Oljelekkasje pga gjennomrusting / sprekk i differensialhus
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Oljelekkasje pga gjennomrusting / sprekk i differensialhus
Som eier av en 1998 KZJ95, fikk nylig tips fra Toyota om garantikampanjen de kjører på kostnadsfri utskiftning av stikkaksler på 90-serien. Siden jeg har en oljelekkasje fra bakdiffen, tenkte jeg dette var en fin anledning til samtidig å få fikset denne. Jeg dro derfor innom mitt lokale Toyota verksted før påske for å avtale tid. Samtidig tenkte jeg å få tatt PKK, mellomservice og skiftet reg.rem, siden det nå er tid for dette. Når det gjaldt oljelekkasjen fra bakdiffen, antok kunderådgiveren at slitt simmering rundt inngående aksel foran på diffen var årsak til lekkasjen, men han ville at en mekaniker skulle se på det for å kunne si det med sikkerhet. Jeg spurte om de kunne sjekke oljenivået på diffen og eventuelt etterfylle samtidig når vi først hadde bilen på bukk, siden jeg hadde tenkt å bruke bilen i mellomtiden. Etter en stund kom mekanikeren tilbake og sa han hadde dårlige nyheter. I tillegg til simmeringen mente han jeg har en oljelekkasje ganske høyt opp bak på differensialhuset, enten på grunn av gjennomrusting eller en sprekk. Dette var noe de aldri hadde sett før, men siden det var vått av olje hele veien fra foran på huset og bakover, kunne de ikke si det med sikkerhet, for det blir jo fort litt sprut når simmeringen foran på diffen lekker, og her var alt vått av olje fra foran på diffhuset og hele veien bakover. Mekanikeren skrapte og tørket derfor hele huset rent og hadde på et stoff så han sikrere skulle kunne fastslå hvor det var lekkasje. Rimelig sikker på at det umulig kunne være rust tvers igjennom godset i diffhuset, kjørte jeg hjem og kom tilbake et par dager senere for å få bilen på bukk og sjekket. Og jammen tror jeg mekanikeren hadde rett, det ser ut som det lekker ut olje høyt opp bak på diffhuset. Det var lettere å se det nå, siden jeg hverken hadde kjørt langt eller fort etter rengjøringen. Mistanken om hull eller sprekk styrkes ved at det slutter å dryppe når bilen har stått i ro en stund, siden lekkasjen ser ut til å være mye høyere opp på huset enn maks oljenivå. Pris nytt differensialhus fra Toyota (42110-60550 Hylse bakaksel) er kr 14 101,89 inkl mva (differensialhuset og stikkakselhylsene er én enhet). Etter 15% NLCK-rabatt kommer vi ned i kr 11 986,61 inkl mva, men i tillegg har de varslet at dette er ganske mye jobb, og med 1 231 kroner timen blir det fort penger av det, selv om de sier de vil ta så mye som mulig av jobben på drivakselkampanjen som jeg ikke skal betale noe for. Tidligere erfaring og godstykkelsen tatt i betraktning, trodde jeg drivverket skulle være noe av det siste som ville ruste opp. Selv om bilen er 13 år og har gått 282 000 km delvis på vintersaltede veier, er det ikke rust av betydning på resten av chassiset så vidt jeg kunne se. Jeg har nå vært igjennom det meste her på forumet for å se om dette er en kjent svakhet, men jeg har ikke funnet noe her som skulle tilsi det. Når jeg Googlet «toyota axle housing leak rust» fikk jeg derimot mange treff. Dette ser i hvert fall ut til å være et velkjent Toyota problem i USA og Canada, selv om det var mest 4Runner og Tundra jeg fikk treff på. Mange av bilene var faktisk ikke gamle heller. Tenkte først å prøve å finne noe brukt, men hvis godset er så elendig som man får inntrykk av på de utenlandske forumene, blir vel det eventuelt bare en midlertidig løsning som ikke vil lønne seg på sikt. Dessuten skal det ikke mye ekstraarbeid til før «vinninga går opp i spinninga» når en ikke skrur selv, særlig når timeprisen er 1 231 kroner, selv om deler av jobben belastes garantikampanjen på stikkakslene. Tenkte litt på om det kunne være mulig å sveise lekkasjen også, men har det rustet tvers igjennom godset, er det vel ikke mye hold i godset rundt heller. Er det noen her på forumet som har erfaring med dette, eller er jeg den første? I så fall er det vel flere som kan få seg en overraskelse etter hvert?
2001 HDJ100 50th Anniversary (2009– )
1998 KZJ95 VX (2001– )
1986 LJ70 LX (1987– )
Re: Oljelekkasje pga gjennomrusting / sprekk i differensialh
Hadde, i mine øyne, mye gravrust på baklokket på min bakaksling. Hadde storshining på bolen i November/Desebmer i fjor. Demonterte diverse under bilen, og sandblåste karosseriet der det var rust. Blåste da av akslingen, men det var heldigvis ikke blitt hull. Det var det derimot på dieseltanken..
Oppdaget det etter at den var sandblåst. Så da ble det ny tank.
Hadde jeg vært deg, så hadde jeg fått sandblåst området hvor lekkasjen er før du får byttet stikkakslingene. Er det bare et lite hull etter gravrust, kan det sikkert sveises eller legges i kjemisk metall. Er derimot resten av akslingen perforert, så bør du få den byttet mens du kan spare litt arbeidspenger.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg fått sandblåst området hvor lekkasjen er før du får byttet stikkakslingene. Er det bare et lite hull etter gravrust, kan det sikkert sveises eller legges i kjemisk metall. Er derimot resten av akslingen perforert, så bør du få den byttet mens du kan spare litt arbeidspenger.
Landcruiser 4wd
Hiace 4wd
Pajero 4wd
Hiace 4wd
Pajero 4wd
Re: Oljelekkasje pga gjennomrusting / sprekk i differensialh
Hei
Må bare spørre, denne garantikampanjen, gjelder et alle 90'er? Kan jeg bare ta kontakt med mitt lokale Toyota verkste så bytter de ut mine og gratis?
Må bare spørre, denne garantikampanjen, gjelder et alle 90'er? Kan jeg bare ta kontakt med mitt lokale Toyota verkste så bytter de ut mine og gratis?
Land Cruiser VX 90 -00 3.0 TD
Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok
Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok
Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Re: Oljelekkasje pga gjennomrusting / sprekk i differensialh
Kampanjen gjelder en produksjonsserie fra 1997-1998. De det gjelder får innkallelse. Har nylig fått skiftet på min 1998mod.
Re: Oljelekkasje pga gjennomrusting / sprekk i differensialh
Så med andre ord var dette utbedret på min 2000 mod? 

Land Cruiser VX 90 -00 3.0 TD
Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok
Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok
Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Re: Oljelekkasje pga gjennomrusting / sprekk i differensialh
Stemmer nok det, men det var kjekt å få nye simmerringer og bremseskjold uten kostnad. Bremser og brekk ble også smurt opp
På Toyota hadde de aldri hørt om at noen av disse stikkakslene har røket, og de er kun dårlige på 97/98mod. De burde heller hatt kampanje på radiatorene med oljekjøler.

Re: Oljelekkasje pga gjennomrusting / sprekk i differensialh
Jeg har en 2001mod med samme problemet.
Bilen ble tatt inn til Norge i 03 og har ikke blitt behandlet under.
Det er mye rust på bakre halvdel av bilen, spesielt bakaksel og tankdeksel.
Jeg merka at det begynte å bli oljeflekker på tillhengeren, og da jeg så under var bakakselen våt.
Jeg fant ett lite hull ganske langt oppe, over påfyllinga.
hakka bort det meste av rust med slagghakke, og slipte bort resten.
Limte hullet med 3M karosserilim. lot det tørke og så smurte på ett tykt lag med lim på hele lokket.
3 strøk med grunding og tektyl til slutt.
Tror dette skal holde noen år.
Bilen ble tatt inn til Norge i 03 og har ikke blitt behandlet under.
Det er mye rust på bakre halvdel av bilen, spesielt bakaksel og tankdeksel.
Jeg merka at det begynte å bli oljeflekker på tillhengeren, og da jeg så under var bakakselen våt.
Jeg fant ett lite hull ganske langt oppe, over påfyllinga.
hakka bort det meste av rust med slagghakke, og slipte bort resten.
Limte hullet med 3M karosserilim. lot det tørke og så smurte på ett tykt lag med lim på hele lokket.
3 strøk med grunding og tektyl til slutt.
Tror dette skal holde noen år.
Re: Oljelekkasje pga gjennomrusting / sprekk i differensialh
Da var ferien begynt og like så problemene.
Bilen vår er nylig eu-godkjent og derfor så er det bittert å erfare at bakakslingen lekker olje rundt simiringen på akslingen i forkant av diffen. Hadde med meg tilhenger og skulle bare koble fra denne da jeg la merke til oljen rundt tilhengerfestet og kontakten. Ser ikke ut som om det er lekasje andre steder bak der.
Hvor mye arbeid er det å skifte simiringen bak der?
Sitter nå på ei hytte i fredrikstad traktene og lurer på "hva nå". Om noen skulle etter formodning ha ideer om hvem som kan ordne noe slikt trygt og helst snarest, så gi meg gjerne beskjed.
Mvh
Kurt
Bilen vår er nylig eu-godkjent og derfor så er det bittert å erfare at bakakslingen lekker olje rundt simiringen på akslingen i forkant av diffen. Hadde med meg tilhenger og skulle bare koble fra denne da jeg la merke til oljen rundt tilhengerfestet og kontakten. Ser ikke ut som om det er lekasje andre steder bak der.
Hvor mye arbeid er det å skifte simiringen bak der?
Sitter nå på ei hytte i fredrikstad traktene og lurer på "hva nå". Om noen skulle etter formodning ha ideer om hvem som kan ordne noe slikt trygt og helst snarest, så gi meg gjerne beskjed.
Mvh
Kurt
Re: Oljelekkasje pga gjennomrusting / sprekk i differensialh
Ring meg.
900 63 808
900 63 808
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Oljelekkasje pga gjennomrusting / sprekk i differensialh
En liten oppdatering.
Fikk time hos Toyota i Fredrikstad meget kjapt. En mekaniker ttok med seg bilen og fant problemet. Siden jeg hadde kjørt langt og lenge og i tillegg dratt på en stor henger, så hadde olja i diffen lekt ut gjennom simiringen på grunn av varmeutviklinge da utluftingen var tett. De fylte på 2 liter olje og da var problemet i stor grad borte. Ser en dråpe som henger der, men det kan vel være at den lekker litt siden olje har kommet ut den veien.
Mvh
Kurt
Fikk time hos Toyota i Fredrikstad meget kjapt. En mekaniker ttok med seg bilen og fant problemet. Siden jeg hadde kjørt langt og lenge og i tillegg dratt på en stor henger, så hadde olja i diffen lekt ut gjennom simiringen på grunn av varmeutviklinge da utluftingen var tett. De fylte på 2 liter olje og da var problemet i stor grad borte. Ser en dråpe som henger der, men det kan vel være at den lekker litt siden olje har kommet ut den veien.
Mvh
Kurt
Re: Oljelekkasje pga gjennomrusting / sprekk i differensialh
Utluftingen bør nok åpnes og sjekkes ved jevne mellomrom.
Har en tendens til å tette seg, ruste igjen.
Har en tendens til å tette seg, ruste igjen.
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: Oljelekkasje pga gjennomrusting / sprekk i differensialh
Rust på diffhuset bak e ikkje så uvanlig på nitti. Her va min angripen, på begge sien. Men ikkje rusta håll i huset.
Re: Oljelekkasje pga gjennomrusting / sprekk i differensialh
tips :
nytt orginalt differensialhus fra Toyota (42110-60550 Hylse bakaksel)
(differensialhuset og stikkakselhylse i samme enhet)
kr. 9500
Bare og ta kontakt om noen skulle få behov..
tlf. 95101138
nytt orginalt differensialhus fra Toyota (42110-60550 Hylse bakaksel)
(differensialhuset og stikkakselhylse i samme enhet)
kr. 9500
Bare og ta kontakt om noen skulle få behov..
tlf. 95101138
Re: Oljelekkasje pga gjennomrusting / sprekk i differensialh
Det går knakandes fint å sveise igjen de rusthulla. Evt. legge plate over og sveise det fast. Finnes HiLuxer med dette problemet også.