egr koble ut ??
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: egr koble ut ??
Så en Corolla med d4d motor på det lokale Toyota verkstedet idag. Innsuget så helt jævlig ut mens innsugshullene inn i motoren var nesten igjentettet med en kokslignende masse. Bilen var gått under 100000 km....
Mekaniker sa at dette dessverre er et resultat av EGR og at mange vil få tildels store problemer etterhvert som bilene har gått litt.
Er ihvertfall ikke i tvil , denne driten skal bort fra min bil....
Mekaniker sa at dette dessverre er et resultat av EGR og at mange vil få tildels store problemer etterhvert som bilene har gått litt.
Er ihvertfall ikke i tvil , denne driten skal bort fra min bil....
03 LC 120 GX
Re: egr koble ut ??
Var en tur innom Hell Bil går for å spørre litt om dette. Og det som jeg ble fortalt er at de har en kjent modell som er mere plaget med EGR og oppsamling (ikke LC). Kan det se ut som om det er mange sedate eiere av denne som konsekvent kjører mye på lavt turtall og dermed er mere utsatt.
Har vel litt for seg det gamle rådet om at man må få litt fart på kjerra og få "blæst" ren motoren litt.
Har vel litt for seg det gamle rådet om at man må få litt fart på kjerra og få "blæst" ren motoren litt.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: egr koble ut ??
Ble det snakket noe om å koble ut Egr på Lc da? Hva mente de om det?
05 Lc120 Gx TTE
13 Xc70 D4 AWD
13 Xc70 D4 AWD
Re: egr koble ut ??
Ja, jeg spurte ham på verkstedmottaket om dette. Og jeg sa at det på forumet er flere som har lagt ut bilder og vist hvor ille det kan se ut i denne dingsen. Men svaret var at det ikke var noe problem. Men det gikk jo an å kjøre gjennom med et rensemiddel. Hva som skjer med guffa i den forbindelse fikk jeg ikke noe klart savr på. Men det er ihvertfall sikkert at den ikke går tilbake der den kom fra, for å si det sånn...
Men det svaret er jo bare en persons mening/kunnskap om dette, og ikke noe som man nødvendigvis må ta som et godt tegn/eksperttips. Og jeg skal prøve å ta av dette i kveld og se hva som er der.
Men det svaret er jo bare en persons mening/kunnskap om dette, og ikke noe som man nødvendigvis må ta som et godt tegn/eksperttips. Og jeg skal prøve å ta av dette i kveld og se hva som er der.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: egr koble ut ??
Väntar i spänning på rapport Jan.
Min ska oxå av för en ordentlig rens vad det lider. Om den blir blockad eller inte får vi se. Ska bara bli lite varmare ute först.
Min ska oxå av för en ordentlig rens vad det lider. Om den blir blockad eller inte får vi se. Ska bara bli lite varmare ute först.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: egr koble ut ??
Blir ikke i kveld, er litt mere arbeid enn det trodde.
Og litt trangere å komme til om jeg har skjønt tegninga. Får se mere på det i morgen.
Og se om jeg finner en tegning på dette, ble litt i tvil om fremgangsmåte for å komme til.
Og litt trangere å komme til om jeg har skjønt tegninga. Får se mere på det i morgen.
Og se om jeg finner en tegning på dette, ble litt i tvil om fremgangsmåte for å komme til.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: egr koble ut ??
Jeg har vært av med intercooler og rengjort EGR ventilen når jeg satt på nytt eksosanlegg... var ikke igjensota men skikkelig svart å guffent inni der.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... 5&start=20
tok et par bilder, men ikke før det ble rengjort.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... 5&start=20
tok et par bilder, men ikke før det ble rengjort.
Re: egr koble ut ??
Ang litt jaging på turtall som jeg hadde tidligere,som mange andre nevnt her:
Merket ikke mye av jagingen,men hørte turbo forandret seg...
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=41 ... er#p135048
Noen dager med egr utkoblet så har jeg ikke lagt mere merke til denne jagingen.
Har vært jævli kaldt i trøndelag i det siste, uten at det kan ha noe å si..?
Men så langt kun positivt med utkoblet egr!
Merket ikke mye av jagingen,men hørte turbo forandret seg...
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=41 ... er#p135048
Noen dager med egr utkoblet så har jeg ikke lagt mere merke til denne jagingen.
Har vært jævli kaldt i trøndelag i det siste, uten at det kan ha noe å si..?
Men så langt kun positivt med utkoblet egr!
05 Lc120 Gx TTE
13 Xc70 D4 AWD
13 Xc70 D4 AWD
Re: egr koble ut ??
Ble ikke noe av dette ikveld, kjøpte ny PC til kona istedet.
Mere moro det noen ganger enn å fikle nedi motoren...
Mere moro det noen ganger enn å fikle nedi motoren...

Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: egr koble ut ??
Koblet ut i helgen, funker fint uten motorlampe. Dekslet over egr mangler, så hele operasjonen tok 5min.
Tok av slagene inn og ut, dyttet to luftpistol kuler inn i slangene og satt de på.
Tok av slagene inn og ut, dyttet to luftpistol kuler inn i slangene og satt de på.
Re: egr koble ut ??
Jeg betalte noen lapper til Toyota da min EGR var tett. Da hadde bilen gått 240000. Det var ikke mangel på full gass som hadde laget sotet
Tror jeg kobler ut min så slipper jeg denne kostnaden igjen.

Tror jeg kobler ut min så slipper jeg denne kostnaden igjen.
Re: egr koble ut ??
Her er en link til ei dansk side for caravanister. John Ahrenkiel forklarer mye om og kan mye om dieselmotorer, og forklarer mye rundt dette med EGR og utkobling/blending, samt mye annet rundt dieselmotorer og problemer. Les og kanskje bli litt klokere:
http://www.campingferie.dk/2004Design/f ... lThreads=0
Se f.eks på de siste dagers poster. Et tips: øverst går det an å folde sammen innleggene, slik at bare ingressen i hver post vises.
http://www.campingferie.dk/2004Design/f ... lThreads=0
Se f.eks på de siste dagers poster. Et tips: øverst går det an å folde sammen innleggene, slik at bare ingressen i hver post vises.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: egr koble ut ??
Fant en link til et spennende verksted og som har mye rart/spennende tilsalgs. I tillegg vet jeg at de har mye kunnskap om dieselmotorer.
Et produkt som de selger som jeg skal undersøke mere om etter påske (EGR-mod): http://www.landberg.dk/shop/egrmod-1-711p.html
Et produkt som de selger som jeg skal undersøke mere om etter påske (EGR-mod): http://www.landberg.dk/shop/egrmod-1-711p.html
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: egr koble ut ??
har jobbet mye opp mot egr systemer. Det er og blir noe dritt. Jobbet på merkeverksted før (lastebil). Og her fikk vi orginale plater med lite hull, for å montere mellom ventil og innsug. Dette på grunn av problemer med for høy flow i egr ventil. Dette kom etter jeg hadde feilsøkt en del på en rekke biler som plutselig dukket opp med sporadiske rare feil med sort røyk. Jeg stripset ganske enkelt igjen spjeldet, slik at dette ikke kan åpnes, og løsnet armen (posisjonsstyrt) for å unngå feilkoder.
Fikk tilbakemelding om lavere dieselforbruk og at disse gikk bedre. Har sluttet nå, og vet ikke om disse enda går med denne løsningen, men skulle ikke forundre meg!!
Vi var aldri redde for å gjøre denne endringen, det vi ikke likte med dette, var myndighetskrav til utslipp.
Blendet min 06 173hk med softgunkule inne i vakumslange ved vakumklokken til spjeldet.
Kort innføring av egr:
Poenget til eksosen som blir ført inn i innsuget er at denne erstatter tilsvarende mengde med luft, altså oksygen holdig luft! En vil da få en lavere konsentrasjon av oksygen, som igjen vil føre til en lavere forbrenningstemperatur, som igjen fører til lavere konsentrasjon av co. Da dette er en ond sirkel, da lavere temperatur betyr mindre co, som var statens intensjon med diesel, men da de ikke kom på at ved lave temperaturer dannes det nox/sot/partikler. Mens på høye er det ingen partikler med vesentlig mer co.
På grunn av dette har nye lastebiler ved Euro6 tatt i bruk både EGR og SCR, SCR er adblue som tilsettes eksos for å skape en katalystisk effekt for å fjerne co, og vi kan derfor holde en høyere forbrenningstemperatur for å holde nede partikkel nivået, og ta resten av CO med adblue.
Ved euro 5 er ikke EGR i bruk, men kun SCR, da var motorene mye renere innvendig en ved egr epoken. SCR er noe svineri btw.
Noen som har noe å tilføye eller avkrefte?
Mvh
Magnus
Fikk tilbakemelding om lavere dieselforbruk og at disse gikk bedre. Har sluttet nå, og vet ikke om disse enda går med denne løsningen, men skulle ikke forundre meg!!
Vi var aldri redde for å gjøre denne endringen, det vi ikke likte med dette, var myndighetskrav til utslipp.
Blendet min 06 173hk med softgunkule inne i vakumslange ved vakumklokken til spjeldet.
Kort innføring av egr:
Poenget til eksosen som blir ført inn i innsuget er at denne erstatter tilsvarende mengde med luft, altså oksygen holdig luft! En vil da få en lavere konsentrasjon av oksygen, som igjen vil føre til en lavere forbrenningstemperatur, som igjen fører til lavere konsentrasjon av co. Da dette er en ond sirkel, da lavere temperatur betyr mindre co, som var statens intensjon med diesel, men da de ikke kom på at ved lave temperaturer dannes det nox/sot/partikler. Mens på høye er det ingen partikler med vesentlig mer co.
På grunn av dette har nye lastebiler ved Euro6 tatt i bruk både EGR og SCR, SCR er adblue som tilsettes eksos for å skape en katalystisk effekt for å fjerne co, og vi kan derfor holde en høyere forbrenningstemperatur for å holde nede partikkel nivået, og ta resten av CO med adblue.
Ved euro 5 er ikke EGR i bruk, men kun SCR, da var motorene mye renere innvendig en ved egr epoken. SCR er noe svineri btw.
Noen som har noe å tilføye eller avkrefte?
Mvh
Magnus
Re: egr koble ut ??
får du noen fordeler eller ulemper med dette da,går bilen billigere eller bedre? tettet du bare på en side i slangen? ser du skriver sånn at jeg forsto det sånn at du bare tettet på en side.magnvar skrev:har jobbet mye opp mot egr systemer. Det er og blir noe dritt. Jobbet på merkeverksted før (lastebil). Og her fikk vi orginale plater med lite hull, for å montere mellom ventil og innsug. Dette på grunn av problemer med for høy flow i egr ventil. Dette kom etter jeg hadde feilsøkt en del på en rekke biler som plutselig dukket opp med sporadiske rare feil med sort røyk. Jeg stripset ganske enkelt igjen spjeldet, slik at dette ikke kan åpnes, og løsnet armen (posisjonsstyrt) for å unngå feilkoder.
Fikk tilbakemelding om lavere dieselforbruk og at disse gikk bedre. Har sluttet nå, og vet ikke om disse enda går med denne løsningen, men skulle ikke forundre meg!!
Vi var aldri redde for å gjøre denne endringen, det vi ikke likte med dette, var myndighetskrav til utslipp.
Blendet min 06 173hk med softgunkule inne i vakumslange ved vakumklokken til spjeldet.
Kort innføring av egr:
Poenget til eksosen som blir ført inn i innsuget er at denne erstatter tilsvarende mengde med luft, altså oksygen holdig luft! En vil da få en lavere konsentrasjon av oksygen, som igjen vil føre til en lavere forbrenningstemperatur, som igjen fører til lavere konsentrasjon av co. Da dette er en ond sirkel, da lavere temperatur betyr mindre co, som var statens intensjon med diesel, men da de ikke kom på at ved lave temperaturer dannes det nox/sot/partikler. Mens på høye er det ingen partikler med vesentlig mer co.
På grunn av dette har nye lastebiler ved Euro6 tatt i bruk både EGR og SCR, SCR er adblue som tilsettes eksos for å skape en katalystisk effekt for å fjerne co, og vi kan derfor holde en høyere forbrenningstemperatur for å holde nede partikkel nivået, og ta resten av CO med adblue.
Ved euro 5 er ikke EGR i bruk, men kun SCR, da var motorene mye renere innvendig en ved egr epoken. SCR er noe svineri btw.
Noen som har noe å tilføye eller avkrefte?
Mvh
Magnus
Re: egr koble ut ??
kan eg koble ut erg på min 09 modell også??? 

Re: egr koble ut ??
lite svar å få her inne





Re: egr koble ut ??
Ifølge Toyota: nei!
Ifølge andre: prøv!
Og ellers er vel ikke dette et forum der alle medlemmer sjekker hver eneste nye post hver time hele døgnet rundt.
Trenger du raskt svar er det kanskje en ide å spørre på lokalt verksted også. Eller prøve det og se hva som skjer. Motoren kommer neppe til å gå i revers om du forsøker.
Ifølge andre: prøv!
Og ellers er vel ikke dette et forum der alle medlemmer sjekker hver eneste nye post hver time hele døgnet rundt.
Trenger du raskt svar er det kanskje en ide å spørre på lokalt verksted også. Eller prøve det og se hva som skjer. Motoren kommer neppe til å gå i revers om du forsøker.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
- HighwayPatrol
- Innlegg: 2206
- Ble med: søn mai 04, 2008 1:27 pm
- Lokasjon: Vågsøy, Sogn og Fjordane
Re: egr koble ut ??
Er dette noke du veit, meinar eller trur, JanJanP skrev:Ifølge Toyota: nei!
Ifølge andre: prøv!


Har du snakket med toyota sjølv og fått d svaret? Eg fekk annet av svar vedr dette, i so fall...
MEN om toyota har lov til å seie dette, d er noke annet

Man kan blende egr på alle 1kd-ftv motorer,d er ikkje noke meir unikt med 09 modellen, men d kan sikkert variere korleis man skal gå fram med bypass operasjonen

Sånn eg har forstått, so åpnes egr når motor går på tomgang, og uforbrent dieseleksos går i retur, så dette er nok meir utsatt problem med koksing av motor for småkøyrarar, og dei som køyrer mykje i større byar der man står eindel i rush trafikk, og bevegar seg berre nokre få meter per minutt, enn sånne som meg som bur på landet, som blåser på 2500-3000 omdr/min heile tida

Mitt råd til dei som ikkje vil gjere noke med dette med egr må være å gire meir sjølv. Ikkje berre putt den i Drive og tru at alt går bra, og la den puttre på lavt turtal. Ein flaske med FORTE kvar 7000 km er heller ikkje å forakte. Men dette er noke eg meina vil være bra for motor med egr innkobla, det er ingen fasit. Men d eg veit heilt sikkert, er at EGR er Djevelens oppfinnelse

Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen
Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Re: egr koble ut ??
dette har vært diskutert side opp og side på andre forum(ikke bare landcruisere). også et ganske stort et.. Pradopoint.com
Der virker det som de fleste kommet fram til at catch-tank er den beste løsningen på å få renset eksosen som går tilbake inn i motoren..
Jeg har ikke satt meg 100 % inn i dette men de gutta på pradopoint.com prøver og feiler en god del. Og når de fleste der går for å montere catch tank, fremfor blending, tror jeg det kanskje er den tryggeste løsningen. for de som ønsker å lese seg opp på emnet http://www.pradopoint.com/showthread.ph ... an-Install
men som sagt... jeg VET ikke, men jeg TROR

Der virker det som de fleste kommet fram til at catch-tank er den beste løsningen på å få renset eksosen som går tilbake inn i motoren..
Jeg har ikke satt meg 100 % inn i dette men de gutta på pradopoint.com prøver og feiler en god del. Og når de fleste der går for å montere catch tank, fremfor blending, tror jeg det kanskje er den tryggeste løsningen. for de som ønsker å lese seg opp på emnet http://www.pradopoint.com/showthread.ph ... an-Install
men som sagt... jeg VET ikke, men jeg TROR

