ARB Er ikke problemfritt, luftlekkasjer kan oppstå, men er det satt opp riktig så fungerer det ekstremt bra. Jeg har hatt mine i 3 år nå, og har faktisk ikke hatt noen problemer enn så lenge. En bivirkning av ARB er jo at du får en fastmontert kompressor du kan fylla dekka med også
Det er mange Toyota E-lockere som blir tatt av korrosjon.
Har hatt ARB sperrer på forrige bil og eneste minuset jeg har opplevd er at det har kommet noe olje ut igjennom solenoidene som styrer sperrene når man har slått av sperrene. Solenoidene tar da å slipper ut lufttrykket som har aktivert sperrene og jeg hadde da oljerester i slangene som kom opp til kompressoren og solenoidene og lakk ut der og lagde søl.
Ellers kan det nevnes at man bør gå for den store ARB kompressoren om man skal fylle dekk, den lille er ikke beregnet for dette. Har selv best erfaring med ARB kompressorer og mindre bra med Viair.
Vil påstå at sperrer er noe oppskrytt om man ikke er veldig mye utenfor vei, type dårlig traktorvei og en del værre. I f.eks. snø hadde jeg veldig stor suksess med kun å få av anti skrens, anti spinn etc. i tillegg til at senter aksling er sperret. Bilen tillater da at man spinner en del og man har veldig god fremkommelighet bare med dette. Mener ikke at sperrer ikke fungerer, men mener at det er en dyr investering som kanskje ikke er verdt det i forhold til hvordan mange bruker bilene sine.....
Det er nettopp i dyp snø, når man brøyter seg vei fremover, at sperren skal hjelpe meg. Jeg stopper alltid fordi jeg står og spinner og er redd for å grave meg ned. Men enig i at at det er dyr investering for de få gangene man trenger dette. Derfor spurte jeg litt lenger opp her om noen visste om det lønner seg å ta en utenlandstur for å montere arb?!
merka stor forskjell etter jeg monterte 40 mm lift og satt på større hjul
mere bakkeklaring og når du tapper ut endel luft i hjula så skal det mye til for at du setter deg fast.
Fint det, men jeg har en familiebil som også skal inn i garasjen. Det er ikke rom for noe høyere bil eller fetere dekk.
Jeg er litt misunnelig på en kollega som kjøpte splitter ny 150 nå. Der er det bakakselsperre originalt, i tillegg til senterdiff. Det triste er at han har grønne skilter og sjelden beveger seg utenfor asfalt... Men han ser kul ut i permorshvit 150!