Forskjellig ladespenning på batterier/ ladetrøbbel

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Forskjellig ladespenning på batterier/ ladetrøbbel

Innlegg av marting »

Måtte ha ut batteriene og lade litt.. det ene var umulig.

Nå har jeg to batterier som ikke er identiske.

Måler 28,7V ladespenning totalt. Men 15,3 på det første og bare 13,4 på det andre. (ca)
Fortsetter jeg å bruke bilen sånn så blir vel det ene batteriet mer og mer utlada? Og det andre blir kanskje helt kokt og ødelagt av for høy spenning?
Er det pga litt forskjell på Ah på batteriene? Eller er det fordi siste batteriet har dårlig jording?
Mistenker litt at det er dette som har skapt problemet i utgangspunktet (nye like sønnak i fjor)
Noen som skjønner hvordan dette henger sammen?
Senest rettet af marting lør feb 18, 2012 6:00 pm, rettet i alt 2 gange.
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
jørgen
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Re: Forskjellig ladespenning på batterier. Hvorfor? Hva må t

Innlegg av jørgen »

Tror du har e t problem her. Batteriene skal være like. Samme produksjon til og med. Dette er vist viktig, og du erfarer jo hva som kan hende. Fortsetter du så går det vell galt. Ikke noe forbruk kun på et batteri.....
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Containercruiser
Ble med: søn nov 29, 2009 6:10 pm
Lokasjon: Nordfjord

Innlegg av Containercruiser »

Kva slags Sønnak batterier har du?
Ikkje heilt ukjent problem.....
Brukeravatar
frode
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Innlegg av frode »

Du har vel ikke tatt ut 12 volt vel ? :pekefinger

Det er ca 2 volt forskjell, så det kunne jo være en kortsluttet celle.

Hvis du kobler batteriene fra hverandre, hvilken hvilespenning har du da på hvert enkelt etter at de har hvilt seg litt alene?

Hvis begge er i orden, med samme ladetilstand, gjerne ladet opp i parallell, så skal de egentlig forsette å ha samme spenning, så lenge du aldri tar ut 12 volt eller på noe vis har noe koblet på bare det ene.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

Har ikke no luregreier med 12V fra ett batteri etc.
Batteriene var 12,6 (sønakk, nytt i fjor, det som nå lader minst og sto i bilen fra før) og det andre var vel 13V ca etter opplading og hvil i kjellern. Det er et "extreme" ettellerannet og er tjuvlånt fra traktoren.

Lurer på om jeg skal bytte plass på batteriene så det jeg har mest tro på står som nummer 2, også se om forskjellen i ladespenning følger etter..
Men forstår det sånn at like batterier er viktig.
Jeg har også lysende ladelampe i dashen i 1 min etter oppstart.. :roll:

Burde jeg klage litt på batteriene? Eller er det helt og holdent 60'n sin skyld? Småkjedelig å kjøpe nye hver jul :mrgreen:
jørgen

Innlegg av jørgen »

28,7 er vel så nærme ideelt en kan komme p¨å ladespenning på en gammel bil. Synes du skal klage. Men ladespenningen i garagen kan jo endres ved kjøring, og om det er syrebatterier kan vel syra renne ut under ekstrempendling slik du bruker bilen. eller...
Brukeravatar
frode
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Innlegg av frode »

Like batterier er viktig. To forskjellige vil ha forskjellig ladekurve, dvs forskjellig tilstand på kjemien ved samme spenning, og ta lading i ulik grad ved samme spenning.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Frode S
Ble med: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av Frode S »

Jeg fikk skjevlading på to flunke nye batterier. Det viste seg at det var dårlig kontakt i ledningen mellom batteriene. Den var original, og bestod av få og grove ledere, mye irr og dritt. Byttet ut met 50 kvadrat sveiselednig med påloddede kabelsko, problem gone...
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

Spørs om jeg blir nødt til å kjøpe et "traktorbatteri" til.. grøss, sikkert billig det :lol:

Ledning mellom batterier var min første mistenkte så der har jeg laget en ny.
Brukeravatar
knut4x4
Ble med: søn nov 14, 2004 12:03 am
Lokasjon: Elverum

Innlegg av knut4x4 »

Hvis du kjøpte 2stk sønnac samtidlig å det ene er ferdig nå, bør du klage. Få 2stk nye fra samme produksjon tilbake. Viktig med at de er i samme serie i produksjonen. Ofte går det bra men kjedlig å betale tusen vis for noe som ikke holder.
ØNSKER BJ 42 deler
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

Fant ett kraftigere batteri. Nå lader de rimelig likt.

Har fortsatt ladelampe i 30-40 sekund etter oppstart. Kan det være relatert til gløding/ettergløding?

Syns glødinga tar enda lenger tid enn før, og motoren går litt uryddig i 10 sek når den er kald
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Innlegg av KjellOlsen »

Hvis Sønnac- batteriene dine bare er et år har du garanti.
Jeg kjøpte to like sønnac sommeren 2010, og hadde samme problemet med ujavn lading, bortsett fra at jeg kun hadde totalt litt over 27v. Var hos sønnac og klagde på dette sommeren 2011, og fikk beskjed om at jeg hadde for lav lading. Mulig det, men selv med noe lav lading skal batteriene ta til seg like mye strøm forutsatt at kabler og koplinger er i orden. Etter nesten en times masing på "eksperten" på¨lageret ga han seg, og sa at jeg skulle få to nye, men at jeg helt sikkert kom tilbake etter et år med samme problem. Det gjenstår å se, men foreløpig funker det helt greit.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Containercruiser
Ble med: søn nov 29, 2009 6:10 pm
Lokasjon: Nordfjord

Innlegg av Containercruiser »

Det eg meinte med min kommentar lenger oppe i tråden var at det for øyeblikket var en som klaga på nokså nye Maxxima batterier på et annet forum.

Eg skjølv måtte bytte batteri 3 ganger på under et år på amerikaneren min. Dette var da et eller anna sønnack syrebatteri. Det første batteriet holdt nesten et år faktisk før trøbbelet begynte Var berre plutselig dødt. Greitt nok, fikk nytt batteri uten spørsmål (grei forhandler). Fikk nytt og freste bort på jobben der bilen stod, bytta batteri, men nei, det nye batteriet var fullstendig dødt!! Var knappt nok strøm til at det klikka i et rele..... jaja, neste dag bort å henta enda et nytt... Fikk start og alt virka greit.... i ei uke! Det var nr 3 i rekken av fluka nye batteri. Eg gav opp og fekk Maxxima gele batteri istaden... Funka gull etter 2 år enno.

Mottoet er: Ta vare på kvitteringa for den får du sansynligvis bruk for!
Brukeravatar
marting

Re: Forskjellig ladespenning på batterier. Nå: ladespenningf

Innlegg av marting »

Fillern gutter... nå er jeg egentlig litt drittlei hele 60'n

Jevn lading på begge batterier. Voltmeter ligger stødig på 28,litt Så tar den seg plutselig en dans! Hopper opp og ned fra 32 til 24 som en jojo mens lampa blinker febrilsk.
Kan godt kjøre 1 time uten kødd, eller 2 turer til jobb, så er det plutselig tulledagen da den blinker halve veien til jobben..

Skal måle litt motstander på regulatoren etterpå, men har jo byttet denne før. Så er det den som har gått igjen vil det si at noe annet knekker den...og hva..

Seriøst gutter, dette er sånn som gjør at jeg vurderer å selge hele drittbilen og kjøpe no nyere/mer kurrant :evil:
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Kontakt:

Innlegg av KjellOlsen »

Martin! dette vil vi ikke høre! skjerping!! Nyere bil betyr mere kabler, mere feil. Feilene som kommer på sekstien er lagt inn fra fabrikk så det ikke skal bli for ensformig å eie disse prakteksemplarene, skjønner du.
Kjell.

2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

:oops: jaja..joda.. Unnskyld.. :wink:

Var innom toyota Hadeland i dag med spenningsregulatoren for å høre om de kunne måle motstander og se om den virkelig er kaputt..

: "Nei, sånt no driver vi ikke med"

-ehh.. neivel..jamen..?

: "Nei da må du dra på et bosch-verksted eller no"

- !! Har dere ikke fagfolk, ohmmeter og manual for hj60 ?

: "joda, men vi bytter bare deler vi. Minst 30 år siden vi dreiv å målte og reparerte releer og greier.Hvis du vil så kan vi reservere en time til deg på verkstedet og se på, det er 14 dagers ventetid etc.. Vi kan gjerne bestille en ny del til deg."
(1750 kr)

-hmmm. Vel og bra det men jeg syns det er grådig dumt å kjøpe en ny del hvis den som ligger her på disken er i orden!

:"Du får stikke bort på bilextra og kjøpe deg et ohmmeter og måle sjøl"

-hmfrr..jeg har et slikt men ville gjerne hatt en fagmann til å sjekke for det er litt vanskelig. Farvel.

:roll:

Skuffende ! :( Greit nok at vi er litt bakstreberske vi som kjører 29 år gammel bil, .
Og jeg skjønner at må betale regningene sine og det så godt som står "jeg skal f.. ikke legge igjen særlig mye penger her" i panna på meg.
Men syns jo de kunne vært litt mer imøtekommende. I stedet for en venn for livet har de nå fått litt dårlig reklame på internett
:mrgreen:
jørgen

Innlegg av jørgen »

ikke noe overraskelse dessverre. I dagens samfunn går det meste på nummer og utskifting av deler. Finnes det ikke riktig nummer er det stopp uansett om en kan bruke noe annet. Service og fagkunnskap.. ja det skulle være en liste over hvor en kan få litt faghjelp. Martin du som er snekker, har du spurt om hjelp på en maxbo el? det er jo helt natta. Nei ting var mye bedre før. Bilene også.

Tips ang el. på bil er asker elektrodiesel tidligere lysaker autoelektrisk spørr etter Magnar. Ligger helt inntill brua e18 asker visavi mc donals. Seriøs bosj aktør og en evighet i bransjen. Han garanterer jeg...
Men du må regne med å betale. Du blir imidlertid garantert ikke lurt, og du finner ut av tillstand på delen.
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

Satt i ny regulator. Litt redd for å kjøre ut på hovedveien enda :lol:

Nå er det lav spenning og varsellampe ganske lenge etter oppstart. Spenningen virker mer turtallsavhengig enn før og havner på 28+ på 1500o/min, men ikke før bilen har gått litt..
Ikke helt friskmeldt altså.. jeg kan godt leve med at den er litt treig på ladinga men litt dumt hvis problemet med hoppende voltmeter og blinkende lamper kommer tilbake?

Kan en dynamo under noen omstendighet gi plutselige spenningshopp som kan knekke regulatoren? Eller bør denne feilen være borte for godt med ny regulator?

Lurer litt på å bytte dynamo etterhvert for nå tyder det jo på at den er litt slapp. Såvidt jeg husker så er børstene byttet en gang i løpet av de siste åra..
Brukeravatar
lassebb
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: Forskjellig ladespenning på batterier/ ladetrøbbel

Innlegg av lassebb »

Nå er detta en gammel tråd, men et lite tips om ikke har løst det ennå eller om andre skulle komme innom å ta en titt.

Se på gløde systemet ditt, det at spenninga plutselig oppfører seg som en jojo kan være glødepluggene som skrur seg av og på.
Leste også på et annet forum at styringa til supergløding om du har det (14v plugger) sitter farlig nærme gulvet i bilen og får du vann inn irrer det lett og den blir vanskelig å ha med å gjøre.
Den har skapt problemer for mange før, tror også den skaper litt problemer for meg, har bare ikke hatt tid til å ta en nærmere titt på det ennå ...
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Kontakt:

Re: Forskjellig ladespenning på batterier/ ladetrøbbel

Innlegg av KjellOlsen »

Den superglødinga - hvordan fungerer den? Holder på med dette, men har litt deler herfra og litt derfra, så jeg vet ikke hvordan det egentlig skal være orginalt. Er det en motstand som går på før skinna til glødepluggene? Tør ikke kople på 24 v rett på glødereleet hvis det skal være en motstand eller noe i serie som sikkert det releet som var nevnt styrer. Har 14 volt plugger.
Kjell.

2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 6x»