Jeg har en 2005 LC 120 som er tectylert. Har nå lyst til å rengjøre ramme og understell og sette dette inn med olje, f.eks Owatrol. Er det noen som har gjort dette tidligere?
- Bruker dere Owatrol, sagkjedeolje etc?
- Hva bruker dere til å blåse dette på med? Kompressor med sprøyte, eller bare en manuell trykk kanne?
- Hvordan dekker dere til bremsene? Tar dere av hjulene?
Har ikke gjort det, men nettopp tectylert bilen for første gang. Og for meg var det uaktuellt å oljebehandle bilen etter den informasjon jeg fikk fra daglig leder på Tectylsenteret i trondheim.
Er det spesielle grunner for å gjøre dette, som f.eks at det er rust enkelte plasser? Er det rust så må det sandblåses. Eller er det kostnad?
JanP skrev:Har ikke gjort det, men nettopp tectylert bilen for første gang. Og for meg var det uaktuellt å oljebehandle bilen etter den informasjon jeg fikk fra daglig leder på Tectylsenteret i trondheim.
Er det spesielle grunner for å gjøre dette, som f.eks at det er rust enkelte plasser? Er det rust så må det sandblåses. Eller er det kostnad?
Det er vel egentlig ingen spesielle grunner til dette annet enn at jeg har lest meg til at det er anbefalt....
Hvis du tenker å gjøre dette selv så er det en del penger å spare. Men å rengjøre og ev sandblåse er en j**** drittjobb, og har man ikke plass så er det ikke noe å gjøre selv. Så jo hvordan de som gjør dette til daglig ser ut underveis i rengjøring, sandblåsing og Tectylering, og takk for at noen trives med dette. Og dette koster jo også en del pr. år. Jeg har fått 3 års garanti på det som ble gjort, og skikkelig Tectylert understell ligger som en solid hinne som ikke forsvinner etter noen dager på vinterføre. Oljen vil vel sikkert forsvinne atskillig raskere, oall den tid den er mye tynnere.
Spør noen som holder på med dette, og har mange års erfaring med slikt, om råd. Leser du om dette så er det mye synsing, og kanskje ikke alltid like kvalifiserte råd. Noen mener at Tectyl er noe dritt, men husk at dette er et fellesnavn som brukes av mange produsenter.
Blir litt som Cognaq det, det er forskjell på Bache 3 kors og en XO fra samme produsent. Den første er knapt egnet til rengjøring av understellet. Ikke til innvortes bruk ihvertfall..
JanP skrev:Har ikke gjort det, men nettopp tectylert bilen for første gang. Og for meg var det uaktuellt å oljebehandle bilen etter den informasjon jeg fikk fra daglig leder på Tectylsenteret i trondheim.
Det er vel egentlig ingen spesielle grunner til dette annet enn at jeg har lest meg til at det er anbefalt....
Det er helt greit å bruke olje til dette,men den må ha god penetrerende effekt.Sagkjede olje har det IKKE.Hold deg langt unna den.
Å har jeg vært deg så ville jeg ha brukt tynn stoff først og så tykk stoff utpå. Dette for å holde tynn stoffet der det skal være og ikke blir vasket bort eller slitt bort.