Håvard's 40 garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
håvard
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av håvard »

Aner ikke hva prisen er, jeg spurte ikke. Men det er ikke noe Toyota i den. Ikke at det er så farlig, men vil du ha Toyota, så kan du heller kjøpe en Daihatsu :)
Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm

Innlegg av Johnny Fredriksen »

Selv om jeg ikke er pu fan så må jeg si den var fin, og den gjorde seg spes. foran fabrikken håvard 8) 8)
Brukeravatar
Gi Gass
Ble med: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Lokasjon: Bergen
Kontakt:

Innlegg av Gi Gass »

Fikk ikke litt lyst på, bare så det er sagt... :roll: Også helt feil farge da... :shock:
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6471
Brukeravatar
siduc
Ble med: tir okt 05, 2004 8:42 pm
Lokasjon: Ålesund

Innlegg av siduc »

Hallo Håvard.

Jeg ser du har skrevet her inne noen ganger at lydisolering er viktig, har du sjekket ut hva som er best å bruke?

Jeg lurer på om jeg skal ha isolering på begge sider av torpedoveggen min.
Sindre Lervåg

Tlf 41400950
vegarwe
Ble med: ons jun 08, 2011 7:25 am
Lokasjon: Trondheim
Kontakt:

Innlegg av vegarwe »

siduc skrev:Jeg ser du har skrevet her inne noen ganger at lydisolering er viktig, har du sjekket ut hva som er best å bruke?
Har prøvd både STP og Dynamat og synes STP var enklere å jobbe med. Virkningsgraden er nok mye av det samme.

http://stp-atlantic.com/articles/carsoundproofing/DIY/
http://www.dynamat.com/products_car_aud ... _paks.html
LJ70 1985 - Vraket
LJ73 1987
LJ70 1986
LJ70 1985 - Også vraket
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

Nja, det er jo ikke så mange triks. Det er asfaltplater for å ta de lave frekvensene og så må du ha et lag med "filt"/teppe for å ta de høye frekvensene. Men hvis man ser på litt mer sivile biler, så har de jo ekstra tetting rundt girspak, og som regel skjold rundt girkassa under bilen. Vindstøyen ved frontruta er jo et eget fag når det kommer til disse bilene :)

Selv brukte jeg sånne fancy produkter, Dynamat osv. om det er verdt penga, Det vet jeg jaggu ikke, jeg tror ikke det. Asfalt og filt, det er tingen. Og tett igjen så mange lydkilder som mulig.

Akkurat nå har jeg minimalt med lydisolering, da det ble et jævla klin med gjørme og greier inni bilen. Men hvis det skal være en kosebil, så er det jo bare å isolere som F. Det er jævlig digg når det er tyst inni der :)
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

Bare litt småfiks på bilen min nå, før det braker løs.

Har gjort den modden du ikke merker så mye til før du står der i myra og skal skifte CV-ledd :) Det går greit å ta avbremseskjoldet uten å koble fra bremsene, men dette sparer meg for 30 min i skauen, og masse banning :) (ps. dere trenger ikke å si at du kan bare ta av skjoldet og kjøre uten, jeg vil ikke det- flere grunner til det)

Så har jeg montert forsterka CV-ledd, jeg klarte faktisk å knuse begge de originale CV-ledda i sommer- de var 30 år gamle, så det er ok for meg:) De nye ledda er forsterka, jeg vet ikke åssn de er. Men jeg tester de mest fordi Erling hadde de tilgjengelig, og jeg har trua.

Stikkakselen på ene siden er litt kvesta, men jeg bruker den til den gir seg helt. Etter det blir det 30 splines fra Longfield.

Bilde
Front Axle Tweaks by dieseldragon, on Flickr

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

Sveisa litt Amerikansk støpejern her om dagen. Det går det og :) Brukte noen usannsynlig dyre pinner.

Bilde
Welded Flat Head by dieseldragon, on Flickr

Bilde

Bilde

Bilde
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

Fikk knekt til noen 70 serie kanalprofiler i dag. Sykt flink han blikkenslagern. Meget bra passform.

Bilde
70 serie kanal by dieseldragon, on Flickr

Bilde

Bilde

Bilde
Brukeravatar
Erling W
Ble med: lør nov 20, 2004 9:41 am
Lokasjon: Gardermoen / Phillipinene

Innlegg av Erling W »

De kanalene så fine ut, har du begynt på BJ 70`n :?:
Classic LC FRELST
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

Ikke begynt på 70en enda nei. Vet ikke når det skjer jeg :)

Men i dag lagde jeg ei "knekke" for å knekke jævla tjukt stål :) Jeg prøvde meg på 6*80mm stål, og en 12mm bolt. Det funka fett som F det gitt.

Bilde
Press Brake Test by dieseldragon, on Flickr

Bilde

Bilde
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

DA- da er jeg i gang med versjon 3 av bilen, eller 2,5 :) Ikke så spennende enda, men det skal bli en del endringer på den nå. Både visuellt og mekanisk.
Nå først så lagde jeg en årntli "ytre" rattstamme. Den forrige funka fint, men det var litt vel mange amerikanske komponenter i den, og det tåler ikke norske forhold (les salt). Det må jo være litt fleks i rattstammen, så nå er det fettnippel, og mansjett. Jeg tok det fra en 60 eller 70. kappa av krysset i enden av splinsa og sveisa det sammen med litt amerikansk og litt toyota. Nå skal det funke. Og så skal batteria i gulvet bak i bilen.

Ellers så er det et par ting som står på lista
• Lage Ubolt Flip
• Lage ny bakfanger
• Lage ny frontfanger
• Lage reservehjulsholder
• 37" dekk
• Sette på pitmanarm fra 70 isteden for 60
• Lage en hel ramme i fronten, så ingenting er festet til skjermene
• Lage nytt tak, vet ikke helt hvordan enda, men det må tåle vektens bil mot trær
• Turbo (ikke prioritert, da den går bra fra før)
• Hellakkering og masse visuelle mods
• +++++++

Dette tar tid...

Bilde
Fabbed Steering Rod by dieseldragon, on Flickr

Bilde
Fabbed Steering Rod by dieseldragon, on Flickr
Vedlagte filer
hull.jpg
hull.jpg (758.69 KiB) Vist 6725 ganger
Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Dette med batteriene bak der gir vel også en bedre vektfordeling om dette er en case?
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

Dag Einar skrev:Dette med batteriene bak der gir vel også en bedre vektfordeling om dette er en case?
Det ække no case. Sist gang jeg veide bilen veide den 50kg mer bak. Vektfordeling i offroad er ikke et stort tema trur jeg, med mindre det er enorm forskjell. Dessuten er vektfordelinga på en original 40 med B motor veldig lik foran og bak.
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

Er i gang med versjon 3 av BJ42en. Har ikke kommet så langt enda, men noe får jeg gjort.

Har laget fester til Recaro setene mine (racing, men mulighet for 4 punkt OG justerbar rygg). Selve slide-mekanismen er fra en Carina (tror jeg). Har også gjort det sånn at jeg kan justere høyden på setene (må skru, ikke noe spak). Dreide også noen "justerings-håndtak" i alu, bare for moroskyld :)

Klargjør også noen FF hubs, skal prøve å holde rusta vekke for "alltid". Slipa reine, og så tester jeg FerroBet rustfjerner på resten. Så blir det sink grunning, CA primer og lakk på som siste strøk. Det blir også forsterka FF bolter i denne hubben.

Bilde
Seat Mounts For Recaro by dieseldragon, on Flickr

Bilde

Bilde

Bilde
FF Hub by dieseldragon, on Flickr

Bilde

Bilde
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

Yo!
Holder fortsatt på med 42en. jeg hiver inn noen led lamper, det er ikke pga utseendet. Det er kun fordi de originale lampene sitter svært utsatt til i forhold til offroading. Så- nå blir det Jeep stuket på baklampene.

ResHjulholderen. Dette er den andre jeg lager, den første blei igrunn kraftigere enn den jeg har kjørt med i noen år, men jeg syntes alikevel det ikke var kraftig nok. Denne er ekstremt kraftig, og jeg ser ikke for meg at jeg klarer å ødelegge den. Den er festa 4 steder og veier mye mindre enn den jeg har brukt tidligere (ManAFre produsert). Den fra ManAfre veier helt vanvittig mye, og jeg er ikke så glad i de carrierene som baserer seg på 1 aksel for å holde all last. De må dimensjoneres så innih..., og da blir det veldig tungt.

Grunnen til at jeg ikke får plass til fler enn 2 JerryKanner er bare min egen preferanse. jeg har valgt å få dekket og kannene litt inn mot midten. Jeg pleier å kjøre taket langs trær, det er utrolig kjedelig når man kiler et tre mellom reservehjulet og karosseriet, det har skjedd mer enn 1 gang :) Det er godt plass til et 37" hjul, sikkert større også.

Hvis jeg skal lage fler så lurer jeg på å lage hjulholderen justerbar lik som kanneholderen. Da kan man skru av holderen, flytte dekket mot midten, eller skifte posisjon på de.

PS! Kanneholderen på bildet er bare en prototyp. Jeg skal laserskjære de, så selve holderen blir helt anderledes og forhåpentligvis jævlig kul :)

Bilde
Spare Tire Carrier by dieseldragon, on Flickr

Bilde

Bilde

Dette er den første jeg lagde- ikke fornøyd, men solid nok

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
jespervangfalkenberg
Ble med: tor des 06, 2012 8:13 am
Lokasjon: Danmark

Innlegg av jespervangfalkenberg »

Imponerende! Det ser cool ut!!!
Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Det ser strålende ut! Syntes det funka fint med led, den formen går greit til 4x.
Hvordan tenker du låsen? Blir det to separate på høyre side av carriern, eller en lås som åpner begge?
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

4Springar skrev:Det ser strålende ut! Syntes det funka fint med led, den formen går greit til 4x.
Hvordan tenker du låsen? Blir det to separate på høyre side av carriern, eller en lås som åpner begge?
Dette er til meg selv, så ta tar jeg to låser. Dvs. det er jo bare å bruke den ene om man vil. Det blir bare en kraftig traktorsplint. Jeg har letet mye etter låser, og sett på den de bruker mye i USA. Men til mitt bruk så finner jeg ikke noe som er mer pålitelig enn en 19mm bolt med splint i enden. Jeg slet en del med generellt dårlig byggekvalitet på den forrige carrieren jeg kjøpte fra USA. På den her håper jeg alle mulige føkkøps er luka vekk. jeg orker ikke å stå i ei myr med ei bøyd hengsle så jeg hverken får opp eller igjen bakdøra.

Jeg er vel egentlig bare lut lei fancy løsninger som går istykker :)
Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Høres jævla fornufti ut!
Svar

Tilbake til «Garasje»