Ulyd i bakstilling?
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Ulyd i bakstilling?
Hei,
Har en lyd bak i bilen som jeg ikke blir klok på, det er en 120 GX med TEMS 2006.
I starten hørtes det ut som typisk utslitte bremseklosser, for når jeg bremser kommer en grov lyd. Men når jeg stopper fortsetter en slags "gyngelyd", nesten som om man henger en sag på en spiker og svinger den att og fram mens den gnir mot veggen. Meget merkelig spør du meg.
Nå har lyden også begynt å dukke opp når jeg kjører over telehiv og fartsdumper. Og da hører jeg at lyden henger sammen med bevegelsen i bilen. Når den gynger, så er lyden der..
Har ikke den fjerneste anelse om hva det kan være? Kan det være bremseklossene, eller er det noe med luftfjæring eller bakstilling?? Alle gode og dårlige forslag mottas med takk.
Har en lyd bak i bilen som jeg ikke blir klok på, det er en 120 GX med TEMS 2006.
I starten hørtes det ut som typisk utslitte bremseklosser, for når jeg bremser kommer en grov lyd. Men når jeg stopper fortsetter en slags "gyngelyd", nesten som om man henger en sag på en spiker og svinger den att og fram mens den gnir mot veggen. Meget merkelig spør du meg.
Nå har lyden også begynt å dukke opp når jeg kjører over telehiv og fartsdumper. Og da hører jeg at lyden henger sammen med bevegelsen i bilen. Når den gynger, så er lyden der..
Har ikke den fjerneste anelse om hva det kan være? Kan det være bremseklossene, eller er det noe med luftfjæring eller bakstilling?? Alle gode og dårlige forslag mottas med takk.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
Re: Ulyd i bakstilling?
få noen til å stå på hengerfestet å gjynge bilen mens du legger deg under å sjekker.
ville sjekket stag og foringer. så eventuelt satt på håndbrekket og prøvd å gjynge bilen når det står på..
ville sjekket stag og foringer. så eventuelt satt på håndbrekket og prøvd å gjynge bilen når det står på..
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
1996 HZJ80 bruksbil
Sjekket at det ikke ligger en sykkel under der..
Det hadde jeg en gang. Litt for langt bak på snuplassen og der hadde poden lagt tohjulsykkelen sin
:-D

2005 Toyota LandCruiser 120 GX
2014 Volkswagen E-up!
1981 Toyota Crown 2,8 Super Saloon Aut.
1969 Toyota Corona RT40
2014 Volkswagen E-up!
1981 Toyota Crown 2,8 Super Saloon Aut.
1969 Toyota Corona RT40
Den "gyngelyden" kan vel ikke være fra heisekjettingen til reservehjulet, at den henger og slenger langs felgen når du stanser? Høres tynt ut, men et sted må man jo begynne å lete 

- christoffer
- Ble med: søn jan 02, 2011 9:15 am
- Lokasjon: Lillehammer
For meg høres det ut som løst varmedeksel over bakre potte. Dette er noe som løsner etterhvert uansett. Min har akkurat blitt festet igjen og da forsvant det ulyd både i fart og stille. Vil tro at dette dekselet også kan skramle i dumper... Sjekk det iallefall !
07' Landcruiser 120 GX m/Tems
TTE 204 hk 510 nm eberspacher
Lillehammer
TTE 204 hk 510 nm eberspacher
Lillehammer
Hehe, ja her var det både gode og dårlige forslag. Lyden er veldig grov, akkurat som når bremseklossene er utslitt, bare enda "mørkere".
Det må ha noe med fjæring/foringer å gjøre for hvis jeg kjører slalom kommer den hver gang jeg endrer retning. Hvis jeg tar flere svinger etter hverandre samme vei med fullt rattutslag er det kun på den første svingen jeg får fram lyden. Hvis jeg kjører slalom får jeg lyden hver gang bilen går inn i ny sving
Så hvis det er flere som har enda flere gode forslag, så be my guest
Kan demperne på Tems en lage en slik lyd?
Det må ha noe med fjæring/foringer å gjøre for hvis jeg kjører slalom kommer den hver gang jeg endrer retning. Hvis jeg tar flere svinger etter hverandre samme vei med fullt rattutslag er det kun på den første svingen jeg får fram lyden. Hvis jeg kjører slalom får jeg lyden hver gang bilen går inn i ny sving

Så hvis det er flere som har enda flere gode forslag, så be my guest

Kan det være et hjullager bak?
Bilen skal inn på Toyota på en kampanje for å få nye dyser type 2, da skal de sjekke denne lyden også. Men hadde jo vært kult om vi klarte å finne det ut før dem, også er det jo 4 uker til jeg har time da
Bilen skal inn på Toyota på en kampanje for å få nye dyser type 2, da skal de sjekke denne lyden også. Men hadde jo vært kult om vi klarte å finne det ut før dem, også er det jo 4 uker til jeg har time da

Sjekket stabstaget?
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

-2011 Hilux 38"
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Nei,, hvordan gjør jeg det på en enkel og grei måte? Dere skjønner sikkert at jeg ikke jobber som mekaniker til daglig..
)

legg deg under bilen og sjå om du kan sjå noe.få med deg noen som kan stå på henger feste og få bilen til og jynge.eller krype inn i bilen bak og vege på den.sjå om noe er løst.... ta tak og prøv og beveg på det??
Merker du inhenting,til at bilen er dårliger komfår messig på noe måte heller?du hører kun denne lyden?
Merker du inhenting,til at bilen er dårliger komfår messig på noe måte heller?du hører kun denne lyden?
-2011 Hilux 38"
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

-2011 Hilux 38"
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Jo, jeg mener at det er litt rar å kjøre, krenger mer en vanlig. Skal få den opp på en bukk i kveld og sjekke.
da høres det nokk en foring ja..
-2011 Hilux 38"
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

-2011 Hilux 38"
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Da var den ene lyden borte, den kom fra kjettingen under reservehjulet..........
)))))
Den andre lyden fra foringen er også blitt borte. Lurer nå på om den kom når jeg kjørte i 50 cm dypt vann for noen dager siden, og at det da kom vann inn i en av foringene. Nå er den i alle fall borte, men skal få sjekket det på verksted 5.sept.

Den andre lyden fra foringen er også blitt borte. Lurer nå på om den kom når jeg kjørte i 50 cm dypt vann for noen dager siden, og at det da kom vann inn i en av foringene. Nå er den i alle fall borte, men skal få sjekket det på verksted 5.sept.