Sindre`s BJ 42 og VX 120 i ny stor garasje:)
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Sindre`s BJ 42 og VX 120 garasje
Hei Sindre,
Vet ikke noe om settet fra AXT, men jeg kjøpte fra Turboglide. Dette var uten vannkjøling, men virker fint med "normale" turbotrykk.
http://www.turboglide.com.au/turbo-kits ... supply-fit
Vet ikke noe om settet fra AXT, men jeg kjøpte fra Turboglide. Dette var uten vannkjøling, men virker fint med "normale" turbotrykk.
http://www.turboglide.com.au/turbo-kits ... supply-fit
Jarle
Hallo Jarle.
Det står to priser der:
Our Price:
$3,490.00
Kit only BJ 40 & BJ 42 - $2,690.00 Kit only BJ70 & BJ 73 - $2,790.00 Fitting instructions and photos on CD provided with order.
Betalte du 3490 eller 2690?
Det kittet jeg ser på koster jo "bare" 3350 australske dollar.
Men jeg tenker at hvis de bruker en standar turbo, så er jo det mulig å lage eksosmanifold og restene av delene selv. Men måten de skriver det på, så virker det som de har satt sammen noe helt spesielt for å få det til å fungere. For å unngå varme og slike ting.
Jeg har ikke vært borti turboer før, så jeg er helt blank.
Men tenker på at Erling på Gardermoen har/hadde en 70 serie med saab eller volvoturbo, å den fungerte veldig bra.
Det står to priser der:
Our Price:
$3,490.00
Kit only BJ 40 & BJ 42 - $2,690.00 Kit only BJ70 & BJ 73 - $2,790.00 Fitting instructions and photos on CD provided with order.
Betalte du 3490 eller 2690?
Det kittet jeg ser på koster jo "bare" 3350 australske dollar.
Men jeg tenker at hvis de bruker en standar turbo, så er jo det mulig å lage eksosmanifold og restene av delene selv. Men måten de skriver det på, så virker det som de har satt sammen noe helt spesielt for å få det til å fungere. For å unngå varme og slike ting.
Jeg har ikke vært borti turboer før, så jeg er helt blank.
Men tenker på at Erling på Gardermoen har/hadde en 70 serie med saab eller volvoturbo, å den fungerte veldig bra.
Sindre Lervåg
Tlf 41400950
Tlf 41400950
Å er det lett å montere på vannkjøling på turboene? Trenger man det?
Er det ikke vanlig å koble til oljetrykk fra oljepumpa?
Er det ikke vanlig å koble til oljetrykk fra oljepumpa?
Sindre Lervåg
Tlf 41400950
Tlf 41400950
Den prisen du skal se på er Kit only. Den høyeste prisen er ferdig installert hos Turboglide.
Ellers er det med alle deler til å koble seg til olje trykk og retur i settet. Samt eksosmanifold og en flens som du må sveise til eksosrøret.
Med det trykket denne er beregnet til å lade med, så skal det ikke være nødvendig med vannkjøling.
Ellers er det med alle deler til å koble seg til olje trykk og retur i settet. Samt eksosmanifold og en flens som du må sveise til eksosrøret.
Med det trykket denne er beregnet til å lade med, så skal det ikke være nødvendig med vannkjøling.
Jarle
Hallo godtfolk, og god påske.
Land Cruiseren min står fortsatt pakket ned, men det begynner å nærme seg innflyttning i ny garasje. Får støpt taket i slutten av mnd. da er det bare å montere port, dør og vindu, og legge epoxybelegg, så er jeg klar til å kjøre inn bilene. Blir to prosjekt i garasjen, måtte ha meg Porsche 911 igjen:)
Her er bilde av den nye garasja mi på 110 m2. Gleder meg til å ta den i bruk:)

Jeg fikk også svar fra GIK turbo. De var det eneste firma som kunne gi meg et svar på hvilken turbo jeg kan bruke på BJ 42`n min. Alle andre "proffe" turbofirmaer måtte ha et delenummer, ellers kunne de ikke gi meg noe info.
Her er svaret jeg fikk:
Det som fungerer meget bra på motoren din er en Garrett 2860RS kullelagret turbo.
Den er med fra 1000rpm. Og hele vegen opp.
Pris.8900+mva.
Så da får jeg se om jeg klarer å lure unna litt penger så jeg får turbo på bilen, eller om jeg skal gå for en brukt volvoturbo.
Land Cruiseren min står fortsatt pakket ned, men det begynner å nærme seg innflyttning i ny garasje. Får støpt taket i slutten av mnd. da er det bare å montere port, dør og vindu, og legge epoxybelegg, så er jeg klar til å kjøre inn bilene. Blir to prosjekt i garasjen, måtte ha meg Porsche 911 igjen:)
Her er bilde av den nye garasja mi på 110 m2. Gleder meg til å ta den i bruk:)

Jeg fikk også svar fra GIK turbo. De var det eneste firma som kunne gi meg et svar på hvilken turbo jeg kan bruke på BJ 42`n min. Alle andre "proffe" turbofirmaer måtte ha et delenummer, ellers kunne de ikke gi meg noe info.
Her er svaret jeg fikk:
Det som fungerer meget bra på motoren din er en Garrett 2860RS kullelagret turbo.
Den er med fra 1000rpm. Og hele vegen opp.
Pris.8900+mva.
Så da får jeg se om jeg klarer å lure unna litt penger så jeg får turbo på bilen, eller om jeg skal gå for en brukt volvoturbo.
Sindre Lervåg
Tlf 41400950
Tlf 41400950
Hallo.
Jeg hørte om en som hadde 3b motor i en Hi-lux, å denne monterte han på en orginal turbomanifold og en turbo fra en Toyota Dyna 300 turbo. Dette virket veldig bra.
Jeg sitter å søker etter en slik turbo, men finner den ikke. Noen andre som har noe meninger om dette oppsettet?
Er den turboen som står på Dyna 300 samme som den som står på 3b-t motoren?
La på første strøk med epoxy på garasjegulvet i dag, så nå blir bilene snart pakket ut og trillet inn i ny garasje:):)
Jeg hørte om en som hadde 3b motor i en Hi-lux, å denne monterte han på en orginal turbomanifold og en turbo fra en Toyota Dyna 300 turbo. Dette virket veldig bra.
Jeg sitter å søker etter en slik turbo, men finner den ikke. Noen andre som har noe meninger om dette oppsettet?
Er den turboen som står på Dyna 300 samme som den som står på 3b-t motoren?
La på første strøk med epoxy på garasjegulvet i dag, så nå blir bilene snart pakket ut og trillet inn i ny garasje:):)
Sindre Lervåg
Tlf 41400950
Tlf 41400950
Sindre Lervåg
Tlf 41400950
Tlf 41400950
Re: Sindre`s BJ 42 og VX 120 i ny stor garasje:)
Grattis med riktigt fint garage!
Står på min önskelista oxå.
Står på min önskelista oxå.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Meeeeeeeget oppegående!
No er du jo klar til landstreff, nesten.
No er du jo klar til landstreff, nesten.
Jarle
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Det var ikke småtteri av en garasje! Denne kommer nok til å løse fritidsproblemene dine framover!
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Rekker nok ikke Landstreffet i år heller, får komme sterkere tilbake til neste år igjen, da må jo bilen være ferdig.
Ikke så alt for mye igjen på bilen for å få skilt, men veldig vanskelig å gjøre når ingen verktøy er på plass. Skal bygge en arbeidsbenk og få hengt opp litt utstyr rundt om, så blir det vel bil til slutt:)
Må komme innom når du er i nærheten Jarle.
Ikke så alt for mye igjen på bilen for å få skilt, men veldig vanskelig å gjøre når ingen verktøy er på plass. Skal bygge en arbeidsbenk og få hengt opp litt utstyr rundt om, så blir det vel bil til slutt:)
Må komme innom når du er i nærheten Jarle.
Sindre Lervåg
Tlf 41400950
Tlf 41400950
Da har jeg begynt å få litt orden i garasjen min (endelig), så det har blitt litt jobbing på cruiseren de siste dagene. Skal sette inn ny frontrute iløpet av uken og se om jeg får noen til å bøye meg hovedbøylen til velteburet.

Sindre Lervåg
Tlf 41400950
Tlf 41400950
Litt mere rydding nå, så er jeg i mål.

Fikk "montert" på taket i går, så jeg fikk tatt mål til veltebøylen. Tror jeg gjorde det en gang tidligere å, men måla har forsvunnet. Så fikk jeg laga meg noen deler for å feste vindusrammen.
Jeg vurderer å sette på turbo på 3b motoren, dette koster vel fort rundt 15 - 20 tusen. Er det noen har vurdert ny motor? Det må vel gå an å få tak i en mye sprekere motor brukt for den prisen vel. Siden det står en Daihatsumotor i den fra før, så kan det ikke være gale å sette inn noe anna, eller er det fy fy å bytte ut 3B motoren?

Fikk "montert" på taket i går, så jeg fikk tatt mål til veltebøylen. Tror jeg gjorde det en gang tidligere å, men måla har forsvunnet. Så fikk jeg laga meg noen deler for å feste vindusrammen.
Jeg vurderer å sette på turbo på 3b motoren, dette koster vel fort rundt 15 - 20 tusen. Er det noen har vurdert ny motor? Det må vel gå an å få tak i en mye sprekere motor brukt for den prisen vel. Siden det står en Daihatsumotor i den fra før, så kan det ikke være gale å sette inn noe anna, eller er det fy fy å bytte ut 3B motoren?
Sindre Lervåg
Tlf 41400950
Tlf 41400950
Bra Sindre!
Ikke lenge igjen nå
Ruta di kan vi ta en kveld neste uke om du er hjemme.
H:
Ikke lenge igjen nå

Ruta di kan vi ta en kveld neste uke om du er hjemme.
H:
Hallo folkens.
Har begynt å innse hvor lite arbeid det står igjen på Cruiseren, å hvor utrolig lyst jeg har å få den på veien.
Uheldigvis så blir det alt for mye jobbing på jobb og for lite i garasjen for tiden, men får gjort litt innimellom likavel.
Har fått laget til nytt ledningsnett til baklysene, å fått veltebur fra Stranden mekaniske. Så skal se om jeg klarer å sveise det sammen iløpet av helgen.
Jeg fikk også kjøpt meg en stor kompressor, men uheldigvis, så klarte jeg å velte den. Så da ble det tur innom gamlejobben og lage ny veiv og lagerhus til den. Så nå har den mye kraftigere veiv enn orginalen.
Bilen starter og går, så det har blitt noen småturer ut av garsjen og opp til huset og ned igjen. Helt fantastisk følelse å kjøre den igjen. Når jeg satt inn baksetene, så kom den spesielle cruisen lukten også. Så håper jeg får tid så det blir skilt på den i sommer.

Har begynt å innse hvor lite arbeid det står igjen på Cruiseren, å hvor utrolig lyst jeg har å få den på veien.
Uheldigvis så blir det alt for mye jobbing på jobb og for lite i garasjen for tiden, men får gjort litt innimellom likavel.
Har fått laget til nytt ledningsnett til baklysene, å fått veltebur fra Stranden mekaniske. Så skal se om jeg klarer å sveise det sammen iløpet av helgen.
Jeg fikk også kjøpt meg en stor kompressor, men uheldigvis, så klarte jeg å velte den. Så da ble det tur innom gamlejobben og lage ny veiv og lagerhus til den. Så nå har den mye kraftigere veiv enn orginalen.
Bilen starter og går, så det har blitt noen småturer ut av garsjen og opp til huset og ned igjen. Helt fantastisk følelse å kjøre den igjen. Når jeg satt inn baksetene, så kom den spesielle cruisen lukten også. Så håper jeg får tid så det blir skilt på den i sommer.

Sindre Lervåg
Tlf 41400950
Tlf 41400950
her snakker vi ja. usansynlig kult at slik går an. hva med en forsterket innmat til 120 (tenningslås)
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Noen som har ødelagt tenningslåsen din?
Har gått ut en mld. til forsikringsselskaper som forsikrer en viss årsmodell av 120. Noen kjeltringer som har fått tak i nøkler/data til å stikke av med de. Vet ikke om det var 2005 modeller. Jeg ble spurt om jeg ville montere gps tracker i min, men min var for gammel.
Har gått ut en mld. til forsikringsselskaper som forsikrer en viss årsmodell av 120. Noen kjeltringer som har fått tak i nøkler/data til å stikke av med de. Vet ikke om det var 2005 modeller. Jeg ble spurt om jeg ville montere gps tracker i min, men min var for gammel.
Sindre Lervåg
Tlf 41400950
Tlf 41400950
- lars hauge
- Ble med: søn des 28, 2014 8:24 pm
- Lokasjon: Danmark
Fed garage du har fået, og fin 42'er, der er sket noget siden det første billede i din tråd 

BJ42 LX 1984... 3B POWER
Jeg var bare imponert av de delene du laget til kompressoren. Tenkte bare på den delen som går i stykker i tenningslåsen på 120. Egen tråd. (den kunne ligne noe på veivakselen du lagde) Jeg har ikke opplevd problemer på min 120 men ser at mange har problemer. Kjøper vel delen på ebay i reserve.siduc skrev:Noen som har ødelagt tenningslåsen din?
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.