Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
joda... gikk så bra som det kunne gå... litt riper etter skogen, en gåen demper og blinklyskappa.
ja, heiv dem på i går.
Men måtte dreie ned de nye foringene, da øyet på demperne va mindre.
Men måtte dreie ned de nye foringene, da øyet på demperne va mindre.
JAWC forrige helg, ikke et knirk fra bilen, og fikk utfordra det meste. Sperremekanismen forran funke optimalt, og nå som indikatorlyset er på plass, forteller det når jeg kan belaste sperra. Kjørte 6psi på kram snø, søndag ble det kaldere, så gikk ned på 4 i puddern.
Herlig stemining på camp, mange av oss sov i telt med ovn, så det var supert i 10minus, perfekt for kald øl i varmt telt!
Alle bildene i slideshow
Flat out

Sidehelling

Full utflex, ikke ille på en sua 60.

FenderCam på forrige bilde

Bakfra full flex

Stapper dekket godt i frontskjemen, full innflex der, og rubber minimalt.

Herlig stemining på camp, mange av oss sov i telt med ovn, så det var supert i 10minus, perfekt for kald øl i varmt telt!
Alle bildene i slideshow
Flat out

Sidehelling

Full utflex, ikke ille på en sua 60.

FenderCam på forrige bilde

Bakfra full flex

Stapper dekket godt i frontskjemen, full innflex der, og rubber minimalt.

Anders i hålla!

- geronimo82
- Ble med: ons okt 31, 2007 12:17 am
- Lokasjon: Halden
ja her var det liv!
Lite nytt, bruker bilen hver dag uten at noe må gjøres, bare å fylle diesel.
Svæært fornøyd med det, i grunn! Venter på en stikkaksling fra longfield, så er bilen klar for sommerens utflukter. mmmh, gleder meg!
Men noe har kommet opp, og har egentlig et gryende behov for pickup. Skikkelig pickup.
Vurderer å importere, men er ikke heelt fremmed for tanken på et bytte. Selv om det er usansynlig å la 60'n gå. Men med planene mine fremover, må jeg ofre noe, og i værste fall blir det 60n. Drømmebilen.
Så om noen vet av en pu med muskler, rop ut.

Svæært fornøyd med det, i grunn! Venter på en stikkaksling fra longfield, så er bilen klar for sommerens utflukter. mmmh, gleder meg!
Men noe har kommet opp, og har egentlig et gryende behov for pickup. Skikkelig pickup.
Vurderer å importere, men er ikke heelt fremmed for tanken på et bytte. Selv om det er usansynlig å la 60'n gå. Men med planene mine fremover, må jeg ofre noe, og i værste fall blir det 60n. Drømmebilen.

Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Ikke dumt, Vidar! Tanken har slått meg, men er endel arbeid som skal til for å lage den ultimate alt mulig hengeren 

Kjenner til denne litt da: FINN-kode: 340514894Springar skrev:Men noe har kommet opp, og har egentlig et gryende behov for pickup. Skikkelig pickup.

Det er et helt ok utgangspunkt for en med godt med TLC fingre! Men, du må nok legge litt mellom ja..
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Ja, riktig bane, Ole! Har sikla på den der, men blir i overkant av min prisklasse. 

Sikkert mindre arbeid enn å få en pickup moddet til å erstatte en 60 som har fått mods over tid
At alt er nedsnødd, kaldt og vått, og dårlig plass i bilen, er ikke noe tema for min del. Kjørte ny Lux i dag, ikke imponert... Spesielt motor var utrivelig, 2.5TD
Og 75 PU med hytte av gammel kort lengde, er kort inni. Ikke så gal som en MK1-lux, men ikke god nok.

At alt er nedsnødd, kaldt og vått, og dårlig plass i bilen, er ikke noe tema for min del. Kjørte ny Lux i dag, ikke imponert... Spesielt motor var utrivelig, 2.5TD
Og 75 PU med hytte av gammel kort lengde, er kort inni. Ikke så gal som en MK1-lux, men ikke god nok.
Mvh Vidar Breivik
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Ja, pickup-verdenen er vanskelig størrelsemessig. Liker størrelsene på planet til f.eks en duramax, men sånt piss vil jeg aldri gjort anna en å kasta verktøyene mine etter. Vært en del chevy innom garasjen min. Så innenfor toyota er jo en 7x pu det nærmeste en kommer.
Aller helst med en flatbed.
Da lager en jo greit moduler som passer på planet, om det måtte være tur-brakke, Verktøy/snekker-skap, tom hardtop osv.
Men for å kunne beholde 60'n vurderer jeg anna billigere PU, som kassa kan hives av, og lages flatbed på, med samme konseptet. Er jo størrelsen da som er litt vanskelig.
Aller helst med en flatbed.
Da lager en jo greit moduler som passer på planet, om det måtte være tur-brakke, Verktøy/snekker-skap, tom hardtop osv.
Men for å kunne beholde 60'n vurderer jeg anna billigere PU, som kassa kan hives av, og lages flatbed på, med samme konseptet. Er jo størrelsen da som er litt vanskelig.
Skal du ha no billig? Gammal x-cab hilux er trivelig bil Pål. God nok plass til deg der. Finn er rustfri 86-87 mod og hiv inn en 2lt ! 

Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Forrige uke var merkelig uke, ting har vært feilfritt lenge.
Mye kom samtidig. Glødereleet har hengt seg oppe, tatt live av pluggene, releet, regulatoren, børstene på dynamoen og regulatoren. Bæh... Men no e alt skifta, lade som aldri før
Også ga aluradiatoren opp. Trur det kan stemme, det som sies om aluradiator i kaross som flexer mye. Den trekkes sund i celleovergangen til kammeret. Mange av cellene hadde nålehull, holdt ikke på trykket.
Prøvde å tette med kjemisk stål for å se om jeg kunne berge den gjennom sommeren, men det var et tapt prosjekt. Kom ikke vann ut, men holdt ikke lenge på 1 bar.

Så utrolig nok var den fra delebilen i god stand, bare så uggen ut.
Pga IC og BL og ønske om å bruke mekanisk vifte bak, og 24v vifte forran IC, så ble det til at jeg lagde nye braketter, modifiserte kappa til de grader, og no funke det som snus!

Måtte låse vifteclutchen, den var slapp. Så no kjøle det bedre en nån gang før.
24v vifta gjør et ekstra skyv i lav fart, og får kansje bedre utnyttelse av IC offroad.

Mye kom samtidig. Glødereleet har hengt seg oppe, tatt live av pluggene, releet, regulatoren, børstene på dynamoen og regulatoren. Bæh... Men no e alt skifta, lade som aldri før

Også ga aluradiatoren opp. Trur det kan stemme, det som sies om aluradiator i kaross som flexer mye. Den trekkes sund i celleovergangen til kammeret. Mange av cellene hadde nålehull, holdt ikke på trykket.
Prøvde å tette med kjemisk stål for å se om jeg kunne berge den gjennom sommeren, men det var et tapt prosjekt. Kom ikke vann ut, men holdt ikke lenge på 1 bar.

Så utrolig nok var den fra delebilen i god stand, bare så uggen ut.
Pga IC og BL og ønske om å bruke mekanisk vifte bak, og 24v vifte forran IC, så ble det til at jeg lagde nye braketter, modifiserte kappa til de grader, og no funke det som snus!

Måtte låse vifteclutchen, den var slapp. Så no kjøle det bedre en nån gang før.
24v vifta gjør et ekstra skyv i lav fart, og får kansje bedre utnyttelse av IC offroad.

Ikke gjort så mye ellers med 60n, men i morra er sliders ferdig lakka, kansje montert.
Ble krøll med bestillinga, så disse er for kort. Måtte bare hive den i DOM strekkeren:

Siden den først var delt, så valgte jeg å snu bakdelen inn ut. Blir bedre beskyttelse for kaross bak, treær glir utpå dekket i stedet for inn mot skjermen, og passasjerene får et bedre trinn.
Aldri så galt at det ikke er godt for noe!

Alt er punktet og plassert. Ser kansje ut som de henger mye ut, men de er flush med de usynlige skjermbredderene. Dvs at dekkene er en tanke utenfor. 4cm skrå opp, en fingerbredde under kanalen. Ypperlig både som beskyttelse og trinn for å nå taket.
Er usikker på om jeg skal lage plater å ha i åpningene. offroad er det bare en myrsamler, men ellers så skåner jeg karossen for dritt og salt... hmm.

Ble krøll med bestillinga, så disse er for kort. Måtte bare hive den i DOM strekkeren:

Siden den først var delt, så valgte jeg å snu bakdelen inn ut. Blir bedre beskyttelse for kaross bak, treær glir utpå dekket i stedet for inn mot skjermen, og passasjerene får et bedre trinn.
Aldri så galt at det ikke er godt for noe!

Alt er punktet og plassert. Ser kansje ut som de henger mye ut, men de er flush med de usynlige skjermbredderene. Dvs at dekkene er en tanke utenfor. 4cm skrå opp, en fingerbredde under kanalen. Ypperlig både som beskyttelse og trinn for å nå taket.
Er usikker på om jeg skal lage plater å ha i åpningene. offroad er det bare en myrsamler, men ellers så skåner jeg karossen for dritt og salt... hmm.

Ellers er det et hiluxprosjekt i garasjen. Bare til rein skogsbruk. Finland eller russland?

Mer stål på foraksling, ARB forran, spole bak, forlenga mellomaksling, hydroassist og crossover.
12" dempere forran, 14 bak, korta ramme, girer om transfer og så blir det vel de gamle irokene.
Utvendig bur og vanntett skap bak hytta til sovepose og snus ilag med reservedelene.
Litt fra siste tida.

Prøvemontering demper, 40% ute.

Løftebukken:

Mer stål på foraksling, ARB forran, spole bak, forlenga mellomaksling, hydroassist og crossover.
12" dempere forran, 14 bak, korta ramme, girer om transfer og så blir det vel de gamle irokene.
Utvendig bur og vanntett skap bak hytta til sovepose og snus ilag med reservedelene.
Litt fra siste tida.

Prøvemontering demper, 40% ute.

Løftebukken:

Ser som vanlig veldig bra ut Pål!
godt noen endelig kunne bruke arb'n jeg har hatt liggende i noen år no :p

Land Cruiser VX 90 -00 3.0 TD
Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok
Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok
Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Heisann folkens! Trenger komplett ome sett til 60, men alt av nips er av interesse.
Svar helst på pal.sneve (a) gmail.com
Annet av interesse er:
-ok 5trinns til 60
-mellomakslinger til 5trinns.
-strøken, ikke sundklemt dieseltank til 60.
-strammehjul og brakett til ac kompressor 12ht eller 2h.
Trenger også ny kjølevifte, evt bare clutchen.
Kan jo gi en liten update...
Kjører daglig 73 nå.
Savner 60n, men er jo bare innom esso tre ganger i mnd i stedet for 5-6ganger i mnd som med 60n.
Den e derimot svært billig i drift der den står no, på fire bukker, uten akslinger, knekte bladfjærer, 53l inntrøkt dieseltank beyond repair. Girkassa trenger mer enn et repkit kan fikse, så ingen stikker av med den med det første
Så når høsten kommer, skal 60n få mye etterlengtet kjærlighet, egotestes og få taktelt.
Skal ta en (laang) tur når den er i boks.
Rot i deler, du har nok noe jeg trenger!
Svar helst på pal.sneve (a) gmail.com
Annet av interesse er:
-ok 5trinns til 60
-mellomakslinger til 5trinns.
-strøken, ikke sundklemt dieseltank til 60.
-strammehjul og brakett til ac kompressor 12ht eller 2h.
Trenger også ny kjølevifte, evt bare clutchen.
Kan jo gi en liten update...
Kjører daglig 73 nå.
Savner 60n, men er jo bare innom esso tre ganger i mnd i stedet for 5-6ganger i mnd som med 60n.
Den e derimot svært billig i drift der den står no, på fire bukker, uten akslinger, knekte bladfjærer, 53l inntrøkt dieseltank beyond repair. Girkassa trenger mer enn et repkit kan fikse, så ingen stikker av med den med det første

Så når høsten kommer, skal 60n få mye etterlengtet kjærlighet, egotestes og få taktelt.
Skal ta en (laang) tur når den er i boks.
Rot i deler, du har nok noe jeg trenger!
Senest rettet af 4Springar lør nov 30, 2013 2:25 pm, rettet i alt 1 gang.
Jeg hadde samme opplevelse me de boltene, jeg tror de har driti seg ut å satt hexen i feil ende.................4Springar skrev:Da var sperra og mikkmakket forran på plass.
Her er en liten test-snutt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AD4FpHr38WE[/youtube]
Longfield stikkaksling og Trail Gear Birf mot en orginal toyota.
ARP hub studs. Måtte slipe ned 7mm socket hodet for å få på boltene. Merkelig.
Lifetime wiper seals var et HELVETTE å få på plass, men nå er det tett. Ble bolta på plass med rock rings.
Skifta til marlin innerseals, de var en drøm å montere, og virker som en bedre løsning en den orginale.
Og siden jeg nå har gjort denne jobben 5-6 ganger, skifta jeg ut de gamle boltene til pinnebolter på spindelen, så de er nye og fine.
Så om noe skal ryke nå er det vel kingboltlagerene eller navet. Bank i bordet.
Jeg monterte de med hexen inn.
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du
(og en RN36, og en RN46)