Katastrofe eller? lavt kjølevæskenivå

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
emola
Ble med: søn jan 11, 2015 9:00 pm
Lokasjon: Setermoen

Katastrofe eller? lavt kjølevæskenivå

Innlegg av emola »

Da jeg hentet min LC 120 i starten av januar, la jeg merke til at det var litt lite kjølevæske i eksp.tank, rett under minimum. Kjørte hjem, ca 1500km uten at det hadde forsvunnet noe mer væske. Men dro straks på lokalt Toyota verksted å kjøpte en dunk med kjølevæske. Har etterfylt ca 1 liter til nå.
Å nivået faller alltid ned til mimimum i eksp.tank. Motoren får fin drifts temp, det er ikke noe søl å se ned i motorrommet og alt fungerer som normalt.
Så hva kan det være? Luft i systemet? Vannpumpe? Toppakning? :( Er mildtsagt livredd, fordi forhandleren jeg kjøpte den hos ga meg ikke noe bruktbilgaranti. Er det noen som har en ide om hva dette kan være?
LC 120 GX 2007
1KD-FTV
Brukeravatar
christoffer
Ble med: søn jan 02, 2011 9:15 am
Lokasjon: Lillehammer

Re: Katastrofe eller?

Innlegg av christoffer »

Jeg holder fortsatt en finger på luft i systemet siden du hadde de samme symptomene med fraværende varme på tomgang og surklingen i systemet.
Hvis du ikke ser hvit/gul "krem" på peilepinnen eller frostvæske der du parkerer bør du gi den litt mer tid med etterfylling av frostvæske. Min stagnerte etter nesten 1,5 liter etterfylling og ble god som gull.
07' Landcruiser 120 GX m/Tems
TTE 204 hk 510 nm eberspacher
Lillehammer
emola

Innlegg av emola »

ja, var å fikk montert DEFA pakke på bilxtra sist uke også. De hadde tappet å eterfyllt en del frostvæske. Men jeg kjenner jeg blir veldig nervøs på at det kan være så mye mer enn luft. Å hvit eksos har jeg hatt daglig, men det mest pga temperaturer mellom 15 og 25 minus de siste ukene.
Skal inne på service på torsdag, får be Toyota å sjekke etter lekasje. :shock:
Den hadde jo som sagt lavt nivå når jeg kjøpte bilen.
LC 120 GX 2007
1KD-FTV
Brukeravatar
christoffer

Innlegg av christoffer »

Hvis bilextra bare tappet og fylte på igjen uten noen form for lufting vil jeg tro du er tilbake til start med luft. Altså må du belage deg på og etterfylle kanskje 1-1,5 liter eller noe i den duren? Er jo noen som har nevnt noe om lufting i den andre tråden din og kunne kanskje være verdt et forsøk !?
Lillehammer
emola

Innlegg av emola »

Jeg ba de om å lufte sikkelig, men tviler på at de vet hvordan disse bilene luftes, da jeg har hørt at de er litt vrien å få luftet sikkelig.
Som du sier så kan det godt hende at jeg er rykket tilbake til start med påfylling av væske. Har bare en uggen følelse om at det er mer kritisk enn luft. Har aldri hatt defekt toppakning på noen tidligere biler, så kjenner ikke symptomene. Mulig jeg overdramatiserer.
Men, er det ikke bedre til Torsdag, så får jeg be Toyota feilsøke litt.
LC 120 GX 2007
1KD-FTV
Brukeravatar
christoffer

Innlegg av christoffer »

Helt opp til deg. Men hvis du hverken får gul krem på oljepåfylling/peilepinne eller har synlig lekasje ville jeg gitt det lengre tid. Du hører kanskje surklingen i dashbordet når du stopper bilen også. Det hadde jeg nesten helt frem til den ikke drakk mer frostvæske. Kan ikke huske og ha lest om topppakningsproblemer på 120 i det hele tatt men derimot det meste annet... Men er jo din bil og du som får problemene :wink:
Lillehammer
emola

Re: Katastrofe eller? lavt kjølevæskenivå

Innlegg av emola »

Surklingen i dashbordet har jeg ikke hørt noe til, olja på peilepinnen ser mørk å fin ut. Ser heller ingen lekasjer nedi motor, eller under bilen etter den har vært parkert. Kan jo ha noe med å gjøre at den kjølevæskevarmeren fra DEFA som sto på fra før av, var feilmontert. Har jo bytta den ut med en ny. (som skal være montert rett :) ).
Ååååh, har det vært mye problemer med disse 120ène? Har intrykk av de er evigvarende så lenge de får regelmessig service å kjærlighet? Hadde en Hilux som jeg solgte når den hadde gått 380000km, håpet på at den samme kvaliteten skulle følge LC.
Kona blir ikke HAPPY om jeg må begynne å bruke masse penger på reparasjoner :P
LC 120 GX 2007
1KD-FTV
Brukeravatar
sunde
Ble med: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Lokasjon: Kvinesdal

Innlegg av sunde »

se godt rundt vannpumpe, den starter og leke på dei her bilene.hvor lang tid går det mellom hver gang du etter fyller når det er på minimum?
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
emola

Innlegg av emola »

Det går et par dager. Vannpumpa var skiftet i 2009. Så det er ikke utenkelig
LC 120 GX 2007
1KD-FTV
JanP
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Innlegg av JanP »

Hos meg var det ikke enkelt å se avleiringer. Men det var pumpa, som jeg skrev tidligere.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
emola

Innlegg av emola »

Pratet med verksmesteren på Toyota i Tromsø, jeg har tydeligvis misforstått dette med nivået av kjølevæske i eksp.tank :oops: . Det skal være på minimum når motor er kald, å stiger opp mot maks når den er varm. Det som jeg har fyllt på blir blåst ut av overtrykksventilen. Så lenge tanken ikke blir tom, så er det ikke en lekasje.
Men uansett, fin pris på vannpumpa og arbeid, med NLCK rabatt :)
LC 120 GX 2007
1KD-FTV
Brukeravatar
christoffer

Innlegg av christoffer »

emola skrev:Pratet med verksmesteren på Toyota i Tromsø, jeg har tydeligvis misforstått dette med nivået av kjølevæske i eksp.tank :oops: . Det skal være på minimum når motor er kald, å stiger opp mot maks når den er varm.
Ja det kan så være. Da får du sjekke frostvæska når du parkerer istedenfor når du drar ut. Da kan du ihvertfall fylle opp mot maks med god samvittighet. Og som verksmesteren sier vil jo evnt. For mye væske slippe ut. Det bør du jo i tilfelle også klare og se. Men hvis varmeapparatet fungerer og surklingen er borte har det jo kommet seg :wink:

Ellers mente jeg ikke at det var så mye problemer med 120, men at jeg har hørt om mange andre problemer blant de mange bilene her inne men ikke toppakningsproblemer :wink:
Lillehammer
emola

Innlegg av emola »

hehe, kan senke skuldrene litt. Nå har det endelig blitt litt mindre kaldt ute, type normal vintertemp å da virker alt perfekt :)

Har trur på bilen å er begynnt å bli veldig glad i den. God kjørekomfort, tryg å ikke minst at tar den seg fram over alt.
Så skulle det komme noen deffektheter, så er jo det normalt med bil. Kan ikke huske å eid en bil som det ikke har vært noe med.

Åsså er det jo heeelt TOPP å være med i klubben å kunne får god hjelp å støtte her inne på forumet :)

Happy LC eier :D
LC 120 GX 2007
1KD-FTV
Brukeravatar
christoffer

Innlegg av christoffer »

Bra du begynner og bli fornøyd.
Gi en pip om hvordan det med kjølevæska og varmeapparatet utvikler seg da. Greit for andre som er bekymret og lese også. :wink:
Lillehammer
Svar

Tilbake til «Motor 12x»