Klengs garasje hj61 (+hj60)

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

kleng
Ble med: tir nov 15, 2011 2:06 pm
Lokasjon: Mosterøy

Klengs garasje hj61 (+hj60)

Innlegg av kleng »

Hei alle LC-entusiaster!
Da var det min tur å bli LC-eier. Etter noen måneders studie av diverse cruisere falt til slutt valget på denne Hj61en som startet livet som Hj60 i 1982.

Bilen, som jeg forøvrig umiddelbart reserverte via Finn.no i forgårs (like etter at den kom ut for salg) er helt rå. Med i prisen er selvsagt rust. Det er godt med rust i karosseriet, selv om det nok ble gjort en betydelig restaurering i 1997 da karosseribyttet til full spec. Hj61 ble gjort.

Jeg har begynt å grave litt i bilens historikk og funnet at den holdt til i Alta frem til 1998, videre til Åmli og deretter via Haugen Bil i 2009 med videresalg til ny eier i Egersund hvor jeg kjøpte den fra. Loggen hos Vegvesenet forteller lite om de 7 første årene så her må jeg grave litt mer.

Her er vidunderet, bildet ble tatt i Egersund under besiktigelsen seint på kvelden i parkeringsanlegget til Biltema.
Bilde

Planer for bilen foreløpig er å fikse det som er av tekniske skavanker før EU-kontroll, dessuten få ordnet med 3500kg hengervekt og påskilting så snart som mulig over på nyåret når den fyller 30år.

Rustfjerning/forbebygging/stagnering av rustangrep blir også noe å ta tak i fremover. Ramma fortjener hvertfall helt klart en grundig rengjøring, inspeksjon og hulromsbehandling med sterkt penetrerende olje. Her må jeg lese meg litt opp på erfaringer som er gjort. Karosseriet er vel strengt tatt ikke håpløst, men ignoreres det ytterligere et par år blir det nok vanskelig å ta igjen. Skal man gjøre det ordentlig bør nok bilen leveres til et lavkost-land type Polen el. for nedplukking og rustsveising. Rent økonomisk vil det nok aldri lønne seg å være grundig, men vi får se hva entusiasmen gjør med saken :-)
Senest rettet af kleng tor jan 28, 2016 3:44 pm, rettet i alt 2 gange.
Brukeravatar
Frode S
Ble med: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: Klengs Hj61-garasje

Innlegg av Frode S »

La meg være den første til å gratulere og ønske velkommen til forumet og som LC-eier. Sekstiserien er designmessig noe av det vakreste som er laget, og disse bilene fortjener å bli tatt vare på for efterslægten!
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Brukeravatar
JensP
Ble med: tor aug 24, 2006 9:02 pm
Lokasjon: Gjøvik

Innlegg av JensP »

Gratulerer med skikkelig kjerre 8) Viktig dette Frode S sier om efterslægten. De må få oppleve kongebilene våre :D
LJ 73 solgt
HJ60 solgt
98/KZJ95
08/120
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=3823
Blogg: http://jenseengum.blogspot.com/
Brukeravatar
ole_kristian
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Innlegg av ole_kristian »

Gratulerer! Fin bil.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Brukeravatar
lj73jon
Ble med: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Lokasjon: Os / Bergen

Innlegg av lj73jon »

Noe av det beste som er laget dette ja!! Synd det var såpass med rust på den, er strøken på avstand ihvertfall ;) Lykke til!

For å legge til bilder laster du de enten opp på forumet som vedlegg, eller gjør som du har gjort, laster de opp et annet sted (og sparer forumet for båndbredden :) ), men da må du legge til

Kode: Velg alle

[img]her_legger_du_til_bildelinken[/img]
Tommyhj60
Ble med: søn sep 13, 2009 7:36 pm
Lokasjon: Byneset

Innlegg av Tommyhj60 »

Velkommen som lc entusiast og 60 eier :)
Det er nok ganske mange av oss 60 eiere etter hvert så mye info finner du nok på sidene her inne.

Følger spent med på hvordan denne 60'n sin historie utvikler seg :)
2007/2008 120 AT37
1984 HJ60 Dovregubben solgt :(
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt

Støgt men stært
Brukeravatar
rikard
Ble med: tor mai 13, 2004 8:34 am
Lokasjon: Melhus, Trøndelag

Innlegg av rikard »

Endelig ble det cruiser på deg å :D
Må legge til etpar bilder av luxustraktoren din. Var så heldig å være testpilot for denne i mørkt regnvær, uten vifte, blink-, lang- og dashlys. Bilen var veldig tight og fin å kjøre. Ramme og interiør overaskende bra, så i hovedsak er det karrosseri som må under rehab.
Vedlagte filer
IMAG0068.jpg
IMAG0068.jpg (843.18 KiB) Vist 11620 ganger
Brukeravatar
dracan
Site Admin
Ble med: tir mai 25, 2004 10:07 am
Lokasjon: Fredrikstad
Kontakt:

Innlegg av dracan »

Fett!
Endelig enda flere med de nydelige 4kant lyktene :D

Er det en VX?
El vinduer og antenne, tykke dører og vegg til vegg teppe, osv?
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
Brukeravatar
Bjerke
Ble med: man jul 03, 2006 8:11 pm
Lokasjon: Oslo

Innlegg av Bjerke »

Grattis med formann vogn :mrgreen:
xHJ60 xHDJ80 xLC90AT
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
Brukeravatar
dracan
Site Admin
Ble med: tir mai 25, 2004 10:07 am
Lokasjon: Fredrikstad
Kontakt:

Innlegg av dracan »

:D
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
kleng

Innlegg av kleng »

Det er en VX med elvindu, sentrallås og ordentlig teppe med lang bust. Forsetene er veldig tøffe med tidsriktig "Turbo".
Trenger litt tips rundt det elektriske, har laget en tråd om det under riktig kategori så håper noen kan dele sine erfaringer om de har noen :-)
kleng

Innlegg av kleng »

På tide med en liten oppdatering. Reiv av frontruten pga. vann på gulvet (begge sider) fremme. Det var et heller bedrøvelig syn... Blir nødt til å demontere dashboard for å kunne gjøre en skikkelig jobb her. Glad jeg har en fagmann til å utføre karosseriarbeidet for meg. Når vindusramma er gjort blir det hjulbuene bak, de er ikke spesielt ille men besluttet å bytte fremfor lappe. Er også rustskade på karosseri under høyre sidevindu bak og noen små begynnende sår på tak som må taes før det blir ille.

Bilde
Bilde
kleng

Innlegg av kleng »

Så har det skjedd litt mer. Hjulbue høyre bak og litt innover i kanalen, kappet bort det som var av gravrust og sandblåst samt behandlet resten og bygget opp med nye platebiter og ny hjulbue. Gjenstår fuging, sparkling og lakk. Venstre hjulbue blir nok det neste da vindusrammen er mer tiltak.

Bilde

Bilde

Bilde
kleng

Innlegg av kleng »

En liten oppdatering må vel til. Hjulbuer og vindusramme er ferdig. Ble også byttet litt plate i ene hjulkassa bak (høyre side) samt noe ellers rundt hjulene. Ikke hull enda men karosserimannen mente det var like før så han kappa bort og sveiste inn nytt.

Den står nå hos lakkerer. Men han anbefaler egentlig å ta en full restaurering og hadde egentlig ikke lyst å legge ned noe særlig tid i forarbeid før lakkering nå. Så jeg vurderer å kjøre på med rammeløft og nedplukking i atomer... $$$$$$$$$

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Tommyhj60

Innlegg av Tommyhj60 »

Kjent fenomen med hj6 detta. Blir fort hel restaurering når man først begynner.
2007/2008 120 AT37
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt

Støgt men stært
kleng

Innlegg av kleng »

Tommyhj60 skrev:Kjent fenomen med hj6 detta. Blir fort hel restaurering når man først begynner.
Har ikke inntrykk av at mange her inne totalrestaurerer? Uansett, det kan se ut som jeg går for en slik løsning. Bilen er alt for bra til å dø.
Tommyhj60

Innlegg av Tommyhj60 »

tja hel restaurering er vel kanskje ikke så mange som har utført, men mange som har gjort ganske omfattende jobb på bilene
2007/2008 120 AT37
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt

Støgt men stært
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Totalrestaurering..hmm...Jeg håper at du vet hva du går til...det er omfattende, og det er kostbart, og det kreves de nødvendige skills.Nå er det ikke meningen min å skremme fanden på flatmark...men grunnen til at jeg sier det er at jeg har sett alt for mange prosjekter strande...og det blir bare stående...
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
kleng

Innlegg av kleng »

Eivind37 skrev:Totalrestaurering..hmm...Jeg håper at du vet hva du går til...det er omfattende, og det er kostbart, og det kreves de nødvendige skills.Nå er det ikke meningen min å skremme fanden på flatmark...men grunnen til at jeg sier det er at jeg har sett alt for mange prosjekter strande...og det blir bare stående...
Det var vel en overdrivelse å snakke totalrestaurering. Det jeg håper på er en grundig restaurering av karosseri og ramme. Det mekaniske er ting jeg liker å gjøre selv. Rust er absolutt ikke mitt domene så det setter jeg bort.
Tommyhj60

Innlegg av Tommyhj60 »

Ja rust er det alltids godt og bli kvitt :)
Kjekt og få hjelp der man trenger også så det fortere og slipper å gå lei selv ved problemer :)

Tror den blir veldig fin tilslutt :D
2007/2008 120 AT37
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt

Støgt men stært
Svar

Tilbake til «Garasje»