Max dekk dim - 1997 90VX 16" felg?

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
rhenricks
Ble med: fre jun 10, 2011 4:13 pm
Lokasjon: Drammen

Max dekk dim - 1997 90VX 16" felg?

Innlegg av rhenricks »

Ser det er flere tråder med diskusjon om dekk dim,men jeg blir ikke helt klok....hehe....

Hadde en ut i skogen, opp i trærne opplevelse for en tid tilbake og kan vel si jeg ble hektet. :lol:

Spørsmålet er - hvor store dekk kan jeg sette på bilen uten at det subber? Har pr idag 265/70-16 og vil helst slippe å kjøpe nye felger? Har veldig lyst på BF Goodrich M/T eller evt A/T,men en jeg kjenner kjører på M/T og sier de er gode på veien også.

Det er forøvrig snakk om hvor stort jeg kan klemme inn, IKKE hva biltilsynet mener jeg skal ha. 8)

Hørte forøvrig med Artic Truck angående heving av bilen og den kan bli godkjent med 2" heving,men det finnes ingen godkjenning for større dekk - noen som har erfaringer å komme med her?
1997 90VX
1982 BJ42
pilten
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Re: Max dekk dim - 1997 90VX 16" felg?

Innlegg av pilten »

Jeg har 265/75 r16 og de subber ved full sving. det er da ytterkant av dekket som subber i innerskjerm plastikken. men det er ikke så ille at jeg gidder og gjøre noe med det, må vell etter hvert løfte den litt så det forsvinner vell da.
kjører på BF Goodrich A/T dekk og er stor fornøyd.
Brukeravatar
blåmann
Ble med: lør mar 08, 2008 9:03 pm
Lokasjon: Åmotsdal

Innlegg av blåmann »

Kommer an på innpresset på felgene også, jo mer de bygger utover jo mindre dekk får du plass til før det subber ved halv sving.
StefanEs
Ble med: tor mai 05, 2005 1:48 pm
Lokasjon: Fauske

Innlegg av StefanEs »

Kjører på 285/75-16 på orginal felg, det subber både v/skvettlapper og i ramma bak forhjul, med 2" OME. Monterte 1,5" spacere for å få hjulene lenger ut, ser betydelig bedre ut, og ramma er ikke lenger et problem, men subber tilsvarende mer på skvettlapp/innerskjerm. Mange modifiserer flensen bak skvettlappen, så det blir nok et prosjekt her og etterhvert.

Stefan
Stefan E.
Brukeravatar
rhenricks
Ble med: fre jun 10, 2011 4:13 pm
Lokasjon: Drammen

Innlegg av rhenricks »

Mulig jeg spør om det opplagte,men er det mye jobb å montere 2" OME sett og hva sier evt disse nissene med orange vester langs veien når de stopper deg? Ble stoppet for ikke så lenge siden og fyren var veldig opptatt av bøylen forran og var vel både litt skuffet over å ikke kunne buste meg,men samtidig litt fornøyd for at den var godkjent og i vognkortet...hehe......
Stefan E. skrev:Kjører på 285/75-16 på orginal felg, det subber både v/skvettlapper og i ramma bak forhjul, med 2" OME. Monterte 1,5" spacere for å få hjulene lenger ut, ser betydelig bedre ut, og ramma er ikke lenger et problem, men subber tilsvarende mer på skvettlapp/innerskjerm. Mange modifiserer flensen bak skvettlappen, så det blir nok et prosjekt her og etterhvert.

Stefan
1997 90VX
1982 BJ42
StefanEs

Innlegg av StefanEs »

Det er noe jobb å montere 2" OME, men det er fullt overkommelig om du ikke har så fryktelig mange tommeltotter og tilgang på kraftige fjærklemmer.

Bak er greiest, det vanskeligste her mener jeg å huske er at det er trangt å komme til å løsne støtdemperne i øverkant. De gamle mine var så fastsustet at jeg kappet litt på undersiden og så knakk jeg av demerne for å få de av. De nye er jo tross alt nye så det er trangt men lar seg gjøre.

Foran er det litt mer knot, og du trenger kraftige fjærklemmer for å komme i mål. De nye fjærene er ganske stramme og tettviklede.

Om du har et flatt gulv, og verktøy tilgjengelig, så er det gjort på en dag uten å stresse for mye.

Har ikke blitt stoppet eller hatt trøbbel her jeg bor med Biltrangsynet, og PKK gikk greit. Spør først om det er noe problem med et moderat hevesett, og for min del tar jeg alltid EU kontr med vinderdekkene på - Så da er det liksom mindre tydelig og. Men for all del, kjøper du hevesett her hjemme så får du vel med papirer så du kan få det i vognkortet? Mitt kjøte jeg fra USA pga pris.

Mvh
Stefan
Stefan E.
pilten
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Innlegg av pilten »

Stefan E. skrev:Mitt kjøpte jeg fra USA pga pris.

Mvh
Stefan
Hva kostet det fra USA, og hvor kjøpte du det fra?

:D
StefanEs

Innlegg av StefanEs »

Når det gjelder Cruiser-ting så har jeg brukt Rocky Road Outfitters, www.rocky-road.com Vær obs på at KZJ95 ikke er en vanlig cruiser der borte. Finnes en og annen men de er stort sett importert privat. Dermed er det mindre utvalg enn til for eks 60 og 80 serie som har vært solgt der borte.

De gangene jeg har lett og sammenlignet så har de hatt best priser, og er ganske kjappe med levering og tilbakemeldinger.

Har også brukt cruiserheads.com de har også bra utvalg og bra priser. Mener å huske at det var litt kronglete med betalingen der, men ikke noe dramatisk. Måtte vel bare bekrefte betalingen ekstra. Men ettersom de er i Sør-Amerika så har de mer til 90-serie en de første, ettersom 90'en ikke er vanlig i USA.

Lykke til.
Stefan E.
Lcgx
Ble med: ons nov 12, 2008 9:19 pm
Lokasjon: Siljan

Innlegg av Lcgx »

Er spacere lovlig i det hele tatt? Lurer litt på noen spacere på min på rundt 1-2cm. Har et0 på de nye felgene mine. Men kunne tenkt å hatt dem litt lenger ut. Er dette en nevnenerdig svakhet om det blir montert? med tanke på brudd ved offroadbruk?
Brukeravatar
JanK 55
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Innlegg av JanK 55 »

Er å få spacere som har TUV godkjenning. Ta kontakt med http://www.bgnor.com/
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak