Finnes det på nett noen kollisjonstester av LC 120, ala sidene til euroncap.com, der fant jeg den ikke.
Noen sa LC var dårlig på dette området og det kan jeg ikke skjønne
Kollisjonstester
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Kollisjonstester
Hilsen
Kjell Pettersen
Kjell Pettersen
Det er ingen som med faglig hold kan si at LC120 gjør det dårlig i kræsjtester, rett og slett fordi det ikke er gjort noen offentlige utenfor Toyota-systemet.
EuroNCAP er den organisasjonen som også bilprodusentene lener seg til, og de har ikke hatt LC120 inne. Hvorfor ikke, kan kun EuroNCAP svare på.
Det betyr at INGEN kan mene noe konkret når det gjelder dette. Kræsjtester er for infløkte og vitenskapelige til å avgjøres på synsing.
Velg kilder med omhu.
Legger ved et par skisser, men kun for øyet. Disse er heller ingen indikasjon på hvorvidt bilen er god eller dårlig i så henseende.
EuroNCAP er den organisasjonen som også bilprodusentene lener seg til, og de har ikke hatt LC120 inne. Hvorfor ikke, kan kun EuroNCAP svare på.
Det betyr at INGEN kan mene noe konkret når det gjelder dette. Kræsjtester er for infløkte og vitenskapelige til å avgjøres på synsing.
Velg kilder med omhu.
Legger ved et par skisser, men kun for øyet. Disse er heller ingen indikasjon på hvorvidt bilen er god eller dårlig i så henseende.
- Vedlagte filer
-
- ImpactAbsording.jpg (15.74 KiB) Vist 2394 ganger
-
- safetystructure.jpg (45.42 KiB) Vist 2394 ganger
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Kom til å tenke på at Outbacken min ikke var euro ncap testet heller, men hadde gjort det bra i en annen test, næmelig ancap, den Australske tilsvarende testen.
Sjekket der (http://www.aaa.asn.au/NCAP/ozindex.htm) men utover test av 90 serien og 100 serien fant jeg ikke noe. Men siste utgavene av 90 hadde 4 stjerner, likeså har 04 eller nyere utgave av 100 serien 4 stjerner, så 120 serien har lik like god eller bedre sikkerhet enn 90 serien som den overtok for skulle man tro.
Sjekket der (http://www.aaa.asn.au/NCAP/ozindex.htm) men utover test av 90 serien og 100 serien fant jeg ikke noe. Men siste utgavene av 90 hadde 4 stjerner, likeså har 04 eller nyere utgave av 100 serien 4 stjerner, så 120 serien har lik like god eller bedre sikkerhet enn 90 serien som den overtok for skulle man tro.
Hilsen
Kjell Pettersen
Kjell Pettersen
Prado er testet.
120'en er testet av ANCAP, men den heter jo der Prado. Søk etter dette, evt se:
http://www.ltsa.govt.nz/vehicles/ancap/ ... l-2003.pdf
Denne testen ligner vel på EuroNCAP, noe som betyr kræsch i barriere. Man tar dermed ikke hensyn til bilens størrelse. Cruiser'n kommer derfor dårligere ut enn lillebror Yaris.
I en virkelig smell er det nok mye tryggere i Storebror....
Mikael
Uten Cruiser
http://www.ltsa.govt.nz/vehicles/ancap/ ... l-2003.pdf
Denne testen ligner vel på EuroNCAP, noe som betyr kræsch i barriere. Man tar dermed ikke hensyn til bilens størrelse. Cruiser'n kommer derfor dårligere ut enn lillebror Yaris.

Mikael
Uten Cruiser
ANCAP benytter de samme testprosedyrene som EuroNCAP, men i mindre omfang. De er støttet økonomisk av den australske stat, og delvis av FIA, men er som sagt ikke like grundig i bredden av tester som gjøres.
Legg også merke til at den bilen som ble testet ikke hadde sideairbag'er, og fikk derfor null poeng for passasjerenes sikkerhet. Tester for påkjørsel fra sider var ikke gjort, fordi man regner så store biler som sikre nok. Det blir litt enkelt, og danner ikke noe sammenligningsgrunnlag i forhold til EuroNCAP testene.
Men det er jo en indikasjon, da...
Legg også merke til at den bilen som ble testet ikke hadde sideairbag'er, og fikk derfor null poeng for passasjerenes sikkerhet. Tester for påkjørsel fra sider var ikke gjort, fordi man regner så store biler som sikre nok. Det blir litt enkelt, og danner ikke noe sammenligningsgrunnlag i forhold til EuroNCAP testene.
Men det er jo en indikasjon, da...
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no