Tung og treg styring i korte intervaller
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Tung og treg styring i korte intervaller
Hei!
Jeg har en LC120 2005 modell, gått ca 165000km. Siden en uke har den begynt å bli tung/treg i små korte intervaller når vrir på rattet ved feks. lukeparkering. Virker som om det er verst når den er kald og blir bedre når man har kjørt et stykke. Toyota verkstedet har vært travelt opptatt, men tokk den inn til en kort kikk på den herom dagen. De sier at det er nokk servoolje på den og at når de løftet bilen ikke kunne se tegn til noen lekkasjer. De mener at det muligens skyldes "universal-leddet" og vil starte med å skifte den. Evt. gå videre med tannstangen. Typisk uflaks for meg er at dette selvfølgelig skjer rett før jeg skal avgårde med bilen langtur/ferie.
Noen som har hatt lignende problemer? Forslag til feil / løsninger? Er dette noe som pleier å forverre seg raskt? Er vel ca 1100-1200km som er planlagt til ferien...
Takker for tips
Dag Marius
Jeg har en LC120 2005 modell, gått ca 165000km. Siden en uke har den begynt å bli tung/treg i små korte intervaller når vrir på rattet ved feks. lukeparkering. Virker som om det er verst når den er kald og blir bedre når man har kjørt et stykke. Toyota verkstedet har vært travelt opptatt, men tokk den inn til en kort kikk på den herom dagen. De sier at det er nokk servoolje på den og at når de løftet bilen ikke kunne se tegn til noen lekkasjer. De mener at det muligens skyldes "universal-leddet" og vil starte med å skifte den. Evt. gå videre med tannstangen. Typisk uflaks for meg er at dette selvfølgelig skjer rett før jeg skal avgårde med bilen langtur/ferie.
Noen som har hatt lignende problemer? Forslag til feil / løsninger? Er dette noe som pleier å forverre seg raskt? Er vel ca 1100-1200km som er planlagt til ferien...
Takker for tips
Dag Marius
-
- Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
- Lokasjon: Åsenfjord
Re: Tung og treg styring i korte intervaller
Har ikke førstehånds kunnskap om styringen på 120, men på hiace er dette et ikke uvanlig problem.
Der er det det nederste universalleddet som har størst knekk, som bruker å tørke ut og ruste fast.
Det er vel det som er mest utsatt for saltspruten også.
Da blir styringen tung, som om ikke servoen virker, og den går i 4 rykk på en runde på rattet.
Førstehjelp til man får skiftet leddet, er å dusje leddet med olje eller universalspray.
Blir styringen ok da, har du samtidig stilt nøyaktig diagnose, så man vet at bilen blir god ved å skifte leddet.
Der er det det nederste universalleddet som har størst knekk, som bruker å tørke ut og ruste fast.
Det er vel det som er mest utsatt for saltspruten også.
Da blir styringen tung, som om ikke servoen virker, og den går i 4 rykk på en runde på rattet.
Førstehjelp til man får skiftet leddet, er å dusje leddet med olje eller universalspray.
Blir styringen ok da, har du samtidig stilt nøyaktig diagnose, så man vet at bilen blir god ved å skifte leddet.
Hei har ikke hørt noe om det leddet
men når min 2005 mod hadde passert 200 000 km var servo olja begynt og bli ganske svart
er ikke noe interval på og bytte denne hos toyota .
så jeg bytta olja selv tok av returslangen og fikk en kamrat til og fylle beholdren hele tia mens jeg kjørte styringa fra side til siden til det kom rein ny atf olje .
jeg syntes styringen virka litt strammere og mere pressis etter olje bytte og du øker levetia på
tannstanga .
men når min 2005 mod hadde passert 200 000 km var servo olja begynt og bli ganske svart
er ikke noe interval på og bytte denne hos toyota .
så jeg bytta olja selv tok av returslangen og fikk en kamrat til og fylle beholdren hele tia mens jeg kjørte styringa fra side til siden til det kom rein ny atf olje .
jeg syntes styringen virka litt strammere og mere pressis etter olje bytte og du øker levetia på
tannstanga .
Takker for tips så langt!
Driver å kikker litt på tegninger over styring / forstilling i verksteds håndboken.. Må inrømme at jeg har litt problemer med å finne "universalleddet"..
Driver å kikker litt på tegninger over styring / forstilling i verksteds håndboken.. Må inrømme at jeg har litt problemer med å finne "universalleddet"..
-
- Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
- Lokasjon: Åsenfjord
Universalleddet står på rattakselen. Følg denne, og se hvor den går inn på tannstanga.
Antar at det aktuelle universalleddet, ser ut som et lite mellomakselkryss, sitter på akselen lengst ned mot tannstanga.
Antar at det aktuelle universalleddet, ser ut som et lite mellomakselkryss, sitter på akselen lengst ned mot tannstanga.
Begynner å gammel denne tråden, men jeg har ikke fått "avsluttet" / oppdatert den før nå. Takk for tipsene. Rattet mitt ble veldig tregt og tungt ca 2 ganger på 360 grader. Prøvde tipset med å sprute litt olje på universal-leddet og det ble lettere med en gang omtrent, men varte selvfølgelig ikke veldig lenge. Men da var det jo ganske greit å si hva som var defekt. Brukte Toyota verkstedet på Lillehammer for å skifte delen. Arbeid og ledd kostet 5000kr. Sjekket ikke denne prisen opp i mot andre, da jeg måtte ha bilen i orden igjen raskt. Mulig det lar seg ordne billigere på andre steder/måter.
Takker for hjelpen!
Dag Marius
Takker for hjelpen!
Dag Marius
Dag Marius: Jeg har akkuratt samme problem nå. Har alt vært ok etter at du byttet universalleddet?
2005 LC 120 GX
1997 LC 90
1997 LC 90
Har 'reparert' sånne ledd med kjedespray for MC (Biltema), renner inn og biter seg fast, danner en tykk graut som holder fuktighet\salt\vann unna. Holder 100x lenger enn vanlig olje\spray. Men bør jo fikses permanent før eller senere.
Hadde samme problemet, fikset det med noe skikkeligt DYRT penetrerende fett:) funker helt sikkert med Biltema sin og. Poenget mitt er at jeg ser ikke helt at det skal være nødvendig å bytte hele leddet...ser for meg å smøre dette leddet minst like ofte som mellomakslingene
Hei.
Jeg har fått samme opplevelse med min 2005 mod LC nå.
Gått 210 000
Vil gjerne få smurt opp universalleddet, men mine biltekniske ferdigheter går ikke lenger enn til å fylle spylevæske og sjekke olje.
Noen i Bærum som kan hjelpe meg?
Er redd for at det blir veldig dyrt hvis jeg « dame bak rattet» leverer bilen f eks på Toyota på Rud.
Takker for tips til billigere verksted.
Jeg har fått samme opplevelse med min 2005 mod LC nå.
Gått 210 000
Vil gjerne få smurt opp universalleddet, men mine biltekniske ferdigheter går ikke lenger enn til å fylle spylevæske og sjekke olje.
Noen i Bærum som kan hjelpe meg?
Er redd for at det blir veldig dyrt hvis jeg « dame bak rattet» leverer bilen f eks på Toyota på Rud.
Takker for tips til billigere verksted.
Holder desverre ikke i lengden og smøre opp dette
en kan være heldig men det var ikke jeg
måtte bytte på min 05 mod
og toyota solgte hele staget med krysset komplet 4500 kr
Gjorde jobben selv 2 timer med rustløser stor slegge og brekkjern og en god dose tolmodighet .
Kan trygt anbefalle toyota Lier dem er det nærmeste verkstedet som har dyktig kompetanse og lurer ingen på pris
ring dem hør om du får noe land crusier klubb rabatt så skal du se det blir ikke så dyrt
en kan være heldig men det var ikke jeg
måtte bytte på min 05 mod
og toyota solgte hele staget med krysset komplet 4500 kr
Gjorde jobben selv 2 timer med rustløser stor slegge og brekkjern og en god dose tolmodighet .
Kan trygt anbefalle toyota Lier dem er det nærmeste verkstedet som har dyktig kompetanse og lurer ingen på pris
ring dem hør om du får noe land crusier klubb rabatt så skal du se det blir ikke så dyrt

Kan også anbefale Toyota Lier!
Har prøvd mye forskjellig i Asker/Bærum traktene med varierende labert hell...
Har prøvd mye forskjellig i Asker/Bærum traktene med varierende labert hell...
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------
-----------------------------------------------------
Hei.
Gode verksted er kanskje mangelvare. Men husk at gamle erfaringer kanskje ikke er reelle i dag. Mange kan ha blitt tilsatt som har god kompetanse på våre Cruisere. Og uheldigvis: flinke mekanikere kan også slutte.
Men om en skal få rabatt hos merkeforhandler så betinger det også medlemsskap i NLCK, samt fremvisning av den\t digitale kortet som lastes ned fra forumet.
Gode verksted er kanskje mangelvare. Men husk at gamle erfaringer kanskje ikke er reelle i dag. Mange kan ha blitt tilsatt som har god kompetanse på våre Cruisere. Og uheldigvis: flinke mekanikere kan også slutte.
Men om en skal få rabatt hos merkeforhandler så betinger det også medlemsskap i NLCK, samt fremvisning av den\t digitale kortet som lastes ned fra forumet.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
-
- Ble med: ons jul 15, 2020 2:45 pm
- Lokasjon: Ålesund
Hei!
Ny i forumet her, men allerede mye nyttig fra dere.
Her er en dyr erfaring fra meg angående treg styring.
PASS PÅ!!
LANDCRUISER PRADO 3.0 Diesel, År: 2003
340 000 km.
Vi hadde tregt styring/ lugging ved enkelt passeringer når man vendte rattet.
Feilsøkte og fant at den nederste delen av hele rattstammen, som har et ledd, var defekt.
Denne delen er ca 30cm i total lengde med et ledd i enden.
Bestilte nytt krysslager for denne, men den kom aldri tidsnok til vi skulle dra på ferie.
Vi fikk derimot tak i en helt ny brukt del.
Jeg kom til delen ved å løfte fronten, fjerne venstre framhjul, samt den fremste skliplaten under.
Etter 10 timer blodslit for å få denne av (fullstendig rustet fast), fikk jeg den av, ved å sette pipeforlenger med en gammel pipe, på ørene til leddet, og banke det av millimeter for millimeter. Fra hjulsiden og også fra front via oppsiden av servoen. For å få hylsen av oppe, gikk jeg via motorrommet og ned.
På slutten monterte jeg igjen skruen på nede «feil vei» med en skive i midten av ørene, skrudde til så ørene ble presset fra hverandre og ikke knep på staget, da kom den).
Delen var så treg at man kunne ikke bevege krysset for hånd.
Fikk gjort rent og sprøytet på kobberspray for montering.
Så skulle det på igjen.
På toppen av denne delen er det en hylse som holder stagene sammen opp mot rattet. Den skal monteres på selve rattstammen igjen uten noen skruer i, så langt du får den opp.
Så monterte jeg på leddet nede, å så førte det inn på hylsen.
Glippen som ble gjort, er at jeg ikke var tydelig nok på at rattet IKKE skulle røres.
Rattet har en kabeltrommel som gjør det mulig å ratte 1.5 gang til venstre fra senter posisjon, og 1.5 gan mot høyre.
Rattet her ble snudd tilbake i posisjon etter det rullet ned og tilbake FEIL VEI!!
Etter alt var på plass var det på tide å få bilen på veien igjen.
En skrapelyd kom med et påfølgende litte knekk.
Denne kabelen, (slepering) i rattet ble for stram og slet av.
Airbag lampen begynte å lyse og ved kjøring slo antiskrens seg inn over 10 km/t.
Vi måtte få bilen inn for rekalibrering av antiskrens (vinkelsensoren) som står i rattet, samt bestille ny slepering til en netto sum av ca 4500,- pluss arbeid.
Hadde sensoren også røket, kan man legge til 6500,- til pluss arbeid.
Bilen kom nå i skrivende stund selvkjørende tilbake fra toyota etter å levert bilen med falken.
Så skal dere skifte noe her, så rør IKKE rattets posisjon når du demonterer/remonterer. Lås rattet fast!
Husk å merke posisjon på delene du tar av, ha på kobberspray for montering så det ikke kniper.
Du må sannsynlig ta en spissing justering for å få rattet 100% i senter igjen.
Verktøy for demontering:
Skralle 1/2 og 1/4 toms
Pipeforlenger med en pipe du ikke er redd for.
Kraftig hammer
12mm pipe
En flaske rustløser
Mye tålmodighet.
Har jeg glemt noe nå????
Her er det fremdeles på:
Ny i forumet her, men allerede mye nyttig fra dere.
Her er en dyr erfaring fra meg angående treg styring.
PASS PÅ!!
LANDCRUISER PRADO 3.0 Diesel, År: 2003
340 000 km.
Vi hadde tregt styring/ lugging ved enkelt passeringer når man vendte rattet.
Feilsøkte og fant at den nederste delen av hele rattstammen, som har et ledd, var defekt.
Denne delen er ca 30cm i total lengde med et ledd i enden.
Bestilte nytt krysslager for denne, men den kom aldri tidsnok til vi skulle dra på ferie.
Vi fikk derimot tak i en helt ny brukt del.
Jeg kom til delen ved å løfte fronten, fjerne venstre framhjul, samt den fremste skliplaten under.
Etter 10 timer blodslit for å få denne av (fullstendig rustet fast), fikk jeg den av, ved å sette pipeforlenger med en gammel pipe, på ørene til leddet, og banke det av millimeter for millimeter. Fra hjulsiden og også fra front via oppsiden av servoen. For å få hylsen av oppe, gikk jeg via motorrommet og ned.
På slutten monterte jeg igjen skruen på nede «feil vei» med en skive i midten av ørene, skrudde til så ørene ble presset fra hverandre og ikke knep på staget, da kom den).
Delen var så treg at man kunne ikke bevege krysset for hånd.
Fikk gjort rent og sprøytet på kobberspray for montering.
Så skulle det på igjen.
På toppen av denne delen er det en hylse som holder stagene sammen opp mot rattet. Den skal monteres på selve rattstammen igjen uten noen skruer i, så langt du får den opp.
Så monterte jeg på leddet nede, å så førte det inn på hylsen.
Glippen som ble gjort, er at jeg ikke var tydelig nok på at rattet IKKE skulle røres.
Rattet har en kabeltrommel som gjør det mulig å ratte 1.5 gang til venstre fra senter posisjon, og 1.5 gan mot høyre.
Rattet her ble snudd tilbake i posisjon etter det rullet ned og tilbake FEIL VEI!!
Etter alt var på plass var det på tide å få bilen på veien igjen.
En skrapelyd kom med et påfølgende litte knekk.
Denne kabelen, (slepering) i rattet ble for stram og slet av.
Airbag lampen begynte å lyse og ved kjøring slo antiskrens seg inn over 10 km/t.
Vi måtte få bilen inn for rekalibrering av antiskrens (vinkelsensoren) som står i rattet, samt bestille ny slepering til en netto sum av ca 4500,- pluss arbeid.
Hadde sensoren også røket, kan man legge til 6500,- til pluss arbeid.
Bilen kom nå i skrivende stund selvkjørende tilbake fra toyota etter å levert bilen med falken.
Så skal dere skifte noe her, så rør IKKE rattets posisjon når du demonterer/remonterer. Lås rattet fast!
Husk å merke posisjon på delene du tar av, ha på kobberspray for montering så det ikke kniper.
Du må sannsynlig ta en spissing justering for å få rattet 100% i senter igjen.
Verktøy for demontering:
Skralle 1/2 og 1/4 toms
Pipeforlenger med en pipe du ikke er redd for.
Kraftig hammer
12mm pipe
En flaske rustløser
Mye tålmodighet.
Har jeg glemt noe nå????
Her er det fremdeles på:
-
Hei igjen!
Ville bare slenge ut noen bilder av den som ble demontert.
Vi skiftet i all hast med en som var brukt, den skal byttes igjen med denne, når den er ferdig.
Krysslageret blir byttet, rengjort og lakkert og behandlet igjen for montering.
Gjenger opp igjen delene også i samme rennet.
Toyota vil ha 5000kr for en ny del, så da presser jeg ut lageret selv for en hundrings og noe egeninnsats.
Selve staget er i orden.
Jeg benyttet verktøy for jobben:
WD40
Skrutvinge
Pipe 18mm
Pipe 9mm
Pipe umbrako 10
1:
Skrutvinge - Pipe 9mm - kryss - Pipe 18mm - skrutvinge
PRESSRETNING blir da

Demonterte lageret høyre side
2:
Skrutvinge - Pipe 18mm - kryss - Pipe 9mm - skrutvinge
PRESSRETNING blir da

Demonterte lageret venstre side
3:
Skrutvinge -Pipe umbrako10 - kryss - Pipe18mm - skrutvinge
PRESSRETNING blir da

Gjentok operasjonen på de 2 siste lagerene.
De satt litt godt, så siste ble utskraping av pakninger og et hammerslag for å få den ut av sporet.
Ville bare slenge ut noen bilder av den som ble demontert.
Vi skiftet i all hast med en som var brukt, den skal byttes igjen med denne, når den er ferdig.
Krysslageret blir byttet, rengjort og lakkert og behandlet igjen for montering.
Gjenger opp igjen delene også i samme rennet.
Toyota vil ha 5000kr for en ny del, så da presser jeg ut lageret selv for en hundrings og noe egeninnsats.
Selve staget er i orden.
Jeg benyttet verktøy for jobben:
WD40
Skrutvinge
Pipe 18mm
Pipe 9mm
Pipe umbrako 10
1:
Skrutvinge - Pipe 9mm - kryss - Pipe 18mm - skrutvinge
PRESSRETNING blir da
Demonterte lageret høyre side
2:
Skrutvinge - Pipe 18mm - kryss - Pipe 9mm - skrutvinge
PRESSRETNING blir da
Demonterte lageret venstre side
3:
Skrutvinge -Pipe umbrako10 - kryss - Pipe18mm - skrutvinge
PRESSRETNING blir da
Gjentok operasjonen på de 2 siste lagerene.
De satt litt godt, så siste ble utskraping av pakninger og et hammerslag for å få den ut av sporet.
- Vedlagte filer
-
- Bruker skrutvinge for å presse ut lageret
- DB5DBB71-1A06-4312-9DAE-C4AB7B43DA26.jpeg (113.6 KiB) Vist 14754 ganger
-
- Lager presses ut og inn i den store pipen
- D3624969-8A02-4EFB-A44A-0BCF32145BFB.jpeg (105.2 KiB) Vist 14754 ganger
-
- Ene siden er presset av
- 6D2A159D-D06C-4743-BCB9-C6E2C9876C6B.jpeg (150.63 KiB) Vist 14754 ganger
-
- Delen fradelt
- 2ABBB5DA-E58C-4F27-95FF-DD30084E9DAC.jpeg (147.77 KiB) Vist 14754 ganger
-
- Krysslageret er helt demontert fra styreleddet
- 24B855E3-8DB4-4BF5-9DC0-709AC260DE6D.jpeg (145.19 KiB) Vist 14754 ganger
-
- Lageret i småbiter.
- 33F629BB-ABEB-4F45-8143-6164F5CDDC6B.jpeg (148.21 KiB) Vist 14754 ganger
-
- Rengjort og klar for grunning og lakk
- FA578289-A2A5-408E-A34A-B943B1050902.jpeg (133.04 KiB) Vist 14754 ganger
-
- FERDIG: Pusset, grunnet, lakket og nytt krysslager på plass. Løs og ledig nå.
- 6CFFF12A-7CA2-4B42-AA67-0AF3F0EEC782.jpeg (155.07 KiB) Vist 14697 ganger
Senest rettet af frank mekk fre aug 14, 2020 6:18 pm, rettet i alt 1 gang.
-
- Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
- Lokasjon: Drøbak
Det er vel en gjenganger at det krysset der Blir dårlig etter hvert som bilen drar på åra.Jeg smører mitt jevnlig med fluid film,så forhåpentligvis får jeg det greit av når tiden for skifte kommer.
Er det kanskje en idé og surre fast rattet i riktig posisjon så det ikke kommer ut av stilling når man skal montere sammen igjen [emoji848]
Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
Er det kanskje en idé og surre fast rattet i riktig posisjon så det ikke kommer ut av stilling når man skal montere sammen igjen [emoji848]
Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
-
Med meg, så satt det så inn i h..... fast på nedre feste. 9-10 timer tok det å få av. Skikkelig deilig å komme til
Ja sørg for at rattet er samme posisjon. Må du dreie på det som jeg måtte, for å komme til skruene, sørg for at det går tilbake der det stod.
Ja sørg for at rattet er samme posisjon. Må du dreie på det som jeg måtte, for å komme til skruene, sørg for at det går tilbake der det stod.
Frank: Skikkelig drittjobb du har gjort. Når jeg ser på 120-serien så er et en ting som slår meg: ikke bruk den p åsaltede veier. Synd å si det , men så mye utsatte deler som ruster så er det skremmende hvor dårlig den er. Skåler for dempere f.eks, de ruster jo også som bare fanken om man ikke passer på. Og hvem vet vel mye om det før en sitte der med ei gjennomrustet skål? Neppe noen som helst om man ikke er gjort oppmerksom på det.
Og dette styreleddet ser jo ikke ut, det er jo direkte trafikkfarlig å kjøre rundt med. Og den helsikes tenningslåsen og dette berømmelige staget som knekker slik at en ikke får startet.
Og generellt er det rust og atter rust som går igjen på mange av Cruiserne, selv om noen kanskje vil fornekte det. Dessverre. Men med noen km på telleren og saltede vinterveier så går det galt om man ikke er et petimeter og går over bilen og finne steder hvor det stor sjanse for å få rustdannelser. Bruksgleden kan fort bli drept av slike problem over tid. Ved l¨kjøp av bruktbil er det en ting som gjelder for meg, og det er at bilen er understellsbehandlet før første vinter på saltede veier.
Selv brukte jeg alltid høytrykkspyler på utsatte steder på vinteren før bilen ble kjørt inn i garasjen, spesielt rundt forstilling og bremser. Men også oppheng bak, samt under på tilgjengelige plasser. Og jeg solgte bilen med god samvittighet for 3 år siden. Og jeg har ikke hørt noe fra kjøper, så jeg går ut fra at kjøper ble fornøyd.
Lykke til med bilen fremover. Flott at du tok deg tid til å dokumentere dette.
Og dette styreleddet ser jo ikke ut, det er jo direkte trafikkfarlig å kjøre rundt med. Og den helsikes tenningslåsen og dette berømmelige staget som knekker slik at en ikke får startet.
Og generellt er det rust og atter rust som går igjen på mange av Cruiserne, selv om noen kanskje vil fornekte det. Dessverre. Men med noen km på telleren og saltede vinterveier så går det galt om man ikke er et petimeter og går over bilen og finne steder hvor det stor sjanse for å få rustdannelser. Bruksgleden kan fort bli drept av slike problem over tid. Ved l¨kjøp av bruktbil er det en ting som gjelder for meg, og det er at bilen er understellsbehandlet før første vinter på saltede veier.
Selv brukte jeg alltid høytrykkspyler på utsatte steder på vinteren før bilen ble kjørt inn i garasjen, spesielt rundt forstilling og bremser. Men også oppheng bak, samt under på tilgjengelige plasser. Og jeg solgte bilen med god samvittighet for 3 år siden. Og jeg har ikke hørt noe fra kjøper, så jeg går ut fra at kjøper ble fornøyd.
Lykke til med bilen fremover. Flott at du tok deg tid til å dokumentere dette.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
-
Det tenningstaget gikk hos oss også i fjor[emoji1787]
Bilen skal overhales under, så når det skjer, kan jeg sikkert poste litt om fremgangen. Understellet ser ikke ut framme og helt bakerst. Så har mye jobb foran meg.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bilen skal overhales under, så når det skjer, kan jeg sikkert poste litt om fremgangen. Understellet ser ikke ut framme og helt bakerst. Så har mye jobb foran meg.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hei
Da har jeg og byttet universal leddet. En kjapp og grei affere takket være denne tråden.
Opplevde også at rattet ble tungt og hakkete så bestilte nytt ledd hos Toyota Sotra for den nette sum 4200,- og fikk levert det dagen etter. Selve jobben tok rundt 3 timer men må nok finjusteres posisjonen på rattet litt i morgen. Styringen ble helt fin etter leddet ble byttet
det gamle var rustent å fælt i leddet.

Da har jeg og byttet universal leddet. En kjapp og grei affere takket være denne tråden.

Opplevde også at rattet ble tungt og hakkete så bestilte nytt ledd hos Toyota Sotra for den nette sum 4200,- og fikk levert det dagen etter. Selve jobben tok rundt 3 timer men må nok finjusteres posisjonen på rattet litt i morgen. Styringen ble helt fin etter leddet ble byttet

- Vedlagte filer
-
- E54AA175-E3E9-45AD-B70B-ACAE500BC4B9.jpeg (97.93 KiB) Vist 12395 ganger
-
- 0B741CF2-DC9E-48AB-A462-F4F9FD8FF372.jpeg (132.37 KiB) Vist 12395 ganger
-
- 3CDBC94A-4DD6-4B6E-8956-0493CAF80BC6.jpeg (138.72 KiB) Vist 12395 ganger
-
- C28CFCF1-4F12-4629-B448-E4FB97FDB195.jpeg (133.27 KiB) Vist 12395 ganger
-
- 69DCE0F5-7C29-471F-8284-CC9D8623A184.jpeg (133.25 KiB) Vist 12395 ganger
-