Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynner
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- kavaleristen
- Innlegg: 269
- Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
- Lokasjon: Sogndal
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Skulle gjerne, men pga langhelg med kristihimmelfridag så blir det at cruiseren ("skibussen" som skivenner nå kaller den) går til Stryn og sommerski. Tenker kanskje Hafjell med V10en helgen etterpå 11-12 juni. Og kanskje en lokaltur oppi Grefsenkleiva nå i helgen for å se på NorgesCup. Ikke sikker på om jeg tør være med med nummer på brystet .. Har tross alt ikke tatt den ut av boden før nå. Du får sende på en PM om du har dh-planer!
- kavaleristen
- Innlegg: 269
- Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
- Lokasjon: Sogndal
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Bare noen mekkebilder fra helgen. 80en skal få på boost gauge og controller. 60 bare plukkes fra hverandre for moroskyld, men med en baktanke om å se på hvor mye pes det er å sette inn en intercooler. Jeg fikk en cooler fra en 60 billig ifm et annet kjøp, og håpet det var rimelig bolt-on. Vi får se

Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
-
- Innlegg: 150
- Ble med: lør des 13, 2008 11:46 pm
- Lokasjon: Lødingen
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Det er flere som lurer på hva "G" på forskjermen står for.... Men grombil høres jo nesten fornuftig ut, hehe 

Mvh Vegard
Eier av:
Toyota Land Cruiser Hj 60 1982mod turbo og intercooler.
Land Rover 88" SIIA 1967 mod
Eier av:
Toyota Land Cruiser Hj 60 1982mod turbo og intercooler.

Land Rover 88" SIIA 1967 mod
- kavaleristen
- Innlegg: 269
- Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
- Lokasjon: Sogndal
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Ja, ikke sant, Vegard
Vel, grom og grom.. Nå var sommerferien her da, og det var på tide å besøke folka oppi dalen igjen. Bygdenorge er bra sånn sett, langt til nærmeste nabo så ingen klaging på vinkelsliperstøy eller oljeflekker på bakken her. Tok med meg endel verktøy og løse cruiserdeler for å gjøre assortert vedlikehold;
- Rense kjølesystemet (radiatorrens), flushe og fylle på med nytt (vannpumpesmøring)
- Spyle ramma igjen og olje opp med sagkjedeolje
- Sveise/feste på hengslene til nedre bakluke
- Tette hull i karroseri (bakre hjulbuer, og litt her og der)
- Ta av baklukene for rustfjerning, sparkling og oppattlakking
- Nytt batteri for laveste 12V og se på strøm til radioen og høyttalerledinger
- Sage ut hull i fronten til intercooler
Begynte med kjølesystemet. Tappet av en liter ca og helte på radiatorrens, kjørte den varm og full guffe på varmeapparat foran og bak. Har hørt skrekkhistoriene om at det kan begynne å lekke av å kjøre rens spesielt på bakre varmveveksler, men jeg tok sjansen. Tappet ut igjen mens det ennå var god lunk på motoren..: Der var det broont gitt. Veldig bront. Det var så bront at jeg ikke vurderte å anse jobben som ferdig før alt av vann var borte fra blokka. Løsnet ene slangen og dyttet inn vannslangen istedet. Etter et 10 min begynte vannet å se rent ut! I ettertid så spørs det om jeg har fått ut alt det brone fra varmeapparatregistrene da. hm. Deretter ble det å ta baklukene. Den øvre er så rusten og fæl at jeg trodde jeg ikke kunne gjøre vondt verre. Så viser det seg at jeg verken kan sparkle eller lakke.. nåvel. Gikk tom for vanlig primer på søndagen, og brukte likegjerne sinkprimer. Den ble veldig grov, bare så andre som vurderer å bruke noe som står til "utmerket til grunning" ikke nødvendigvis er det. Men tøft ble det med bare sinkprimer! "Fog hack gray". Fargen stemte til slutt helt fint med den falmede blå resten av bilen er kledd i. Innimellom slagene med primer og lakk så hadde jeg og spylt gjennom ramma med høyttrykk. Føler aldri at jeg får ut alt av småstein og tull som ligger i ramma, men har tenkt som så at man hvertfall får vasket unna saltet. Så var planen å plugge dreneringshull og helle i sagkjedeolje. Jeg kom ikke lenger enn at jeg skulle begynne å plugge hullene.. Helsikes rammerust! Så nå er det store spørsmålet.. Finne en god sveiser, eller sette den i stallen som delebil
Ble såpass arg av det der at jeg måtte gjøre noe drastisk. Vinkelsliperen fikk på kappskive. Seteryggen ble tatt ut av bilen. Nå er misunnelsens tid på 60 med delt baksete over! Det ble visst alternativt topphengslet system.
Ferdigflusha, ny "lakk" på baklukene, delt seterygg, ca operativ radio, nytt batteri (og lading forhåpentligvis). Klar for testtur. (beklager feilsnudde bilder. De kommer opp annerledes enn de gjør på mac'en min, og om jeg snur dem lokalt blir det fort dobbeltfeil ved opplasting.)

Vel, grom og grom.. Nå var sommerferien her da, og det var på tide å besøke folka oppi dalen igjen. Bygdenorge er bra sånn sett, langt til nærmeste nabo så ingen klaging på vinkelsliperstøy eller oljeflekker på bakken her. Tok med meg endel verktøy og løse cruiserdeler for å gjøre assortert vedlikehold;
- Rense kjølesystemet (radiatorrens), flushe og fylle på med nytt (vannpumpesmøring)
- Spyle ramma igjen og olje opp med sagkjedeolje
- Sveise/feste på hengslene til nedre bakluke
- Tette hull i karroseri (bakre hjulbuer, og litt her og der)
- Ta av baklukene for rustfjerning, sparkling og oppattlakking
- Nytt batteri for laveste 12V og se på strøm til radioen og høyttalerledinger
- Sage ut hull i fronten til intercooler
Begynte med kjølesystemet. Tappet av en liter ca og helte på radiatorrens, kjørte den varm og full guffe på varmeapparat foran og bak. Har hørt skrekkhistoriene om at det kan begynne å lekke av å kjøre rens spesielt på bakre varmveveksler, men jeg tok sjansen. Tappet ut igjen mens det ennå var god lunk på motoren..: Der var det broont gitt. Veldig bront. Det var så bront at jeg ikke vurderte å anse jobben som ferdig før alt av vann var borte fra blokka. Løsnet ene slangen og dyttet inn vannslangen istedet. Etter et 10 min begynte vannet å se rent ut! I ettertid så spørs det om jeg har fått ut alt det brone fra varmeapparatregistrene da. hm. Deretter ble det å ta baklukene. Den øvre er så rusten og fæl at jeg trodde jeg ikke kunne gjøre vondt verre. Så viser det seg at jeg verken kan sparkle eller lakke.. nåvel. Gikk tom for vanlig primer på søndagen, og brukte likegjerne sinkprimer. Den ble veldig grov, bare så andre som vurderer å bruke noe som står til "utmerket til grunning" ikke nødvendigvis er det. Men tøft ble det med bare sinkprimer! "Fog hack gray". Fargen stemte til slutt helt fint med den falmede blå resten av bilen er kledd i. Innimellom slagene med primer og lakk så hadde jeg og spylt gjennom ramma med høyttrykk. Føler aldri at jeg får ut alt av småstein og tull som ligger i ramma, men har tenkt som så at man hvertfall får vasket unna saltet. Så var planen å plugge dreneringshull og helle i sagkjedeolje. Jeg kom ikke lenger enn at jeg skulle begynne å plugge hullene.. Helsikes rammerust! Så nå er det store spørsmålet.. Finne en god sveiser, eller sette den i stallen som delebil

Ble såpass arg av det der at jeg måtte gjøre noe drastisk. Vinkelsliperen fikk på kappskive. Seteryggen ble tatt ut av bilen. Nå er misunnelsens tid på 60 med delt baksete over! Det ble visst alternativt topphengslet system.
Ferdigflusha, ny "lakk" på baklukene, delt seterygg, ca operativ radio, nytt batteri (og lading forhåpentligvis). Klar for testtur. (beklager feilsnudde bilder. De kommer opp annerledes enn de gjør på mac'en min, og om jeg snur dem lokalt blir det fort dobbeltfeil ved opplasting.)
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
- kavaleristen
- Innlegg: 269
- Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
- Lokasjon: Sogndal
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Noen flere bilder etter feriens mekaniske utskeielser.
Nakkestøtter kommer for passasjerene bak. De ble hentet fra denne '84 Subaru 1800en som jeg forøvrig lærte å kjøre bil med. Ellers typisk og utypisk parkering på jobben.. De siste par mekkedager har blitt brukt på å legge opp skikkelig og robust 12V anlegg i skuta. Glemte dessverre å ta bilder da jeg startet jobben (lavt blodsukker..), men det ble ikke så vrient. Eneste som måtte gjøres var å flytte det ene reléet eller va det nå var. Det sitter nå under batterifestet. Passe knot å skru av, men det lar seg nå gjøre om relé må byttes eller denslags. Rev ut alt jeg fant av hjemmemekka ledninger i dash'en og legger opp nye kurser for hhv konstant 12V, ACC 12V og "ON" 12V. Batteriet lades av en 24/12V omformer som har stått i fra før. Den gir greit over 13V så bør klare å lade batteriet også. 60AH bør klare å dra både en woofer og en vinsj om jeg finner en passelig en i 12V
Nakkestøtter kommer for passasjerene bak. De ble hentet fra denne '84 Subaru 1800en som jeg forøvrig lærte å kjøre bil med. Ellers typisk og utypisk parkering på jobben.. De siste par mekkedager har blitt brukt på å legge opp skikkelig og robust 12V anlegg i skuta. Glemte dessverre å ta bilder da jeg startet jobben (lavt blodsukker..), men det ble ikke så vrient. Eneste som måtte gjøres var å flytte det ene reléet eller va det nå var. Det sitter nå under batterifestet. Passe knot å skru av, men det lar seg nå gjøre om relé må byttes eller denslags. Rev ut alt jeg fant av hjemmemekka ledninger i dash'en og legger opp nye kurser for hhv konstant 12V, ACC 12V og "ON" 12V. Batteriet lades av en 24/12V omformer som har stått i fra før. Den gir greit over 13V så bør klare å lade batteriet også. 60AH bør klare å dra både en woofer og en vinsj om jeg finner en passelig en i 12V

Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
- kavaleristen
- Innlegg: 269
- Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
- Lokasjon: Sogndal
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Det ble endel jobbing i sommerferien. Førsteparten var frivillig, men da jeg knakk et borr i eksosmanifolden ved montering av EGT så ble det visst endel lite morsomt turbojobbing også. ca 15 timer gikk med til å ta ut og sette tilbake turbo og eksosmanifold. Det er et svare knot med det turbokittet jeg har, så ikke tro det var mye sløving. Midt i solsteiken i Oslo's utkant med solvarmet verktøy som var brennvarmt. Frister å hive turboen på dynga og få meg lettmontert og -vedlikeholdt turboglide,men så var det dette med pengene og da.. Hjalp ikke at to av boltene som holder eksosmanifolden i blokka knakk. Det samme gjorde endel av t-stykket som fordeler olje til turbo fra oljetrykksbryteren. I det heletatt en lite trivelig jobbøkt. Men uansett, nå er den tilbake på veien med både 12V-system på ekstra batteri, egt-sensor OG turbo.
Såklart knakk girkula på vei fra fjellet i helgen. Ny ble laget på sparket. Ingen skibuss er komplett uten..

Såklart knakk girkula på vei fra fjellet i helgen. Ny ble laget på sparket. Ingen skibuss er komplett uten..
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
- Thomazinho
- Innlegg: 131
- Ble med: man mar 16, 2009 9:26 pm
- Lokasjon: Kongsberg
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Fy fader Tomas! Du er på laget mitt! Feteste knob'en ever!!! Dødningehoder kan man ha som butt plug!
'92 4 Runner i skog og mark
'06 Yaris Perverso på arbe'
'06 Yaris Perverso på arbe'
- kavaleristen
- Innlegg: 269
- Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
- Lokasjon: Sogndal
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Hehehe, takk for det, Thomas! Blir litt på vent med 33" pga kontoinkompabilitet for tiden. Men tilbake til girspaken så fungerer den også utmerket! samtidig kan jeg med en håndvending endre høyden på den. Kompiser som har sett den mente naturligvis at jeg kunne ofret en teleskopstav og hatt klips-justering av høyden, men det får da være måte på også, hehe. Den begynner å få sitt litt spesielle preg den bilen der nå.. 

Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
- kavaleristen
- Innlegg: 269
- Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
- Lokasjon: Sogndal
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Fikk endelig gjort ferdig baksetene i helgen. Sydd på fin grå sky på endestykkene etter seteryggkapping, og skrudd på justerbare nakkestøtter fra Subaruen. Nakkestøttene endte opp litt for langt bak for at de egentlig er komfortable, så spørs om jeg ikke må pønske ut en måte og montere de rett opp fra setet istedetfor å bare skru de fast bak på seteryggen. Planlegger videre å få på intercooler ila uken. Kanskje boostcontrolleren dukker opp i posten også, så da skal det bli ok boost uten fare for overboost.
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
- Thomazinho
- Innlegg: 131
- Ble med: man mar 16, 2009 9:26 pm
- Lokasjon: Kongsberg
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Bare feminine ingeniører som kjører teleskopstav (ikke du òg, håper jegkavaleristen skrev:Hehehe, takk for det, Thomas! Blir litt på vent med 33" pga kontoinkompabilitet for tiden. Men tilbake til girspaken så fungerer den også utmerket! samtidig kan jeg med en håndvending endre høyden på den. Kompiser som har sett den mente naturligvis at jeg kunne ofret en teleskopstav og hatt klips-justering av høyden, men det får da være måte på også, hehe. Den begynner å få sitt litt spesielle preg den bilen der nå..

'92 4 Runner i skog og mark
'06 Yaris Perverso på arbe'
'06 Yaris Perverso på arbe'
- kavaleristen
- Innlegg: 269
- Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
- Lokasjon: Sogndal
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Altså, kremt, det er jo veldig praktisk med en teleskopstav når man går topptur dah. Og viktig med lett vekt for å bare kunne flikke stavene fram ved nedoverkjøring. Og nå ofret jeg jo en alustav med add-tab til girspaken så vet ikke helt hvor høyt swix-løsningene står på must have ski kit-lista mi egentlig 
Lånte litt verktøy på jobb og tok en sjau for å få på intercooleren. Nok et bevis på min teori: There is no such thing as bol-on kits". Dro hjem uten intercooler, uten grill og uten frontleppa.. I tillegg avdekket jeg mer rust. Spørs om det er siste sesongen blåbilen går med skilter asså

Lånte litt verktøy på jobb og tok en sjau for å få på intercooleren. Nok et bevis på min teori: There is no such thing as bol-on kits". Dro hjem uten intercooler, uten grill og uten frontleppa.. I tillegg avdekket jeg mer rust. Spørs om det er siste sesongen blåbilen går med skilter asså

Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
- kavaleristen
- Innlegg: 269
- Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
- Lokasjon: Sogndal
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Så var det dags for å få ferdigstille intercooleren. Jobbet jevnt og trutt så ble ikke tid til bilder. Har ikke fått testkjørt så mye ennå heller, men later nå til at det er noen hester flere enn uten IC. Den har brukt litt ekstra mye diesel i det siste og, så bør nok dra ned litt på mengdeskruen. Ser det er litt "dieseldråpeflekker" på bakluken og, har klart meg uten det etter jeg fikk på turbo, så spørs om blandingen er litt for rik. Eksostempen er ok og innafor, men spørs om jeg ikke har hatt litt varm blanding før jeg fikk den på..
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
- kavaleristen
- Innlegg: 269
- Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
- Lokasjon: Sogndal
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Dumpventillyd uten at jeg har satt i dumpventil.. dette kan bli spennende å finne ut av 

Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
- kavaleristen
- Innlegg: 269
- Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
- Lokasjon: Sogndal
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Fant ut av det ja. Manglet en skrue på innsugsrøret mellom turbo og luftfilter. Ikke rart det ulet og peip og sa poosh ved giring. Deler av silikonpakningen har blitt sugd inn i turbo, blitt malt opp og dyttet ut igjen på høyttrykksiden. Får håpe intercooleren har tatt det meste av støyten sånn at det ikke har gått hele veien inn i motoren. Time will show..?
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
- kavaleristen
- Innlegg: 269
- Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
- Lokasjon: Sogndal
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Var en tur i Dubai og fikk rattet litt i sanddynene en dag. Det var begrenset med bra utleiebiler på kort varsel, men fikk tak i en Toyota Fortuner.. er vel en 4runner i nye klær. Sperre på senterdiffen, men ellers ikke akkurat laget for ekstrem offroading. Likevel kom den seg veldig greit frem i sanden på moderate AT-dekk. Vi hadde bare én bil så det begrenset segselv hvor mye to ørkenamatører turte å dra på i en leiebil. Likevel satte jeg sammen en liten video fra turen:
http://vimeo.com/32627154
Så gikk turen videre til Svalbard for å få igang snøskuteren etter den ga seg 8 mil fra longyearbyen i påsken. Tenkte nye pakninger ville gjøre susen og at det var mangel på kompresjon som var klovenen i esken. Dessverre viste det seg å være grundig feil:
http://vimeo.com/32627154
Så gikk turen videre til Svalbard for å få igang snøskuteren etter den ga seg 8 mil fra longyearbyen i påsken. Tenkte nye pakninger ville gjøre susen og at det var mangel på kompresjon som var klovenen i esken. Dessverre viste det seg å være grundig feil:
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Spennende!
Det skuterstempelet så ikke friskt ut nei.
Fortuner er vel nærmere Hilux enn 4Runner, hvertfall av tilsvarende årsmodell, da 4Runner har blitt et ganske stort dråg i forhold til Hilux. Nyere Hilux og Fortuner lages vel forøvrig og på samme fabrikk i Sør-Afrika.
Det skuterstempelet så ikke friskt ut nei.
Fortuner er vel nærmere Hilux enn 4Runner, hvertfall av tilsvarende årsmodell, da 4Runner har blitt et ganske stort dråg i forhold til Hilux. Nyere Hilux og Fortuner lages vel forøvrig og på samme fabrikk i Sør-Afrika.

Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Samma dashbord og alt.. men ikke bladfjær bak.Toyole skrev:Spennende!
Det skuterstempelet så ikke friskt ut nei.
Fortuner er vel nærmere Hilux enn 4Runner, hvertfall av tilsvarende årsmodell, da 4Runner har blitt et ganske stort dråg i forhold til Hilux. Nyere Hilux og Fortuner lages vel forøvrig og på samme fabrikk i Sør-Afrika.
Den snøraketten har nok sett sine bedre dager ja!

Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Kunne du sakt noen ord om komponenter og koblinger i 12 v systemet? Jeg har et par convertere (en stor og en liten mascot) hvorav en med tiden er tiltengt rollen som batterilader. Den er ganske svær, husker ikke nøyaktig hva den leverer, men den driver elektronikk og el.seter uten problemer i alle fall. Flere i utlandet har brukt slike som 12 volt ladere med noen modifikasjoner. Hvordan regulerer du ladespenningen?
Et tredje batteri til webasto (12 volt er MYE enklere å skaffe brukt enn 24), amatørradio i bilen pluss diverse har stått på lista lenge, fint å høre andres erfaringer om dette. Alternativet er jo en 12 volt dynamo, men det er mye mere jobb og antagelig overkill, siden rekkesekseren driver vinsjen min.
Et tredje batteri til webasto (12 volt er MYE enklere å skaffe brukt enn 24), amatørradio i bilen pluss diverse har stått på lista lenge, fint å høre andres erfaringer om dette. Alternativet er jo en 12 volt dynamo, men det er mye mere jobb og antagelig overkill, siden rekkesekseren driver vinsjen min.
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)
LA2ZTA
"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)
LA2ZTA
"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
- kavaleristen
- Innlegg: 269
- Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
- Lokasjon: Sogndal
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Ah, så det er en lux som ligger til grunn ja. Tenkte ikke lenger enn at navnene lignet jeg.
Legger ved en skisse over kretsen slik det ble. Jeg husker ikke merke og modell på 12/24-omformeren, men den gir hvertfall ut noe over 13V og bør klare å legge noen ampere inn på batteriet på sikt. Stor er den ikke, og er skrudd fast på kickplate'n på førersiden. Den er koblet slik at den skrus på kun når tenningen står i ON. Jeg har aldri hatt noe strøm noe sted med nøkkelen i ACC, men etter operasjonen brukes nå 24V ACC til å styre et av reléene på i 12V-kursen slik at jeg har 12V acc til hva det skulle være. Hittil står også sigarettutaket til ACC, men her tror jeg det er best å koble opp en bryter direkte for at man ikke skal kaste bort strøm fra 24V til å drive relé om man må lade noe over natten f.eks. Av komponenter brukte jeg bare vanlige biltema-reléer, til sammen tre stk. Batterirammen fant jeg på en båtbutikk ( Maritim?) ved sandvika. Mye greit til hyggelig pris der. Borret hull i torpedoveggen for å skru fast knekter som batteriet hviler på i bakkant, og i forkant ligger det an mot hjulbuen.
For tiden er det ikke så mye mekking, men jeg bør ferdigstille en alarm som jeg har tenkt på. I første rekke blir det bare vanlig ule-alarm, men med programmerbar mikrokontroller og mye ledige innganger og et hav av mulige sensorer som enkelt lar seg koble til så er mulighetene mange. Om noen er interessert i et system som i tillegg til egen alarm sender melding (SMS/MMS) til eier når bilen blir brutt inn i så får de si ifra. I tillegg så vil det tas bilde av innbruddstyven som kan sendes på MMS og/eller lagres på microSD gjemt i dashen et sted. Det tar også høyde for å kunne utvides til å inkludere visse "mottiltak" som forsåvidt er lovlig ihht norges lover.
Legger ved en skisse over kretsen slik det ble. Jeg husker ikke merke og modell på 12/24-omformeren, men den gir hvertfall ut noe over 13V og bør klare å legge noen ampere inn på batteriet på sikt. Stor er den ikke, og er skrudd fast på kickplate'n på førersiden. Den er koblet slik at den skrus på kun når tenningen står i ON. Jeg har aldri hatt noe strøm noe sted med nøkkelen i ACC, men etter operasjonen brukes nå 24V ACC til å styre et av reléene på i 12V-kursen slik at jeg har 12V acc til hva det skulle være. Hittil står også sigarettutaket til ACC, men her tror jeg det er best å koble opp en bryter direkte for at man ikke skal kaste bort strøm fra 24V til å drive relé om man må lade noe over natten f.eks. Av komponenter brukte jeg bare vanlige biltema-reléer, til sammen tre stk. Batterirammen fant jeg på en båtbutikk ( Maritim?) ved sandvika. Mye greit til hyggelig pris der. Borret hull i torpedoveggen for å skru fast knekter som batteriet hviler på i bakkant, og i forkant ligger det an mot hjulbuen.
For tiden er det ikke så mye mekking, men jeg bør ferdigstille en alarm som jeg har tenkt på. I første rekke blir det bare vanlig ule-alarm, men med programmerbar mikrokontroller og mye ledige innganger og et hav av mulige sensorer som enkelt lar seg koble til så er mulighetene mange. Om noen er interessert i et system som i tillegg til egen alarm sender melding (SMS/MMS) til eier når bilen blir brutt inn i så får de si ifra. I tillegg så vil det tas bilde av innbruddstyven som kan sendes på MMS og/eller lagres på microSD gjemt i dashen et sted. Det tar også høyde for å kunne utvides til å inkludere visse "mottiltak" som forsåvidt er lovlig ihht norges lover.

Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
- kavaleristen
- Innlegg: 269
- Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
- Lokasjon: Sogndal
Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne
Hadde tur med 60en idag. Romjul i Hallingdal som vanlig med en viss mengde veier som egner seg særs godt for 60-kjøring
Må si bilen har imponert meg idag. Med virkelig speilblank is etter gårsdagens høljeregn og kuling var det morsomt å ta utpå med suv5-dekkene og alle fire hjulene i drift. En liten "snutt" fra snøbrøyting ligger på vimeo:
http://vimeo.com/34258375

http://vimeo.com/34258375
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt