Jepp... Etter ett år i furtebua så er det påtide å blåse liv i en gammel Cruiser igjen. Cruisern blei parkert i fjor omtrent på denne tiden. Årsak: stygg tikkelyd i motor. Etter å ha konferert med diverse mekaniske hoder så var konklusjonen veivlager eller ventiler.
Motet var i sterkt nedadgående retning og bilen blei parkert. Gressbakken Auto var ikke et alternativ på høsten. På seinhøsten blei bilen taua inn i en garasje og veivlager skifta, full av mot og optimisme blei motoren starta - men det tikka like herlig.
Bilen ble da jaga ut i sneskavelen og parkert der i påvente av en ny dose pågangsmot og lyst.
I sommer steig motet litt og en plan begynte å ta form, no skulle det sjekkes. Uansett hva som ble sjekka og skrudd på - lyden var der! Et lyst hodet foreslo å justere ventiler - de ble sjekka og justert....å motoren tikka like herlig. Da må toppen av! Det var en god del skruing....

- rsz_20130914_131251.jpg (402.49 KiB) Vist 6007 ganger
Men før vi kom så langt så måtte innsuget demonters. Da slangen fra IC'en ble demontert åpenbarte det seg ei stålfjær i innsuget. Den kom i fra den radiatorslangen undertegnede hadde brukt da han var fri for silikonslanger...
Den fjæra hadde lagt seg mot etterglødingspluggen og sveisa litt der. En stygg mistanke om fremmedlagemer oppå stemplet begynte å ta form. Ganske så riktig - da toppen var fjerna så kom det for en dag hva feilen var

- rsz_20130914_142330.jpg (301.04 KiB) Vist 6007 ganger

- rsz_20130914_142337.jpg (234.91 KiB) Vist 6007 ganger
Der lå syndern

En liten bit av den j¤%&/ fjæra hadde kommet seg inn på stemplet - der er det jo forholdsvis trangt og da blir det lyd.

- rsz_20130914_142609.jpg (237.88 KiB) Vist 6007 ganger
For liten plass er for liten plass og da må noe møtes, i dette tilfellet så møttes stempel og topp ved hjelp av denne biten (som ble flere biter før æ fikk den løs).
Ny toppakning er underveis og forhåpentligvis blir det start på kakemonstret til helga - da er det bare å glede seg til elgjakta
