Hvordan få løs frontruteramma på LJ73
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Hvordan få løs frontruteramma på LJ73
Tenkte jeg skulle være flink i dag og plukke ut frontruteramma og sandblåse den. Skrudde av en haug med skruer og bolter, samt løsna boltene i taket over veltebøyla over setene. Men ruta sitter fremdeles bom fast! noen som har fått ned ruta uten å ta av hele taket? hvordan er egentlig framgangsmåten? Trenger hjelp, og det fort.. 

Mvh Øyvind- også kjent som Roxy
Re: Hvordan få løs frontruteramma på LJ73
hallo. Må nok løfte opp taket noen cm. Er en list i overkant ruteramme innsiden som det sitter noen skruer bak.
ØNSKER BJ 42 deler
Ja har skrudd av de som sitter under lista i overkant av ruteramma, og som sagt løsnet de som sitter i veltebøyla, da klarer jeg å bryte opp taket ca en cm, men da spørs det om dette ikke nok..
Frister ikke ligge inne bilen og skru ut de skruene som er langs kantene bak.. det helper ikke når det ligger glasskår i hele bilen.. Sånn er det når en skal ta ut ruta og har litt for dårlig tid..
Takk for svar Knut

Takk for svar Knut
Hva med å skru av festet nede og dra den ned og ut? Det skal gå fint å få rammen ut uten å ta av taket.
Edit: Er det ikke en skrue i hjørnet nede på rammen, eller husker jeg feil:

Edit: Er det ikke en skrue i hjørnet nede på rammen, eller husker jeg feil:

he he, jeg har prøvd det også, men den henger igjen i taket, det virker som den henger igjen der a bjelken går ned, men jeg har skrudd ut alle skruer så skjønner ikke helt detta, spørs om jeg må krype til korset i morra og skru løs taket..
Du er nødt til å løsne taket og løfte det opp, for innunder der er det enda en skrue du ikke får tak i ellers.Ojuliu skrev:he he, jeg har prøvd det også, men den henger igjen i taket, det virker som den henger igjen der a bjelken går ned, men jeg har skrudd ut alle skruer så skjønner ikke helt detta, spørs om jeg må krype til korset i morra og skru løs taket..
For å få ut frontruteramma er du altså nødt til å ta 4(?) i veltebøyla, 5-7 over frontruteramma, 1 bak hvert FRP-merke bak dørene. Er kjekt å løsne de bak i hjørnene bak også så du ikke belaster brakettene for mye. Jeg har brukt å løfte taket og så legge en trekloss mellom veltebøylen og glassfibertaket. Da får du nok avstand til å finne de boltene som er skjult på toppen av a-stolpen.
Aha! Tusen takk Stig, da ble jeg klokere