Anbefalling av vinterdekk

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

bergen77
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Anbefalling av vinterdekk

Innlegg av bergen77 »

Har i dag Cooper Discoverer vinterdekk 265 bredde og de sporer så mye at jeg ikke ønsker de på bilen igjen, samme hadde en kamerat av meg i fjor. Så da er spørsmålet hvilke dekk dere andre bruker om vinteren? Jeg som bor i Bergen kjører for det meste på bar asfalt og noe nysnø, sjelden at snøen blir liggende på veiene her, er mer av dette nydelige slapset som ligger i veien...
LC120GX 2007
Brukeravatar
Pirkka
Ble med: søn jul 10, 2005 8:47 pm
Lokasjon: Holmestrand

Re: Anbefalling av vinterdekk

Innlegg av Pirkka »

Jeg har kjørt flere år Nokian piggfri. Continental eller Nokian testvinnere flere år bra dekk koster noen mer er verd.Cooper dekk er best på santhanspål :lol:
Brukeravatar
frode
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Innlegg av frode »

Yokohama Geolandar I/T.
Best invention since sliced bread.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
neivelda
Ble med: tir des 09, 2008 7:41 pm
Lokasjon: Nordland

Innlegg av neivelda »

Helt enig med Pirkka. Byttet selv fra Cooper med pigg til Nokian piggfri og opplevde en ny bil. Dette selv om jeg fikk feil Nokian dekk, jeg fikk WR som er piggfri beregnet for europa. Disse har bedre asfaltegenskaper og mye bedre vann og sørpeplaningsegenskaper men sitter noe dårligere på rent vinterføre, men fremdeles er de bedre enn Cooper pigg på alle fører...
Men i Bergen ville jeg faktisk vurdert WR.
Containercruiser
Ble med: søn nov 29, 2009 6:10 pm
Lokasjon: Nordfjord

Innlegg av Containercruiser »

Nokian og Continental er gode dekk.
Et tøffere alternativ er GoodYear Wrangler Duratrac (må være pigg om du kjører på is)
osed4d
Ble med: tir jul 26, 2011 7:33 pm
Lokasjon: Ørsta

Innlegg av osed4d »

Hei

Har Nokian Hakkapelita 7 SUV piggdekk i dim: 265-65-17. Fungerer utmerket på min 120. Meget gode dekk med både gode stoppegenskaper og ikke minst fin kjørecomfort.
03 LC 120 GX
OddgeirL
Ble med: tor sep 11, 2008 10:42 pm
Lokasjon: Oslo

Innlegg av OddgeirL »

Har fått tilbud på 4 stk Continental Icecontakt i 265/65/17 til kr 2450 pr dekk ferdig pålagt.

Noen som har prøvd disse dekkene? Cooper M+S har rullet sine siste meter på snø....
Containercruiser
Ble med: søn nov 29, 2009 6:10 pm
Lokasjon: Nordfjord

Innlegg av Containercruiser »

OddgeirL skrev:Har fått tilbud på 4 stk Continental Icecontakt i 265/65/17 til kr 2450 pr dekk ferdig pålagt.

Noen som har prøvd disse dekkene? Cooper M+S har rullet sine siste meter på snø....
Har hatt slike Continental dekk på min Chevy Tahoe (som er minst like tung som LC) et par sesonger. Og for å seie det mildt, det er vanvittig STOR forskjell på Conti og Cooper.
Continentaldekka er meget gode på alt av vinterføre. Anbefales. (Nokian ligger vel på samme nivå, men ingen personlig erfaring)
norseman
Ble med: ons feb 09, 2011 10:50 am
Lokasjon: Sørlandet

Innlegg av norseman »

Har kjørt to vintere på 265/65/17 Nokian Hakkapelitta SUV 5 uten pigg, disse er kjempe fine til bilen på de fleste føreforhold. På rein blåis ville jeg nok likevel hatt pigger i dem siden bilen er såpass tung. Neste bir nok SUV 7 med pigg tror jeg.
Norseman
neivelda
Ble med: tir des 09, 2008 7:41 pm
Lokasjon: Nordland

Innlegg av neivelda »

Du har tre valg:
Du kan kjøpe dekk type Geolander, BFG, Cooper og så videre. Dette er elendige dekk på vinteren, de støyer mye og de sluker diesel, men de holder lenge og de er tøffe å se på. De må ha pigg og gjerne ekstra seiping.

Eller så kan du ta det fornuftige valget, nemlig premiumdekk type continental, Nokian o.l som er bra på vinterføre, går stilt og billig, men de slites fortere og er kjedelige å se på.

Undervalg på punkt to blir om du vil ha pigg eller ikke. Selv kjører jeg kun piggfritt og angrer ikke på det.
svennis
Ble med: ons des 09, 2009 7:39 am
Lokasjon: Arendal

Innlegg av svennis »

Kjører også Conti 4x4 Icecontact piggfri saken (det som tilsvarer Viking Contact 5 for personbil, men ment 4x4) veldig fornøyd. Har prøvd Cooper tidligere pga. kollega skrøt av disse og de er bare søppel på sideveis grep etter min mening.

Har vurdert pigg utgaven av samme dekk, men bor på sørlandet og har mest bar asfalt eller snø å kjøre på. Har kommet fram til at med piggfritt holder jeg nok tilbake på farten om det er dårlig føre, mens med pigg så slepper jeg på mer fart og da er det ingen gevinst. Med piggfritt legger jeg også altid om lenge før første nattefrost eller snøfall i motsetning til de fleste med pigg som venter til etter dette.....
08 mod LC 120 GX (Solgt)

06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)
Brukeravatar
jonwib
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Innlegg av jonwib »

Byter från Continental piggfritt till Nokian med pigg i år efter lite för många nästan-incidenter förra året. Det har nog mer med gasfot att göra mer än med dekkgreppet men jag vil ha maximalt fäste. Har en skummel backe i närheten som slutar i en samling stora stenar som ska hindra en från att glida av vägen och in på skolgården som ligger där. Den har jag inga planer om att stifta närmare bekantskap med.

Sen kan man ju fråga sig hur macho bilen kommer att se ut med 30-31" hjul på tillsammans med alla moddarna jag har gjort med bilen men frankly, saftey first. Jag får helt enkelt se bäst ut i skogen på sommaren :).
Brukeravatar
frode

Innlegg av frode »

neivelda skrev:Du har tre valg:
Du kan kjøpe dekk type Geolander, BFG, Cooper og så videre. Dette er elendige dekk på vinteren, de støyer mye og de sluker diesel, men de holder lenge og de er tøffe å se på. De må ha pigg og gjerne ekstra seiping.
Bare til info: Yoko har også Geolandar vinterdekk. Ekte sådanne. Ikke bare A/T og M/T.
Se evt: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=26&t=19032
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
frode

Innlegg av frode »

svennis skrev:Kjører også Conti 4x4 Icecontact piggfri saken (det som tilsvarer Viking Contact 5 for personbil, men ment 4x4) veldig fornøyd......
containercruiser skrev:Nokian og Continental er gode dekk.
osed4d skrev:Har Nokian Hakkapelita 7 SUV piggdekk i dim: 265-65-17. Fungerer utmerket på min 120. Meget gode dekk med både gode stoppegenskaper og ikke minst fin kjørecomfort.
Hvordan er disse to for sideveis grep? I svinger. Og hvordan slipper de, brått/uventet?
Må ha nye dekk i år, etter å ha kjørt fire sesonger på Geolandar I/T. Prøver å finne ut hva som er bra, tenker bl.a på det nye Blizzak DM-V1.
Det fine med Geoland I/T er bl.a. i svinger: Når de slipper så slipper de ikke :), de bare går langsomt sideveis på en veldig kontrollert måte. I tillegg til at de er bra på brems og å ta seg fram.
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
svennis
Ble med: ons des 09, 2009 7:39 am
Lokasjon: Arendal

Innlegg av svennis »

Vil påstå at det å "gli langsomt" utover er riktig beskrivelse av Conti piggfrie om man presser de for langt. Cooper er mer brå og plutselig.
08 mod LC 120 GX (Solgt)

06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)
kurt09030
Ble med: ons sep 05, 2012 9:35 pm
Lokasjon: Norge

Innlegg av kurt09030 »

Michelin!

Betre en både Nokian og Continental etter mine erfaringar, både her heima ifrå og dei 7 åra eg budde i bergen.
2012 LC 150 AT37 stealth editon ;)

98. Honda Integra R

x: 08. Hilux 3.0 AT37
Brukeravatar
frode

Innlegg av frode »

kurt09030 skrev:Michelin!
Betre en både Nokian og Continental etter mine erfaringar, både her heima ifrå og dei 7 åra eg budde i bergen.
Hvilken Michelin? I en størrelse som passer LC?

Har hatt Michelin LTX. De var gode på vinteren, bedre enn Cooper Ice & Snow piggfri.
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
kurt09030
Ble med: ons sep 05, 2012 9:35 pm
Lokasjon: Norge

Innlegg av kurt09030 »

Har berre hatt på person og varebilar(Hiace) sjølv, men hadde kjøpt michelin om eg skulle hatt "vanlege" dekk på LCen eg får.

X-ice north eg har hatt på personbilar og agilis på hiaceane trur eg(mange år sidan).
2012 LC 150 AT37 stealth editon ;)

98. Honda Integra R

x: 08. Hilux 3.0 AT37
bergen77
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Innlegg av bergen77 »

BF Goodrich A/T er vel ett sommerdekk med snøkrystallsymbol?
Er dette noe å bruke på vintern i Bergen, som regel er været slaps, rein og kanskje isete de mørkeste timene.
Kansje ett sett kjettinger i bagasjen gjør dekket tilfredstillende på Bergensvinteren? Det går iallefall lang tid mellom hver gang bilen ruller på snødekke iallefall!
(grunnen til problemstillingen er at jeg sannsynligvis trenger nye sommerdekk om ikke lenge så madammen har begynt å mase om at helårsdekk er tingen...)
LC120GX 2007
Brukeravatar
promcop
Ble med: tir aug 16, 2011 6:01 pm
Lokasjon: Oslo

Innlegg av promcop »

på slapsete 0 føre er bfg lifsfarlige. sikkert bedre med pigger. men dette er ikke et dekk til vinterbruk.
Land Cruiser 150 2010
Land Cruiser 120 GX 2003
Svar

Tilbake til «Drivverk 12x»