egr koble ut ??
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: egr koble ut ??
Da ble det bilder i dag etter langt om lenge fikk jeg kraba oppi motor rommet og tatt noen bilder .
hvordan du går fram
Demonter plast dekslet over motoren så intercooler og egr kommer til syne .
demonter vakum slange nr 1 som er i forkant av egr ventil som peker ut mot disel filtere blokk denne slangen så moter den igjen .
vakum slange nr 2 der må du bare bruke henda og gjette deg fram for du ser ikke noe bak intercoolern det er for trangt der mot torpedoveggen jeg følte meg fram til rette slangen demontere og blokka og montere den igjen dette gjøres i blinde .
så starter du motor og kjører en tur og da skal det ikke dukke opp feilkode om du har gjort dette riktig pass på og ta rette vakum når du demonterer og monterer slange 2 .
hvordan du går fram
Demonter plast dekslet over motoren så intercooler og egr kommer til syne .
demonter vakum slange nr 1 som er i forkant av egr ventil som peker ut mot disel filtere blokk denne slangen så moter den igjen .
vakum slange nr 2 der må du bare bruke henda og gjette deg fram for du ser ikke noe bak intercoolern det er for trangt der mot torpedoveggen jeg følte meg fram til rette slangen demontere og blokka og montere den igjen dette gjøres i blinde .
så starter du motor og kjører en tur og da skal det ikke dukke opp feilkode om du har gjort dette riktig pass på og ta rette vakum når du demonterer og monterer slange 2 .
- Vedlagte filer
-
- Dette er framkant av egr ventilen der sitter det en vakum slange denne må blokkes du ser jeg holder fingern på denne
- 004.JPG (544.36 KiB) Vist 13255 ganger
-
- Her ser dere egr ventilen litt på avstand høyre side av bilde er framkant av egr og venstre er bakk kant mot intercoolern og torpedo veggen som det og sitter en vakum slange
- 006.JPG (490.21 KiB) Vist 13255 ganger
-
- her ser du vakumslange nr 2 som skal strupes den sitter bak egr ventil inn i mellom intercoolern og torpedoveggen er traangt baki der så får ikke tatt noe bedre bilde
- 005.JPG (699.26 KiB) Vist 13255 ganger
-
- Her er et avstands bilde for dem som lurer på hvor egr befinner seg . plast dekslet over motoren må demonteres
- 007.JPG (455.97 KiB) Vist 13255 ganger
Til info egr kan variere på års modeler .
min er 05 model
04 model med gamle motoren har vi sett litt på men ikke funnet noe løsning på blokking enda .
hvordan 06 mod og nyere er om de er like som 05 model er uvist men er det noen her som har 06 model eller nyere som kjenner seg igjen på bildene så blir det jo samme fremgangs måte som på 05 så lenge du finner vakum inn og vakum ut .
min er 05 model
04 model med gamle motoren har vi sett litt på men ikke funnet noe løsning på blokking enda .
hvordan 06 mod og nyere er om de er like som 05 model er uvist men er det noen her som har 06 model eller nyere som kjenner seg igjen på bildene så blir det jo samme fremgangs måte som på 05 så lenge du finner vakum inn og vakum ut .
-
- Ble med: lør okt 02, 2010 7:56 pm
- Lokasjon: Stavenes, Vaksdal
Vi har en 2005 avensis på jobb som har gått ca 120000, og som har fått problemer med EGR-ventilen... Den ble renset for en måned siden på et verksted. I forrige uke gikk ikke bilen skikkelig, og den ble kjørt til Jæger i Åsane utenfor Bergen...Vet dere hva de sa?? At bilen var daukjørt, og at de anbefalte å ikke bruke 5 og 6 gir.... P.g.a soting....Kan dere tenke dere...?? i fullt alvor si at bilen ikke tåler å bli kjørt på høyere gir... Synes det er vel drøyt, og sa til vedkomne som var inne med bilen om at han måtte få dette skriftlig... Vi får se.....
Ønsker å vite om utkobling av EGR vil få noen konsekvens for motor...Vil det skade å ha den utkoblet over tid?
Hvis ikke er det bare å finne strips og sette i gang.....
Synspunkter(kvalifiserte) på dette?
Ønsker å vite om utkobling av EGR vil få noen konsekvens for motor...Vil det skade å ha den utkoblet over tid?
Hvis ikke er det bare å finne strips og sette i gang.....
Synspunkter(kvalifiserte) på dette?
Mvh
Dag
2007 120 GX
Dag
2007 120 GX
Flere som har gjort denne jobben med å koble ut?
Erfaringer?
Noe som er verdt å gjøre?
Erfaringer?
Noe som er verdt å gjøre?
05 Lc120 Gx TTE
13 Xc70 D4 AWD
13 Xc70 D4 AWD
Är rätt noob på motorer så ursäkta en dum fråga: Vad är EGRens egentliga funktion? Om den nu bidrar till att dra ner prestandan på motorn och dessutom fylla insug med skit, hur kan den förtjäna livets rätt då?
Please, enlighten me.
BTW: Ni som har pluggat den, märker ni någon skillnad? Och min motor som har gått ca 130 000km, borde inte den rensas ordentligt för att detta ska få full effekt? Återigen, detta är jag noob på.
Tackar ödmjukast för svar.
Please, enlighten me.
BTW: Ni som har pluggat den, märker ni någon skillnad? Och min motor som har gått ca 130 000km, borde inte den rensas ordentligt för att detta ska få full effekt? Återigen, detta är jag noob på.
Tackar ödmjukast för svar.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Jag googlade EGR och där fanns det bra med svar. Den linken som gav mig bäst info var iofs om en bensin cadillac men prinsipen måste vara den samma.
Här är länken men jag tar mig friheten att limma in författarens uppsummering:
Länk till EGR
Sammanfattning:
EGR-ventilen minskar förbränningstempraturen, och då minskar försurningen i naturen.
Bensinen räcker längre när den funkar som den ska.
Den motverkar skadliga spikningar i motorn.
Fanskapet har en förmåga att sota igen.
EGR-ventilen är den man får en tvåa på hos bilprovningen.
Den värmer upp insuget, och det är dåligt om man vill ha maximalt med pulver ur motorn.
Om motorn går bra gör man bäst i att inte pilla på EGR-systemet.
Så jag kommer låta min vara men vid något tillfälle försöka rensa insuget ( om motorn börjar tappa ytelse då ).
Här är länken men jag tar mig friheten att limma in författarens uppsummering:
Länk till EGR
Sammanfattning:
EGR-ventilen minskar förbränningstempraturen, och då minskar försurningen i naturen.
Bensinen räcker längre när den funkar som den ska.
Den motverkar skadliga spikningar i motorn.
Fanskapet har en förmåga att sota igen.
EGR-ventilen är den man får en tvåa på hos bilprovningen.
Den värmer upp insuget, och det är dåligt om man vill ha maximalt med pulver ur motorn.
Om motorn går bra gör man bäst i att inte pilla på EGR-systemet.
Så jag kommer låta min vara men vid något tillfälle försöka rensa insuget ( om motorn börjar tappa ytelse då ).
Mvh
Wiberg
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Landknuser: vet det kan være problemer med biler som er av diesel typen og som ikke blir kjørt varme før dem blir stoppet. alle mye køkjøring, kjøring av unger til barnehagen og slikt med mye kø og tomgangskjøring. som dere vet er dagens Diesel biler så effektive at dem produserer dårligt med varme. En kamerat har en bmw 520 d somer chippet. han slet med at bilen ble veldig dau osv. noe som igjen viste seg at partikkelfilter tettet seg osv. men i ettertid så brukte kona bilen i steden pga hun hadde lengre vei til jobb og brukte motorveien mye. resultat av det er ingen feilskjær på bilen når den ble brukt og fikk bli skikkelig var.
Men ja det kan være bra og dra diesel bilen ut på girene av og til også.
kjørte nye BMW 3 serie. siste utgave av 316d med 2liters motor men med 116 diesel hester. den kunne kjøres på vanlig turtall men dabbet heller ikke av på turtall så kunne dra den helt til rødmerking uten at en kjente noe til at den mistet effekt.
Men ja det kan være bra og dra diesel bilen ut på girene av og til også.
kjørte nye BMW 3 serie. siste utgave av 316d med 2liters motor men med 116 diesel hester. den kunne kjøres på vanlig turtall men dabbet heller ikke av på turtall så kunne dra den helt til rødmerking uten at en kjente noe til at den mistet effekt.
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
1996 HZJ80 bruksbil
Noen som har forsket på det der med å koble ut Egr på 120'n?
Er det mulig å gjøre det bare med å ta av vacum som beskrevet tidligere?
Er det mulig å gjøre det bare med å ta av vacum som beskrevet tidligere?
05 Lc120 Gx TTE
13 Xc70 D4 AWD
13 Xc70 D4 AWD
Hei
Jeg har hat utkobla egr 130 000 km nå
Du må demontere begge vakumslangene inn og ut på bilde som jeg tok
jeg strupa slangene med strips pass på og blås eller sug i slangene så du er sikkert på at du har fått strupet de helt .
monter begge vakumslangene igjen og da får du ingen feilkode .
da vil egr være lukket og du vil ikke få skitten og varm exos inn i insuget
dette vil spare motoren .
jeg strupa slangene med strips pass på og blås eller sug i slangene så du er sikkert på at du har fått strupet de helt .
Hei. Bare lurer på hvilket grunnlag du hevder at man sparer motoren. Er det din personlige mening, etter å ha lest på div fora? Tror ikke at Toyota lager en slik løsning som skal gå ut over motoren, slik at man ved å blokkere denne EGR sparer motoren. Har du stillt dette spørsmålet til teknisk avdeling hos Toyota og fått bekreftelse fra de?Andreas28 skrev:Hei
Et annet aspekt er vel kvaliteten på dieselen i 2005 kontra 2013, og i hvilken grad dritten fra fiskeslo etc havner i systemet og tetter igjen. Toyota i Japan hadde vel ikke sett for seg at vi i vesten skulle helle planteoljer og fiskeslo i D4D'n, vil jeg tro.

Nå vurderer jeg å ta en titt inni denne EGR'n og se hva som skjulere seg. Er det mye dritt så er det bare å få renset opp. Vet ikke om det er en kostbar sak å få lokalt verksted til å rense, men de gjør ikke mye for en 1000-lapp lengre ihvertfall.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Jag tror något rensmedel är grejen i så fall Jan. Har någon något förslag på något medel som löser upp gammat sot och annat i motorn? Läste inte jag om någon som hade haft på någon produkt i tanken på väg ner till Tyskland och märkte påtagligt hur mycket bättre bilen gick? Och drog mindre diesel oxå. Tror det var i en 120.
När jag körde trollingfiske med en gammal tvåtaktare som sotade igen efter all tomgångskörning så hade vi ett medel man sprutade in i insuget under tiden man rusade motorn. Sen fick det stå och verka och det var stor skillnad på hur motorn betedde sig efter behandling.
Samma produkt till diesel fyrtaktare borde väl finnas?
När jag körde trollingfiske med en gammal tvåtaktare som sotade igen efter all tomgångskörning så hade vi ett medel man sprutade in i insuget under tiden man rusade motorn. Sen fick det stå och verka och det var stor skillnad på hur motorn betedde sig efter behandling.
Mvh
Wiberg
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
På virket grunnlag jeg kobla ut egr
du kan se på bildene av innsuge på denne lc 90 som har gått 190 000 med egr innkobla
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=188&start=620
dette gromsete innsuget gror igjen over tid .
det som er at alle bilprodusenter er pålagt og bruke egr er ikke dermed sakt at det er så veldig sundt for motoren over tid .
du kan se på bildene av innsuge på denne lc 90 som har gått 190 000 med egr innkobla
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=188&start=620
dette gromsete innsuget gror igjen over tid .
det som er at alle bilprodusenter er pålagt og bruke egr er ikke dermed sakt at det er så veldig sundt for motoren over tid .
- HighwayPatrol
- Ble med: søn mai 04, 2008 1:27 pm
- Lokasjon: Vågsøy, Sogn og Fjordane
JanP skrev:
Hei. Bare lurer på hvilket grunnlag du hevder at man sparer motoren. Er det din personlige mening, etter å ha lest på div fora? Tror ikke at Toyota lager en slik løsning som skal gå ut over motoren, slik at man ved å blokkere denne EGR sparer motoren. Har du stillt dette spørsmålet til teknisk avdeling hos Toyota og fått bekreftelse fra de?
Et annet aspekt er vel kvaliteten på dieselen i 2005 kontra 2013, og i hvilken grad dritten fra fiskeslo etc havner i systemet og tetter igjen. Toyota i Japan hadde vel ikke sett for seg at vi i vesten skulle helle planteoljer og fiskeslo i D4D'n, vil jeg tro.![]()
Nå vurderer jeg å ta en titt inni denne EGR'n og se hva som skjulere seg. Er det mye dritt så er det bare å få renset opp. Vet ikke om det er en kostbar sak å få lokalt verksted til å rense, men de gjør ikke mye for en 1000-lapp lengre ihvertfall.
Fælt so kritisk du skal være kvar gong d er noken som kjeme med ein påstand, Jan!
Andreas sin påstand om at du sparar motoren med at den ikkje slepper inn att giftige stoffer i innsuget, som heller går med eksosen er korrekt. Sjølv om han ikkje har noke laboratorie test å vise til.
Ta å google litt på blokkering av egr, so vil du finne meir om dette skrevet i andre forum
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen
Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Kjekt å være litt kritisk. Ingen vil vel ha unødvendige reparasjoner etter litt prøving og feiling, og jeg vet ikke hva resultatet av å strupe EGR over tid blir.
Og å si at man sparer motoren er greitt nok det, jeg ville bare vite litt mere om på hvilken bakgrunn rådet er tuftet. Og det må da vel være lov å spørre om dette uten å få høre at man er kritisk?
Og det skal da vel ikke være nødvendig å google alle råd som gies her på forumet? Hvis det er slik så er det kanskje litt unyttig forum. Gode råd er nyttige, men er det bare synsing så blir det kanskje en dyr affære. Og slik skal ikke et forum være, det er ihvertfall min mening.
Jeg har ihvertfall ikke god nok motorteknisk bakgrunn for å si at : ok, da struper jeg EGR så blir alt så mye bedre. Men jeg skal ta den med videre jeg til andre som kan fortelle meg om hva eventuelle ulemper er, så tar jeg det derfra.
Og å si at man sparer motoren er greitt nok det, jeg ville bare vite litt mere om på hvilken bakgrunn rådet er tuftet. Og det må da vel være lov å spørre om dette uten å få høre at man er kritisk?
Og det skal da vel ikke være nødvendig å google alle råd som gies her på forumet? Hvis det er slik så er det kanskje litt unyttig forum. Gode råd er nyttige, men er det bare synsing så blir det kanskje en dyr affære. Og slik skal ikke et forum være, det er ihvertfall min mening.
Jeg har ihvertfall ikke god nok motorteknisk bakgrunn for å si at : ok, da struper jeg EGR så blir alt så mye bedre. Men jeg skal ta den med videre jeg til andre som kan fortelle meg om hva eventuelle ulemper er, så tar jeg det derfra.
jonwib skrev:Jag tror något rensmedel är grejen i så fall Jan. Har någon något förslag på något medel som löser upp gammat sot och annat i motorn? Läste inte jag om någon som hade haft på någon produkt i tanken på väg ner till Tyskland och märkte påtagligt hur mycket bättre bilen gick? Och drog mindre diesel oxå. Tror det var i en 120.
Den som Googlar, den ska finna:

Har någon plockat bort EGR ventilen på en 120a och kollat någon gång? Är det ett stort jobb? Tänker då på rens av den och insug.
Ju mer jag läser om EGR och blockering, desto mindre klok blir jag på vad jag ska göra

Mvh
Wiberg
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
EGR er kun ett resultat av stadig strengere avgass krav. Der er ikke en sak Toyota ingeniørene kom til å montere for det er så ille bra å ha. EGR ventilens oppgave er å sende uforbrent eksos tilbake i innsuget for at det skal forbrennes på nytt. Men å sende kun uforbrent diesel alene tilbake er ikke lett så det blir med en haug med andre avgasser som avleirer bl.a. innsuget. Er ikke det minste i tvil om at motoren i det lange løp har ett bedre liv uten EGR, men du kan komme til å få en mangel på PKK/avgass målinga av det. Flere ulemper enn det kan ikke jeg se med det. Har rensa mange innsug som har gått med EGR og de er ikke mye pene inni. Alt fra mjuk jumpe til forsteinet koks. Mye av det er av sorten jeg ikke ønsker skulle løsnet og dratt igjennom motoren (og turboen)..
05 LC 120 GX
Helt enig. Jeg er helt sikker på at man sparer motoren. Det er ikke motorprodusentene som setter på dette her frivillig, de blir tvunget til å finne løsninger på de krav som blir satt til avgassene. Heller ikke DPF og NOx filter setter motorprodusentene på frivillig. Det er jo kun for å tilfredstille krav.a_nilsen skrev:EGR er kun ett resultat av stadig strengere avgass krav. Der er ikke en sak Toyota ingeniørene kom til å montere for det er så ille bra å ha. EGR ventilens oppgave er å sende uforbrent eksos tilbake i innsuget for at det skal forbrennes på nytt. Men å sende kun uforbrent diesel alene tilbake er ikke lett så det blir med en haug med andre avgasser som avleirer bl.a. innsuget. Er ikke det minste i tvil om at motoren i det lange løp har ett bedre liv uten EGR, men du kan komme til å få en mangel på PKK/avgass målinga av det. Flere ulemper enn det kan ikke jeg se med det. Har rensa mange innsug som har gått med EGR og de er ikke mye pene inni. Alt fra mjuk jumpe til forsteinet koks. Mye av det er av sorten jeg ikke ønsker skulle løsnet og dratt igjennom motoren (og turboen)..
Man hadde hatt motorer som hadde brukt betydelig mindre drivstoff idag om man ikke hadde hatt EGR, katalysator, DPF og NOx filter. Jfr den D-cat avensisen jeg hadde kontra samme motor uten DPF og D-cat systemet (noen av de var uten katalysator også - OK, 27 hk mindre men det har nok ikke store betydningen) og hva de får til her borte i USA når de "deleter" sine Cummins 6,7 og andre dieselpickup. Har jo en cummins selv og har delete pipe og tuner som tillater fjerning av alle filtre uten at fullt av lamper begynner å lyse opp, samt blokkere EGR. Ligger klart i garasjen men skal vente til april med montering. Har bare kjørt 10 000 km med bilen og tenkte å bli mer kjent med den før jeg gjorde noen endringer. Men det rapporteres om motorolje som er betydelig renere ved ett gitt antall km (etter analyse på egnet sted) og et fravær av problemer - stort sett de eneste problemer som dukker opp på cumminsen er EGR og DPF relatert med mindre man ikke tar i får hardt når man tuner. Grikassene og boltene til toppen holder ikke allverdens av effektøkning. Av de som kjører med standard motor så er det de som hele tiden trekker tunge hengere og har mye langkjøring som har minst problemer (som ikke har problemer) med DPF samt også kan kjøre lengst mellom oljeskiftene. Bilen har en sensor som sier ifra når man må bytte. Anbefalt oljebytte fra produsenten er 7500 miles, og man lampa kommer på lenge før det om man ikke trekker henger, noen får den på gang etter gang på ca 1500 miles...
Så hvor mye høyere CO2 utslipp har vi idag på dieselbiler pga alle utslippskrav?
Bra med diskusjon. Jeg vil jo selvsagt ikke anbefale noen å blokkere EGR og fjerne disse filtrene!
En annen ting litt på siden her i 120 forumet. Jeg kjøpte meg en HDJ 80 med den 1HD-FT motoren, som i Europa hadde EGR, antagelig første generasjons EGR for toyota sin del? Ihvertfall ble denne bilen og motoren levert uten EGR i andre markeder, feks australia (noe som som bygger oppunder argumentasjonen over på at dette er noe som ikke produsentene gjør frivillig). Men jeg fikk i starten koblet ut EGR ved å koble om disse slangene. Mulig ventilene var fulle av drit og var delvis åpne, men motoren gikk mer urent etterpå, lugging ved lett pådrag på lavt turtall. Når jeg fikk fjernet det 100% og fikk på plater for å tette hullene i eksos og innsug så gikk bilen rent, som en rekkeseks dieselmotor skal gjøre. Så jeg stoler nå ikke helt på den metoden å koble om de slangene...
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Takk for utfyllende svar. Siden min kunnskap om dette er liten så er det greitt å få bakgrunnsinfo.
Jeg har nok hørt dette om at det er noe som de er blitt påtvunget for å få renere utslipp en gang.
Da skal jeg nok etterhvert se på det, skal på PKK innen august i år, dvs det blir vel på vårparten. Og da ser jeg nok på det etterpå. Og så skal jeg se inn i dette utysket og se hva som ligger og venter. Forventer vel egentlig, slik det er beskrevet i tråden, at det ser mindre pent ut.
Jeg har nok hørt dette om at det er noe som de er blitt påtvunget for å få renere utslipp en gang.
Da skal jeg nok etterhvert se på det, skal på PKK innen august i år, dvs det blir vel på vårparten. Og da ser jeg nok på det etterpå. Og så skal jeg se inn i dette utysket og se hva som ligger og venter. Forventer vel egentlig, slik det er beskrevet i tråden, at det ser mindre pent ut.
Blokkerte vakumslangene til egr på min 05, men mistet fullstendig gassresponsen. Fjernet blokkeringene og bilen var ok igjen.
Fikk koblet ut Egr på vår idag.
Var gjort på to minutter! Slange som peker mot filer ble strypet med strips, mens den bak ble tatt av og erstattet med en lengre en som jeg hadde strippset på forhånd. Greit å komme til når jeg brukte en lang spisstang.
Første tur i minus 25 grader fungerte uten tull,så får være slikt en stund så får vi se hva som skjer!
Var gjort på to minutter! Slange som peker mot filer ble strypet med strips, mens den bak ble tatt av og erstattet med en lengre en som jeg hadde strippset på forhånd. Greit å komme til når jeg brukte en lang spisstang.
Første tur i minus 25 grader fungerte uten tull,så får være slikt en stund så får vi se hva som skjer!
05 Lc120 Gx TTE
13 Xc70 D4 AWD
13 Xc70 D4 AWD