Har kjørt min LJ70 '85 med et stort smil i over 2 år nå. Her på forumet har jeg vel stort sett vært en "hang-around" og følgt med og lest om de fleste prosjekter med stor interesse. Men siden jeg nå faktisk står ute og skrur på bilen er det vel på tide å starte en garasje her også.
Mer om den pågående mekkinga kommer senere. Får vel begynne med noe bilder fra den tiden det gikk bra med bilen.
Bilen var ganske bra stæsja da deg kjøpte den. Bortsett fra det som synes på bildene er det installert en kompressor, Eberspächer (dieseldreven motorvramer) ved siden av vanlig Defa og ikke minst en feltdusj.
Luktene på takgrindet måtte jeg ta av for å få bilen gjennom EU-kontroll, men de kommer nok tilbake igjen
Jada, da er det mekking på gang. I våres har jeg hatt en del problemer med en kraftig oljelekkasje og etter en del verksted besøk trodde jeg at jeg kunne kjøre uten store problemer. Med så gikk det gærnt nå på høsten. Har fått rådebank, så nå må jeg bytte motor'n.
Første steg har vært å få bilen inn i garasjen. Der har den aldri vært siden den er for høyt. Jeg har fått låne noe orginale hjul (takk Petter!!). Satt dem på og tatt av takgrindet og da ble bilen lavt nok til å trille den inn i garasjen. Det er en del opp i motorrommet så jeg legger også til et bilde av den. Det meste skal nok ut.
Det er vel på tide å oppdatere garasjen med det som har skjedd. Etter litt leting fikk jeg gjennom Toyota i Halden tak i en 2L-T fra Danmark.
Jeg har fått masse hjelp med dette prsjektet og hadde nok ikke klart det uten. Men det er moro å ha lært så mye om bilen.
Slet en stund med å få tak i en elefantbukk for å komme videre. Til slutt kjøpte jeg min egen. Det er alltid gått å ha vverktøy på plass. Er det noe i området som trenger en så er det bare å ta kontakt, da kan vi sikkert ordner noe.
Mens vi var i gang har jeg også byttet klutsjen og utløserlager. Bygget opp den nye motor med de deler fra begge. Bl.a. turbo'n er satt over.
Har fått motor'n inn i bilen og har kjørt den i noen uker nå igjen... det var veldig godt å få bilen på veien igjen.
Det var ingen store problemer med å få motor'n inn og alt annet på plass igjen. Men det er nok en del ting jeg har å gjøre med bilen ut over våren. Fått veldig lyst til å få den i bra stand nå... vi får se hva det blir.
flått bil du har dær... lurte litt på hvordan din vinsj er festet, om du kunne sende meg noen bilder?? eller legge ut noen? holder på med prosjekt vinsj nu jeg....
nero04 skrev:flått bil du har dær... lurte litt på hvordan din vinsj er festet, om du kunne sende meg noen bilder?? eller legge ut noen? holder på med prosjekt vinsj nu jeg....
Vinsjen sitter på en stålplate som er sveiset inn mellom ramma. Jeg har forstørret og justert litt kontrast på et bilde hvor du ser den plate.
Vinsjen er boltet gjennom plata og de to bjelkene som sitter under er også brukt som festepunter. Sier fra hvis du trenger flere bilder, dette er det jeg har nå.
trygve skrev:Satt du inn den sammme type motor igen
Jeg satt inn en 2LT og det var en 2L som satt i. Men den var med påbyggt turbo, så det var nok mere likt enn en vannlig 2L hadde vært.
Det passet rett på som det var. Dieselpumpe er litt forskjellig. Den nye har noe vakuumklokke på toppen og en vanntemp regulator på side som ikke satt på den andre. Så den er litt større, men det er ikke noe problem. Det er bare at jeg hadde en eberspächer og dusj på den side, så jeg må pusle litt før jeg setter de inn igjen.
kordan kompressor kan man bruke på en lj 70 turbo?
og kordan monteres dette? jerne bilder...
vor mye får man ut av dette?
Hvor mye han får ut?? Håper du ikke tenker motoreffekt nå .....
Regner med det er trykkluftkompressor han har - til å fylle dekk og badeballer med, og ikke matekompressor for motoren. Det hadde isåfall vært en noe sær kombinasjon sammen med turbo.
Diesel med kompressor - hmmmm......
.... noen som vet om noen som har prøvd forresten?
kordan kompressor kan man bruke på en lj 70 turbo?
og kordan monteres dette? jerne bilder...
vor mye får man ut av dette?
Hvor mye han får ut?? Håper du ikke tenker motoreffekt nå .....
Regner med det er trykkluftkompressor han har - til å fylle dekk og badeballer med, og ikke matekompressor for motoren. Det hadde isåfall vært en noe sær kombinasjon sammen med turbo.
Diesel med kompressor - hmmmm......
.... noen som vet om noen som har prøvd forresten?
Volvo bruker det på noen båt motorer vet jeg. Turboen tar over for kompressoren... Diesel motor var det også ja
Likte bredderne dine, er det vx-breddere?
Hvis ikke:
Hvor mye bygger de ut?
Hvor får man tak i de?