Startmotor fuska

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Andreas30
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Startmotor fuska

Innlegg av Andreas30 »

God start på nyåret søndag skulle jeg ned igjen fra hytta

skjedde ingenting da jeg vrei om nøklen kom bare en klikk

vrei flere ganger da kom starteren litt etter litt og tilslutt starta bilen tjoho så for meg viking redingsbil og x antalt timer og vente .

bilen har to nye org batrier så de er utelokket og alt av strøm fra batri er tilskrudd .

satte bilen inn på toyota i dag de hadde ut starteren og gjorde rein koblinger så på børstene og alt så bra ut .
henta igjen bilen og under starting høres et ekstra host fra starern under oppstart eller norm .

men ulyden ble helt borte etter tur innom div butikker på tur hjem .

ny startmotor koster 15 000 flesk på toyota og dem har ikke vært borti at de har ryket på denne modelen enda .
mekonomen koster starter 3100 kr u org .

satse på at det ikke blir noe mere tull med starteren og vil se ann litt før evt bytte

bilen er en 05 mod gått 230 000 km nå mest lang kjøring og dermed ikke så ofte starta som kort kjøring .
Brukeravatar
Vegard
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Re: Startmotor fuska

Innlegg av Vegard »

Har selv demontert og inspisert starter på en 40, bare for å finne ut at den ene polskoen ikke var tilstrekkelig festet. Dengang virket alt elektrisk, men ved høyt forbruk under startforsøk kom bare klikk. Sjekk derfor om det er dårlig kontakt noe sted mellom batterier og starter.
bergen77
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Innlegg av bergen77 »

De fleste byer har ett start og dynamo verksted. Opplever du du flere problemer med at starter ikke går bør du først sjekke at startmotor får strøm, kan gjerne koble fra starteren når dette prøves. Mål spenningen inn fra startreleet.
Det kan være børster eller spolene som trekker innslaget, ofte har motorene to spoler, den ene som trekker innslaget inn, mens den andre holder innslaget på plass, når innslaget har slått inn kortsluttes + inn til starteretn og den skal rotere.
Jeg slapp unna med en regning på 600,- i ett tilfelle, mens leverandøren skulle ha 8500,- for komplett starter. Var riktignok ikke en LC men likevel...
LC120GX 2007
OddgeirL
Ble med: tor sep 11, 2008 10:42 pm
Lokasjon: Oslo

Innlegg av OddgeirL »

Hei

Det kan skyldes mye.

Det høres ut som starteren ikke greier å få nok strøm til selve startmotoren.
Dette kan skyldes dårlig elektrisk kontakt på;

- Batteriene
- Jording til Chassiet
- Jording til motor
- Pluss til starter
- Børster (men dette ble vel sjekket...)

Har opplevd tidligere at jording har blitt dårlig (på en annen bil), og da klikker bare starteren...
Andreas30
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Innlegg av Andreas30 »

Alt ble skjekket på mandag når jeg hadde bilen inne
- Batteriene
- Jording til Chassiet
- Jording til motor
- Pluss til starter
- Børster

Bilen har vært i bruk og starta flere ganger nå ikke merket noe mere alt virker normalt nå og godt er det .

syntes det var fornuftig av toyota verkstedet og at dem gikk igjenom alt dette før og ikke bare gikk rett på og bytta startern så er vel fornøyd jeg .
hørtes fornuftig ut og bruke et starter og dynamo verksted ja skal ha det i bakhode vist det dukker opp noe igjen langt lavere priser der en og kjøpe ny .
gus
Ble med: tor jan 07, 2010 3:51 pm
Lokasjon: Askøy, Hordaland

Innlegg av gus »

Hei, jeg har hatt dårlig batteri på noen biler.

Da har først batteriet røket, og nesten uten unntak har starteren røket etterpå jeg har kjøpt nytt batteri.. :(

Dette har skjedd på følgende kjøretøy jeg ha eiet..

Suzuki Baleno
Toyota Camry GX
Nissan Bluebird
Toyota Crown
Minigraver 1,7tonn
Zetor 5211

Helt utrolig.. Hver gang batteriet ryker så har starteren røket etterpå... :roll:
2005 Toyota LandCruiser 120 GX
2014 Volkswagen E-up!
1981 Toyota Crown 2,8 Super Saloon Aut.
1969 Toyota Corona RT40
JanP
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Innlegg av JanP »

Men ikke på LC'n din, det er da noe også! :D
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
gus

Innlegg av gus »

JanP skrev:Men ikke på LC'n din, det er da noe også! :D
He he, ja det er "bank i bordet" ikke noe der ennå!! :lol:

Trossalt står den jo tilkoblet DEFAen hele uken da (så skulle gjerne bare mangle at den har gode batterier :wink: ).. 8)
2014 Volkswagen E-up!
1969 Toyota Corona RT40
gus

Innlegg av gus »

bergen77 skrev:De fleste byer har ett start og dynamo verksted. Opplever du du flere problemer med at starter ikke går bør du først sjekke at startmotor får strøm, kan gjerne koble fra starteren når dette prøves. Mål spenningen inn fra startreleet.
Det kan være børster eller spolene som trekker innslaget, ofte har motorene to spoler, den ene som trekker innslaget inn, mens den andre holder innslaget på plass, når innslaget har slått inn kortsluttes + inn til starteretn og den skal rotere.
Jeg slapp unna med en regning på 600,- i ett tilfelle, mens leverandøren skulle ha 8500,- for komplett starter. Var riktignok ikke en LC men likevel...
Hvem bruker du her i Bergen da? Han i Mathopen er jo dønn umulig å komme i kontakt med. Da starteren røk på minigraveren prøvde jeg å ringe han annenhver time i en uke uten at han svarte.. :(
Som resulterte i ny orginal Yanmar starter. (Oh jess! Måtte ha medisink behandling da fakturaen kom..)
2014 Volkswagen E-up!
1969 Toyota Corona RT40
bergen77
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Innlegg av bergen77 »

Tiden randt ut for meg når jeg skulle bruke Mathopen så jeg brukte en i Stavanger siden det var nærmest når jeg trengte hjelp. Hvis du vet hva feilen er kan du bytte en del og ikke hele motoren.
I hovedsak er den delt i to deler, innslaget og motor. Du kan teste at motoren går ved å kortslutte de to store skruene, da vil motoren gå uten at tannhjulet er i kontakt med svinghjulet, da vet du om motor fungerer. Du kan også sjekke om den lille skruen får spenning fra startreleet. Gjør den det og motor går er det innslaget som er røket, dette koster 5-600,-

Du kan også lese av modellnummeret på motoren og så bestille tilsvarende, det er kun ett fåtalls produsenter av startere, de mest kjente er Bosch og Iskra, om det står Toyota på motoren betaler du 10000,- for klistremerket isåfall. På min starter som var på en Steyr motor var Iskranummeret å finne under lakken.

Det er en Industrihuset i Åsane også, søk på start og dynamo på gulesider.
Startmotor.se er også svært behjelpelig, de skaffet meg startmotor til halveprisen inkludert hurtigforsendelse fra Nederland, jeg var da i Sverige!
LC120GX 2007
gus

Innlegg av gus »

He he, ja han i Åsane prøvde jeg da dynamoen røk på Crownen min. :lol: DET var fyren sin...

Han var midt i en runde poker på nettet, og vekslet knapt blikk med meg de ti minuttene jeg var der. Tilslutt sa han: "Bare legg den her, jeg er ikke sikker på hva som er gale med den. Tror ikke det kan repareres. Men jeg ringer deg!" :lol:

He he, jeg ringte han for å avslutte der... 8)
2014 Volkswagen E-up!
1969 Toyota Corona RT40
gus

Innlegg av gus »

He he, ja han i Åsane prøvde jeg da dynamoen røk på Crownen min. :lol: DET var fyren sin...

Han var midt i en runde poker på nettet, og vekslet knapt blikk med meg de ti minuttene jeg var der. Tilslutt sa han: "Bare legg den her, jeg er ikke sikker på hva som er gale med den. Tror ikke det kan repareres. Men jeg ringer deg!" :lol:

He he, jeg ringte han for å avslutte der... 8)
2014 Volkswagen E-up!
1969 Toyota Corona RT40
Svar

Tilbake til «Motor 12x»