Godkjenning av bøyle fra 2006
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Godkjenning av bøyle fra 2006
Har en bil som ny ble levert med Artic Trucks bøyler forann og bak. Selger sa at disse var godkjente men de står ikke i vognkortet som jeg har mottatt. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre med dette? Bøylene var godkjent i 2006 i følge Toyota.
- Vedlagte filer
-
- Articbøyle fremme
- bøyle forann.jpg (38.13 KiB) Vist 9803 ganger
-
- Articbøyle bak
- bøyle bak.jpg (11.86 KiB) Vist 9803 ganger
LC120GX 2007
-
- Innlegg: 988
- Ble med: søn nov 29, 2009 6:10 pm
- Lokasjon: Nordfjord
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
Toget er desverre gått for godkjenning av bøylen foran, desverre..... Den er ikkje produsert iht dagens regler. Må nok kjøpe deg en ny skal du ha godkjent bøyle.
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
De kan være godkjent på bilen men biltilsynet har glemt å skrive det inn i det nye vognkortet.
Ville ringt dem og sjekket det.
Ville ringt dem og sjekket det.
xHJ60 xHDJ80 xLC90AT
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
Hva med den bak, er det regler for den?containercruiser skrev:Toget er desverre gått for godkjenning av bøylen foran
LC120GX 2007
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
Skal forsøke å få tak i forrige vognkort i første omgang og muligens ta en prat med biltilsynet etterpå.Bjerke skrev:Ville ringt dem og sjekket det.
LC120GX 2007
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
Tror nok den eneste sjansen du har er å få tak på et tidligere vognkort. Min var godkjent med bøyle og store dekk. jeg fikk nytt vognkort og Biltilsynet glemte å føre inn dekkene men heldigvis ble bøylen ført inn. Når jeg etterlyste godkjenningen for dekkene fikk jeg beskjed om at det gamle vognkortet var makulert og alle tilleggsopplysninger i vognkortet ikke var lagerført hos Biltilsynet og at disse fulgte vognkortet. Biltilsynsmannen beklagde seg og skulle føre det inn igjen men jeg undersøkte med Artic Trucs og tidligere eier men til ingen nytte, ingen kopier som kunne hjelpe meg noe sted.bergen77 skrev:Skal forsøke å få tak i forrige vognkort i første omgang og muligens ta en prat med biltilsynet etterpå.Bjerke skrev:Ville ringt dem og sjekket det.
Jeg har derfor idag sikret meg med en kopi av vognkortet i tilfelle noe skulle bli borte og godkjenningen for bøylen også forsvinner.
LandCruiser 2006GX
-
- Innlegg: 988
- Ble med: søn nov 29, 2009 6:10 pm
- Lokasjon: Nordfjord
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
Sei meg, blir ikkje slike opplysninger lagret i systemet for evig og altid??? Om man får noko godkjent så skal det jo stå på kjøretøyinformasjonen.... vel?aisha skrev:Tror nok den eneste sjansen du har er å få tak på et tidligere vognkort. Min var godkjent med bøyle og store dekk. jeg fikk nytt vognkort og Biltilsynet glemte å føre inn dekkene men heldigvis ble bøylen ført inn. Når jeg etterlyste godkjenningen for dekkene fikk jeg beskjed om at det gamle vognkortet var makulert og alle tilleggsopplysninger i vognkortet ikke var lagerført hos Biltilsynet og at disse fulgte vognkortet. Biltilsynsmannen beklagde seg og skulle føre det inn igjen men jeg undersøkte med Artic Trucs og tidligere eier men til ingen nytte, ingen kopier som kunne hjelpe meg noe sted.bergen77 skrev:Skal forsøke å få tak i forrige vognkort i første omgang og muligens ta en prat med biltilsynet etterpå.Bjerke skrev:Ville ringt dem og sjekket det.
Jeg har derfor idag sikret meg med en kopi av vognkortet i tilfelle noe skulle bli borte og godkjenningen for bøylen også forsvinner.
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
Om de opplysningene jeg fikk stemte er det nok desverre slik at tilleggsopplysninger kun står i vognkortet og ikke lagret i Biltilsynets arkiv/motorvognregister.
LandCruiser 2006GX
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
Jeg har vert i kontakt med Toyota og Artic, de bekreftet begge at bøylen var godkjent den gang bilen var ny men nye regler kom og den skulle vert med i vognkortet på ett tidspunkt. Var også innom selger i dag som fortalte at han var i dialog med Toyota og regnet med det skulle ordnes etterhvert. Så får vi se etterhvert hva resultatet blir. Artic hadde naturligvis en ny bøyle de ville selge.
LC120GX 2007
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
Har også hørt fra Toyota forhandler det med tilleggsopplysninger om ombygging etc. ikke altid følger med så det måtte jeg sjekke når jeg fikk vognkortet når jeg kjøpte 37" AT for et par år sida. Alt stod ført opp da, men sjekka dette nøye.
Det er også viktig at man gir kopi eller orginal av vognkort del 1 om man selger bil med tilleggsutstyr siden midlertidig vognkort ikke dekker dette.
Det er også viktig at man gir kopi eller orginal av vognkort del 1 om man selger bil med tilleggsutstyr siden midlertidig vognkort ikke dekker dette.
08 mod LC 120 GX (Solgt)
06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)
06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
Etter litt frem og tilbake har selger gitt opp å få denne bøylen inn i vognkortet. Det vil bli bestillt ny bøyle fra Artic selv om jeg ikke synes den nye er like pen. Kan man få dette inn i vognkortet nå eller må jeg ha denne godkjenningen liggende i bilen til enhver tid?
LC120GX 2007
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
Hei igjen
Den nye Artic Bøylen trenger ikke stå i vogn kortet ditt. Jeg fikk mangel på min nye bøyle av EU kontroll verksted. De ringte biltilsynet og fikk reglene, jeg har kopi av dem og EU dirketivet samt TUV godkjenningen fra Arctic truck liggende i bilen det er det de sier du skal ha nå.
Den nye Artic Bøylen trenger ikke stå i vogn kortet ditt. Jeg fikk mangel på min nye bøyle av EU kontroll verksted. De ringte biltilsynet og fikk reglene, jeg har kopi av dem og EU dirketivet samt TUV godkjenningen fra Arctic truck liggende i bilen det er det de sier du skal ha nå.
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
Heisann, jeg vet fra før at man ikke må ha de nye godkjenningene i vognkortet. Men kan jeg likevel få det skrevet inn? Man vet jo aldri når den nye bøylen plutselig en dag ikke er godkjent lenger 

LC120GX 2007
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
bergen77 skrev:Heisann, jeg vet fra før at man ikke må ha de nye godkjenningene i vognkortet. Men kan jeg likevel få det skrevet inn? Man vet jo aldri når den nye bøylen plutselig en dag ikke er godkjent lenger
Hei
Jeg har den nye "lave" typen fra Artic Trucks.
Fikk mangel på denne da jeg skulle inn til EU kontroll.
Toyota mente at bøylen skulle være i vognkortet, ellers ble det mangel.
Biltilsynet støttet også denne avgjørelsen.
Bestilte så time og fikk bøyle skrevet inn i vognkortet.
Anbefaler andre å gjøre det samme for å unngå "byråkrater"
både langs veien og på verkstedene...
Hvis man ikke følger med så kan plutselig den lave også bli forbudt
og frist for godkjenning hos biltilsynet gå ut. Tror dette skjedde
med ganske mange for de som hadde den høye bøylen.
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
Info: Bøylene skal være i henhold til EU direktiv 2005/66/EC.
Og hva betyr det i praksis?;
Direktivet vil effektivt forby alle gamle typer metall bullbarer/bøyler og gjør det ulovlig å montere eller selge slike produkter. Direktiv 2005/66/EC stiller krav om at ett Frontal Protection System (FPS), for eksempel en "bull bar ', enten montert på en bil som originalt utstyr eller markedsført som en separat teknisk enhet, nå skal ha et sett av tekniske standarder for både konstruksjon og installasjon som bidrar til å forbedre sikkerheten av kjøretøyet. Fra den 25. mai 2007, må alle FPS (inkludert bull bar)passere strenge tester på ett akkreditert testing anlegg og gis typegodkjenning, dette vil forby gamle og farlige metall bull barer og godkjenne energiabsorberende FPS produkter.
Hvis en FPS ikke består de strenge testene på det akkrediterte testanlegget - kan den ikke monteres på det spesifikke kjøretøyet den er testet på eller faktisk noen annen bil i Europa, fra den 25. mai 2007.
2005/66/EC er forbundet med tiltak vedtatt av Europaparlamentet og Europarådet for å sikre beskyttelse av fotgjengere og andre myke trafikanter i tilfelle en kollisjon med en motorvogn.
De Norske reglene til Statens vegvesen sier i tilegg:(se link)
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... +sikkerhet
Statens Vegvesens regler står i lenken over og er smarte å ha med i hanskerommet, jeg har under klippet ut UNNTAKET som sier at man IKKE skal trenge å ha dette skrevet i vognkort eller vise innstallasjonen hos biltilsynet hvis:
Er utstyret typegodkjent med EF-typegodkjenningsmerke (lenke til side om EF-typegodkjenning)), er det ikke nødvendig å få kjøretøyet godkjent på en trafikkstasjon. Det skal ligge dokumentasjon ved bilens vognkort som viser at det utstyret tilfredsstiller kravene. EF-typegodkjenningsmerket skal være umulig å fjerne og lett leselig.
Reglene ble innført i 2005, og fram til 25. mai 2007 kunne Statens vegvesens trafikkstasjoner godkjenne utstyr som ikke var i tråd med regelverket. Fikk du ditt utstyr godkjent skal du ha bekreftelsen fra trafikkstasjonen liggende sammen med vognkortet og vise denne ved kontroll.
Hvis din Toyota forhandler, EU kontrollør eller lokale Biltilsyns stasjon sier noe annet, har de ikke peiling på hva de snakker om.
MVh Norseman
Og hva betyr det i praksis?;
Direktivet vil effektivt forby alle gamle typer metall bullbarer/bøyler og gjør det ulovlig å montere eller selge slike produkter. Direktiv 2005/66/EC stiller krav om at ett Frontal Protection System (FPS), for eksempel en "bull bar ', enten montert på en bil som originalt utstyr eller markedsført som en separat teknisk enhet, nå skal ha et sett av tekniske standarder for både konstruksjon og installasjon som bidrar til å forbedre sikkerheten av kjøretøyet. Fra den 25. mai 2007, må alle FPS (inkludert bull bar)passere strenge tester på ett akkreditert testing anlegg og gis typegodkjenning, dette vil forby gamle og farlige metall bull barer og godkjenne energiabsorberende FPS produkter.
Hvis en FPS ikke består de strenge testene på det akkrediterte testanlegget - kan den ikke monteres på det spesifikke kjøretøyet den er testet på eller faktisk noen annen bil i Europa, fra den 25. mai 2007.
2005/66/EC er forbundet med tiltak vedtatt av Europaparlamentet og Europarådet for å sikre beskyttelse av fotgjengere og andre myke trafikanter i tilfelle en kollisjon med en motorvogn.
De Norske reglene til Statens vegvesen sier i tilegg:(se link)
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... +sikkerhet
Statens Vegvesens regler står i lenken over og er smarte å ha med i hanskerommet, jeg har under klippet ut UNNTAKET som sier at man IKKE skal trenge å ha dette skrevet i vognkort eller vise innstallasjonen hos biltilsynet hvis:
Er utstyret typegodkjent med EF-typegodkjenningsmerke (lenke til side om EF-typegodkjenning)), er det ikke nødvendig å få kjøretøyet godkjent på en trafikkstasjon. Det skal ligge dokumentasjon ved bilens vognkort som viser at det utstyret tilfredsstiller kravene. EF-typegodkjenningsmerket skal være umulig å fjerne og lett leselig.
Reglene ble innført i 2005, og fram til 25. mai 2007 kunne Statens vegvesens trafikkstasjoner godkjenne utstyr som ikke var i tråd med regelverket. Fikk du ditt utstyr godkjent skal du ha bekreftelsen fra trafikkstasjonen liggende sammen med vognkortet og vise denne ved kontroll.
Hvis din Toyota forhandler, EU kontrollør eller lokale Biltilsyns stasjon sier noe annet, har de ikke peiling på hva de snakker om.
MVh Norseman
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
Dette var interresant, min bøyle ble godkjent i slutten av 2006 men jeg har ingen dokumentasjon på det. Hva kan jeg gjøre med det? Jeg har http://www.arctictrucks.no/lisalib/getf ... temid=2261 fra Artic Trucks men finner ingen papirer som bekrefter at bøylen satt på bilen fra den var ny. "EF" er heller ikke nevnt noe sted.
LC120GX 2007
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
Bra inlägg, det verkar som du har koll på detta.norseman skrev:Info: Bøylene skal være i henhold til EU direktiv 2005/66/EC.
Og hva betyr det i praksis?;
Direktivet vil effektivt forby alle gamle typer metall bullbarer/bøyler og gjør det ulovlig å montere eller selge slike produkter. Direktiv 2005/66/EC stiller krav om at ett Frontal Protection System (FPS), for eksempel en "bull bar ', enten montert på en bil som originalt utstyr eller markedsført som en separat teknisk enhet, nå skal ha et sett av tekniske standarder for både konstruksjon og installasjon som bidrar til å forbedre sikkerheten av kjøretøyet. Fra den 25. mai 2007, må alle FPS (inkludert bull bar)passere strenge tester på ett akkreditert testing anlegg og gis typegodkjenning, dette vil forby gamle og farlige metall bull barer og godkjenne energiabsorberende FPS produkter.
Hvis en FPS ikke består de strenge testene på det akkrediterte testanlegget - kan den ikke monteres på det spesifikke kjøretøyet den er testet på eller faktisk noen annen bil i Europa, fra den 25. mai 2007.
2005/66/EC er forbundet med tiltak vedtatt av Europaparlamentet og Europarådet for å sikre beskyttelse av fotgjengere og andre myke trafikanter i tilfelle en kollisjon med en motorvogn.
De Norske reglene til Statens vegvesen sier i tilegg:(se link)
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... +sikkerhet
Statens Vegvesens regler står i lenken over og er smarte å ha med i hanskerommet, jeg har under klippet ut UNNTAKET som sier at man IKKE skal trenge å ha dette skrevet i vognkort eller vise innstallasjonen hos biltilsynet hvis:
Er utstyret typegodkjent med EF-typegodkjenningsmerke (lenke til side om EF-typegodkjenning)), er det ikke nødvendig å få kjøretøyet godkjent på en trafikkstasjon. Det skal ligge dokumentasjon ved bilens vognkort som viser at det utstyret tilfredsstiller kravene. EF-typegodkjenningsmerket skal være umulig å fjerne og lett leselig.
Reglene ble innført i 2005, og fram til 25. mai 2007 kunne Statens vegvesens trafikkstasjoner godkjenne utstyr som ikke var i tråd med regelverket. Fikk du ditt utstyr godkjent skal du ha bekreftelsen fra trafikkstasjonen liggende sammen med vognkortet og vise denne ved kontroll.
Hvis din Toyota forhandler, EU kontrollør eller lokale Biltilsyns stasjon sier noe annet, har de ikke peiling på hva de snakker om.
MVh Norseman
Jag går i tankarna med att montera en sådan här på bilen: Sahara-bar. Är det möjligt att få den godkänd hos Biltilsynet?
I Sverige kallar man det winchfäste eller extraljushållare när man åker till Svensk Bilprovning ( Biltilsynets systerorganisation ) för den årliga kontrollen. Kanske funkar här oxå?
Tacksam för svar.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
antakelig ikke dersom den ikke tilfrdstiller: Bøylene skal være i henhold til EU direktiv 2005/66/EC.
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
Menar att den är TUV godkänd. Räcker det tro?
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Godkjenning av bøyle fra 2006
Norseman, har du kopi av Vegvesenet sin veiledning, fant ikke det på linken din lenger. Har selvsagt fått problemer med bøylen når jeg skulle godkjenne baksetene mine.
Edit: Ser nå at det var snakk om de nye bøylene som ikke trengte å stå i vognkortet. Så jeg må vel bare krype til korset å få montert den nye bøylen min.
Edit: Ser nå at det var snakk om de nye bøylene som ikke trengte å stå i vognkortet. Så jeg må vel bare krype til korset å få montert den nye bøylen min.
LC120GX 2007