LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
Hei,
Etter mange år med en gammel pajero som student har jeg endelig begynt i jobb, og drømmen om en LC120 er mer realistisk en noensinne.
Etter masse modifisering av pajeroen har jeg fått den kjente syken og vil ikke kjøre på noe mindre enn 33" og god klaring i form av hevesett.
I den forbindelse har jeg et spørsmål;
Passer dekkstr. 285-75-17 med DC DC2 felger(ET-12) på en LC120 med OME-sett?
Har sett en LC120 med dette oppsettet på skytebana ved Jonsvannet i Trondheim, men fikk aldri snakket med eieren og spurt hvilke modifikasjoner som kreves.
Etter mange år med en gammel pajero som student har jeg endelig begynt i jobb, og drømmen om en LC120 er mer realistisk en noensinne.
Etter masse modifisering av pajeroen har jeg fått den kjente syken og vil ikke kjøre på noe mindre enn 33" og god klaring i form av hevesett.
I den forbindelse har jeg et spørsmål;
Passer dekkstr. 285-75-17 med DC DC2 felger(ET-12) på en LC120 med OME-sett?
Har sett en LC120 med dette oppsettet på skytebana ved Jonsvannet i Trondheim, men fikk aldri snakket med eieren og spurt hvilke modifikasjoner som kreves.
Re: LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
2" heving, og litt kapping av innerskjerm burde være nok til de dekka.
Re: LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
Jag har 255/85/16 på min 120 ( under sommar ). Ditt oppsett blir ca 20mm större i diameter mot mitt = ca 10mm mer mot innerskärmen fram. Det ska gå bra om du, som Kim Jörgen skriver, kapar lite i framspoilern och flyttar fram innerskärmen. Om du tittar på framspoilern så ser du lätt vad du måste klippa. Alternativt så flyttar du innerskärmen med nya hål utan att klippa. Inte lika estetiskt men funkar.
Så svaret på din fråga är, ja, det funkar. Iom att du har ett mindre ET värde än orginal så flyttar du ju ut däcket så klaring i sidan blir heller inget problem. Frågan är bara om de sticker utanför bilen?
Så svaret på din fråga är, ja, det funkar. Iom att du har ett mindre ET värde än orginal så flyttar du ju ut däcket så klaring i sidan blir heller inget problem. Frågan är bara om de sticker utanför bilen?
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
Takk for svar!
Hvilke hevesett(fjæringssett) er det som er best for LC 120?
Leser poster om flere forskjellige typer fjærer fra OME, hva blir det beste her?
Hvilke hevesett(fjæringssett) er det som er best for LC 120?
Leser poster om flere forskjellige typer fjærer fra OME, hva blir det beste her?
Re: LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
Hvis du skal ha noe som holder bruker du OME 884 slik jeg og flere andre har gjort det,eller du kan bruke TJM fra Arctic Trucks.
Hvis du møter opp på neste møte her i byen så kan du se litt på min bil.Den ruller på 33" dekk og sidebiter felger fra MT.Jeg har bare frisert litt i frontfanger og flyttet innerskjermene litt frem.
Hvis du møter opp på neste møte her i byen så kan du se litt på min bil.Den ruller på 33" dekk og sidebiter felger fra MT.Jeg har bare frisert litt i frontfanger og flyttet innerskjermene litt frem.
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Re: LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
Jeg har også 2" OME 884 framme men kun "småhjul" enda, bak skal det være nok av plass med org. fjærer. Men anbefaler å bytte ut disse også, da den blir sigen bak etter en del km.
som SverreS sier så har han prøvd å gjøre noe på egenhånd og frisert LITT foran i plasten men ikke nok(latskap..?), så høres ut som bilen skal rase ifra hverandre når han svinger... det er kun plast som dekkene tar borti så er ikke farlig. Er ikke noe problem å frisere nok i plasten inni hjulbuene slik at det går godt med 33x10,5".
som SverreS sier så har han prøvd å gjøre noe på egenhånd og frisert LITT foran i plasten men ikke nok(latskap..?), så høres ut som bilen skal rase ifra hverandre når han svinger... det er kun plast som dekkene tar borti så er ikke farlig. Er ikke noe problem å frisere nok i plasten inni hjulbuene slik at det går godt med 33x10,5".
Re: LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
Mengis: den dim du spør om (285/75-17) tilsvarer 33.9", og det får du nok ikke plass til etter det jeg har sett hos f.eks Sverre. Så store hjul klarer du ikke på en 120 uten kirurgiske inngrep fra f.eks AT. Og det minste de leverer er 35, om du ikke vil gå litt ned på dekkstørrelsen da. Men prisen er over 100 lapper...
Med OME 884 heves ikke bilen noe nevneverdig, utenom at den kommer opp i den høyde den hadde fra fabrikk. Jeg valgte TJM fjærer og dempere fra AT, var innom de i sommer og prisen ble rundt 6500 om jeg husker rett (med medlemsrabatt). Med 20 mm shims økte høyden i fronten med ca 60mm, mao den hadde sunket ca 2 cm siden den var ny.
I bakkant blir det ikke hevet noen ting, da jeg ikke ønsker en profil med snuten i bakken lengre. Nå er bilen nesten i vater om du sikter langs stigbrettet, og det kan jeg leve med.
Med 70 profil blir det tett under 33", eller med 275/75 som blir rett over 33".
Med 34" tabber du deg nok ut tror jeg.
Om du ikke har en dekkkalkulator for hånden bruk denne:
http://www.rimsntires.com/specs.jsp
Med OME 884 heves ikke bilen noe nevneverdig, utenom at den kommer opp i den høyde den hadde fra fabrikk. Jeg valgte TJM fjærer og dempere fra AT, var innom de i sommer og prisen ble rundt 6500 om jeg husker rett (med medlemsrabatt). Med 20 mm shims økte høyden i fronten med ca 60mm, mao den hadde sunket ca 2 cm siden den var ny.
I bakkant blir det ikke hevet noen ting, da jeg ikke ønsker en profil med snuten i bakken lengre. Nå er bilen nesten i vater om du sikter langs stigbrettet, og det kan jeg leve med.
Med 70 profil blir det tett under 33", eller med 275/75 som blir rett over 33".
Med 34" tabber du deg nok ut tror jeg.
Om du ikke har en dekkkalkulator for hånden bruk denne:
http://www.rimsntires.com/specs.jsp
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
Raser samme liksom,e jo bare i øverste plasten på skvettlappene som tar i på kantene av dekk knastene litt granne.baa skrev:Jeg har også 2" OME 884 framme men kun "småhjul" enda, bak skal det være nok av plass med org. fjærer. Men anbefaler å bytte ut disse også, da den blir sigen bak etter en del km.
som SverreS sier så har han prøvd å gjøre noe på egenhånd og frisert LITT foran i plasten men ikke nok(latskap..?), så høres ut som bilen skal rase ifra hverandre når han svinger... det er kun plast som dekkene tar borti så er ikke farlig. Er ikke noe problem å frisere nok i plasten inni hjulbuene slik at det går godt med 33x10,5".
Å JanP nå må du nok lese litt mere igjen, 884 fjærene hever 2" også samt at de er ganske mye stivere enn orginale fjærer.Å da særlig på min som har TEMS og luft.(Disse fjærene er mykere enn på biler uten TEMS)...
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Re: LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
Men det enkleste du kan gjøre er å sende en PM til PK her på forumet.Han har FÅTT godkjent en 120 og en 150 på 33"
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Re: LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
Hei
Hva koster det for 4 stk felger og dekk som trådstarter har nevnt?
Dekkmerke står det ikke noe om, men regner med at AT gjør seg best her
Hva koster det for 4 stk felger og dekk som trådstarter har nevnt?
Dekkmerke står det ikke noe om, men regner med at AT gjør seg best her

Re: LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
Takk for mange(og gode) svar. Fantastisk med et forum med så engasjerte medlemmer.
Ser jeg har skrevet feil dekkdimensjon i innlegget(ikke headingen for innlegget).
Jeg ønsker dekkdimensjon 285-70-17, altså 33x~11.5.
Ser flere av dere som svarer har TEMS på bilen, byr dette på noe problemer ift. heving? Til info blir alle fjærer byttet.
OddgeirL: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=37448486
Ser jeg har skrevet feil dekkdimensjon i innlegget(ikke headingen for innlegget).
Jeg ønsker dekkdimensjon 285-70-17, altså 33x~11.5.
Ser flere av dere som svarer har TEMS på bilen, byr dette på noe problemer ift. heving? Til info blir alle fjærer byttet.
OddgeirL: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=37448486
Re: LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
Nei det blir ikke noen problem med tanke på heving hvis du har TEMS.Justerer bare sensorene bak for å heve på luftbelgene.
Min bil er justert bake derfor jeg har som regel en hund på 65 kg baki pluss rundt 100 kg med verktøy som brukes i jobben min.
Det eneste som er litt sånn bob bob er feste til ledningene på demperene fremme.Disse kan sitten noe så inni helv... ,gjør slik som baa gjorde sauset alt inn med 556 i flere omganger.Da løsner det som regel ganske greit..
Min bil er justert bake derfor jeg har som regel en hund på 65 kg baki pluss rundt 100 kg med verktøy som brukes i jobben min.
Det eneste som er litt sånn bob bob er feste til ledningene på demperene fremme.Disse kan sitten noe så inni helv... ,gjør slik som baa gjorde sauset alt inn med 556 i flere omganger.Da løsner det som regel ganske greit..
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Re: LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
Så fjærsettene leveres ikke med egne TEMS-dempere, man bare bruke originale fra Toyota?
Er forskjellene på fjærene(883,884) bare "medium last" og "HD" fjærer?
Er forskjellene på fjærene(883,884) bare "medium last" og "HD" fjærer?
Re: LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
mengis: feil et på de felgene der. tror jeg importerer nye felger selv
Re: LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
DC2 eksisterer kun med ET-12 i 17x9", tror jeg.
Re: LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
stemmer. mye gromme felger i 9x17 som har et 12
Re: LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
Stemmer det ja med demperene.mengis skrev:Så fjærsettene leveres ikke med egne TEMS-dempere, man bare bruke originale fra Toyota?
Er forskjellene på fjærene(883,884) bare "medium last" og "HD" fjærer?
Kommer ikke helt på hva som sto på fakturan fra BG Nor på fjærene fremme.
Men ble rådet til å ta 884 fjæra og ikke 883 da disse siger vist.
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Re: LC120 med Dick Cepek DC2 og 285-70-17
883 fjæra har stivhet målt ut fra en tysk målestandard mens 884 fjæra er målt ut fra en australsk målestandard. Tok lang tid før BG Nor fant ut av dette, å nå sier dem at 884 fjæra er det eneste rette for lc 120
Land Cruiser 150 2010
Land Cruiser 120 GX 2003
Land Cruiser 120 GX 2003