Da var det min tur å bli LC-eier. Etter noen måneders studie av diverse cruisere falt til slutt valget på denne Hj61en som startet livet som Hj60 i 1982.
Bilen, som jeg forøvrig umiddelbart reserverte via Finn.no i forgårs (like etter at den kom ut for salg) er helt rå. Med i prisen er selvsagt rust. Det er godt med rust i karosseriet, selv om det nok ble gjort en betydelig restaurering i 1997 da karosseribyttet til full spec. Hj61 ble gjort.
Jeg har begynt å grave litt i bilens historikk og funnet at den holdt til i Alta frem til 1998, videre til Åmli og deretter via Haugen Bil i 2009 med videresalg til ny eier i Egersund hvor jeg kjøpte den fra. Loggen hos Vegvesenet forteller lite om de 7 første årene så her må jeg grave litt mer.
Her er vidunderet, bildet ble tatt i Egersund under besiktigelsen seint på kvelden i parkeringsanlegget til Biltema.

Planer for bilen foreløpig er å fikse det som er av tekniske skavanker før EU-kontroll, dessuten få ordnet med 3500kg hengervekt og påskilting så snart som mulig over på nyåret når den fyller 30år.
Rustfjerning/forbebygging/stagnering av rustangrep blir også noe å ta tak i fremover. Ramma fortjener hvertfall helt klart en grundig rengjøring, inspeksjon og hulromsbehandling med sterkt penetrerende olje. Her må jeg lese meg litt opp på erfaringer som er gjort. Karosseriet er vel strengt tatt ikke håpløst, men ignoreres det ytterligere et par år blir det nok vanskelig å ta igjen. Skal man gjøre det ordentlig bør nok bilen leveres til et lavkost-land type Polen el. for nedplukking og rustsveising. Rent økonomisk vil det nok aldri lønne seg å være grundig, men vi får se hva entusiasmen gjør med saken