Oljer, atter en gang
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Oljer, atter en gang
Har lest meg opp litt på forumet her angående oljer i drivlinjen, men ser jo at det er forskjellige meninger. Ser noen skriver at hypogear fra fk er tingen, men gjelder dette da gir og transfer kasse så vel som differ?
I følge intstruksjonsboka så skal gir, reduksjonskasse og kraftspill ha "Universalolje API GL-4", mens differ skal ha "Hypoid gearolje API GL-5".
Hva er fasit?
I følge intstruksjonsboka så skal gir, reduksjonskasse og kraftspill ha "Universalolje API GL-4", mens differ skal ha "Hypoid gearolje API GL-5".
Hva er fasit?
Re: Oljer, atter en gang
Fyll API GL 5 på alt du finner av påfyllingshull (untatt motoren da). om du skulle komme i skade for å helle på GL4 så spiller det ingen rolle.
PS! Hvis du har LSD (diffbrems) bakdiff så skal du ha olje med LS tilsetning. Du kan evt helle på vanlig GL5 og så kjøpe en tilsetning. Det fåes kjøpt hos "amcar" sjapper. (hell på LS tilsetninga først)
PS! Hvis du har LSD (diffbrems) bakdiff så skal du ha olje med LS tilsetning. Du kan evt helle på vanlig GL5 og så kjøpe en tilsetning. Det fåes kjøpt hos "amcar" sjapper. (hell på LS tilsetninga først)
Så hypogear oljen funker på alt altså? Både kasser og klokker?? FK har jo denne i 20 liter så det er jo fint i så fall:D
For å si det på enklest mulig måte. Ja
(har holdt på med disse cruiserne noen år..)

Kjempeflott, takk skal du ha 

Kremt.....
Gl-5 bør ikke brukes på girkasser fordi synkroninserings-ringene kan bli/blir "spist" opp av tilsettingene i GL-5.
Bortsett fra at synkroniseringen forttere blir utslitt er det ingen problem å bruke GL-5. Men hvorfor vil du bruke GL-5 og ikke GL-4 på kassa? Å følge istruksjonsboka er vel det beste og sikkreste?
(I transferkassa er det også noen "messing" deler som ikke har godt av GL-5.)
Sakset fra wikipedia:http://en.wikipedia.org/wiki/Gear_oil (det står enda mer der for de som måtte være int.)
Gear oil is a lubricant made specifically for transmissions, transfer cases, and differentials in automobiles, trucks, and other machinery. It is of a higher viscosity to better protect the gears and usually is associated with a strong sulfur smell. The high viscosity ensures transfer of lubricant throughout the gear train. This is necessary since the devices needing this heavy oil do not have pumps for transferring the oil with only a portion of the lowermost gears bathed in an oil sump. This heavy oil can create viscous drag leading to inefficiencies in vehicle operation. Some modern automatic transaxles (integrated transmission and differential) do not use a heavy oil at all but lubricate with the lower viscosity hydraulic fluid, which is available at pressure within the automatic transmission.
Most lubricants for manual gearboxes and differentials are hypoid gear oils. These contain extreme pressure (EP) additives and antiwear additives to cope with the sliding action of hypoid bevel gears.
EP additives which contain phosphorous/sulfurous compounds are corrosive to yellow metals such as the copper and/or brass used in bushings and synchronizers; the GL1 class of gear oils does not contain any EP additives and thus finds use in applications which contain parts made of yellow metals.
GL-5 is not necessarily backward-compatible in synchro-mesh transmissions which are designed for a GL-4 oil: GL-5 has a lower coefficient of friction due to the higher concentration of EP additives over GL-4, and thus synchros can not engage as effectively. Also, transmissions which explicitly call for GL-4 oil may have been designed around this lower concentration of EP additives and thus may contain yellow metal parts which GL-5 will corrode.
Gl-5 bør ikke brukes på girkasser fordi synkroninserings-ringene kan bli/blir "spist" opp av tilsettingene i GL-5.
Bortsett fra at synkroniseringen forttere blir utslitt er det ingen problem å bruke GL-5. Men hvorfor vil du bruke GL-5 og ikke GL-4 på kassa? Å følge istruksjonsboka er vel det beste og sikkreste?
(I transferkassa er det også noen "messing" deler som ikke har godt av GL-5.)
Sakset fra wikipedia:http://en.wikipedia.org/wiki/Gear_oil (det står enda mer der for de som måtte være int.)
Gear oil is a lubricant made specifically for transmissions, transfer cases, and differentials in automobiles, trucks, and other machinery. It is of a higher viscosity to better protect the gears and usually is associated with a strong sulfur smell. The high viscosity ensures transfer of lubricant throughout the gear train. This is necessary since the devices needing this heavy oil do not have pumps for transferring the oil with only a portion of the lowermost gears bathed in an oil sump. This heavy oil can create viscous drag leading to inefficiencies in vehicle operation. Some modern automatic transaxles (integrated transmission and differential) do not use a heavy oil at all but lubricate with the lower viscosity hydraulic fluid, which is available at pressure within the automatic transmission.
Most lubricants for manual gearboxes and differentials are hypoid gear oils. These contain extreme pressure (EP) additives and antiwear additives to cope with the sliding action of hypoid bevel gears.
EP additives which contain phosphorous/sulfurous compounds are corrosive to yellow metals such as the copper and/or brass used in bushings and synchronizers; the GL1 class of gear oils does not contain any EP additives and thus finds use in applications which contain parts made of yellow metals.
GL-5 is not necessarily backward-compatible in synchro-mesh transmissions which are designed for a GL-4 oil: GL-5 has a lower coefficient of friction due to the higher concentration of EP additives over GL-4, and thus synchros can not engage as effectively. Also, transmissions which explicitly call for GL-4 oil may have been designed around this lower concentration of EP additives and thus may contain yellow metal parts which GL-5 will corrode.
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du
(og en RN36, og en RN46)

Det jeg skriver er av erfaring, og ikke fra wikipedia.
Hvis man vil så kan man følge manualen slavisk. Det er en bil jeg aldri bruker noe annet en spesifik bra svinedyr girolje på, og det er 80 kassa, men her er det snakk om en 60. 80 kassa er hakket mer moderne og ømtålig.
Hvis man vil så kan man følge manualen slavisk. Det er en bil jeg aldri bruker noe annet en spesifik bra svinedyr girolje på, og det er 80 kassa, men her er det snakk om en 60. 80 kassa er hakket mer moderne og ømtålig.
Nei asså, eg vil jo gjerne følge instruksjonsboka så klart, men har jo lest at folk bruker Hypogear, og denne er jo GL5. Så hva gjør man? Hvor finnes grei GL 4 olje? Har et inntrykk av at dette ikkje finnes?!? De eg har sjekket heter gjerne GL4/GL5?!?
hmmh, forvirra!
hmmh, forvirra!
Du har et enkelt valg. Enten får du tak i GL4 eller så gjør du sånn som jeg har gjort i 15 år og fyller GL5. PS! jeg er ikke den eneste i verden som gjør det 

Hmh, hvor får eg tak i rein gl4 olje om eg skal gå for det da?
Og det om at gl5 olje ødelegger synkringer osv, har noen her inne erfart det?!?
Og det om at gl5 olje ødelegger synkringer osv, har noen her inne erfart det?!?
Da jeg gikk på yrkesskolen og tok fagbrev som bil mek. (1985) lærte vi at GL-5 var bad for "gult metall". Det er ikke helt sikkert at det stemmer for alle "moderne" GL-5 oljer.
Vil man være 100% på den sikkre siden fyller man en ren GL-4 på kassene, da varer synkroniseringsringene lengst.
Her en intresant artikkel om temaet som faktisk også viser Toyota synkro-ring:
http://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf
Oljer er et morsomt og intresant tema
Les og gråt
(Håvard, jeg skriver ikke dette for å krangle altså. Jeg prøver bare å hjelpe)
Vil man være 100% på den sikkre siden fyller man en ren GL-4 på kassene, da varer synkroniseringsringene lengst.
Her en intresant artikkel om temaet som faktisk også viser Toyota synkro-ring:
http://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf
Oljer er et morsomt og intresant tema

(Håvard, jeg skriver ikke dette for å krangle altså. Jeg prøver bare å hjelpe)
(og en RN36, og en RN46)

Eg vil gå for gl4, men hvor får man rein gl4 olje? Har ikkje funnet det eg?!?
Feks. her:kristianb skrev:Eg vil gå for gl4, men hvor får man rein gl4 olje? Har ikkje funnet det eg?!?
Her: http://www.bunkeroilbergen.no/mobil_smore_olje.html
Mobil GX-80/90 på 20l kanne 39,20+m per liter eller i pappeske 12X1 liter til 43,70+m per liter.
TROND HELGESEN OLJEPRODUKTER A/S | Stamsneset 100 | 5252 Søreide | Tlf: 55 11 95 30 | Faks: 55 11 95 33 | E-post: trond@thelgesen.no
(og en RN36, og en RN46)

Neida, det regnet jeg ikke medisuki skrev: (Håvard, jeg skriver ikke dette for å krangle altså. Jeg prøver bare å hjelpe)

Jeg vet det meste om syncro/messing problematikken, men det er et så mikroskopisk problem at jeg har aldri tatt meg bryet med å skifte innholdet i oljepåfylleren min eller å få tak i GL4. Det finnes veldig mange forumtråder som sier at de bruker GL5 isteden for 4, også på 40-60 kasser.
Det er sikkert hundretusener av girkasser som ruller rundt med GL5. Jeg bruker heller ikke riktig motorolje, ihvertfall ikke i forhold til instruksjonsåndboken

"Svart på hvitt" så har du rett. Jeg bruker GL5.
Takker for svar:)
Siden eg er litt konservativ, og eg får tak i GL4 hos Bergen Bunker så går eg for det. Takker nok engang!
Siden eg er litt konservativ, og eg får tak i GL4 hos Bergen Bunker så går eg for det. Takker nok engang!