AHC
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
AHC
Er det noen som har hatt trøbbel med AHC, eller Skyhook TEMS, eller ka i farsken det no hete. Mao det justerbare fjæringssystemet på LC100 (eller Lex 470).
Og, VIKTIG spørsmål som jeg gjerne vil ha feed-back på:
Er det noen som har blitt anbefalt å bruke bremsevæske som AHC-fluid?
Finnes det forresten noe info om hvor mange biler det er med dette systemet i landet? (Virker som om toyo-verkstedene har lite greie på det)
Og, VIKTIG spørsmål som jeg gjerne vil ha feed-back på:
Er det noen som har blitt anbefalt å bruke bremsevæske som AHC-fluid?
Finnes det forresten noe info om hvor mange biler det er med dette systemet i landet? (Virker som om toyo-verkstedene har lite greie på det)
LC 100 HDJ | ex LC80 HZJ
Det er vel ikke mange sjelene på dette forum som har en slik bil. Dessverre!
Uansett så jeg en LC 100 av nyere modell (dvs etter17" felgene kom) som hadde baken i været. Der måtte det tydeligvis være noe feil. Så helt rart ut. Kan ikke tenke meg at man skulle ville kjøre med en bil seendes slik ut.
Bjørn Erik
Uansett så jeg en LC 100 av nyere modell (dvs etter17" felgene kom) som hadde baken i været. Der måtte det tydeligvis være noe feil. Så helt rart ut. Kan ikke tenke meg at man skulle ville kjøre med en bil seendes slik ut.
Bjørn Erik
AHC igjen
Ja, på nyåret, og utover våren ble det værre og værre. Et par verkstedbesøk førte ikke fram (ingen feilkoder), så etter å krype litt fant jeg ut at høydesensoren bak var dårlig. Åpnet og fant korrosjon.
Etter en god del om og men fikk jeg ny sensor på garantien, enda de 3 årene var utløpt.
Nå er problemet gassfjærene.
Etter en god del om og men fikk jeg ny sensor på garantien, enda de 3 årene var utløpt.

Nå er problemet gassfjærene.

LC 100 HDJ | ex LC80 HZJ
Har en 2001 HDJ100 (50th - sølvfarget / 35" AT) som har gått ca. 74000km. Foreløpig ingen problemer. Tipset om korrosjon på sensoren er forøvrig notert dersom dette skulle bli et problem.
Ettersom jeg kjører rundt i Oslo/Akershus kan det kanskje være hekken min som ble observert ???
mvh
Ettersom jeg kjører rundt i Oslo/Akershus kan det kanskje være hekken min som ble observert ???
mvh
Double-J
2001 HDJ100 (50th Anniversary) 35" AT
1997 VX90 (konebil)
Garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=2440
2001 HDJ100 (50th Anniversary) 35" AT
1997 VX90 (konebil)
Garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=2440
Hei Frode,
Arctic Trucks - 35" ombygging (dyrt men bra), i tillegg til at det er tatt ut over 300Hk ved diverse modifikasjoner på motor. Se forøvrig link til min garasje.
mvh
Arctic Trucks - 35" ombygging (dyrt men bra), i tillegg til at det er tatt ut over 300Hk ved diverse modifikasjoner på motor. Se forøvrig link til min garasje.
mvh
Double-J
2001 HDJ100 (50th Anniversary) 35" AT
1997 VX90 (konebil)
Garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=2440
2001 HDJ100 (50th Anniversary) 35" AT
1997 VX90 (konebil)
Garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=2440
Jeg har det motsatte problemet, bilen synker ned i LO når jeg laster opp hel familien med bagasje. Bilen senker seg foran og bak så det ser ikke så ille ut.
Har sett på å bytte fjærer bak eller sett inn ”airbag”, men har fått beskjed om at det ikke går med nivåreguleringen.
Har noen et godt forslag.
Har sett på å bytte fjærer bak eller sett inn ”airbag”, men har fått beskjed om at det ikke går med nivåreguleringen.
Har noen et godt forslag.
Erik B
Ja, jo, det er da ting du kan gjøre.
Først kan du jo sjekke at fjærene dine er sterke nok. De blir jo slitt og svakere etter hvert, som på alle andre biler. Det du gjør da er å måle "Neutral Pressure" på hydraulikken, for å se at gassfjærene ikke tar mer enn sin del av vekta. Foran kan man jo justere torsjonsfjærene, mens bak må man skifte.
Hvis man har montert ekstrautstyr eller har noe som gjør vekta foran eller bak permanent høyere, kan man jo skifte til sterkere fjærer. Problemet er bare å finne ut hvor mye sterkere fjærer man må ha, hvor sterke orginalfjærene er og skal være, og hva som ellers er tilgjengelig. Jeg vet det finnes noe fra OME og Slee. + at man kan bruke LC-80 fjærer, eller LC-100 fjærer for andre utgaver (Diesel/bensin, m/u winsj, etc)
Se denne linken, post nr 11, for balanseringen mellom gass- og stålfjærer.
http://forum.ih8mud.com/showthread.php?t=73411
Hvor gammel er bilen din forresten? Og hvor mange km?
Endring: skriveleif
Først kan du jo sjekke at fjærene dine er sterke nok. De blir jo slitt og svakere etter hvert, som på alle andre biler. Det du gjør da er å måle "Neutral Pressure" på hydraulikken, for å se at gassfjærene ikke tar mer enn sin del av vekta. Foran kan man jo justere torsjonsfjærene, mens bak må man skifte.
Hvis man har montert ekstrautstyr eller har noe som gjør vekta foran eller bak permanent høyere, kan man jo skifte til sterkere fjærer. Problemet er bare å finne ut hvor mye sterkere fjærer man må ha, hvor sterke orginalfjærene er og skal være, og hva som ellers er tilgjengelig. Jeg vet det finnes noe fra OME og Slee. + at man kan bruke LC-80 fjærer, eller LC-100 fjærer for andre utgaver (Diesel/bensin, m/u winsj, etc)
Se denne linken, post nr 11, for balanseringen mellom gass- og stålfjærer.
http://forum.ih8mud.com/showthread.php?t=73411
Hvor gammel er bilen din forresten? Og hvor mange km?
Endring: skriveleif
Senest rettet af uHu ons apr 05, 2006 11:28 pm, rettet i alt 2 gange.
LC 100 HDJ | ex LC80 HZJ
Iflg en kamerat som jobber på Toyota Østfold(Moss), så har de hatt en del problemer med det nevnte TEMS systemet på noen biler av kunder. Hvorfor jeg vet dette, var at jeg sa at jeg angret på at jeg ikke kjøpte 100, den gang jeg kjøpte 90`n, da han sa at det skulle jeg være glad for, da det var så mye tull med TEMS på 100`n som han sa.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Hvis du søker litt kan du finne f.eks. dette:
http://forum.ih8mud.com/showthread.php?t=42873
http://forum.ih8mud.com/showthread.php?t=49484
http://jtoutfitters.com/category/suspen ... d_man_emu/
Men, først bør du finne ut av din bils vekt og tilstanden til fjærene for å finne ut hva du trenger. Hvis bilen er "umodda" burde det være OK med originale fjærer, evt litt sterkere. De OME fjærene er for biler med en god del ekstra vekt, evt for biler uten AHC med standard vekt og opp. Når du har AHC må luftfjærene bære sin del av vekten, ellers funker ikke støtdempingen. Men de må heller ikke bære for mye. Derfor: mål og kontrollér.
Når jeg tenker over hvordan min bil reagerte på ekstra vekt når sensoren bak var litt skrullete, så var det ca slik:
Den finner ut at den er for lav og begynner å pumpe opp trykket. Den går kanskje en del opp, men finner ut at det ikke er høyt nok, og gir opp. Høydeindikatoren skifter da til å vise Lav, selv om nivået er ca Normal. Hvis jeg da skrur av tenninga, og starter igjen og kjører, finner den ut at høyden er OK, og viser Normal.
Hjelper dette?
Kanskje sjekke høydesensorene (spesielt dersom de ikke har vært skiftet).
Har du forresten skiftet AHC fluid. Skal visst skiftes og "flushes" ved 90k.
AHC er nok ikke perfekt, men å så deilig når det funker.
(Mesteparten av tiden)
http://forum.ih8mud.com/showthread.php?t=42873
http://forum.ih8mud.com/showthread.php?t=49484
http://jtoutfitters.com/category/suspen ... d_man_emu/
Men, først bør du finne ut av din bils vekt og tilstanden til fjærene for å finne ut hva du trenger. Hvis bilen er "umodda" burde det være OK med originale fjærer, evt litt sterkere. De OME fjærene er for biler med en god del ekstra vekt, evt for biler uten AHC med standard vekt og opp. Når du har AHC må luftfjærene bære sin del av vekten, ellers funker ikke støtdempingen. Men de må heller ikke bære for mye. Derfor: mål og kontrollér.
Når jeg tenker over hvordan min bil reagerte på ekstra vekt når sensoren bak var litt skrullete, så var det ca slik:
Den finner ut at den er for lav og begynner å pumpe opp trykket. Den går kanskje en del opp, men finner ut at det ikke er høyt nok, og gir opp. Høydeindikatoren skifter da til å vise Lav, selv om nivået er ca Normal. Hvis jeg da skrur av tenninga, og starter igjen og kjører, finner den ut at høyden er OK, og viser Normal.
Hjelper dette?
Kanskje sjekke høydesensorene (spesielt dersom de ikke har vært skiftet).
Har du forresten skiftet AHC fluid. Skal visst skiftes og "flushes" ved 90k.
AHC er nok ikke perfekt, men å så deilig når det funker.

LC 100 HDJ | ex LC80 HZJ
TAKK
AHC Fluid byttet på 100'
Skal prøve å slå av tenningen og starte igjen når bilen er lastet for påsketur.
Så får jeg ta en tur under bilen og ta en titt på sensoren og måle og kontrollere fjærer.
Det enkleste er vel å drasse med seg mindre på tur, for det funker helt ypperlig når den ikke er lastet så tungt.
Bilen er ombygd av AT med 35 tommer men det skal ikke ha noe å si da di ikke har rørt fjærer.
Igjen takk for hjelpen.

AHC Fluid byttet på 100'
Skal prøve å slå av tenningen og starte igjen når bilen er lastet for påsketur.
Så får jeg ta en tur under bilen og ta en titt på sensoren og måle og kontrollere fjærer.
Det enkleste er vel å drasse med seg mindre på tur, for det funker helt ypperlig når den ikke er lastet så tungt.
Bilen er ombygd av AT med 35 tommer men det skal ikke ha noe å si da di ikke har rørt fjærer.
Igjen takk for hjelpen.
Erik B
Forresten så jeg noe om et internt Toyota memo ang utskifting av høydesensorer på et engelsk LC forum:
http://www.tlocuk.co.uk/forums/viewtopi ... 505f26ec02
Jeg fikk skiftet min bakre sensor i fjor på nyåret, gratis fra Toyota Norge, men nå har den visst begynt å tulle igjen. Bakstussen går opp og ned etter tidevannet i Mexico. Sist var det korrosjon inni sensoren, på en fjær ved tilkoblingen. Den bakre sensoren er forresten lett å ta av og sjekke. Må vel krype under igjen.
http://www.tlocuk.co.uk/forums/viewtopi ... 505f26ec02
Jeg fikk skiftet min bakre sensor i fjor på nyåret, gratis fra Toyota Norge, men nå har den visst begynt å tulle igjen. Bakstussen går opp og ned etter tidevannet i Mexico. Sist var det korrosjon inni sensoren, på en fjær ved tilkoblingen. Den bakre sensoren er forresten lett å ta av og sjekke. Må vel krype under igjen.
LC 100 HDJ | ex LC80 HZJ