Hei alle sammen. Da var det på tide med en oppdatering igjen. Blir lenge mellom hver gang men slik er det når en har mange prosjekter.
I vente av å komme over en ny topp til bilen min har jeg klart å finne en motor som har gått under 90.000Km og den er nå innkjøpt og klar til stripping og montering.
Denne gangen har jeg bestemt meg for å rive motoren helt ned utvendig og ta bort alt av sensorer og målere for å erstatte dem med nye følere og målere før motoren blir satt inn i bilen og bygge bilen om etter hva motoren sier istede for å gjøre motsatt som sist. Dermed kan jeg få full oversikt over alt som skjer og ha full kontroll på hvordan motoren har det.
Intercooler og ny radiator er satt på ønskelisten sammen med et glødesystem fra Hiace eller Hilux som jeg vet virker.
EGR systemet blir tatt bort og vakumstyring blir bygd om. Det blir montert 2 stk dynamo og batterier blir satt bak.
Motor rommet ryddes for alt som ikke har med motor å gjøre og alt av releer å "bokser" blir flyttet inn i bilen.
Siden elektronikk og bilelektro er både yrke og hobby så blir det masse rare duppeditter som blir plasert inn i bilen for å gjøre det hele enklere. alle mekaniske releer blir byttet ut med elektroniske, sikringsboksen byttes med elektronisk boks med LED angivelse på inn og ut. Denne boksen inneholder også blinkrelee(programerbart), bremselys relee(programerbart), Fult/dim relee(programerbart), relee for horn, relee for start puls, alarm(for MC) og litt annet småtteri. Denne boksen er beregnet for motorsykkel men må være brukende for bil også, er jo samme system bare dobbelt av det.
Legger ved en ling til hjemmesiden så kan de som finner det interessant se selv hva det er.
http://motogadget.com/en/electrics/elec ... erung.html
Det blir antagelig vis også en nøkkelløs tenningslås siden det er mulig å koble til disse for en billig penge.
Har fått litt mer blod på tann nå igjen og håper jeg snart kan ta meg en tur med bilen for å se hva den er god for både i og utenfor terrenget. Har en kompis som driver å raser rundt med en slik Jeep ting som trenger å se at det ikke holder mål! hehe
Kommer tilbake med mer info og bilder underveis!