, jeg har forresten thermo top P,
er det lett å lufte anlegget etterpå?
tappa du ut kjøleveska før du kappa slangen?
er det lett å lufte anlegget etterpå?
tappa du ut kjøleveska før du kappa slangen?
Studerte ikke dette, så er ikke sikker på hvor powerheateren er, kappet slangen ifølge instruksjonene som fulgte med. Tappet ikke anlegget før jeg kappet slangen, bare kappet og tredde i raskt, mistet ikke mere enn noen desiliter med kjølevæske på den måten. Det kan være en fordel å fylle webastoen med kjølevæske først, tror jeg gjorde det.
Det er ikke vanskelig å lufte, bare kjør bilen med full kupevarme til normal driftstemperatur slik at termostaten åpner og åpne opp påfyllingslokk. Fyll på det som mangler, for min del ble det langt under 1 liter.
En annen ting jeg stusset mye på var polariteten til dieselpumpen, etter en telefon fikk jeg vite at det ikke er nøye med polariteten på denne dieselpumpen, det er bare å koble.
En annen ting jeg også gjorde var å lodde alle kabelsko etter at de var presset, dette for å sikre god forbindelse til evig tid.
Kjøpte også thermo top P, i tillegg til en Top C som jeg monterte i traktoren.
Første gang du kjører igang kan du få timeout p.g.a tiden det tar for å pumpe diesel fram til enheten, og da må den resettes med en spesiell prosedyre. For min del gikk det greit, den tente før tiden var ute og har ikke hatt feil i det hele tatt på den, bortsett fra en ting som neppe kan kalles feil: Kjørte eksosanlegget fullt av snø mens jeg brøytet meg vei gjennom dyp snø og da nektet den å starte før jeg fikk bort isen i eksosrøret.
Husk også at når du starter den vil bare Webastoen gå alene inntil den har oppnådd en viss temperatur på kjølevannet før den starter viften. Så bli ikke forskrekket om det tar 5-10 minutter før kupeviften starter. Og som sagt før må du sette kupeviften til ønsket hastighet (jeg bruker trinn to) før du stopper bilen. Hvis den står på automat vil neppe webastoen greie å varme opp kjølevæsken nok til at viften starter, og da vil den starte på fullt.
Det er ikke vanskelig å lufte, bare kjør bilen med full kupevarme til normal driftstemperatur slik at termostaten åpner og åpne opp påfyllingslokk. Fyll på det som mangler, for min del ble det langt under 1 liter.
En annen ting jeg stusset mye på var polariteten til dieselpumpen, etter en telefon fikk jeg vite at det ikke er nøye med polariteten på denne dieselpumpen, det er bare å koble.
En annen ting jeg også gjorde var å lodde alle kabelsko etter at de var presset, dette for å sikre god forbindelse til evig tid.
Kjøpte også thermo top P, i tillegg til en Top C som jeg monterte i traktoren.
Første gang du kjører igang kan du få timeout p.g.a tiden det tar for å pumpe diesel fram til enheten, og da må den resettes med en spesiell prosedyre. For min del gikk det greit, den tente før tiden var ute og har ikke hatt feil i det hele tatt på den, bortsett fra en ting som neppe kan kalles feil: Kjørte eksosanlegget fullt av snø mens jeg brøytet meg vei gjennom dyp snø og da nektet den å starte før jeg fikk bort isen i eksosrøret.
Husk også at når du starter den vil bare Webastoen gå alene inntil den har oppnådd en viss temperatur på kjølevannet før den starter viften. Så bli ikke forskrekket om det tar 5-10 minutter før kupeviften starter. Og som sagt før må du sette kupeviften til ønsket hastighet (jeg bruker trinn to) før du stopper bilen. Hvis den står på automat vil neppe webastoen greie å varme opp kjølevæsken nok til at viften starter, og da vil den starte på fullt.
-
Hei, takk for info, det ser greit ut så langt, gjorde jobben inni sikringsboksen i går kveld, og klima virka som før.
så da er det værste gjort unna
får kjøpe inn litt ekstra kjøleveske før kapping av slanger..
så da er det værste gjort unna

får kjøpe inn litt ekstra kjøleveske før kapping av slanger..
Hvor mye ga du for dette webasto-kittet? hvor kjøpte du det?
-
tja, ca 1100 euro pluss mva, tyskland.
Noen som har installasjonsmanual for denne? Da tenker jeg på land cruiser sin utgave, ikke generellt varmeren. Ønsker å se hvordan den monteres.
LC120GX 2007
-
jeg har webasto sin utgave for lc 120 hvis det er det du vil ha..
tenkte å legge den ut på medlemssidene, men har aldri fått kommet inn der..
tenkte å legge den ut på medlemssidene, men har aldri fått kommet inn der..
Ja til LC120 jeg tenkte på ja.
LC120GX 2007
Installasjonsmanual til Land Cruiser?
LC120GX 2007
-
Ja, hvordan vil du ha den?
Det beste er vel å legge den som vedlegg slik at alle som trenger den kan lese den. Hvis det ikke lar seg gjøre har jeg en epost adresse 

LC120GX 2007
-
den er 5 ganger strl som kan lastes opp.
enklest å sende PM med mailadresse.
enklest å sende PM med mailadresse.
Har sendt PM jeg.
For dere som bruker den trådløse timeren til webastoen, hvor lang er rekkevidden der? Bor i byen jeg så jeg må parkere litt her og der, vil en slik fjernkontroll virke rundt to kvartaler for eksempel? Ellers så finnes vel noen gms mottakere, kanskje installere en slik tracker og bruke utgangen til webastoen?
For dere som bruker den trådløse timeren til webastoen, hvor lang er rekkevidden der? Bor i byen jeg så jeg må parkere litt her og der, vil en slik fjernkontroll virke rundt to kvartaler for eksempel? Ellers så finnes vel noen gms mottakere, kanskje installere en slik tracker og bruke utgangen til webastoen?
LC120GX 2007
-
Da kjøper du thermo call istendefor.
http://motorvarmer.webastonorge.no/prod ... -call.html
fjernkontrollen klarer max 1km fri sikt.
ikke rundt kvartaler.
http://motorvarmer.webastonorge.no/prod ... -call.html
fjernkontrollen klarer max 1km fri sikt.
ikke rundt kvartaler.
Lurer på hvor man henter diesel forsyning fra, er det egen slange helt til tanken og er det påkoblingspunkt der slik at man ikke må borre tank. Regner med det når det ikke er nevnt, men vil gjerne vite før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjøre.
Noen som kan komme med link til kjekke priser på dette, tenker å montere selv da det er helt uaktuelt å betale et verksted over en arbeidsdag for å gjøre dette
Noen som kan komme med link til kjekke priser på dette, tenker å montere selv da det er helt uaktuelt å betale et verksted over en arbeidsdag for å gjøre dette

08 mod LC 120 GX (Solgt)
06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)
06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)