Oppgradere hovedlysene på LC120

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
fjelldal
Ble med: ons sep 05, 2012 1:40 pm
Lokasjon: Bergen

Oppgradere hovedlysene på LC120

Innlegg av fjelldal »

Hei!

Jeg har en LC120GX 2007 der jeg gjerne skulle hatt mer lys, da helst xenon. Finnes det en rimelig og lovlig måte å oppgradere hovedlysene til xenon?

På forhånd takk.
Brukeravatar
sunde
Ble med: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Lokasjon: Kvinesdal

Re: Oppgradere hovedlysene på LC120

Innlegg av sunde »

Det finnes vel ikkje noe lovlig måte nei,så lenge bilen er godkjent med halogen.

Du kan selfølgelig montere xenon i dine orginale lykte,men det vil ikkje vere lovlig.men billigste løsningen.
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
svennis
Ble med: ons des 09, 2009 7:39 am
Lokasjon: Arendal

Innlegg av svennis »

Anbefaler heller høy effekts Halogen H4 pærer. Philips Xtreme vision lyser bra, men må også oppgradere ledningsnettet med et lysforsterkningskit fra f.eks. Biltema. Kjører med dette selv og det er markant bedre lys enn standard.
I tillegg er det jo ikke å forrakte å ha "tusenmetere" i tillegg. Men ikke å anbefale å kun hive på dette på bilen for når disse slukkes pga. møtende trafikk ser man lite om nærlysene er litt svake..... :)
08 mod LC 120 GX (Solgt)

06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)
sprova
Ble med: ons sep 23, 2009 9:15 am
Lokasjon: Sprova i Nord-Trøndelag

Innlegg av sprova »

Hadde selv samme problemet med for svake hovedlys.
Kjøpte 90/100w pærer med xenonlook for 350 kr stk på et annerkjent firma. Var nesten trafikkfarlig ved mørke kvelder og bløt sort asfalt.
Vurderte xenon, men etter å ha fått 2000 i bot en gang for ulovlig xenon så ble det lagt på is.

Kjøpte som nevnt ovenfor lysforsterkerkit fra Biltema og Philips Nightbreaker pærer for 400,- ett par.. og det ble mye bedre!
Tror den kombinasjonen er det beste du kan greie uten å bytte til xenonlykter (dvs prosjektor lamper fra utlandet med ettermontert xenon)
Har xenon ekstralys i tillegg,så nå er jeg fornøyd.
05 Lc120 Gx TTE
13 Xc70 D4 AWD
Brukeravatar
HighwayPatrol
Ble med: søn mai 04, 2008 1:27 pm
Lokasjon: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Innlegg av HighwayPatrol »

Nightbreaker er vel d lengste du kjem med de originale lyktene. D, samt lysforsterkn.kit frå biltema, men min ærfaring me d kittet, var at pærene rauk fortare av d.

Xenon i de originale hovudlyktene blir d berre dårleg lys av. D lyser i alle himmelretningar, og møtande bilar vært irriterte :P

Ska du ha skikkeleg godt lys av hovudlyktene, so e d berre ein ting å gjere, å d e å bytte hovudlyktene til projector lykter. Eg har prøvd meg fram litt. De siste som eg har hatt på bilen lyser godt. Du får projector lamper for rundt 2-5000,- (avhengig av ka du skal ha, om de skal være med xenon og linser som er beregna for xenon)

http://marsperformance.com.au/Black-Ang ... J120-03-09

Desse hadde eg først på bilen. Dei kostar 2500,- pluss frakt (500,- om eg ikkje hugsa feil) Canbus Pro Xenon kit kosta meg 800,-. D handla eg med pk her på forumet. D vart ingenting av strølys på nærlys. Køyrde med de lyktene med xenon i eitt år utan å bli blinka på. La også ein diode mellom nær og fjærnlys, slik at nærlyset ikkje slukna når eg satte på langlys (lang tenningstid, sjølv på 35 watt)
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde
norseman
Ble med: ons feb 09, 2011 10:50 am
Lokasjon: Sørlandet

Innlegg av norseman »

Jeg satt inn disse med PK's Canbus Pro 55 og 35w i 4300K, noe som fungerer meget bra.
55w med zoombare lamper.

http://www.ebay.com.au/itm/Brand-New-LE ... 8170wt_752

De har litt større LED ringer enn de J.A hadde før men bare enn linse på nærlys, denne lyser sammen med Langlys kasteren så det lyser bra.
Fikk Toyota til å stille dem skikkelig inn, det trengtes da de ikke var riktig stilt fra fabrikken, nå er lysbildet perfekt.

Mvh Norseman
fjelldal

Innlegg av fjelldal »

Takker alle for svar. Det ser ut til at den beste løsningen er å bytte til såkalte prosjektorlykter. Er disse lett å installere?
Brukeravatar
jonwib
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Innlegg av jonwib »

Ja och nej på frågan om installering.

Lätt att fysiskt få dem på plats men lite knepigare att koppla dem. Jag har de samma som de Norsman har och med lite bistånd från PK så fick vi det till. Något om att minus styr reläer ist för plus som vi är vana vid. Men det är så absolut värt det. Halv och helljus är i en helt annan klass nu och mötande bilister har inget att störa sig på. De ser dessutom så pass orginala ut så man slipper sitta med hjärtat i halsgropen vid evt kontroller.

Man kan fråga sig varför inte 120an blev levererad med Xenon från början. Orginalljuset är inte mycket mer än en kissfläck i snön, för att citera nyligen Xenonfrälst 120 ägare.
Brukeravatar
sunde
Ble med: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Lokasjon: Kvinesdal

Innlegg av sunde »

Er ikkje kun pluss og minus forandret på biler som er impotert?eg og david monterte på hans gamle lc 120 og det var ren skurig alt passet rektig med koblinger.den var en norsk mod 07

men vet Jon Asle måte styre med pluss og minus,men han har import bil.
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Brukeravatar
krekar
Ble med: lør aug 11, 2007 7:00 pm
Lokasjon: berkåk

Innlegg av krekar »

blir vel ca 5000kr med frakt og toll. :)
norseman

Innlegg av norseman »

Ja det stemmer du må regne med ca.6500,- med Canbus Pro på begge lamper.
Lyktene er koplet fra fabrikken motsatt av det som er standard for norske Landcruisere, men det er bare å bytte om ledningene innvendig i lyktene så fungerer de fint. Sort mot rød og rød mot sort samt kople om vippe rele for langlyset. Anbefaler også å sette inn Biltema's gummi foringer bak på lyktene der ledningene kommer ut slik at fukt osv.holdes ute.

Norseman
Brukeravatar
HighwayPatrol
Ble med: søn mai 04, 2008 1:27 pm
Lokasjon: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Innlegg av HighwayPatrol »

Hvis d er importbil, og du går for projector lamper med innebygd xenon, so bør du sjekke at der er diode mellom nær og fjærnlys, slik at nærlyset lyser konstant. Hvis d ikkje er diode mellom, so kan du rett og slett miste nærlyset når du dimmer ned frå langlys, og du må vri på lysbrytaren for å få tbake lys. D skjedde på min bil då eg monterte canbus pro xenon. Heldigvis oppdaga eg dette i garasja rett etter montering, og ikkje etter vegen i tussmørket :P
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde
fjelldal

Innlegg av fjelldal »

Hei igjen, beklager seint svar, har vært bortreist. Jeg ser at å oppgradere hovedlysene kan fort bli ca 5000 kr+ og dette blir dessverre mer enn det jeg hadde tenkt å bruke. En mulighet er vel å montere ekstralys på bilen. Har sett litt på disse: http://bilbelysning.no/produkt/ekstraly ... ys-175-55w To stk av disse og skiltfeste må da kunne bli betraktelig bedre lys enn det jeg har i dag (?)
Brukeravatar
krekar
Ble med: lør aug 11, 2007 7:00 pm
Lokasjon: berkåk

Innlegg av krekar »

ta tre du så får du en god spredning,hadde gått for noen 225 mm lamper.
larsb
Ble med: søn jun 22, 2014 9:21 pm
Lokasjon: Dokka

Innlegg av larsb »

Må man ha Canbus fjerner på 120'n for å konvertere til Led/xenon?
Mvh

Lars Bjerke
08" 120VX
norseman

Innlegg av norseman »

nei det trengs ikke
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»