Dab på original navi ?
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Dab på original navi ?
Noen som har ettermontert dab på 150 med navi ? Ønsker en skjult løsning,fikk beskjed på Toyota at de hadde trekt tilbake sin løsning pga mye problemer.
2009 LC 120 GX
2013 LC 150 VX
2013 LC 150 VX
Re: Dab på original navi ?
Har den orginale DAB boksen i min, Så får ikkje inn ein drit sidan alt er på DAB+ no. Men desse er integrert så får kjøpa ein sånn: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?katid=1140
2012 LC 150 AT37 stealth editon 
98. Honda Integra R
x: 08. Hilux 3.0 AT37

98. Honda Integra R
Ok,så den originale dekker bare dab,ikke dab+ altså.Burde vel komme en som gjør det etter hvert...
2009 LC 120 GX
2013 LC 150 VX
2013 LC 150 VX
Har mast ganske lenge på Toyota Norge om det ville komme en innbyggingsmodul med DAB+, lik den de leverte fra før med kun DAB. Joda, de skrøt av at nå hadde de en glimrende løsning. Det viser seg at de kun skulle selge Tiny C3 adapter, og ikke noe helintegrert løsning som tidligere. Altså er man avhengig av "dingser" som må festes til dashbordet med ledninger på kryss og tvers- altså en uakseptabel løsning for oss som at det skal se ryddig ut.
Tror ikke de vil utvikle en skikkelig DAB+ løsning for Toyota biler som kun har FM idag, men som har mulighet for ekstra DAB modul. Da dette er et ganske norsk problem der de faser ut FM totalt til fordel for DAB+, svarer det seg vel ikke. Men om mange etterspør en skikkelig løsning vil de vel kanskje skjønne at vi vil ha en skikkelig løsning, og ikke løse dupeditter.
Når det er sagt, så eksisterer det jo noen 3-parts løsninger som er integrert, men de er ikke kompatible med Toyotas nav-radioløsning der man har et aktivt høyttalersystem (nyere LC 150 m.a.o.) i følge forhandlere.
Den beste (mest integrerte) løsningen jeg har funnet, og bruker er denne:
Dension DAB+U
Kobles til bilens USB inngang og opptrer som en MP3-spiller for bilens anlegg. Du velger da kanaler som om det var MP3-filer. Den må som andre adaptere ha egen antenne (klistre på glass, eller ekstern pisk). En fordel er at du slipper unna med kun en kabel som også forsyner enheten med spenning fra bilens USB-port. En bakdel er at det er en delay på 10-12 sekunder når du bytter kanal, da den bufrer lyden for å så og spille den av.
Dette er løsningen jeg bruker nå i påvente av noe enda mer integrert som er garantert til å virke. At det kommer noe orginalutstyr fra Toyota TVILER JEG STERKT PÅ.. :-/
Tror ikke de vil utvikle en skikkelig DAB+ løsning for Toyota biler som kun har FM idag, men som har mulighet for ekstra DAB modul. Da dette er et ganske norsk problem der de faser ut FM totalt til fordel for DAB+, svarer det seg vel ikke. Men om mange etterspør en skikkelig løsning vil de vel kanskje skjønne at vi vil ha en skikkelig løsning, og ikke løse dupeditter.
Når det er sagt, så eksisterer det jo noen 3-parts løsninger som er integrert, men de er ikke kompatible med Toyotas nav-radioløsning der man har et aktivt høyttalersystem (nyere LC 150 m.a.o.) i følge forhandlere.
Den beste (mest integrerte) løsningen jeg har funnet, og bruker er denne:
Dension DAB+U
Kobles til bilens USB inngang og opptrer som en MP3-spiller for bilens anlegg. Du velger da kanaler som om det var MP3-filer. Den må som andre adaptere ha egen antenne (klistre på glass, eller ekstern pisk). En fordel er at du slipper unna med kun en kabel som også forsyner enheten med spenning fra bilens USB-port. En bakdel er at det er en delay på 10-12 sekunder når du bytter kanal, da den bufrer lyden for å så og spille den av.
Dette er løsningen jeg bruker nå i påvente av noe enda mer integrert som er garantert til å virke. At det kommer noe orginalutstyr fra Toyota TVILER JEG STERKT PÅ.. :-/
LC 150 AT37
LA1BNA
LA1BNA
Men hva med de bilene som er levert med dab løsning originalt ? Er hele navi enheten en annen,eller er det noe som er montert i tillegg, som det muligens går å ettermontere ?
2009 LC 120 GX
2013 LC 150 VX
2013 LC 150 VX
Er vel bare på de aller nyeste som kommer med DAB orginalt. På min 2012 LC er det en tilleggsmodul (da kun med DAB ikke DAB+ som nevnt tidligere) og det var også slik på min tidligere 2009 Avensis.
LC 150 AT37
LA1BNA
LA1BNA
Såg på sida til Toyota uk, dei selger den som bilstereospes har. Fasar ut FM til fordel for DAB/dab+ der og. Men må jo styra den med ein seperat fjernkontroll(den hjå bilradiospes ihvertfall), så då er det helst uaktuelt.
dizzy: Tar den denison boksen opp usb kontakten, eller er da tilkobling bak på spelaren? Og fungerar den alt monterte glassantenna(om du hadde dab frå før?)?
Har spotify gjennom bluetooth, så er ikkje så himla farlig med den usb kontakten, men vil ikkje ha ein kabel liggande inni bilen.
Samme med den tiny saken som toyota selger, som eg sa til han hjå toyota heime, Er ikkje aktuelt med noko sånt tull i ein 1.5år gammal bil til nærare millionen.
Har no uansett ein sånn i arbeidsbilen frå mekonomen, og den fungerar ikkje noko særlig bra. signal dett inn og ut.
dizzy: Tar den denison boksen opp usb kontakten, eller er da tilkobling bak på spelaren? Og fungerar den alt monterte glassantenna(om du hadde dab frå før?)?
Har spotify gjennom bluetooth, så er ikkje så himla farlig med den usb kontakten, men vil ikkje ha ein kabel liggande inni bilen.
Samme med den tiny saken som toyota selger, som eg sa til han hjå toyota heime, Er ikkje aktuelt med noko sånt tull i ein 1.5år gammal bil til nærare millionen.
Har no uansett ein sånn i arbeidsbilen frå mekonomen, og den fungerar ikkje noko særlig bra. signal dett inn og ut.
2012 LC 150 AT37 stealth editon 
98. Honda Integra R

98. Honda Integra R
Den tar opp USB kontakten. Vet ikke om det er mulgheter for direkte kobling (USB) mot radioen. et annet sted. Har ikke DAB fra før i min LC så jeg moterte en ny glassantenne bak. Forelen med denne boksen er at en ikke trenger fjernkontroll. Bakdelen er jo at den opptar USB kontakten.kurt09030 skrev:
LC 150 AT37
LA1BNA
LA1BNA
Gode nyheter fra Toyota
Flg kommentar ble lagt inn på Toyota Facebook side 24.mars 2015
Toyota Norge Vi har i dag mottatt informasjon fra vår produktavdeling at det om 2-4 uker kommer to nye løsninger på ettermontert DAB+ til våre biler. Om dere tar kontakt med Toyota-forhandleren deres i midten av april så håper vi produktinformasjon skal være på plass da og at dere kan få nærmere informasjon om løsningene.

Flg kommentar ble lagt inn på Toyota Facebook side 24.mars 2015
Toyota Norge Vi har i dag mottatt informasjon fra vår produktavdeling at det om 2-4 uker kommer to nye løsninger på ettermontert DAB+ til våre biler. Om dere tar kontakt med Toyota-forhandleren deres i midten av april så håper vi produktinformasjon skal være på plass da og at dere kan få nærmere informasjon om løsningene.
- Vedlagte filer
-
- Toyota Facebook DAB+.jpg (110.6 KiB) Vist 35101 ganger
Jæger opplyser at de nye løsningene som er nevnt på Toyotas Facebook-side er fra http://www.autodab.com og på vei inn på lager. De kunne ikke opplyse om priser ennå, eller hvilken av Autodab-løsningene de har valgt, men at den vil kreve fjernkontroll for å bytte kanaler etc.
Heisann! Er det noen som har fått installert en tilfredstillende DAB-løsning her? Er ute etter å gjøre det samme på vår bil.
mvh
Jan Inge
mvh
Jan Inge
Hei. Har kjøpt denne - http://bilxtra.no/dab-adapter-autoleads-adi-100 . Har montert den under passasjer setet så ledningene er ute av syne. Har en liten, trådløs fjernkontroll. Fungerer greit, sliter litt med dårlige signaler men har ikke montert glassantennen enda.
Mvh Lars.
Mvh Lars.
Toyota tilbyr nå denne: http://www.autodab.com/Product/SWC.aspx
Tar USB-kontakten i midtkonsollen, og DAB blir tilgjengelig under USB på min navi.
Tar USB-kontakten i midtkonsollen, og DAB blir tilgjengelig under USB på min navi.
Kjør på med takantenne med en gang. Sammenlign mottakskvalitet på disse to, 1 glass og 1 tak. På takantennen kan du få gps og fm også:norlars skrev:... sliter litt med dårlige signaler men har ikke montert glassantennen enda.
.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
ex HZJ80GX 1997.
Iflg dokumentasjonen så skal ikke denne fungere på biler med Aktivt Høytalersystem.
Hva er egentlig aktivt høytalersystem?
Har en LC 150 2011 modell med NAVI, men har jeg Aktivt Høytalersystem? - Hvordan finner jeg ut det?
Takk
Hva er egentlig aktivt høytalersystem?
Har en LC 150 2011 modell med NAVI, men har jeg Aktivt Høytalersystem? - Hvordan finner jeg ut det?
Takk
Lykkelig eier av LC 150
Hei, hvordan monterer dere utvendig antenne? må det borres?
Radioteknisk er det best å bore gjennom taket, så det har jeg gjort. Rett over kupelys foran takluke. Kabler ned a-stolpe. Kjapt og pent.
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
ex HZJ80GX 1997.
-
- Ble med: man aug 22, 2016 11:24 pm
Ser at bilradiospesialisten har kommet med noe nytt. Kan bytte ut kassetspilleren med en annen og beholde navigasjonen osv. Noen som har prøvd?
Moterte DAB adapter på min 150 nå 2013 modell,den ble motert via USB inngangen! Ingen løsekabler eller skjermer....Navi skjermen fungerer og rattstyringa også ! Montert på Toyota nå for 14 dager siden fungerer bra !Kostet 3890kr ferdig montert,kan anbefalles !