Hva vet du egentlig om dekk og felgdimensjoner? Dekkdimensjoner oppgis normalt i millimeter banebredde, profil i prosent av dette igjen. Og hølet i midten, (felgdimensjonen) er i tommer. Dette er snodig nok i seg selv men det er sånn vi er vant til å ha det, så det er det ingen som tenker over.
Det finnes også andre varianter med dekkhøyde i tommer, (som ofte ikke stemmer helt) og tilhørende bredde også oppgitt i tommer.
Så langt er alt vel, men hva om det finnes felgdimensjoner i millimeter?
Det har jeg aldri hørt om tenker du sikkert da, og det er pokker ikke rart heller.
Men selvfølgelig finnes det. Og hvem har skylda for det? Ikke USA selvfølgelig, og heller ikke Engelskmennene, det er innlysende, glem Japan i samme slengen.
Så hvor skal vi? Til Tyskland selvfølgelig. Og til BMW. Millimeterens høyborg. I 1983 tok BMW frem en 280 hester og stappa ned i sin E24, de kalte vidunderet M 635 CSi. Selv om jeg ikke har noe til overs for bilmerket generelt må det innrømmes at dette er en fantastisk velskapt bil, der den velkjente "shark nose" fronten er på det aller fineste.
Alt er vel og bra helt til de skal skru hjul på vidunderet, hva skjer da?
Jo de finner ut at her skal det ikke monteres 15 eller 16 tommere, det skal vere felger på 415 millimeter. Hæ? Jaha? På akkurat denne modellen er det faktisk det. Michelin stiller velvillig opp og lager dekk i samme dimensjon. Så her finnes altså en av bilverdenens bastarder.
Om ikke annet så kan du imponere kompisene dine en kveld med denne lille unyttige informasjonen.
Eller du kan stikke innom den lokale dekksjappa di en dag å høre på pris på et sett 415 millimetere, tipper det blir stille et øyeblikk.
Og du får også anledning til å fortelle historien der. Det sies at ikke alle M 635 hadde disse felgene, men de fleste, og dermed finnes det vel BMW fantaster som leter med lys og lykter etter slike felger i fin stand tenker jeg.
Så hvorfor ligger det et sett slike felger på planet på Hi-Luxen min? Nei det er en annen historie.
Skal vi se, hvis jeg bruker en til å henge hageslangen på, og graver ned en på plena....
Unyttig informasjon på en Lørdagskveld
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
-
- Innlegg: 440
- Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
- Lokasjon: Åsenfjord
Re: Unyttig informasjon på en Lørdagskveld
Da skal du vel spørre etter et Michelin 240/45 ZR 415 TRX dekk da.
Også Citroen hadde varianter med mm felg.
Vanlig på CX, og når originaldekka var utslitt var det billigere å kjøpe nye uoriginale felger så de kunne få billigere dekk.
Michelin TRX har tydeligvis vært levert på flere biler, da et kjapt søk på nettet ga denne vognlista på wikipedia.
Some common TRX sizes and vehicles[5][edit]
Size Application
170/65 R 365 TRX Citroën BX, Peugeot 305
185/65 HR 390 TRX SAAB 900 S and Turbo (1980/81)[1]
190/65 HR 390 TRX Citroën CX, Ford Granada, Mercedes 200,220,240 Peugeot 504 Coupé, Renault 30TX
190/55 VR 340 TRX Alpine A310 V6 (AV), Renault 5 Turbo (AV), Alfa Sud Ti
220/55 VR 365 TRX Alpine A310 V6 (AR), R 5 Turbo (AR)
200/60 VR 390 TRX BMW 518, 520, 525, 528, 728, Mercedes 200, 220, 240, 300
210/55 VR 390 TRX CX 25 GTI Turbo
220/55 VR 390 TRX BMW 525, 528, 728, 535, 635 Csi, 735i, Ferrari 208, 308, Mondial 3,2 (AV)
240/55 VR 390 TRX Ferrari Mondial 8 & Cabriolet, Mondial 3,2 (AR)
240/55 VR 415 TRX Ferrari 400 Gti, 512 B, 412 Gti
240/45 ZR 415 TRX BMW 635 CSi, Ferrari 512 BB (AV), Testarossa (AV)
280/45 VR 415 TRX Ferrari 512 BB (AR), Testarossa (AR)
Note: AV='front', AR='rear'. Does not include North American vehicles.
Også Citroen hadde varianter med mm felg.
Vanlig på CX, og når originaldekka var utslitt var det billigere å kjøpe nye uoriginale felger så de kunne få billigere dekk.
Michelin TRX har tydeligvis vært levert på flere biler, da et kjapt søk på nettet ga denne vognlista på wikipedia.
Some common TRX sizes and vehicles[5][edit]
Size Application
170/65 R 365 TRX Citroën BX, Peugeot 305
185/65 HR 390 TRX SAAB 900 S and Turbo (1980/81)[1]
190/65 HR 390 TRX Citroën CX, Ford Granada, Mercedes 200,220,240 Peugeot 504 Coupé, Renault 30TX
190/55 VR 340 TRX Alpine A310 V6 (AV), Renault 5 Turbo (AV), Alfa Sud Ti
220/55 VR 365 TRX Alpine A310 V6 (AR), R 5 Turbo (AR)
200/60 VR 390 TRX BMW 518, 520, 525, 528, 728, Mercedes 200, 220, 240, 300
210/55 VR 390 TRX CX 25 GTI Turbo
220/55 VR 390 TRX BMW 525, 528, 728, 535, 635 Csi, 735i, Ferrari 208, 308, Mondial 3,2 (AV)
240/55 VR 390 TRX Ferrari Mondial 8 & Cabriolet, Mondial 3,2 (AR)
240/55 VR 415 TRX Ferrari 400 Gti, 512 B, 412 Gti
240/45 ZR 415 TRX BMW 635 CSi, Ferrari 512 BB (AV), Testarossa (AV)
280/45 VR 415 TRX Ferrari 512 BB (AR), Testarossa (AR)
Note: AV='front', AR='rear'. Does not include North American vehicles.