Bilen romler/ har lagerlyd selv etter lagerbytte...

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
mrsilver
Ble med: man okt 25, 2010 4:51 pm
Lokasjon: Sola kommune

Bilen romler/ har lagerlyd selv etter lagerbytte...

Innlegg av mrsilver »

Da fikk jeg ny abs føler og monterte den. Tok bilen ut på testkjøring og merket at humøret forsvant som dugg for solen.
Bilen romler like mye og abs-lyset lyser...
Den har samme symptom som før lagerskiftet. Dvs ved kjøring rett frem hører jeg romlelyd/lagerlyd fra høyre side foran. Den forsvinner når jeg svinger mot høyre. Etter mitt hode er det standard symptom på gåent hjullager på den siden som vekta reduseres på ved svinging. Lyden er lik ved sving mot venstre som ved kjøring rett frem.
Er det noen andre lager eller noe annet som kan ha samme symptom? Er det noe tull med abs føler eller må bilen inn til Toyota for nullstilling av abs-lys? Jeg hadde ikke tenning på/ strøm på mens bilen stod uten abs føler...
Abs føler ble byttet grunnet at den gikk i stykker ved demontering av navet. Både lager, zimmerring og føler er kjøpt hos Toyota...
Citroen DS. If I have to explain, you would't understand.
Brukeravatar
HighwayPatrol
Ble med: søn mai 04, 2008 1:27 pm
Lokasjon: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Re: Bilen romler/ har lagerlyd selv etter lagerbytte...

Innlegg av HighwayPatrol »

Bilen må inn for nullstilling av feilkoden du har på abs. Regner med at du har gjort alt riktig da du pressa på lager, d ska jo være like lett som eitt dekkskifte på desse bilane ;-)
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde
2004Landcruiser120
Ble med: man des 23, 2013 2:12 pm

Innlegg av 2004Landcruiser120 »

Har opplevd en gang at at hjullager har laget lyd når jeg har svingt den veien som skulle gi minst belastning,men det var ikke på cruisern,var en peugeot.. Har selv litt brumming på 120`en,høres ut som det kommer fra høyre side. Men det er ingen forskjell om jeg svinger eller
kjør rett fram,er stille opp til ca 70km/t,during derfra og til ca 100kmt,da avtar det.. Jeg har en mistanke om at kommer fra indre del
av drivaksel,eller der den går inn i kardangen,synes det var litt "rakkel"/slakke..er vell lager innafor der også,men er usikker på hvor mye
slakke det evnt skal være der... men det er ikke sikkert det er det samme som er problemet hos deg :wink:
mrsilver

Innlegg av mrsilver »

Ringte til Toyota i dag og spurte om de hadde tid til å ta en sjekk. Fikk litt info og tips ang abs. De mente at føler eller banen innenfor kunne være tilsmusset. Jeg koblet fra batterier og demonterte føler og gjorde rent. Gikk med noen Q-tips for å gjøre banen ren via føler-hullet. Skiftet olje på diffen fremme, bare for å ha utelukket oljemangel eller gammel olje. Kjøpte nytt lager til venstre side, men det får jeg bytte senere. Skal på tur og tar det med i tilfelle. Og her er litt prisinfo ang lager. Toyota skulle ha ca 2800 for kun lager. Mekonomen skulle ha rett over 3 tusen mens Meca tok kun noe over 2400 for et helt sett. Det inneholder lager, o-ring, zimmerring og de fire boltene det er leit å glemme når man klemmer lager og indre nav sammen. Men, selv etter å ha gjort dette lyser abs lys og jeg har romlelyd. Håper jeg kommer vel hjem fra turen før jeg må ta det andre lageret...
mrsilver

Innlegg av mrsilver »

Så ble venstre lager byttet i Gøteborg. Og bilen ble rolig. Så var det en fryd å kjøre på svenske og danske motorveier etterpå...
asgeir75
Ble med: søn apr 03, 2011 10:41 pm
Lokasjon: Sandnes

Innlegg av asgeir75 »

Hei,

Gammel tråd men jeg prøver...

Har romle / dure lyd som følger hastigheten på bilen, forsvinner når jeg svinger til høyre. Tenkte da at det var høyre hjullager fremme som var gåent, men lyden ble ikke borte selv om jeg skiftet... husker du hvilken vei du svingte når lyden forsvant? Begynner å lure på om det er venstre hjullager, eller kanskje bak
pofo
Ble med: fre jul 13, 2018 9:22 pm

Innlegg av pofo »

Jeg hadde min nylig på verksted for å bytte lager. Det laget ulyd i høyresvinger, så jeg var sikker på at det var venstre hjullager foran, men nei, det var visst høyre foran. Verkstedet byttet det og lyden ble borte.
asgeir75

Innlegg av asgeir75 »

Det høres lovende ut for min del:)

Får mitt i posten på tirsdag. Denne gang kjøpte jeg med nav og (400kr) så jeg slipper det forbanna styret med å skille lageret fra :wink:
asgeir75

Innlegg av asgeir75 »

Glemte visst å skrive epilogen her... skiftet det venstre lageret og, det var visst dette som var synderen. Så da har jeg to nye lager fremme istedenfor ett, kanskje greit det:)
superhansen
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Innlegg av superhansen »

Ja like greit med begge nye ville jeg tro.Hvor mange km var bilen gått når lageret begynte å gi seg?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.
asgeir75

Innlegg av asgeir75 »

Ca 150000
pofo
Ble med: fre jul 13, 2018 9:22 pm

Innlegg av pofo »

asgeir75 skrev: tir sep 18, 2018 5:16 pm Glemte visst å skrive epilogen her... skiftet det venstre lageret og, det var visst dette som var synderen. Så da har jeg to nye lager fremme istedenfor ett, kanskje greit det:)
Hva trengte du av verktøy for å skifte lageret?
asgeir75

Innlegg av asgeir75 »

35mm pipe til senter mutteren. Jeg hadde bare 36, men det gikk greit. Ellers er det greit med en lufttrekker til å ta caliperen løs med.

Så må en jo ha presse til å separere lageret fra navet. Vet at du kan få tak i komplette lager/nav på eBay som er ferdig sammenpresset, så slipper en det stresset. Det verste er jo å separere, ofte så blir inner ringen på lageret sittende igjen slik at du må til med vinkelsliperen
Svar

Tilbake til «Drivverk 12x»