godkjente heving til bil? LJ 70 serie og oppover
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
godkjente heving til bil? LJ 70 serie og oppover
hvor får man kjøpt godkjent heving til de bilene? og hva får man godkjent når det gjelder heving av bil! er ny på forumet så hakke kommet meg helt inn i det her enda 

Re: godkjente heving til bil? LJ 70 serie og oppover
Har forhørt meg litt om dette.
Svaret jeg fikk fra BG nor var:
"Hei,
vi har ikke så høye hevesett til denne. Old Man Emu løfter 40mm foran og 50mm bak, pris kr. 8600,- På lager, TUV-godkjent.
Videre kan du klosse opp karosseriet fra ramma 2 eller 3", dette er IKKE godkjent. Settet er egentlig til Hilux, men de fleste delene passer. Pris kr. 3125,- Kun 3" på lager nå.
Best regards / Mvh
Amund Børsand, BG Nor A/S
amund@bgnor.com http://www.bgnor.com
tel +47 2290 5780"
Svaret jeg fikk fra BG nor var:
"Hei,
vi har ikke så høye hevesett til denne. Old Man Emu løfter 40mm foran og 50mm bak, pris kr. 8600,- På lager, TUV-godkjent.
Videre kan du klosse opp karosseriet fra ramma 2 eller 3", dette er IKKE godkjent. Settet er egentlig til Hilux, men de fleste delene passer. Pris kr. 3125,- Kun 3" på lager nå.
Best regards / Mvh
Amund Børsand, BG Nor A/S
amund@bgnor.com http://www.bgnor.com
tel +47 2290 5780"
JB's 70 og 60 garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=16892
50mm BL anbefales: lettere adkomst til alt, lettere å gjøre rent og oppdage rust, dieseltank er langt mer beskyttet, gearkassebytte blir en "lek", osv.
Men lavgirspak må forlenges og bøyes, og litt annen småfiks i stålet rundt girstenger. Dieselslange mellom kaross og ramme midt under bilen kan bli litt kort. Bremseslanger foran bør byttes, men det går. Radiator må flyttes, følger med fester i kit til hilux. Bolter som skal fremst og bakerst på bilen passer ikke fra kit. 10mm må benyttes, følger med 1/2" eller 12mm.
Og det finnes bilder av godkjente vognkort på nett, med OME, 2" BL og 35" på 10x15 felg og 38" på 12x15, så det går godkjente biler med denne oppskrift, og er da etter mitt syn ikke akkurat hasardiøs ombygging...
Men lavgirspak må forlenges og bøyes, og litt annen småfiks i stålet rundt girstenger. Dieselslange mellom kaross og ramme midt under bilen kan bli litt kort. Bremseslanger foran bør byttes, men det går. Radiator må flyttes, følger med fester i kit til hilux. Bolter som skal fremst og bakerst på bilen passer ikke fra kit. 10mm må benyttes, følger med 1/2" eller 12mm.
Og det finnes bilder av godkjente vognkort på nett, med OME, 2" BL og 35" på 10x15 felg og 38" på 12x15, så det går godkjente biler med denne oppskrift, og er da etter mitt syn ikke akkurat hasardiøs ombygging...
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Jeg fikk opplyst fra biltilsynet at de ikke ville godkjenne BL og fjærer på samme bilen.
Tror generelt at de ikke godkjenner BL. De vognkorta du nevner er ting som er godkjent da biltilsynet hadde myndighet til å godkjenne ting på egenhånd. Den tiden er vist forbi og det eneste de får lov til er å anbefale eller ikke anbefale en søknad som går til et suppe råd som skal avgjøre det. Og etter det jeg har hørt er det ikke mulig å få stort gjennom hos den gjengen der. 35" hjul osv er nesten håpløst.
Kan ikke si jeg syntes BL er en modifikasjon som bør gjøres om det ikke blir godkjent i vognkortet da det er fryktelig mye jobb å tilbakestille til originalt.
Tror generelt at de ikke godkjenner BL. De vognkorta du nevner er ting som er godkjent da biltilsynet hadde myndighet til å godkjenne ting på egenhånd. Den tiden er vist forbi og det eneste de får lov til er å anbefale eller ikke anbefale en søknad som går til et suppe råd som skal avgjøre det. Og etter det jeg har hørt er det ikke mulig å få stort gjennom hos den gjengen der. 35" hjul osv er nesten håpløst.
Kan ikke si jeg syntes BL er en modifikasjon som bør gjøres om det ikke blir godkjent i vognkortet da det er fryktelig mye jobb å tilbakestille til originalt.
Ronny 123 har helt rett. Hvis jeg bygger en bil som er helt lik den jeg har idag som er godkjent med ome og 40 mm bl og fangere 35".
Så vil den ny bygde bilen aldrig bli godkjent. selv om dem er helt identiske og står på biltralla bak den som er godkjent.

Så vil den ny bygde bilen aldrig bli godkjent. selv om dem er helt identiske og står på biltralla bak den som er godkjent.

syns det høres litt teit ut NORSKELOVER
Det "suppe rådet" godkjenner ting og, hvertfall om du har god dokumentasjon både på hva som er gjort og det varene du har tilført. Det er jo også en fordel om du stiller med åpne kort og ikke har noe å skjule.. Enklere er det jo også når en er grundig og har full gjenomgang fra merkeverksted på at hjulvinkler fortsatt er innafor grenseverdiene, samt at bremsene tar som de skal.Ronny123 skrev:..det eneste de får lov til er å anbefale eller ikke anbefale en søknad som går til et suppe råd som skal avgjøre det. Og etter det jeg har hørt er det ikke mulig å få stort gjennom hos den gjengen der.
Dekk får du nok ikke godkjennt lenger, men det er ikke så nøye..(jeg ble ikke spurt om 35" dekka i det hele tatt i kontroll) Om hevinga er godkjennt og det hele ser "riktig" ut så er du ganske trygg. -speedometer og bremser skal jo også matche større hjul da.
Største problemet er egentlig prisen. Godkjennt hevesett koster flesk, så koster alle testene og kontrollene en del, da har en forlengst passert verdien på bilen (70 serie

Derfor blir folk frustrert.. Tror ikke det er mye feil å si at ca 70% av alle 4x4 biler med litt store dekk ikke er godkjennt slik..
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Joda dette er oppskrifta og det var sån jeg gik frem også. var på stasjonen og spurte og grov fikk mange forsjelige svar. ga til slutt F i alt og bygde bil tok bilder og la frem alt slik det var gjort og med dokumentasjon.